1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Ramani
Nordli, Bjørnar Skjæran, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor Aasrud, fra
Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Helge Orten og Eirik Lae Solberg,
fra Senterpartiet, Emilie Mehl, Ole André Myhrvold og
Geir Pollestad, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, fra Rødt,
Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Ane Breivik, fra
Miljøpartiet De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, og fra Kristelig
Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, tar omtalen til orientering.
Komiteen viser til
at Statens pensjonsfond er fellesskapets formue, som gjennom langsiktig
forvaltning og med handlingsregelen som rettesnor, bidrar til at både
nålevende og fremtidige generasjoner får ta del i verdiene skapt
av felles naturressurser. Komiteen viser
videre til følgende formulering i lov om Statens pensjonsfond § 2
om fondets formål:
«Målet med investeringene i Statens pensjonsfond skal
være å oppnå høyest mulig avkastning med en akseptabel risiko. Innenfor
denne rammen skal fondet forvaltes ansvarlig.»
Komiteen mener at
Norges Bank (NBIM) har et viktig oppdrag i å opplyse allmennheten
her hjemme om fondets strategi og verdier, samt bidra til en mer opplyst
offentlig debatt om SPU.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, slutter seg til at synlighet internasjonalt innebærer
en risiko for at fondet kan bli oppfattet som et uttrykk for norsk
utenrikspolitikk. Flertallet mener derfor
at åpenhet og tydelig formidling av hva fondet er – og ikke er –
fortsatt vil være viktig for å ivareta både fondets finansielle
formål og dets legitimitet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, understreker at Statens pensjonsfond ikke
er et redskap i norsk utenrikspolitikk. Fondet har vært adskilt
fra norsk utenrikspolitikk, og slik skal det fortsette å være.
Flertallet påpeker
at handlingsregelen er en generasjonskontrakt, og at denne kontrakten
kun vil opprettholdes dersom all bruk av midlene fra Statens pensjonsfond
gjøres innenfor de begrensninger handlingsregelen setter. Statens
pensjonsfond skal være evigvarende, noe som forutsetter at uttaket
av fondsmidler over tid ikke er høyere enn avkastningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til St.meld.
nr. 29 (2000–2001) Retningslinjer for den økonomiske politikken.
I meldingens kapittel 2.2 Det langsiktige handlingsrommet i budsjettpolitikken
er det nedfelt hva regjeringen la vekt på ved etableringen av handlingsregelen:
«Det er ikke likegyldig hvordan bruken
av oljeinntekter skjer. Produksjonen i Fastlands-Norge utgjør om lag
4/5 av den samlede produksjonen i norsk økonomi. Det skal derfor
ikke stort inntektstap til i resten av økonomien før den økte handlefriheten
som petroleumsinntektene gir, er brukt opp. På lang sikt
er det således vekstevnen i fastlandsøkonomien som bestemmer velferdsutviklingen
i Norge. I en slik sammenheng er det størrelsen på og utnyttelsen
av arbeidsstyrken og andre ressurser som betyr mest for den økonomiske
veksten, og dermed for omfanget av de offentlige velferdsordningene.
Regjeringen legger derfor vesentlig vekt på at handlingsrommet som
økt bruk av oljeinntekter gir, skal brukes på en måte som også vil
styrke vekstevnen til norsk økonomi. Lavere skatter og avgifter
kan gi næringslivet bedre arbeidsvilkår, slik at konkurranseevnen styrkes.
Tilsvarende vil tiltak for en bedret infrastruktur, samt tiltak
for å bringe fram ny kunnskap gjennom forskning og utvikling, bidra
til å styrke vekstevnen. Styrket vekstevne og høyere arbeidstilbud
vil i seg selv trygge grunnlaget for de offentlige velferdsordningene.»
Disse medlemmer vil
berømme NBIMs arbeid med finansiell risikostyring, men samtidig
påpeke at SPUs størrelse i seg selv kan medføre økt omdømmerisiko.
Disse medlemmer ønsker
å påpeke at økt internasjonal synlighet kan medføre en økt risiko
for uønsket oppmerksomhet, herunder kan man tas til inntekt for
personer og verdier som bryter med fondets og det norske samfunnets
verdier.
Disse medlemmer viser
til merknader i Meld. St. 26 (2024–2025) Finansmarkedsmeldingen,
samt Dokument 8:240 S (2024–2025), om den positive rollen NBIM kan
ha for videreutvikling av norsk finansnæring.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til det pågående folkemordet i Gaza hvor mer
enn 53 000 mennesker har blitt drept på 1,5 år. Til tross for gjentatte
krigsforbrytelser fortsetter en rekke selskaper å levere våpen til
Israel. Disse medlemmer merker seg at
Norge gjennom Statens pensjonsfond utland er medeier av flere av
disse våpenselskapene, herunder RTX (1,1 pst.) som leverer missiler til
Israel, Rheinmetall (2,3 pst.) som produserer ammunisjon til israelske
tanks, og Oshkosh som lager pansrede militære kjøretøy brukt av
Israel i Gaza.
