3.6 Adgang til ekspropriasjon for etablering av infrastruktur
Komiteen merker
seg også at det foreslås at grunneier eller fester, etter samtykke
fra statsforvalter, gis ekspropriasjonsadgang for infrastruktur
omfattet av krav om grunneierfinansiering i plan- og bygningsloven ny
§ 16-5 a.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser
til statsrådens svarbrev av 4. juni 2025.
Flertallet viser
til at en konsekvens av å ikke vedta ny § 16-5 a vil kunne være
at kommunen eksproprierer mer enn det som er nødvendig i et område,
all den tid den må ekspropriere innen 10-årsfristen uavhengig av
utbyggingstakten i området. En utbygger vil derimot kunne ta initiativ
til å ekspropriere arealet i nær sammenheng med selve utbyggingen,
med visshet om at arealet skal benyttes som forutsatt i reguleringsplanen. Videre
er det grunn til å anta at bestemmelsen i § 16-2 ikke dekker ekspropriasjon
av tilknytningsplikten, jf. § 16-5 siste ledd.
Flertallet mener
av denne grunn at det er fornuftig å supplere § 16-5 med en ny § 16-5
a for å favne flere infrastrukturtyper, og slik sett bidra til å
ivareta formålet med lovendringene som sådan – bedre planlegging og
raskere boligbygging. Flertallet vil
understreke at beslutningsmyndigheten i alle tilfeller uansett ligger
til kommunestyret, jf. flertallets forslag
til ny formulering av ny § 16-5 a.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at formålet med å gi festere og grunneiere en mulighet til å søke
om ekspropriasjon som foreslått i ny § 16-5 a, i all hovedsak handler
om å sørge for fremgang i utbyggingsprosjekter og redusere faren
for forsinkelser eller endatil at prosjekter stopper opp. Disse medlemmer viser til at festere
og grunneiere allerede i dag har mulighet til å søke kommunestyret
om samtykke til ekspropriasjon, jf. plan- og bygningsloven § 16-5. Disse medlemmer vil påpeke at adgangen
i § 16-5 dekker noen av de infrastrukturtypene det kan gis bestemmelse
om til hensynssoner med krav om grunneierfinansiering, men at de
fleste likevel faller utenfor. Herunder dekker § 16-5 ikke bl.a.
følgende tiltak:
-
Avfallssystemer
-
Veganlegg, vann-, avløp-, overvannsanlegg
som ikke er offentlig/felles, det vil si tilførselsledninger o.l. frem
til et utbyggingsområde
-
Turveger, gang- og sykkelveger, skiløyper
og skibruer, belysning og skilting til disse, samt busstopp, trikkestopp
o.l. som skal betjene et utbyggingsområde
-
Etablering av dammer, kanaler og andre
vannveger frem til et utbyggingsområde
-
Grønn infrastruktur, av type friområder,
torg, møteplasser, parker mv. (jf. s. 94 i proposisjonen).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser videre til at det som oftest er
mer kostnads- og ressurskrevende for kommunen å være ekspropriant
og part i saken enn hvor privat part er det. Privat part vil ha
større forhandlingsrom til å inngå en minnelig avtale om erverv
av arealer enn det kommunen ofte har.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
mener imidlertid at kompetansen til å samtykke til at grunneier
eller fester kan gjennomføre ekspropriasjon som beskrevet, bør ligge
til kommunestyret og ikke til statsforvalter. Flertallet mener
derfor at den foreslåtte § 16-5 a bør endres slik at det er kommunestyret
som skal gi samtykke til at grunneiere eller festere kan gjennomføre
ekspropriasjon innenfor en hensynssone.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Plan- og bygningsloven ny § 16-5 a skal
lyde:
§ 16-5 a Ekspropriasjon
til gjennomføring av infrastrukturtiltak i hensynssoner med krav
om grunneierfinansiering mv.
Grunneiere eller festere innenfor en hensynssone fastsatt
etter § 12 A-1 kan etter samtykke fra kommunestyret foreta ekspropriasjon
til gjennomføring av infrastrukturtiltak som er omfattet av krav
om grunneierfinansiering etter § 12 A-2 første ledd bokstav a og
c.
Ekspropriasjon etter første ledd kan bare foretas dersom
det foreligger samtykke fra kommunestyret innen ti år etter at reguleringsplanen
er kunngjort etter § 12-12 femte ledd.
