Oppfølging av tannhelseutvalgets NOU 2024:18
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Rødt, viser til NOU 2024:18 En universell tannhelsetjeneste,
hvor følgende fremgår:
«Oppsummert viser dette at tannhelsetjenesten
ligger langt bak andre helsetjenester med bruk av nasjonale e-helseløsninger.
Tjenesten har for eksempel ikke tilgang til e-resept og kjernejournal.
Satsingen på digital samhandling, for eksempel pasientens legemiddelliste, inkluderer
ikke tannhelsetjenesten. På sikt vil nye løsninger som er utviklet
i satsingen, også kunne gjenbrukes for tannhelse.
Utfordringen er at noen av arbeidsprosessene
er digitale, men ikke digitaliserte. Det må utvikles og tas i bruk
digitale løsninger som frigjør tid til pasientbehandling, uten at
det går ut over kvalitet og pasientsikkerhet. Også fastleger, spesialisthelsetjenester
og kommunale helse- og omsorgstjenester har utfordringer med utveksling
av meldinger og opplysninger.»
Flertallet vil understreke
at det er behov for et felles kodeverk for tannhelsetjenesten, slik
at det felles begrepsapparatet gjør det lettere å sammenstille og sammenligne
pasientdata og kommunisere mellom ulike deler av helsetjenesten
for økt samhandling mellom tannhelse, somatikk og privat helsevesen.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at relevante nasjonale e-helseløsninger blir tilrettelagt for
bruk i tannhelsetjenesten.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det stilles krav om felles sterkere normering av kodeverk
for tannhelsetjenesten.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for innhenting av data fra private tannhelsetilbydere til de nasjonale
pasientregistrene på lik linje med den offentlige tannhelsetjenesten.»
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en stortingsmelding om oppfølging av anbefalingene i NOU 2024:18
En universell tannhelsetjeneste, med særlig fokus på å redusere
geografiske, sosiale og økonomiske forskjeller og gradvis utvide
det offentlige ansvaret for tannhelsetjenester, og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til tannhelseutvalgets
arbeid og det viktige kunnskapsgrunnlaget. Disse medlemmer vil
understreke at selv om rapporten er et viktig utgangspunkt, så måtte
den belage seg på et usikkert kunnskapsgrunnlag, da den private
tannhelsetjenesten, som behandler 9 av 10 voksne, frem til nå ikke
har avgitt helsedata til noen offentlig myndighet. Disse
medlemmer understreker at det vedvarende og over tid har vist
seg vanskelig å innhente nødvendige data og statistikk fra den private
delen av tannhelsetjenesten. Disse medlemmer understreker
at manglende data og statistikk har vært en vesentlig årsak til
at utvalget ikke har kunnet utrede fullt ut de økonomiske og administrative
konsekvensene av sine forslag.
Disse medlemmer understreker
at omfattende og kostbare forslag må bygge på kunnskap – som dessverre
mangler fra den delen av tjenesten som behandler de fleste voksne.
Videre viser disse medlemmer til at
man for eksempel ikke vet hvor mange pasienter som undersøkes i
privat tannhelsetjeneste, man kjenner ikke ressursbruken knyttet
til behandling av disse pasientene, og man vet ikke hva pasientene
betaler i egenandel. Disse medlemmer viser
til at tannhelseutvalget selv har påpekt at et flertall av forslagene
som fremmes, krever videre utredning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet understreker at det å beregne ressursbruken for
å gjennomføre forslag som er knyttet til å gi voksenbefolkningen
rettigheter til tannbehandling på manglende datagrunnlag fra den
private tannhelsetjenesten, ikke er enkelt.
Disse medlemmer er
glade for at helse- og omsorgsministeren har satt i gang viktige
utredninger, som bl.a. skal definere hva som er «nødvendig tannhelsehjelp»
og «nødvendig tannregulering». Videre viser disse
medlemmer til at man har bedt om en utredning for å vurdere
større integrering av tannhelsetjenester i sykehus, fordi en del
behandlingsforløp enten forutsetter forutgående tannbehandling eller
inneholder tannbehandling som en del av forløpet.