Disse medlemmer merker
seg at Etikkrådet i 2024 foretok en særlig vurdering av selskaper
i fondets portefølje som selger våpen til Israel. På bakgrunn av data
fra det svenske fredsforskningsinstituttet SIPRI så Etikkrådet spesielt
på 14 nylige våpenleveranser til Israel og konkluderte med at de
selskapene som selger våpen som spesielt rammer sivile, allerede
er utelukket fra fondet.
Disse medlemmer påpeker
at en ekspertgruppe nedsatt av FNs menneskerettighetsråd i juni
2024 slo fast at selskaper som sender våpen, komponenter og ammunisjon
til israelske styrker, risikerer å bli medskyldige i alvorlige brudd
på menneskerettighetene og humanitærretten og at finansinstitusjoner
som investerer i slike selskaper, må handle raskt:
«Failure to prevent or mitigate their
business relationships with these arms manufacturers transferring arms
to Israel could move from being directly linked to human rights
abuses to contributing to them, with repercussions for complicity
in potential atrocity crimes».
Disse medlemmer merker
seg at Statens pensjonsfond utland eksplisitt blir adressert av
denne ekspertgruppen som et eksempel på en investor som risikerer
å bli medskyldig i alvorlige brudd på humanitærretten.
Disse medlemmer viser
til § 4 c i de etiske retningslinjene for fondet:
«Observasjon eller utelukkelse kan besluttes
for selskaper der det er en uakseptabel risiko for at selskapet medvirker
til eller selv er ansvarlig for […] salg av våpen til stater i væpnede
konflikter som benytter våpnene på måter som utgjør alvorlige og
systematiske brudd på folkerettens regler for stridighetene.»
At Israel begår alvorlige og systematiske brudd
på krigens folkerett i Gaza, er hevet over enhver tvil. Som Etikkrådet
selv bemerker i årsrapporten for 2024, så skal rådet basere seg
på et bredt tilfang av informasjon og rapporter fra autoritative
institusjoner. Disse medlemmer legger
til grunn at en ekspertgruppe nedsatt av FN er en autoritativ institusjon.
Selv om Etikkrådet ikke nevner denne informasjonen i sin årsrapport,
må det antas at rådet har brukt denne ferske informasjonen da de
iverksatte den nevnte undersøkelsen. Disse medlemmer merker
seg at Etikkrådet ikke anbefalte uttrekk av de selskapene den FN-nedsatte
ekspertgruppen mente at det hastet for SPU å trekke seg ut av.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
senke terskelen for Etikkrådets anvendelse av retningslinjer for
observasjon og utelukkelse fra SPU § 4 c.»
«Stortinget ber regjeringen
endre adferdskriteriet om salg av våpen slik at det lyder ‘salg
av våpen til stater som benytter våpnene på en måte som utgjør alvorlige brudd
på menneskerettighetene og internasjonal humanitær rett’.»
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake med forslag til revidering av retningslinjer for observasjon
og utelukkelse fra SPU slik at de oppdateres i takt med internasjonale
normer for ansvarlig næringsliv.»
Disse medlemmer viser
til at SPU er tjent med, og bør med utgangspunkt i sitt mandat bidra
til, at målene i Parisavtalen nås. Å sikre stans i avskoging av
tropisk regnskog er avgjørende for å nå de internasjonale klimamålene,
løse klimakrisen og for å sikre biomangfold. NBIM har allerede hatt
en forventning om at selskapene de investerer i, ikke skal bidra
til avskoging innen 2025. Det er lite som tyder på at dette målet
vil nås uten betydelig styrket oppfølging. Disse
medlemmer vil vise til at det er sentralt at slike forventninger
som settes, følges opp gjennom dedikert selskapskontakt og engasjement
fra SPU, og at Norge som en betydelig aktør innen regnskogbevaring
bør sikre at klimamål og investeringsstrategi ikke motvirker hverandre.
Disse medlemmer legger
til grunn at arbeidet med NBIMs nye handlingsplan for 2025–2030
må reflektere tydelige ambisjoner for klima, herunder støtte til
Parisavtalens mål, og konkrete mål for å redusere naturrisiko –
blant annet gjennom skjerpede forventninger om avskogingsfrie verdikjeder
hos selskapene, og ansvarlig forvaltning.
Disse medlemmer viser
til at klimarisiko i dag er en del av SPUs mandat under § 3-4. Disse medlemmer viser til at klima og
natur henger tett sammen og kan ikke skilles. Et eksempel er bevaring
av regnskog, som er avgjørende om man skal klare å stanse global oppvarming.