Kostnadene til ekspropriasjon etter paragrafen
her skal tas med i utregningen av kostnadsbidraget som gjelder for
grunneierfinansiering, jf. § 12 A-4 tredje ledd bokstav b.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Plan- og bygningsloven § 33-1 første ledd
ny bokstav f skal lyde:
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil fremholde at behov for arealer eller
rettigheter for utbygging av infrastruktur som hovedregel bør sikres
gjennom minnelige avtaler mellom grunneiere, rettighetshavere og
utbyggere. Disse medlemmer merker seg
at kommunen i en del tilfeller ikke gjennomfører ekspropriasjon
der det er en åpning for det, med de konsekvenser det måtte medføre
i form av forsinkelser eller endatil stans i utbygging. For de tilfeller
der plan- og bygningsloven åpner for ekspropriasjon, mener disse medlemmer at det virker fornuftig
å gi grunneier eller fester mulighet til å gjennomføre ekspropriasjon
av infrastrukturtiltak i hensynssoner med krav om grunneierfinansiering. Disse medlemmer er av den oppfatning
at en ved å gi grunneier eller fester adgang til å gjennomføre ekspropriasjon
vil kunne lette gjennomføringen av utbyggingsprosjekter og samtidig redusere
den belastning slike typer avgjørelser kan medføre for kommunen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at ny § 16-5 a kun
vil gjelde for nødvendige infrastrukturinvesteringer i hensynssoner
med krav om grunneierfinansiering. I prosessen fram til det å vedta
eller velge å utvikle et transformasjonsområde som hensynssone med
krav om grunneierfinansiering må kommunene gjøre et arbeid med saksforberedelse, inkludert
involvering av parter og innbyggerinvolvering. Dette
medlem mener bedre involvering tidlig vil kunne redusere behovet
for å ekspropriasjon for å gjennomføre transformasjonen. Dette medlem vil peke på at det framover
vil være viktig å sørge for at kommunene har nok ressurser og kompetanse
for å ta en større samfunnsutviklerrolle, herunder også utbygginger,
i tråd med mål om boliger til alle, klimakutt og bevaring av natur.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet støtter ikke forslaget
til ny § 16-5 a, som innebærer at grunneier eller fester, etter
samtykke fra statsforvalter, gis ekspropriasjonsadgang for infrastruktur
omfattet av krav om grunneierfinansiering. Disse
medlemmer mener all ekspropriering skal behandles politisk. Disse medlemmer mener at kommunestyret
kan være et slikt organ, og at det er lokalpolitikerne som må gjøres ansvarlige
dersom det skal fattes et ekspropriasjonsvedtak.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at kommuner i dag har en generell hjemmel til å ekspropriere
til gjennomføring av reguleringsplaner, og mener at dagens system
med ekspropriasjon etter beslutning hos de lokale folkevalgte bør
videreføres i alle typer saker. Det er ikke ønskelig å innføre en
ordning hvor grunneier eller fester, uten å gå veien om kommunene, kan
innhente samtykke fra statsforvalteren til ekspropriasjon for infrastruktur
omfattet av kravet om grunneierfinansiering. Disse
medlemmer viser til at det er et godt, viktig og etablert
prinsipp at de som står til ansvar overfor velgerne, også er de
som fatter beslutninger. Det gir både den enkelte ekspropriasjon
og selve ekspropriasjonsinstituttet legitimitet i befolkningen. Disse medlemmer viser til proposisjonen,
hvor regjeringen skriver:
«Kommunen skal slippe å måtte ta avgjørelser
om ekspropriasjon som oppleves som upopulære og krevende.»
Disse medlemmer mener
at problemet her snus på hodet, og at det nettopp i slike saker
er viktig at det er de folkevalgte selv som fatter vedtaket, fremfor
å sette bort upopulære og krevende beslutninger til utbyggere. Disse medlemmer viser til at det både
for offentlige og private er tillatt å søke annen manns eiendom
omregulert, og at dette kan være både nødvendig og riktig, men at
det samtidig er et reelt problem at kommuner, private utbyggere
og offentlige utbyggere i for liten grad utvikler planer i dialog
med vanlige boligeiere som direkte eller indirekte berøres av dem,
men som ikke er initiativtakere. Spesielt i arbeidet med store, komplekse
områdereguleringer i transformasjonsområder, som omfatter en lang
rekke eiendommer og med utbyggingsplaner som strekker seg over tiår,
er erfaringene at det er vanskelig for små boligeiere og små næringsdrivende
å bli hørt og tatt hensyn til. Disse medlemmer mener
at økt grad av involvering og medvirkning fra naboer og innbyggere,
at man spiller på lag med dem i stedet for å motarbeide dem, er
den beste måten å sikre raskere saksbehandling og utbygging. Disse medlemmer frykter at de foreslåtte
ekspropriasjonsreglene vil kunne ha motsatt effekt og over tid ytterligere
svekke berørtes mulighet til å bli hørt og påvirke planprosesser
og byggesaker.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at det er
mulig å se for seg et tenkt scenario hvor en privat utbygger får
gjennomslag for at selve utbyggingen i hovedsak skal skje på dennes
eiendom, mens nødvendig infrastruktur legges på andres eiendom.
Når planen så er vedtatt, kan utbygger gå til statsforvalter for
å ekspropriere de aktuelle naboeiendommene til nødvendig infrastruktur.
