Forslag til ny § 291 første ledd
Komiteen viser til at departementet
i proposisjonen foreslår at en ny bestemmelse om seksuell omgang
uten samtykke inntas som et nytt første ledd i straffeloven § 291
om voldtekt.
Komiteen forstår dette slik at den
foreslåtte bestemmelsen bygger på den såkalte «bare ja betyr ja»-modellen,
og retter seg mot den som har seksuell omgang med noen som verken
i ord eller handling har samtykket til det.
Komiteen viser til at forslaget vil
ramme den som med forsett har seksuell omgang med en person som
forholder seg passivt, med mindre det foreligger konkrete holdepunkter
for at passiviteten må tolkes som samtykke.
Komiteen merker seg at strafferammen
settes til fengsel inntil 6 år, mot strafferammen for dagens straffealternativer
som er på inntil 10 år.
Komiteen mener
at frivillighet skal ligge til grunn ved all seksuell omgang. Rett
til integritet og seksuell selvbestemmelse er sentralt.
Komiteen viser til at bevissituasjonen
i saker som handler om seksuallovbrudd ofte er vanskelig og preget
av ord mot ord. Komiteen mener det er
viktig å satse mer på å øke kompetansen til politi og påtalemyndigheter
og at det også må jobbes systematisk med kultur og holdninger i
politiet slik at utsatte for seksuallovbrudd blir møtt på en god
måte.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, understreker at bestemmelsens
formål er å styrke det strafferettslige vernet mot ufrivillig seksuell
omgang og at det overordnede målet er å bidra til en tydelig samfunnsnorm
som gjør at færre blir utsatt for slike overgrep. Flertallet fremhever
at forslaget bygger på den grunntanke om at en person ikke er tilgjengelig for
seksuell omgang før vedkommende i ord eller handling har samtykket
til det og at bestemmelsen synliggjør at det er den initiativtakende
parten som skal avklare om den andre parten ønsker å være med på
den seksuelle omgangen.
Flertallet forstår det som at det
kun er når konkrete holdepunkter gjør passiviteten egnet til å gi
den initiativtagende part en berettiget forventning om at det foreligger
et samtykke, at en som er passiv kan ansees for å ha samtykket. Flertallet forstår forslaget som at årsaken
til at noen forholder seg passiv ikke er av betydning og at selv
om man skulle mene at vedkommende burde ha sagt nei eller motsatt seg
handling, så er det fortsatt straffbart å ta seg til rette seksuelt.
Flertallet forstår forslaget som
at bestemmelsen også kan komme til anvendelse på den som tar seg
til rette med seksuell omgang i en situasjon der tiltalte forstår
at et samtykke ikke var reelt.
Flertallet vil også understreke at
seksuell omgang ofte skjer i situasjoner preget av usikkerhet og
ulik erfaring, særlig blant unge, og at dette må hensyntas i bevisvurderingen. Flertallet er oppmerksomme på at det
i forsettsvurderingen skal sees bort fra uvitenhet som følge av
selvforskyldt rus, jf. straffeloven § 25. Flertallet vil
fremheve at det svært viktig at domstolene er bevisste på at forsett
ikke skal fingeres dersom det er rimelig tvil om hvorvidt gjerningspersonen
ville ha oppfattet fornærmedes handlinger og fravær av dem i edru
tilstand.
Flertallet vil også fremheve at nesten
samtlige høringsinstanser i forbindelse med muntlig høring av lovforslaget
for justiskomiteen har fremhevet viktigheten av at særlig unge får
god opplæring i seksuelle relasjoner og at all seksuell omgang skal
skje etter samtykke, og at dette blant annet bør skje gjennom en
styrking av seksualundervisningen.
Flertallet legger
til grunn at bestemmelsen vil omfatte et bredt spekter av handlinger
med ulik alvorlighetsgrad og at hele strafferammen benyttes.
Flertallet påpeker at beviskravet
fortsatt vil være like høyt med en slik lov, og at det påligger
rettssystemet og især domstolene et særskilt ansvar for å sørge
for at rettssikkerheten ivaretas for alle parter.
