Kapittel 1 Lovens formål og virkeområde
§ 1 Lovens formål
(1) Loven skal fremme rettssikkerhet for den
enkelte og legge til rette for en effektiv, enhetlig og tillitsskapende
forvaltning.
§ 2 Lovens virkeområde
(1) Loven gjelder for
-
a. staten, fylkeskommunene
og kommunene
-
b. andre rettssubjekter i saker der de
fatter enkeltvedtak eller utferdiger forskrift.
(2) Når et rettssubjekt er omfattet av loven
etter første ledd bokstav b, regnes det som et forvaltningsorgan etter
reglene i loven.
(3) Reglene i kapittel 4 om habilitet og kapittel
5 om taushetsplikt gjelder for enhver som utfører arbeid eller oppdrag
for et forvaltningsorgan.
(4) Loven gjelder når ikke annet er bestemt
i eller i medhold av lov.
§ 3 Unntak for domstolene,
Stortinget og organer for Stortinget
(1) Loven gjelder ikke for domstolenes virksomhet eller
for Stortinget eller organer for Stortinget.
§ 4 Unntak for visse saker
(1) Loven gjelder ikke når et forvaltningsorgan
selv behandler eller avgjør saker i medhold av
(2) Når et forvaltningsorgan handler på privatrettslig
grunnlag, gjelder bare reglene i kapittel 4 om habilitet og kapittel
5 om taushetsplikt.
§ 5 Lovens anvendelse på
Svalbard og Jan Mayen
(1) Loven gjelder også på Svalbard og Jan Mayen. Kongen
kan gi forskrift om lovens anvendelse på Svalbard og Jan Mayen som
utfyller eller fraviker reglene i loven.
§ 6 Beredskapshjemmel
(1) Når riket er i krig eller krig truer eller
rikets selvstendighet eller sikkerhet er i fare, og det på grunn
av disse forholdene er fare ved opphold, kan Kongen i statsråd i
midlertidig forskrift fravike saksbehandlingsregler i loven her
eller i andre lover. En slik forskrift kan bare gis når og i den
utstrekning det er nødvendig for å opprettholde vesentlige samfunnsfunksjoner,
ivareta tungtveiende samfunnsinteresser eller gjennomføre beredskapstiltak.
(2) Beredskapsloven §§ 3 og 4 gjelder tilsvarende.
§ 7 Definisjoner
(1) Med enkeltvedtak menes en avgjørelse som
treffes under utøvelse av offentlig myndighet, som er bestemmende
for rettighetene eller pliktene til én eller flere bestemte private
personer, og som avslutter en sak eller en del av den. Blant annet
regnes følgende avgjørelser rettet mot private personer som enkeltvedtak:
-
a. påbud, forbud,
fritak eller tillatelse med grunnlag i lov eller forskrift
-
b. tildeling eller opphør av pengeytelser
med grunnlag i lov eller forskrift
-
c. tildeling eller opphør av tjenester
eller andre naturalytelser med grunnlag i lov eller forskrift
-
d. avvisning av en sak om enkeltvedtak
-
e. bruk av særlige tvangsmidler for å
få gjennomført et enkeltvedtak.
(2) Med forskrift menes en avgjørelse som treffes under
utøvelse av offentlig myndighet, og som er bestemmende for rettighetene
eller pliktene til en ubestemt krets av private personer.
(3) Som part regnes den som en avgjørelse retter
seg mot, eller som saken ellers direkte gjelder. I vurderingen av
hvem saken direkte gjelder, skal det blant annet legges vekt på
avgjørelsens karakter og hvilke rettslige eller vesentlige faktiske
virkninger avgjørelsen får.
(4) Et forvaltningsorgan likestilles med et
privat rettssubjekt etter denne paragrafen hvis organet har samme
interesse eller stilling i saken som private parter kan ha.
§ 8 Lovens anvendelse ved
avgjørelse om ansettelse mv. av offentlige tjenestepersoner og oppnevning
til offentlige verv
(1) Avgjørelser som gjelder ansettelse, oppsigelse, suspensjon,
avskjed og forflytting av en offentlig tjenesteperson, regnes som
enkeltvedtak. Det samme gjelder ileggelse av ordensstraff.
(2) Når et forvaltningsorgan fatter enkeltvedtak
i en sak om ansettelse, gjelder ikke reglene om begrunnelse i § 56,
klage i §§ 61 til 68 eller omgjøring i § 72 andre ledd.
(3) Når et kommunalt eller fylkeskommunalt organ fatter
enkeltvedtak om oppsigelse, avskjed, suspensjon eller ordensstraff,
gjelder ikke reglene om klage i §§ 61 til 68.
(4) Andre ledd gjelder tilsvarende ved avgjørelser om
oppnevning til offentlige verv når avgjørelsen er et enkeltvedtak.
