-
Stortinget ber regjeringen
i forslaget til statsbudsjett for 2026 øke alle satsene i CO2-komponenten
i engangsavgiften for fossile varebiler med 50 pst.
-
Stortinget ber regjeringen i forslaget
til statsbudsjett for 2026 innføre fritak for trafikkforsikringsavgift
også for tunge elektriske varebiler, i tillegg til fritaket for
lette elektriske varebiler som allerede skal innføres.
-
Stortinget ber regjeringen innføre et nasjonalt bompengefritak
for elektriske varebiler fram til minst 2030.
-
Stortinget ber regjeringen innføre krav
om at varer og tjenester som kjøpes inn av det offentlige, skal
leveres med nullutslippskjøretøy. Regjeringen bes utrede hvordan
et slikt krav kan iverksettes i dialog med DFØ, Statens vegvesen
og Miljødirektoratet.
-
Stortinget ber regjeringen innføre krav
om at lastebiler (N2 og N3) som kjøpes inn av det offentlige, er utslippsfrie.
-
Stortinget ber regjeringen vurdere nye
støtteordninger gjennom Enova, som setter fart på omstillingen av
landtransporten, særlig rettet mot mindre bedrifter og bedriftslading
der flere mindre aktører samarbeider om etableringen. Dette gjelder
også støtteordning for batterier til bedriftslading, noe som vil
gjøre det mulig å etablere lading i områder med lite effekt.
-
Stortinget ber regjeringen innføre et hurtigspor
for saksbehandling av hurtigladere til tungtransport i kommunene,
hos NVE og lokale nettselskaper.
-
Stortinget ber regjeringen vurdere fritak
fra effekttariff for høyeffektsladere til lastebiler fram mot 2030.
For å unngå effektproblemer i nettet bør det vurderes om fritaket
ikke skal gjelde i topplasttimene.»
Det vises til dokumentet for nærmere
redegjørelse for forslagene.