Dette innebærer at naturrisiko må innlemmes i mandatet på lik linje
med klimarisiko.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
intensivere arbeidet med å unngå investeringer som medfører avskoging
slik at Statens pensjonsfond utland oppnår målet om en avskogingsfri
portefølje innen 2025.»
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget i løpet av 2026 med forslag om å inkludere
også naturrisiko i SPUs mandat på lik linje med klimarisiko.»
Disse medlemmer viser
til rapport fra Nordisk senter for bærekraftig finans, der det påpekes
at Statens pensjonsfond utland er Europas største kullinvestor. Ifølge
rapporten er 142,8 mrd. kroner investert i selskaper som driver
med kullprosjekter, og flere av selskapene utvider sin kullvirksomhet. Disse medlemmer understreker at dette
bryter med målene satt i Parisavtalen og kullkriteriet som Stortinget
vedtok for 10 år siden.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
endre terskelen for kullinvesteringer slik at terskelen
for kullandel i produksjon og inntekter senkes fra 30 pst. til 5
pst.»
Disse medlemmer merker
seg at NBIM har utviklet sitt arbeid med klimarisiko og finner rapporten Climate and Nature disclosures 2024 interessant.
Ifølge rapporten er den estimerte globale temperaturøkningen til
fondets portefølje 2,52°C for aksjeporteføljen og 2,41°C for referanseindeksen.
Den finansielle klimarisikoen for porteføljen med dagens klimapolitikk
er betydelig. Det anslås et gjennomsnittlig tap på 19 pst. på USA-aksjene
forårsaket av fysiske klimaendringer. Som Verdens Naturfond påpeker
i sitt høringsinnspill, er fondet bundet av en referanseindeks som
gjenspeiler et marked som er på vei mot en global oppvarming som langt
overstiger Parisavtalens mål.
Disse medlemmer viser
videre til høringsinnspill fra Fremtiden i våre hender, der det
påpekes at en effektiv måte å forebygge klimarisiko er ved at SPU
investeres i selskaper som har troverdige planer for å redusere
sine utslipp i tråd med Parisavtalens mål. Disse medlemmer minner
om at fondet har et netto nullmål for selskapene i sin portefølje
som er sentral for Norges Banks eierskapsutøvelse. Som Fremtiden
i våre hender påpeker, så er det imidlertid vanskelig å håndtere
den finansielle klimarisikoen så lenge nullmålet ikke er satt for
selve fondet, kun for selskapene fondet er investert i.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
tilføye et mål i mandatet for Statens pensjonsfond utland om netto
nullutslipp innen 2050 for investeringsporteføljen.»
«Stortinget ber regjeringen
fastsette konkrete framoverskuende delmål for porteføljens samlede
utslippsreduksjon på sektornivå fra 2025, konsistente med medlemskap
i Net-Zero Asset Owner Alliance (NZAOA). Norges Bank bes rapportere
årlig om progresjon mot disse målene.»
«Stortinget ber regjeringen
vurdere hvordan klimarisiko kan integreres i referanseindeksen.»
«Stortinget ber regjeringen
utrede og utvikle verktøy som gjør Statens pensjonsfond utland i
stand til å nå målet om netto nullutslipp i tråd med Parisavtalens
1,5-gradersmål, blant annet en klimarisikojustert referanseindeks.»
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake med et forslag til hvordan en referanseindeks for
SPU som er i tråd med Parisavtalens mål, kan utvikles i neste fondsmelding.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker seg at Etikkrådet
i sin årsrapport vektlegger at kriteriet bare skal gjelde våpen
som særlig kan ramme sivile. Etikkrådet mener at forarbeidene ikke
åpner for en mer generell utelukkelse av selskaper som selger våpen
til stater som bryter humanitærretten i en væpnet konflikt. Disse medlemmer vil minne om at § 4 er
et adferdsbasert kriterium – ikke et produktkriterium. Våpen kan
ramme sivile spesielt både i form av hvilken type våpen det er,
og i måten et våpen brukes. Det er for eksempel stor risiko for
å ramme sivile ved bruk av missiler i tettbebygde strøk selv om
missilene er designet for å være spesifikke. Etikkrådets praksis
hvor det kun er våpen som særlig kan ramme sivile, er derfor ikke
i samsvar med hverken ordlyden eller formålet med denne bestemmelsen. Disse medlemmer vil minne om at krigen
i Gaza har kostet historisk mange sivile liv og barn spesielt. Over
53 000 er drept i Gaza det siste 1,5 året og de fleste er kvinner
og barn. Ifølge PRIO-forskere har de sivile tapene per militære
mål i Gaza vært spesielt høye, sammenlignet med for eksempel krigen
mot IS. Det skyldes delvis bruk av store, uspesifikke bomber, men
også det faktum at Israel fører massive angrep i tettbebyggede strøk
og ved sykehus som etter krigens folkerett skal skjermes. Disse medlemmer vil minne om at Norge har
signert den politiske erklæringen mot bruk av eksplosiver i tettbebyggede
strøk. Disse medlemmer mener de etiske
retningslinjene § 4 c også skal gjelde våpen som blir brukt på en
måte som særlig rammer sivile.