Disse medlemmer viser
også til Folkehelseinstituttet, som rapporterer om et godt samarbeid
med Tannlegeforeningen i arbeidet med å få inn data fra tannhelsetjenesten
i Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR). Disse
medlemmer viser videre til at det gjenstår arbeid knyttet
til felles kodeverk og tekniske løsninger. Dette er arbeid som henger
tett sammen med forslag fra tannhelseutvalget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen Solberg i forbindelse med
Meld. St. 38 (2020–2021) Nytte, ressurs og alvorlighet – Prioritering i
helse- og omsorgstjenesten foreslo å utarbeide en egen stortingsmelding
for å gjennomgå tannhelsetjenesten. Disse
medlemmer viser til tannhelseutvalget, som ble satt ned i
2022 for å gå gjennom tannhelsefeltet, og som i 2024 leverte sin
utredning. Disse medlemmer mener større
endringer av tannhelsetjenesten må gjøres helhetlig og sammenhengende,
og forventer at regjeringen følger opp med en egen stortingsmelding,
slik også regjeringen Solberg gikk inn for.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet forventer at regjeringen starter oppfølgingen
av forslag fra NOU-en som vil bidra til en universell og desentralisert
tannhelsetjeneste i hele landet i fremtiden.
Disse medlemmer vil
presisere at Senterpartiet er enig med mindretallet i utvalget,
herunder utvalgets leder, som foreslår å videreføre fylkeskommunen
som forvaltningsnivå for den offentlige tannhelsetjenesten, og støtter
ikke forslag å legge ansvaret over til kommunene eller å opprette
nye regionale tannhelseforetak.
Disse medlemmer mener
at NOU-en må følges opp gjennom en helhetlig stortingsmelding.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til tannhelseutvalgets
utredning, NOU 2024:18 En universell tannhelsetjeneste – Harmonisering,
styring og utvidet offentlig ansvar, fremlagt 26. september 2024,
som støtter at det er behov for en tannhelsereform. Tannhelseutvalget
ble nedsatt etter Sosialistisk Venstrepartis gjennomslag i budsjettforhandlinger
med regjeringen i 2022. Utvalget har foretatt en helhetlig gjennomgang
av tannhelsetjenesten, herunder organisering, finansiering og lovverk
inkludert regulering og rettigheter. Formålet var å legge frem ulike
modeller for en tannhelsetjeneste som kan bidra til bedre tilgjengelighet
i hele landet.
Dette medlem viser
til statsrådens svarbrev og behovet for mer kunnskap. Dette medlem mener det er behov for et
hurtigarbeidende utvalg som skal utrede hva som regnes som «nødvendige
tannhelsetjenester» og «nødvendig tannregulering», jf. stortingsvedtak
83 (2024–2025).
Videre mener dette medlem at
regjeringen deretter må legge frem forslag til nødvendige lovendringer og
presiseringer. Videre mener dette medlem at
det er behov for å få standardisert tannhelseopplysninger, få på
plass kvalitetsregister og styrke datainnsamling for å gjøre mulig
analyse, styring og kvalitetsforbedring av tannhelsetjenesten og
sikre at behovet til befolkningen blir møtt på en mer effektiv måte.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
i tillegg til å definere hva som skal regnes som ‘nødvendige tannhelsetjenester’ og
‘nødvendig tannregulering’, jf. stortingsvedtak 83 (2024–2025),
snarest sette ned et hurtigarbeidende ekspertutvalg som ser på utredningene
tannhelseutvalget i NOU 2024:18 peker på at mangler. Regjeringen
bes deretter om å legge frem forslag til nødvendige lovendringer
og presiseringer.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Pasientfokus viser til at tannhelseutvalgets utredning NOU
2024:18 En universell tannhelsetjeneste, der utvalget anbefaler
å innføre en universell tannhelseordning, slik at alle har rett
til nødvendige tannhelsetjenester. Det vil si rett til tilgang på
tannhelsetjenester ved sykdom og skade i munn og munnhule, slik
pasientene har ved somatisk og psykisk sykdom og skade. Utvalget
mener det er behov for å øke det offentliges ansvar for tannhelsetjenester.