(5) Kongen kan gi forskrift om at reglene om
behandling av saker om enkeltvedtak i §§ 42 til 60, klage i §§ 61
til 68 og omgjøring i §§ 71 og 72 helt eller delvis ikke skal gjelde
i bestemte saker som omfattes av første ledd, eller i saker om oppnevning
til offentlige verv når avgjørelsen er et enkeltvedtak. Kongen kan
også gi forskrift om at andre avgjørelser i offentlige tjenesteforhold
enn de som nevnes i første ledd, skal anses som enkeltvedtak.
Kapittel 2 Alminnelige bestemmelser
§ 9 Skriftlig saksbehandling
og oversettelse
(1) Saksbehandlingen i forvaltningen skal være skriftlig.
(2) Forvaltningens interne saksbehandling kan være
muntlig hvis hensynet til en hensiktsmessig saksavvikling tilsier
det. Forvaltningsorganets avgjørelser og henvendelser til private
kan bare være muntlige hvis det er nødvendig fordi saken haster
eller andre særlige grunner tilsier det.
(3) Muntlige henvendelser, meddelelser og avgjørelser
i en sak skal skrives ned av forvaltningsorganet hvis de inneholder
nye opplysninger som har betydning for saksbehandlingen, eller som
bør bevares for ettertiden. Det samme gjelder for observasjoner
som forvaltningen gjør under befaringer mv.
(4) Hvis det er nødvendig for å ivareta hensynet
til rettssikkerhet eller for å yte forsvarlig hjelp og tjeneste, skal
forvaltningsorganet så langt som mulig sørge for at sentrale deler
av et vedtak med begrunnelse og andre viktige dokumenter i saken
oversettes til et språk som en privatperson som er part, forstår.
I vurderingen av om oversettelse skal gis, skal det blant annet
legges vekt på om organet kan kommunisere forsvarlig med parten uten
skriftlig oversettelse, sakens alvorlighet og karakter, forvaltningsorganets
kapasitet og tilgjengelige ressurser og om parten har bedt om oversettelse.
§ 10 Kommunikasjon med og
i forvaltningen
(1) Et forvaltningsorgan skal være tilgjengelig
og legge til rette for at enhver skal kunne kommunisere med organet
på en sikker, effektiv og brukervennlig måte.
(2) Et forvaltningsorgan kan benytte elektronisk kommunikasjon
når det henvender seg til andre. Alle som henvender seg til et forvaltningsorgan,
kan benytte elektronisk kommunikasjon dersom organet har lagt til rette
for det og det skjer på den anviste måten. Når forvaltningsorganet
mottar en elektronisk henvendelse etter andre punktum, skal det
snarest bekrefte at henvendelsen er mottatt.
(3) Når et enkeltvedtak, et forhåndsvarsel eller
en annen melding som har betydning for mottakerens rettsstilling
eller behandlingen av en sak, gjøres tilgjengelig i et elektronisk
informasjonssystem, skal forvaltningsorganet sørge for at mottakeren
blir varslet om hvor og hvordan vedkommende kan gjøre seg kjent med
innholdet.
(4) Kongen kan gi forskrift om elektronisk kommunikasjon
og saksbehandling i forvaltningen og om elektronisk kommunikasjon
mellom forvaltningsorganer og den enkelte, herunder om unntak fra
reglene i andre og tredje ledd, rett til å reservere seg mot elektronisk
kommunikasjon, bruk av fristregler og krav til tilgjengelighet,
integritet og konfidensialitet.
§ 11 Automatisering av saksbehandlingen
(1) Et forvaltningsorgan kan automatisere saksbehandlingen,
herunder treffe avgjørelser automatisert, såfremt kravene som ellers
stilles til saksbehandlingen, oppfylles.
(2) En avgjørelse kan ikke treffes automatisert
dersom det rettslige grunnlaget som avgjørelsen bygger på, er til
hinder for det.
(3) Forvaltningsorganet kan ikke uten særlig
hjemmel treffe automatiserte avgjørelser som er omfattet av personvernforordningen
artikkel 22.
(4) Kongen kan gi forskrift om utvikling og
bruk av systemer til automatisert saksbehandling og om innholdet
i slike systemer. Kongen kan også gi forskrift om automatiserte
avgjørelser, herunder om adgang til å treffe avgjørelser omfattet
av tredje ledd på bestemte saksområder.
§ 12 Rettigheter og plikter
ved automatiserte avgjørelser omfattet av personvernforordningen
artikkel 22
(1) Et forvaltningsorgan som treffer automatiserte avgjørelser
omfattet av personvernforordningen artikkel 22, skal gjennomføre
tiltak for å sikre
-
a. at personopplysningene
behandles på en sikker måte, og at feil ved opplysningene forebygges
og rettes opp
-
b. at avgjørelsene ikke innebærer
usaklig forskjellsbehandling
-
c. at det brukes egnede matematiske og
statistiske fremgangsmåter, særlig dersom avgjørelsene gjelder profilering.