I årsrapporten for 2024 redegjør Etikkrådet
for at de har hatt dialog med to våpenselskaper som produserer våpen
som særlig kan ramme sivile brukt av Israel. Ifølge Etikkrådet hadde
ingen av selskapene «pågående leveranser av aktuelle våpentyper
til Israel. Dersom det offentliggjøres nye avtaler om våpenleveranser,
undersøker Etikkrådet om leveransen kan rammes av kriteriet». Dette
resonnementet reiser spørsmål om hvorvidt Statens pensjonsfond utland
kan fortsette sitt eierskap i selskaper som ved tidligere tidspunkt
har levert våpen til Israel som kan ramme sivile særlig, så lenge
selskapet «kun» leverer andre våpentyper til israelske styrker i framtidige
leveranser. Disse medlemmer mener det
er en risiko for at Norge gjennom fondet vil medvirke til krigsforbrytelser
siden Etikkrådet her baserer seg på offentlige kunngjøringer og
prosedyrene for Etikkrådets anbefalinger er så tidkrevende.
Disse medlemmer viser
videre til at Etikkrådet tolker kriteriet om salg av våpen til krigførende
parter som begår alvorlige og systematiske brudd på humanitærretten
slik at dette kun skal anvendes ved direktesalg fra selskap til
stat, og ikke dersom våpen overføres mellom to stater. Disse medlemmer vil understreke at Israels
folkemord på palestinerne ikke hadde vært mulig uten den omfattende
militære støtten fra USA og Tyskland. Siden en såpass stor del av
våpenleveransene til Israel går via myndighetene i disse landene,
så vil en slik avgrensning av kriteriet gjøre det umulig å oppfylle formålet:
nemlig å trekke investeringer som bidrar til alvorlige og systematiske
brudd på humanitærretten. Disse medlemmer viser
til OECD og FNs veiledende retningslinjer for ansvarlig næringsliv
som ansvarliggjør hele leverandørkjeden, uavhengig av om det går
via tredjeparter.
Disse medlemmer viser
til rapporten «Hvor ansvarlig er Oljefondet» av tidligere seniorrådgiver
for Etikkrådet Pia Goyer. Ifølge Goyer krever ikke retningslinjene
at rådet beviser selskapers brudd, det er tilstrekkelig om det foreligger
en uakseptabel risiko for brudd. Disse medlemmer vil
understreke at det er en uakseptabel risiko for at selskaper som
direkte eller indirekte selger våpen til Israel, medvirker til grove
brudd på menneskerettighetene og humanitærretten.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
revidere forutsetningene for bruk av kriteriet om salg av våpen
til stater som systematisk bryter humanitærretten slik at våpenbruk sidestilles
med våpentype når det kommer til sivile tap.»
«Stortinget ber regjeringen
revidere forutsetningene for bruk av kriteriet om salg av våpen
til stater som systematisk bryter humanitærretten slik at også overføring
via tredjepart omfattes.»
Disse medlemmer viser
til at Israel har okkupert Gaza, Vestbredden og Øst-Jerusalem i
snart 60 år. Den internasjonale domstolens rådgivende uttalelse
fra 19. juli 2024 slår fast at okkupasjonen, inkludert Israels politikk
og praksis – som bosettingsaktivitet, landkonfiskering, utnyttelse
av naturressurser, restriksjoner på bevegelsesfrihet, og forskjellsbehandling
i lovgivning – utgjør alvorlige brudd på folkeretten og må opphøre. Domstolen
påpeker at tredjestater, herunder Norge, er folkerettslig forpliktet
til å ikke anerkjenne eller medvirke til opprettholdelse av den
ulovlige situasjonen, og å skille klart mellom Israels territorium
og de okkuperte palestinske områdene i all samhandling.
Disse medlemmer viser
til at Statens pensjonsfond utland er investert i flere av de selskapene
som FN har svartelistet for å støtte opp om de ulovlige bosettingene.
Uttalelsen fra Den internasjonale domstolen tilsier at fondet må
trekkes ut av slike selskaper. Disse medlemmer merker
seg at Finansdepartementet i juni 2024 bad Etikkrådet om en redegjørelse
for rådets arbeid med selskaper som har virksomhet knyttet til de okkuperte
palestinske områdene. Ifølge de etiske retningslinjene § 4 b kan
observasjon eller utelukkelse besluttes for selskaper der det er
en uakseptabel risiko for at selskapet medvirker til alvorlige krenkelser
av individers rettigheter i krig eller konfliktsituasjoner. Disse medlemmer viser til at FNs høykommissær
for menneskerettigheter har listet selskaper knyttet til de israelske
bosettingene, og et nettverk av organisasjoner kommer med årlige
rapporter om finansinstitusjoners investeringer i slike selskaper
kalt Don’t Buy Into Occupation. Disse medlemmer merker
seg at Etikkrådet på bakgrunn av disse listene vurderte 65 selskaper
i fondets portefølje, med påfølgende anbefaling om uttrekk av to selskaper
som bidrar med kritisk infrastruktur i de ulovlig okkuperte områdene.