Et samlet utvalg har også en rekke forslag for å sikre alle likeverdig
tilgang til tannhelsetjenester av god kvalitet, og at tjenestene
er sammenhengende. Tannhelseutvalget foreslår å utvide dagens frikort
for helsetjenester til å omfatte egenandeler for nødvendige tannhelsetjenester,
med et eget frikort for tannhelsetjenester som en overgangsordning. Disse medlemmer mener at NOU-en bør følges
opp med en helhetlig stortingsmelding.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en stortingsmelding senest våren 2026 om hvordan anbefalingene
i NOU 2024:18 En universell tannhelsetjeneste skal følges opp helhetlig
gjennom kommende stortingsperiode, og særlig hvordan forslaget om
frikort for tannhelsetjenester kan gjennomføres.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at utvalget selv i sin utredning peker
på at det mangler en samlet oversikt over befolkningens tannhelse
og behandlinger i tjenesten, og at det er behov for bedre data som
en forutsetning for endringer i, og utvidelse av, tannhelsetjenestene.
På tross av utvalgets forsøk på å hente inn det nødvendige kunnskapsgrunnlaget
for sitt arbeid mangler det nødvendige tall og statistikk over det
private tannhelsemarkedet. Det er helt avgjørende å få tilgang til
disse dataene, for å ha et tilstrekkelig grunnlag når man skal sikre
anbefalte og nødvendige tiltak.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at helsemyndighetene umiddelbart fremskaffer og/eller får tilgang
på nødvendig datagrunnlag fra alle relevante deler av tannhelsetjenesten,
for å ha et tilstrekkelig, pålitelig og oppdatert kunnskaps- og
beslutningsgrunnlag til å kunne sikre anbefalte og nødvendige endringer
i og utvidelse av tannhelsetjenester.»
Dette medlem viser
til arbeidet som er i gang med å definere hva som er «nødvendige
tannhelsetjenester» og «nødvendig tannregulering». Dette er nødvendige
steg for arbeidet videre med utredningen, og dette
medlem støtter det. Dette medlem mener likevel
at det er viktig å raskere få på plass definisjonen av «nødvendige
tannhelsetjenester» for gjennomføringa av en universell tannhelsereform.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremskynde
fristen for å følge opp vedtak nr. 84 (2024–2025) om å definere
hva som skal regnes som ‘nødvendige tannhelsetjenester’ til statsbudsjettet
for 2026.»
Dette medlem viser
til tannhelseutvalgets anbefalinger om å innføre egenandelstak,
der målet er at det på sikt skal opprettes et eget frikort for tannhelsetjenester. Dette medlem støtter denne modellen.
Her fra begrunnelsen fra tannhelseutvalget:
«Fordi det i dag er lite kunnskap om
befolkningens bruk av nødvendige tannhelsetjenester og utgifter
til disse, foreslår utvalget at det i første omgang opprettes et
eget frikort for tannhelsetjenester.»
Helt konkret anbefaler tannhelseutvalget:
«Utvide dagens frikort for helsetjenester
til å omfatte egenandeler for nødvendige tannhelsetjenester. Opprette
et eget frikort for tannhelsetjenester som en overgangsordning.»
Dette medlem viser
til at Rødt legger tannhelseutvalgets anbefalinger til grunn i sine
forslag. Samtidig er dette medlem positiv
til alle forslag som gir flere rett til tannhelsehjelp.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at god tannhelse har stor
betydning for den enkeltes livskvalitet. Tannhelse påvirker både
fysisk helse, ernæring, sosialt liv og psykisk velvære. Dette medlem viser til at mange – særlig
personer med lav inntekt eller sterk tannlegeskrekk – utsetter nødvendig
tannbehandling. Dette er et folkehelseproblem og en rettferdighetsutfordring.
Dette medlem mener
at tannhelsetjenesten må styrkes, og at det offentlige må ta et
større ansvar for å sikre likeverdig tilgang til nødvendig tannbehandling. Det
forutsetter en velfungerende offentlig tannhelsetjeneste samt et
godt samarbeid mellom offentlig og privat sektor.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreutvikle
de regionale odontologiske kompetansesentrene.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at den offentlige tannhelsetjenesten får tilstrekkelig finansiering
til å ivareta sine lovpålagte oppgaver, og legge til rette for samarbeid
med den private tannhelsetjenesten for å dekke befolkningens behov,
herunder tannregulering.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at økonomisk og sosialt vanskeligstilte får tilgang til nødvendig
tannbehandling.»
«Stortinget ber regjeringen innføre
en årlig frikortordning for tannhelsetjenester.»