Flertallet mener det er viktig at
straffeloven ivaretar alle tilfeller der den fornærmede ikke er
i stand til å uttrykke motstand − verken verbalt eller fysisk handling
− på grunn av ikke-viljestyrte traume- og neurologiske stressresponser. Flertallet er derfor enig i behovet
for å utvide § 291 med en «ja-er-ja»-bestemmelse i første ledd,
og mener dette vil bringe bestemmelsen mer i overenstemmelse med
folks rettsoppfatning. Flertallet viser
her spesielt til forskning om tonisk imobilitet ved det Karolinska
institutt, der det kommer frem at 70 pst. opplever signifikant tonisk
imobilitet.
Et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til uttalelsen i proposisjonen på side 87
om at «[s]amtykket må foreligge hele tiden mens den seksuelle omgangen
pågår, og kan når som helst trekkes tilbake».Dette flertallet påpeker
at tilfeller der en person forsetter seksuell omgang etter at samtykket
er trukket tilbake, som utgangspunkt må vurderes etter § 291 andre
ledd bokstav b i lovforslaget. Dersom partene har påbegynt frivillig
seksuell omgang, er det rimelig å anta at det i praksis ofte må
et eksplisitt viljesuttrykk til for at det objektiv sett skal være
mulig å forstå at samtykket tilbakekalles. Personen må også ha fått
rimelig tid til å områ seg.
Dette flertallet vil særlig adressere
at tilfeller som gjelder unge personer og som er preget av utprøving,
usikkerhet og kanskje gjensidig beruselse skal straffes mildt og
enda mer når det gjelder det gjelder handlinger som ligger i nedre sjikt
av det som regnes som seksuell omgang.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet,mener at dersom den ene parten først
har gitt et samtykke og deretter falt i søvn utgjør det ikke en
krenkelse av § 291 første ledd om den andre parten fortsetter den
seksuelle omgangen med mindre det også foreligger andre omstendigheter
for eksempel at den ene parten går over til mer inngripende handlinger
etter at partneren har sovnet. Det vises til Rt. 2003 s. 687.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Senterpartiet merker seg at lovforslaget har
bred støtte både i sentrale juridiske fagmiljøer, et stort antall
interesseorganisasjoner, frivillige rettshjelpsorganisasjoner og
andre instanser som blant annet Likestillings- og diskrimineringsombudet.
Disse medlemmer mener det er viktig
å få på plass en klar og tydelig lovtekst som på en pedagogisk måte
rammer inn at seksuell omgang uten et fritt gitt samtykke skal defineres
som voldtekt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Prop. 132 L (2024–2025) som inneholder
endringer som har til hensikt å styrke det strafferettslige vernet
mot ufrivillig seksuell omgang og tydeliggjøre prinsippet om frivillighet. Disse medlemmer viser til at Straffelovrådet
konkluderte med at det var huller i loven som burde tettes.
Disse medlemmer viser til straffelovrådet
mener at straffeloven § 291 allerede dekker flesteparten av de handlingene
som bør omfattes av voldtektsbestemmelsen, jf. utredning punkt 27.5.9
s. 185. Disse medlemmer peker også på
følgende uttalelse fra Straffelovrådet:
«Slik rådet ser det, er det imidlertid en klar mangel
ved bestemmelsen at den ikke omfatter alle tilfeller hvor den som utsettes
for seksuell omgang verbalt eller på annen måte gir uttrykk for
at vedkommende ikke ønsker å delta.»
Komiteens medlemmer fra
Senterpartiet viser til at formålet med straffelovens bestemmelser
om seksuallovbrudd er å verne den seksuelle selvbestemmelsesretten. Disse medlemmer mener at det er en svakhet
at mangel på samtykke faller utenfor ordlyden i straffeloven. Det
er derfor behov for å innføre en samtykkebestemmelse som klargjør
straffebestemmelsen om voldtekt, slik at rettssikkerheten styrkes
for alle – både for de som utsettes og for de som anklages. Disse medlemmer viser til proposisjonen
og mener lovforslaget til ny § 291 vil styrke den seksuelle selvråderetten
ved å tette det som av flere er påpekt å være et «juridisk hull»
i dagens lovgivning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser
til proposisjonen og er videre enig i at skyldkravet ved overtredelse
av straffebudet skal være forsett, jf. straffeloven § 22, slik at
rekkevidden av straffansvaret ikke skal bli uklart.