Ifølge Etikkrådet skal anvendelsen av de etiske retningslinjene
ha en høy terskel, og retningslinjene er ikke ment å føre til utelukkelse
av selskaper med enhver form for tilknytning til folkerettsbrudd. Disse medlemmer vil understreke at terskelen
for anvendelse av de etiske retningslinjene § 4 b ikke skal være
så høy at fondet fortsetter sine investeringer i selskaper FN har
svartelistet i en tid da okkupasjonen av palestinske områder og
krenkelsen av palestinere øker i styrke.
Disse medlemmer merker
seg at Etikkrådet skiller mellom selskaper som leverer generiske
produkt eller produkt og tjenester som er tett forbundet med folkerettsbruddet
og/eller tilpasset for å fungere til normbrudd på Vestbredden. Selskaper
som leverer biler til det israelske politiet er etter Etikkrådets
vurdering greie, mens selskaper som driver bensinstasjoner, bør
utelukkes. Disse medlemmer understreker
at dette synet bryter med OECD og FNs retningslinjer for ansvarlig næringsliv
der selskaper ansvarliggjøres for hele verdikjeden. I krig og konfliktsituasjoner
skal et selskap gjøre skjerpede aktsomhetsvurderinger. Det er vanskelig
å se at selskap som Caterpillar og Booking.com har gjort skjerpede
aktsomhetsvurderinger rundt sin virksomhet på Vestbredden. Disse medlemmer merker seg at andre investorer
som KLP og Storebrand har trukket seg ut av flere av de svartelistede
selskapene enn Statens pensjonsfond utland grunnet mangel på skjerpede
aktsomhetsvurderinger.
Disse medlemmer viser
til rapporten Don’t Buy Into Occupation 2024, der
det dokumenteres at Statens pensjonsfond utland har investeringer
på 220 mrd. kroner i selskaper med tilknytning til Vestbredden.
Som Norsk Folkehjelp, Fagforbundet, Redd Barna med flere har påpekt,
så gjør dette SPU til den største europeiske investoren i Israels
ulovlige okkupasjon. Disse medlemmer mener
det strider mot norske utenrikspolitiske mål om fred og to-statsløsning.
Disse medlemmer viser
til at FNs spesialrapportør for de okkuperte palestinske områdene,
50 norske organisasjoner og LO-kongressen krever at SPU trekkes
ut av selskaper som medvirker til Israels okkupasjon av palestinske
områder. Disse medlemmer mener Etikkrådets
manglende anbefalinger om uttrekk i disse selskapene det siste 1,5
året med all tydelighet viser behov for revidering av de etiske
retningslinjene og klargjøring av hvilken terskel vi skal ha for
uttrekk. Disse medlemmer mener terskelen
må senkes betraktelig.
Disse medlemmer viser
videre til høringsinnspill fra Palestinakomiteen, Fellesutvalget
for Palestina, Norsk Folkehjelp, Redd Barna, Changemaker, Muslimsk Dialognettverk
og Amnesty, som alle påpeker gapet mellom Norges folkerettslige
forpliktelser og fondets investeringer.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
klargjøre overfor Etikkrådet at selskaper som ikke utviser skjerpede
aktsomhetsvurderinger når de opererer i konfliktområder, bør utelukkes.»
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at OECD og FNs retningslinjer for ansvarlig næringsliv
skal gjelde for Etikkrådets anbefalinger om utelukkelse.»
«Stortinget ber regjeringen
klargjøre at terskelen for utelukkelse av selskaper etter § 4 i
retningslinjer for observasjon og utelukkelse fra SPU skal være
i samsvar med FN og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv.»
Disse medlemmer viser
til høringsinnspill fra ICAN, Nei til Atomvåpen og Leger mot Atomvåpen
som påpeker at etterlevelsen av de etiske retningslinjer § 3 a er
mangelfull. Ifølge høringsinstansene har SPU investeringer i syv
selskaper som direkte kan knyttes til produksjon av atomvåpen og
leveringsplattformer for disse, herunder indiske Bharat Dynamics,
som er hovedleverandør for ballistiske missiler til det indiske atomvåpenprogrammet,
og amerikanske Leidos, som driver Pantex Plant og Y-12 National
Security Complex hvor USAs atomvåpen blir satt sammen.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
om en gjennomgang av Statens pensjonsfond utlands portefølje etter
våpenkriteriet.»