Utbygger kan slik sikre seg selv maksimal profitt, mens små boligeierne
i praksis skvises ut. I slike saker vil ekspropriasjon gjennom kommunestyrevedtak
kunne utgjøre en form for siste sikkerhetsventil. Disse
medlemmer viser til den reelle faren for at utbygging blir
vesentlig forsinket eller stopper helt opp fordi nødvendig infrastruktur
ikke kommer på plass, slik regjeringen også påpeker i proposisjonen. Disse medlemmer mener at det er en risiko
som kommunestyrene selv må bære ansvar for, som planmyndighet. Det
er disse som har valgt å vedta reguleringsplaner hvor det er uavklart
hvordan grunneiere stiller seg til planene, eller hvor grunneiere
har stilt seg negative.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at økt medvirkning, avklaring og avtaleinngåelser
i forkant av planvedtak vil kunne løse brorparten av disse konfliktene. Dette medlem spør også om forslaget,
hvis det vedtas, i en del tilfeller vil kunne forsinke utbygging,
altså motsatt av hva som er intensjonen. Dette
medlem viser til at de fleste ekspropriasjonssaker i dag løses gjennom
avtaler om frivillig innløsning før det kommer til vedtak om ekspropriasjon
med tilhørende erstatningsskjønn. Det er gjerne varselet fra kommunen
om mulig ekspropriasjon som utløser viljen hos motpart til å inngå
et forlik. Det er usikkert om viljen til å inngå forlik vil være
like stor når motpart er en privat utbygger, og det er usikkert
i hvilken grad disse utbyggerne vil ha det samme ønsket om å inngå
forlik som kommuner har.
Dette medlem viser
til at da lovforslagene var på høring, foreslo regjeringen at 10-årsfristen
for ekspropriasjon etter § 16-2 skulle utvides til 20+5+5 år, altså inntil
30 år totalt. Dette medlem viser til
at det, foruten høringsuttalelsen fra Bergen kommune, ikke kom vesentlige
negative reaksjoner på forslaget. Dette medlem viser
til at regjeringen i proposisjonen bare svært kortfattet begrunner
hvorfor de nå har gått bort ifra det opprinnelige forslaget:
«Departement går ikke videre med forslaget
om å utvide fristen for ekspropriasjon til å vare lenger enn 10 år,
som er fristen som gjelder i dag. Det anses å være for inngripende
overfor den som rammes av et ekspropriasjonsvedtak.»
Dette medlem mener
begrunnelsen i høringsnotatet om hvorfor ekspropriasjonsperioden
bør forlenges, står seg, og vil særlig trekke frem følgende:
«Områdeutvikling gjennom fortetting og
transformasjon er komplisert og foregår over mange år. Departementet
har derfor i lovforslaget § 12 A-1 første ledd bokstav c foreslått
at et krav om grunneierfinansiering av infrastruktur kan gjelde
for inntil 20 år, og at kommunen kan forlenge varigheten med inntil
5 år av gangen, men ikke ut over 10 år til sammen. All infrastruktur
vil ikke komme på plass i løpet av de første 10 årene. Behovet for
ekspropriasjon vil følgelig være til stede i hele utviklingsperioden,
og departementet foreslår derfor at adgangen til ekspropriasjon
utvides fra 10 år til å gjelde så lenge infrastrukturtiltaket er
omfattet av krav om grunneierfinansiering av infrastruktur.»
Dette medlem viser
til at de konkrete erfaringene med utbygging i store transformasjonsområder
i byene bekrefter at nettopp dette er tilfellet. Dette
medlem vil fremheve erfaringene fra Ensjø-området i Oslo, som
er landets antagelig største transformasjons- og utbyggingsområde
for boligformål de siste tiårene, som et eksempel på nettopp dette. Dette medlem viser til at det første
bystyrevedtaket om å gjøre Ensjø til transformasjonsområde kom i
2000. Ifølge Plan- og bygningsetaten i Oslo startet den faktiske
transformasjonen i 2004 og ventes ferdig først rundt 2030. Veiledende
plan for offentlig rom (VPOR) for området ble vedtatt av bystyret
i 2007. De første områdereguleringene ble vedtatt i 2008. I dag,
17 år senere, er flere store eiendommer innenfor disse områdereguleringene
ennå ikke bygget ut i henhold til planen. Selv om hoveddelen av
boligene i transformasjonsområdet for lengst er reist, mangler blant
annet viktige deler av grønnstrukturen, fordi enkelte store eiendomsbesittere
foreløpig ikke har ønsket å bygge ut sine eiendommer.
Dette medlem mener
eksempelet illustrerer hvorfor det er nødvendig å utvide lovens
ekspropriasjonsfrister for realisering av reguleringsplan, og ikke bare
fristen for infrastruktur, men også for andre typer formål. Dette medlem mener som utgangspunkt at det
er logisk at ekspropriasjonsfristen settes lik for alle typer ekspropriasjon
og ideelt også likt med fristen for å kreve grunneierbidrag. Dette medlem viser til uttalelsen fra
Statens vegvesen til departementets høring, hvor det heter:
«Statens vegvesen (SVV) mener det bør
vurderes en generell frist på 20 år for gjennomføring av ekspropriasjon
i stedet for å innføre en ordning med ulike frister for ekspropriasjon
til ulike typer prosjekter og formål.»
Dette medlem viser
til at en slik vurdering, altså en mulig forlengelse av den generelle
fristen, tilsynelatende ikke er vurdert i arbeidet med proposisjonen.
Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
en forlengelse av den generelle fristen for ekspropriasjon til fordel
for reguleringsplan og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»