For å tydeliggjøre dette ytterligere
i lovteksten, foreslår komiteens medlemmer
fra Senterpartiet en justering av forslaget til § 291 første
ledd ved å legge inn «klart» som et kvalifiserende element. Disse medlemmer vil understreke at formålet
med å endre ordlyden ikke er å pålegge fornærmede noen nærmere aktivitetsplikt
for at det strafferettslige vernet skal inntre, men at endringen
kun er ment til å tydeliggjøre kravet til forsett. Dette vil ivareta
både den rettspolitiske ambisjonen om styrket vern mot seksuelle
overgrep og de straffeprosessuelle kravene til rettssikkerhet. § 291
første ledd vil med dette lovfeste at seksuell omgang uten et aktivt
samtykke vil være straffbart – samtidig som det rettslige utgangspunktet
fortsatt bygger på legalitetsprinsippet, uskyldspresumsjonen og
beviskravets stilling i strafferetten.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn forslag:
«Straffeloven ny § 291 første ledd skal lyde:
§ 291 Voldtekt
Med fengsel inntil 6 år straffes den som har seksuell omgang
med noen som klart verken i ord eller handling har samtykket til
det.»
Et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, mener det sender feil signal at det ikke er
straffbart som voldtekt å ha seksuell omgang med noen man forstår
ikke har samtykket så lenge samtykket ikke er «klart». Dette flertallet vurderer det slik at
Senterpartiets foreslåtte endring av ordlyden, vil innebære at terskelen
for å dømme noen for voldtekt vil heves sammenlignet med forslaget
i proposisjonen. Dette flertallet peker
på at den skisserte ordlyden vil innebære at en gjerningsperson
som positivt forstod at fornærmede mest sannsynlig ikke samtykket
til seksuell omgang, men som ikke oppfattet dette som «klart», antagelig ikke
kan anses for å ha utvist tilstrekkelig skyld for å dømmes for voldtekt. Dette flertallet viser til at den skisserte
ordlyden tilsier at fravær av et objektivt samtykke ikke vil være nok
for at vilkåret i første ledd skal være oppfylt. Dette flertallet viser
til at all straffelovgivning i alminnelighet bare rammer forsettlige
lovbrudd med mindre annet er bestemt jf. straffeloven § 21. Dette flertallet mener at den foreslåtte
endringen av ordlyden ikke er egnet til å markere kravet til forsett,
og snarere vil skape uklarhet og få utilsiktede konsekvenser. Dette flertallet peker på at uavhengig av
intensjonen vil et normativt og kvalifiserende vurderingstema slik
som «klart» i den objektive gjerningsbeskrivelsen, skape en uklar
og lite praktikabel rettstilstand, særlig når det gjelder skyldkravet
og det strafferettslige beviskravet. Dette
flertallet påpeker at det kan stilles spørsmål ved om den
foreslåtte ordlyden gjør at Norge oppfyller våre folkerettslige
forpliktelser etter EMK og Europarådets konvensjon om forebygging
og bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner (Istanbulkonvensjonen)
og at forslaget vil innebære at Norge får et svakere vern mot ufrivillig
seksuell omgang enn det de andre nordiske landene har.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet avviser påstandene om at en tilføyelse av
begrepet «klart» i § 291 første ledd vil innebære en forhøyet terskel
for samtykke. Disse medlemmer viser
til foregående merknad der det fra disse medlemmers side
nettopp er understreket at forslaget ikke innebærer en forhøyet
aktivitetsplikt. Forslaget innebærer således ikke en heving av terskelen
for å dømme voldtektssaker. Kravet er fortsatt at den seksuelle
omgangen skal bygge på en aktiv, uttrykt vilje.