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
derfor det er nødvendig å pålegge Norges Bank å utarbeide sektorspesifikke
og tidsbestemte retningslinjer i NBIMs klimahandlingsplan, som skal
oppdateres i 2025. Disse må tydelig definere hvordan fondet gradvis intensiverer
sin eierskapsutøvelse overfor selskaper som ikke oppfyller forventningene
til håndtering av klimarisiko. Det må stilles en klar forventning
om at alle selskaper i porteføljen har etablert realistiske, vitenskapsbaserte
utslippsmål og delmål innen 2027.
Disse medlemmer mener
at NBIM må kreve at selskapene fondet er investert i, har etablerte
utslippsbaner allerede fra 2026, ikke 2040 som i dag. Dette er nødvendig
for å sikre at selskaper faktisk omstiller seg i tide, og for å
redusere risikoen for at fondet forblir investert i selskaper som
ikke bidrar til at klimamålene i Parisavtalen nås.
Disse medlemmer viser
til at SPU i dag kan investere inntil 2 pst. av fondets verdi i
unotert infrastruktur for fornybar energi, med geografisk fokus
på utviklede markeder i Europa og Nord-Amerika. Disse
medlemmer viser til høringsinnspillet fra Langsikt og mener
at SPU må gis adgang til å investere i unotert infrastruktur for
fornybar energi også i utvalgte fremvoksende markeder. Fondet har
i dag svært lav eksponering mot slike investeringer, til
tross for at det er et stort behov for kapital til fornybar energi
internasjonalt, særlig i land som står overfor raske utslippskutt
og økende energibehov. Ved å åpne for slike investeringer kan fondet
bidra i enda større grad til global energiomstilling,
til å få flere investeringsmuligheter enn selskapene som er på børs,
samtidig som det gir ytterligere muligheter for god avkastning og
risikospredning.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å tillate Statens pensjonsfond utland å investere
i unotert infrastruktur for fornybar energi også i utvalgte fremvoksende
markeder.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener fondet i større grad må
sikre at forvaltningen skjer i tråd med grunnleggende menneskerettigheter,
arbeidstakerrettigheter og miljø- og klimahensyn. Legitimiteten
til forvaltningen avhenger av at den skjer i tråd med verdier som
har bred oppslutning i det norske samfunnet, og disse
medlemmer mener dagens forvaltning på flere områder har rom
for forbedringer.
Disse
medlemmer mener det er en urimelig og beviselig gal påstand
at forvaltningen av SPU ikke gir uttrykk for politiske holdninger. Disse medlemmer er av den klare oppfatning
at regjeringens beslutning om at virksomhet i Russland skulle utelukkes,
er et klart og tydelig eksempel på at forvaltningen av fondet allerede
er politisk. Likeledes må det derfor anses som et politisk valg
når regjeringen ikke ønsker å trekke fondets investeringer ut av
Israel, til tross for at Israels folkerettsstridige krig mot Palestina
ikke er noe mindre brutal enn Russlands invasjonskrig i Ukraina.
Kriteriene for utelukkelse av selskaper, jf. de etiske retningslinjene,
er i seg selv også tydelig uttrykk for verdier som hverken er nøytrale
eller apolitiske. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen på tross av dette gjentar denne selvmotsigelsen,
og åpner for å forskjellsbehandle saker som prinsipielt sett er
svært like. Det etterlatte inntrykket er at hvorvidt fondet anses
å være et politisk verktøy eller ikke, avhenger av regjeringens
politikk.
Disse medlemmer mener
at det må etableres en klimajustert referanseindeks for SPU. Fondsmeldingen
viser til at flere av verdens ledende fond har gått lenger enn Norge
i å tilpasse sine investeringer til klimamålene, og at SPU bør være
en modell for andre investeringsfond. En klimajustert referanseindeks
vil sikre at fondets investeringer styres mot selskaper og sektorer som
bidrar til utslippsreduksjoner, og at klimarisiko systematisk integreres
i investeringsbeslutningene. Dette vil også bidra til tydeligere
virkemidler for bærekraftig styring av hele fondet, slik at bedre
og mer klimavennlige beslutninger kan tas i tråd med verdens klimamål.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
starte arbeidet med etablering av en klimajustert referanseindeks
for oljefondet og at denne legges frem for Stortinget senest i forbindelse
med neste års stortingsmelding om Statens pensjonsfond.»
