Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Marte Eide Klovning, fra Høyre, Ingunn Foss og Guro Angell Gimse,
fra Senterpartiet, Toralf Heimdal og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus
Thorsvik, viser til at seksualforbrytelser mot barn er blant
den mest alvorlige formen for kriminalitet som kan begås. Kampen mot
overgrep mot barn må tas på alle arenaer i samfunnet og må blant
annet innebære forebygging, avverging, etterforskning, straffeforfølgning
og iretteføring samt at utsatte må få tilstrekkelig oppfølging,
hjelp og beskyttelse i hjelpeapparatet.
Komiteen viser i
den forbindelse til forpliktelsene Norge har etter Europarådets
konvensjon om forebygging og bekjempelse av vold mot kvinner og
vold i nære relasjoner (Istanbulkonvensjonen) og Europarådets konvensjon
om beskyttelse av barn mot seksuell utnytting og seksuelt misbruk
(Lanzarotekonvensjonen).
Komiteen viser til
at Stortinget en rekke ganger har behandlet og vedtatt tiltak for
å forebygge og bekjempe seksuelle overgrep mot barn. Det vises blant
annet til opptrappingsplanen mot vold og overgrep mot barn og vold
i nære relasjoner for perioden 2024–2028. Komiteen understreker
samtidig at mye fortsatt kan gjøres fra myndighetenes side.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne ønsker at det skal etableres et offentlig tilgjengelig
register over de som er domfelt for de mest alvorlige kategoriene
av seksualforbrytelser mot barn.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til statsrådens svarbrev og
understreker at politiet i dag har relativt vid adgang til å utlevere
opplysninger fra reaksjonsregisteret til både offentlige og private
aktører, blant annet dersom dette er nødvendig for å forebygge eller
forhindre lovbrudd.
Flertallet oppfatter
forslagsstillerne dithen at man med forslaget ønsker å gå lenger,
at det skal etableres et offentlig register som enhver kan gå inn
i. Dette vil etter flertallets syn kunne
medføre brudd på både Grunnloven § 102, EMK artikkel 8 samt en rekke
implementerte rettsakter fra EU på personvernområdet.
Flertallet viser
til statsrådens svar til komiteen hvor det påpekes at det er politiet
som fører register med opplysninger om fysiske og juridiske personer
som er ilagt strafferettslige reaksjoner. Opplysninger om at noen
er ilagt strafferettslige reaksjoner, er personlige forhold som
i utgangspunktet er taushetsbelagte.
Flertallet merker
seg at politiet likevel har en relativt vid adgang til å utlevere
opplysninger fra reaksjonsregisteret, blant annet dersom det er
nødvendig for å forebygge eller avverge lovbrudd. Etter politiregisterloven
§ 27 kan politiet utlevere slike opplysninger til både private og
offentlige aktører for å forebygge lovbrudd. Politiet kan også utlevere
opplysninger etter politiregisterloven §§ 30 og 31 til offentlige
organer og private dersom det er nødvendig for å fremme mottakernes
oppgaver etter loven. Utlevering med hjemmel i nevnte bestemmelser
vil imidlertid regelmessig være knyttet til en eller flere bestemte
personer, og utleveringen vil innebære spredning av opplysninger
til et begrenset antall mottakere.
Flertallet støtter
ikke forslagene fra Fremskrittspartiet i dette representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at en seksualforbrytelse
er noe av det mest integritetskrenkende et menneske kan oppleve. Dette
er forbrytelser som ofte medfører langvarige ettervirkninger for
den som blir offer for en slik type forbrytelse, og for en stor
andel av ofrene vedvarer ettervirkningene livet ut. Disse medlemmer vil understreke at man
særlig i de tilfellene hvor barn blir utsatt for alvorlige seksualforbrytelser,
ofte ser sterke ettervirkninger av forbrytelsene i voksenlivet til
offeret.
Disse medlemmer mener
et offentlig tilgjengelig register over de som er domfelt for de
mest alvorlige kategoriene av seksualforbrytelser mot barn, vil
være et velegnet virkemiddel for å bedre ruste norske foreldre og
foresatte til å beskytte sine barn mot seksuelle overgrep. Disse medlemmer viser herunder til at
et slikt register vil sikre norske foreldre og foresatte tilgang
til informasjon om hvorvidt det er bosatt individer som utgjør en
særlig sikkerhetsrisiko for deres barn, i områder hvor deres barn
ferdes og oppholder seg. Dette kan eksempelvis være i nærheten av
bopel, skole, friluftsområde, idrettsanlegg mv.
Disse medlemmer mener
det er viktig at avgrensningen av registerets anvendelsesområde
er fundert på en nøye avveining av de kryssende hensynene som berøres
ved offentliggjøring av borgeres straffehistorikk av hensyn til
allmennhetens sikkerhet. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at den nærmere angivelsen av hvilke straffebud
som skal kvalifisere for registrering, og eventuelle nærmere vilkår
for registrering, bør være en sentral del av utredningen av lovforslaget.
Disse medlemmer har
merket seg statsrådens vurdering om at etablering av et offentlig
tilgjengelig register over ilagte strafferettslige reaksjoner er
vanskelig forenlig med de internasjonale og nasjonale rammene som
ligger til grunn for den norske lovgivningen, jf. statsrådens svarbrev
av 29. april 2025. Statsråden viser her særlig til EMK artikkel
8, Grunnloven § 102 og EUs rettsakter om personvern. Disse medlemmer mener at dette er et
spørsmål som vil være en naturlig og sentral del av utredningen
som skal ligge til grunn for lovforslaget, og kan ikke se at dette
er et vektig argument mot å foreta en utredning.
Disse medlemmer viser i forlengelsen av dette
til at det å utrede problemstillingen ikke vil være i strid med de
rettsgrunnlagene statsråden viser til.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede avgrensningsspørsmål for innføring av et offentlig tilgjengelig
register over de som er domfelt for de mest alvorlige kategoriene
av seksualforbrytelser mot barn.»
Disse medlemmer mener
videre at det på bakgrunn av den foreslåtte utredningen bør fremmes
nødvendige lovendringsforslag for å sikre innføring av et offentlig
tilgjengelig register over de som er domfelt for de mest alvorlige
kategoriene av seksualforbrytelser mot barn. Disse
medlemmer mener videre at vurderingen av i hvilken utstrekning
og på hvilken måte det offentlige skal gis innsyn i registerets
opplysninger, må skje på bakgrunn av den foretatte utredningen. Disse medlemmer mener derfor at lovendringsforslagene
bør fremmes med utgangspunkt i konklusjonene i den utredningen som
skal foretas, jf. forslaget over.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
nødvendige lovendringsforslag for innføring av et offentlig tilgjengelig
register over de som er domfelt for de mest alvorlige kategoriene
av seksualforbrytelser mot barn.»