Disse medlemmer gjentar at intensjonen
med forslaget er å tydeliggjøre beviskravet og bevisbyrden. Disse medlemmer mener at det å innta
et kvalifiserende element i lovteksten bedre ivaretar rettssikkerhetsprinsippene
enn lovforslaget i proposisjonen. Disse medlemmer gjentar
at Senterpartiet er enig med flertallet i behovet for en reell samtykkebestemmelse
i tråd med prinsippet om at «bare ja er ja» og understreker at disse medlemmers forslag er i tråd med
dette.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter ikke endringsforslaget som
ligger i forslaget til nytt første ledd i straffeloven § 291. Disse medlemmer viser til at den foreslåtte
endringen representerer en helt ny rettslig innfallsvinkel til bestemmelsen
om voldtekt, hvor straffbarhetsvilkåret knyttes til seksuell omgang
med noen som ikke positivt har samtykket til seksuell omgang. Dette
i motsetning til gjeldende bestemmelse, hvor straffbarhetsvilkåret
er knyttet til seksuell omgang med noen som er ute av stand til
å ta stilling til om omgangen er ønskelig, eller hvor omgangen oppnås
ved vold eller trusler – og med de endringer ny bokstav b i annet
ledd som disse medlemmer støtter jf.
egen merknad om dette – omgangen skjer med noen som i ord eller
handling har uttrykt å ikke ville ha seksuell omgang.
Disse medlemmer har
merket seg, og vil understreke, at forslaget til ny § 291 første
ledd i straffeloven, er en utvidelse av voldtektbestemmelsen som
går lenger enn anbefalingen i utredningen som ligger til grunn for
lovendringsforslagene, jf. NOU 2022: 21 Strafferettslig vern av
den seksuelle selvbestemmelsesretten. Disse
medlemmer mener at denne delen av lovforslaget har et så uklart
innhold, at det av hensyn til rettssikkerheten ikke er forsvarlig
å vedta forslaget slik det det er uformet. Disse
medlemmer viser i forlengelsen av dette til Straffelovrådets
uttalelser, som er gjengitt i proposisjonen på s. 32–33:
«Rådet mener at en bestemmelse som har manglende samtykke
som eneste vilkår, vil være uklar fordi ordlyden ikke gir noe veiledning
om hva som skal til fore at det foreligger et virksomt samtykke.
Det er også en fare for at noen vil misforstå, og tro at straffebudet
rammer enhver som har seksuell omgang med noen som ikke har gitt
et verbalt samtykke eller gjennom handlinger helt tydelig vist at
vedkommende aksepterer den seksuelle omgangen.»
Disse medlemmer mener denne delen
av lovforslaget vil være krevende å anvende praksis, som en konsekvens av
det svake presisjonsnivået på straffbarhetsvilkåret som den foreslåtte
ordlyden legger opp til. Disse medlemmer mener
videre at disse utfordringene med å anvende den foreslåtte bestemmelsen
i praksis, gir grunn til å frykte at prinsippet om at like tilfeller
skal behandles likt vil bli vanskelig å opprettholde ved rettsanvendelsen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Straffeloven § 291 første
ledd skal lyde:
§ 291 Voldtekt
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
-
a. skaffer seg seksuell omgang ved vold
eller truende atferd,
-
b. har seksuell omgang med noen som i ord eller handling gir
uttrykk for ikke å ville det,
-
c. har seksuell omgang med noen som er ute av stand til
å motsette seg handlingen, eller
-
d. ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang
med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell
omgang med seg selv.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at Straffelovrådet i NOU 2022:21 i punkt
23.3.1 gir uttrykk for at en utvidet definisjon av begrepet voldtekt
fordrer at bestemmelsene bør «danne en stige – fra bestemmelsen
som rammer de minst alvorlige krenkelsene til bestemmelsene som
rammer de alvorligste krenkelsene».
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener at regjeringens
forslag har truffet en god balanse i § 291, ved å innføre en «ja-er-ja»-modell
i paragrafens første ledd og en «nei-er-nei»-modell sammen med nåværende
voldtektdefinisjon i bestemmelsens andre ledd, med differensierte
strafferammer.