Disse medlemmer viser
til høringsinnspill fra Forum for utvikling og miljø og Nordisk
Senter for bærekraftig finans. I år er det 10 år siden Stortinget
ba SPU om å trekke sine investeringer ut av kullindustrien. Likevel
er dette i praksis ikke gjennomført, og SPU er fortsatt Europas
største kullinvestor. Intensjonen i vedtaket var den gang å starte
en utfasing av fondets eksponering mot kull, noe som ble fulgt opp
av en innstramming av kullkriteriet i 2019. I den nåværende regjeringsperioden
har det derimot ikke vært noen videre innstramminger av kriteriet. Disse medlemmer mener derfor at utelukkelseskriteriene
for kull må skjerpes betydelig. Det må innføres klare og lave terskler
for hvor stor andel av inntektene eller virksomheten som kan komme
fra termisk kull, og det må være mulig å utelukke selskaper som
utvinner eller produserer store mengder kull. I tillegg må NBIM
ikke gis anledning til å investere i, og må trekke seg ut av, selskaper
som utvider eller foretar nyinvesteringer i kullrelatert virksomhet, både
termisk og metallurgisk. Dette er avgjørende for å sikre at fondet
ikke bidrar til videre utbygging av fossil energi, i strid med Parisavtalens
mål.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om at NBIM ikke gis anledning til å investere i,
og skal trekke seg ut av, selskap som utvider eller foretar nyinvesteringer
i kullrelatert virksomhet, både termisk og metallurgisk.»
Disse medlemmer viser
til høringsinnspillet fra ICAN Norge, Norske leger mot atomvåpen,
Nei til Atomvåpen og Norges fredsråd. PAX sin internasjonale rapport
«At Great Cost: The companies building nuclear weapons and their
financiers» dokumenterer hvordan SPU i dag har investeringer verdt
43,5 mrd. kroner i syv selskaper som direkte kan knyttes til produksjon
av atomvåpen og leveringskjeder for disse. De etiske retningslinjene
§ 3 første ledd bokstav a gir en tydelig føring om at våpen som
bryter med grunnleggende humanitære prinsipper, skal utelukkes.
Den fremlagte fondsmeldingen kan gi et feilaktig inntrykk av at
man er à jour med vurderinger knyttet til denne bestemmelsen. Disse medlemmer mener derfor at regjeringen må
ta grep for å kunne forsikre om at SPU ikke opererer i strid med
de etiske retningslinjene § 3 første ledd bokstav a.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
gjennomgå praktiseringen av retningslinjer for observasjon og utelukkelse
fra SPU § 3 første ledd bokstav a for utelukkelse av selskaper som
utvikler eller produserer atomvåpen eller sentrale komponenter til
atomvåpen, med formål om at SPU trekkes ut av selskaper som bryter
med retningslinjene.»
Komiteens
medlem fra Venstre mener at det er nødvendig å skjerpe regelverket
knyttet til Statens pensjonsfond utlands investeringer i selskaper som
bidrar til alvorlige brudd på folkeretten, menneskerettighetene
eller til å opprettholde ulovlig okkupasjon. Dette er en særlig
aktualisert problemstilling knyttet til Israels brudd på folkeretten
i Gaza og på Vestbredden.
Dette medlem legger
også til grunn at dette synet for alle praktiske formål også deles
av Etikkrådet, som bl.a. har uttrykt at de etiske retningslinjene
gir grunnlag for å utelukke flere selskap enn de som allerede er
utlukket, som følge av situasjonen i Israel, på Vestbredden og Gaza.
Utfordringen er imidlertid at det tar lang tid,
gjelder for få selskaper og at dagens regelverk er uklart, spesielt med
tanke på selskaper som er indirekte involvert i normbrudd, eller
som leverer generiske produkter direkte til selskaper som allerede
er utelukket fra fondet, og/eller der leveransen har tett sammenheng
med det samme underliggende normbruddet, for eksempel leveranser
av materialer og utstyr til entreprenørfirma som bygger ulovlige
bosetninger på okkupert område.
Dette medlem erkjenner
at dette er en komplisert problemstilling og legger til grunn at
det at et selskap er satt på den såkalte svartelisten fra FN, ikke
automatisk medfører utelukkes fra SPU, men at det må gjøres en separat
vurdering av hvert enkelt selskap.
Dette medlem mener
det er behov for en tydeligere instruks til regjeringen og Norges
Bank som faktisk kan bety en endring fra dagens regelverkspraktisering.
Komiteens
medlem fra Miljøpartiet De Grønne mener at SPU bør bli et
reelt fremtidsfond. Det mest ansvarlige Norge kan gjøre med SPU,
er å investere fondet i en levelig framtid, og dette er også den
økonomisk tryggeste strategien på lang sikt fordi de negative kostnadene
av å investere og bidra til aktivitet som ødelegger for klima, natur
og miljø, vil bli enorme i tiårene fremover. Dette
medlem mener at fondets investeringer i langt større grad
må bidra til å innfri FNs bærekraftsmål og støtte opp under globale
løsninger for fred, velstand og rettferdig fordeling. Det vil være
i tråd med Norges særstilling og ansvar som en velstående oljenasjon. Dette medlem mener derfor at det haster
å trekke fondet ut av investeringer i fossil energi, våpenindustrien
og skatteparadiser, redusere karbonintensiteten i porteføljen,
etablere minimal naturskade som kriterium for investeringer, og
bidra til arbeidsplasser og næringslivsutvikling i utviklingsland.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om at NBIM ikke gis anledning til å investere i og
skal trekke seg ut av selskap som utvider eller foretar nyinvesteringer
i fossile energikilder.»
Dette medlem understreker
at fondet gir Norge et unikt økonomisk handlingsrom, også etter
at oljeutvinningen avvikles. Dette handlingsrommet må brukes til
å sikre framtidig velferd og som et verktøy for å løse klima- og
naturkrisen. NBIM slår fast i rapporten «Climate and nature disclosures
2024» at klimaendringer medfører en betydelig risiko for fondets
fremtidige avkastning, og at overgangen til en lavkarbon-økonomi ikke
trenger å være kostbar for fondet, gitt de fallende prisene på grønn
teknologi.
Dette medlem mener
at denne erkjennelsen må få konsekvenser for hvordan fondet forvaltes,
og at fondet i større grad må bli et verktøy for å få fart på grønn omstilling
globalt. En ansvarlig og forutsigbar bruk av fondets avkastning
på statsbudsjettet i tråd med handlingsregelen gir Norge gode muligheter
til å bruke fondet som et verktøy for å fremme fremtidige generasjoners
interesser internasjonalt.
Dette medlem mener
derfor at det bør åpnes for at avkastning fra oljefondet kan brukes
til klimatiltak, klimatilpasning og naturbevaring i utviklingsland
uavhengig av handlingsregelen.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om hvordan 1 pst. av Norges BNI kan overføres fra
SPU til klimatiltak, klimatilpasning og naturbevaring i utviklingsland
uavhengig av handlingsregelen.»
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om hvordan ekstraordinære inntekter fra prisøkninger
forårsaket av internasjonale kriser, som Russlands invasjon av Ukraina,
kan brukes til solidarisk støtte til rammede land og stater uavhengig
av handlingsregelen.»
Dette medlem viser
til at SPU er verdens største statlige investeringsfond, og at fondet
historisk er bygget på inntekter fra olje- og gassvirksomhet som
har bidratt betydelig til globale klimagassutslipp, selv om de største
inntektene i dag kommer fra avkastningen av selve fondet. Dette
gir Norge et særskilt ansvar for å bruke fondet som et verktøy for
å løse klima- og naturkrisen, og til å bidra til en rettferdig global
omstilling i tråd med FNs bærekraftsmål og Parisavtalen.
Dette medlem viser
til at klimarisiko utgjør en betydelig trussel mot både verdensøkonomien
og fondets avkastning. Fondsmeldingen 2025 understreker at dersom
verden ikke lykkes med å begrense global oppvarming, kan det få
katastrofale økonomiske konsekvenser for verdenssamfunnet og for
fondets verdi. Det er derfor i fondets og kommende generasjoners
egeninteresse at fondet forvaltes slik at investeringene bidrar til
å nå Parisavtalens mål og reduserer klimarisikoen i porteføljen.
Dette vil styrke fondets mulighet til å påvirke
selskaper i riktig retning og sikre at investeringene faktisk bidrar
til utslippskutt i tråd med Parisavtalen.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
oppfordre Norges Bank om å inkludere sektorspesifikke og tidsbestemte
retningslinjer i den nye klimahandlingsplanen. Disse skal tydelig
definere hvordan fondet gradvis intensiverer sin eierskapsutøvelse
overfor selskaper som ikke oppfyller forventningene til håndtering
av klimarisiko. Videre skal det stilles en klar forventning om at
samtlige selskaper i porteføljen har etablert realistiske, vitenskapsbaserte
utslippsmål og delmål innen 2027.»
Ved å stille slike krav tidligere
kan også fondet identifisere hvilke selskaper som har reelle og
fremtidsrettede ambisjoner for klimakutt som også vil komme deres egen
næringsdrift til gode, og hvilke aktører som heller skyver mål lenger
frem i tid.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
pålegge NBIM å kreve utslippsbaner for selskapene de er investert
i innen 2026.»
«Stortinget ber regjeringen
foreta endringer i retningslinjer for observasjon og utelukkelse
av selskaper fra Statens pensjonsfond utland slik at § 3 annet ledd
lyder:
(2) Observasjon eller utelukkelse kan besluttes
for gruveselskaper og kraftprodusenter som selv eller konsolidert
med enheter de kontrollerer enten:
a) får 5 pst. eller mer av sine inntekter fra
termisk kull,
b) baserer 5 pst. eller mer av sin virksomhet
på termisk kull,
c) utvinner mer enn 10 millioner tonn termisk
kull per år, eller
d) har en kraftkapasitet på mer enn 5 000 MW
fra termisk kull.»