(2) Den registrerte har rett til en forklaring
og en manuell kontroll av avgjørelsen som er truffet. Forvaltningsorganet
skal gi forklaringen og opplyse om retten til manuell kontroll så
snart som mulig etter at avgjørelsen er truffet, og i saker om enkeltvedtak
senest i meldingen om vedtaket, jf. § 59 tredje ledd bokstav b.
Opplysninger som kan unntas fra partsinnsyn etter § 50, kan utelates
fra forklaringen.
(3) Kongen kan gi forskrift om plikter ved automatisering
av avgjørelser omfattet av personvernforordningen artikkel 22, herunder
forskrift som utfyller og presiserer pliktene i første ledd og om
andre plikter for forvaltningsorganet enn de som følger av første
ledd.
(4) Kongen kan gi forskrift om retten til forklaring og
manuell kontroll etter andre ledd, herunder om forholdet til de
alminnelige reglene om begrunnelse i § 56 og klage i kapittel 8,
og om at forklaring av bestemte former for automatiserte avgjørelser
kun gis på forespørsel fra den registrerte. Forskrift som gjør unntak
fra retten til forklaring og manuell kontroll, kan bare gis hvis tungtveiende
grunner gjør det nødvendig. Kongen kan også gi forskrift om andre
rettigheter for personer som er gjenstand for en automatisert avgjørelse.
(5) Kongen kan gi forskrift om at reglene i
denne paragrafen skal gjelde i saker som ikke gjelder fysiske personer,
eller som ikke gjelder behandling av personopplysninger.
§ 13 Dokumentasjon av det
rettslige innholdet i automatiserte saksbehandlingssystemer
(1) Forvaltningsorganet skal dokumentere det
rettslige innholdet i automatiserte saksbehandlingssystemer. Dokumentasjonen
skal offentliggjøres, med mindre særlige hensyn taler mot det.
(2) Kongen kan gi forskrift om dokumentasjon
og offentliggjøring etter første ledd.
§ 14 Forvaltningens veiledningsplikt
(1) Et forvaltningsorgan skal gi veiledning
innenfor sitt saksområde. Veiledningen skal tjene til å gi parter
og andre mulighet til å ivareta sine interesser.
(2) Forvaltningsorganet skal på forespørsel
gi veiledning om
-
a. hvilke regler som
gjelder, og vanlig praksis på saksområdet
-
b. saksgangen
-
c. hvilke faktiske omstendigheter som
særlig kan få betydning for utfallet av saken.
(3) Omfanget av veiledningen skal tilpasses
sakens viktighet, den enkeltes behov og forvaltningsorganets kapasitet
(4) Når forvaltningsorganet behandler en sak,
skal organet av eget tiltak vurdere partenes behov for veiledning.
§ 15 Hvordan veiledning skal
gis
(1) Forvaltningsorganet bestemmer hvordan veiledning
skal gis. I vurderingen skal det legges vekt på ønskene og behovene
til den som skal få veiledningen.
(2) Den som henvender seg til et forvaltningsorgan med
spørsmål som har aktuell interesse for vedkommende, har ved behov
rett til en muntlig samtale med en person i organet. Retten etter
første punktum gjelder bare så langt en forsvarlig utførelse av
organets oppgaver tillater det.
(3) I saker med parter som har motstridende
interesser, skal forvaltningsorganet veilede på en måte som ikke
gir grunn til å tvile på organets objektivitet.
(4) Veiledning skal være gratis.
(5) Kongen kan gi forskrift om hvor langt veiledningsplikten
rekker, og om hvordan veiledning skal gis.
§ 16 Henvisning til riktig
forvaltningsorgan og retting av feil og mangler
(1) Hvis noen henvender seg til uriktig forvaltningsorgan,
skal organet om mulig vise til riktig organ.
(2) Hvis en henvendelse til et forvaltningsorgan inneholder
feil, unøyaktigheter eller andre mangler som avsenderen bør rette,
skal organet gi beskjed om mangelen og om nødvendig veilede om hvordan
den kan rettes, og sette en frist for retting.
§ 17 Saksbehandlingstid og
plikt til å opplyse om sakens fremdrift
(1) Forvaltningsorganet skal behandle saken
uten ugrunnet opphold.
(2) Hvis det er grunn til å tro at det vil gå
mer enn én måned før en henvendelse blir besvart, skal forvaltningsorganet
gi et foreløpig svar med informasjon om forventet saksbehandlingstid.
Organet kan unnlate å gi foreløpig svar hvis det må anses som åpenbart
unødvendig, herunder hvis det er gitt informasjon om forventet saksbehandlingstid
i bekreftelse etter § 10 andre ledd tredje punktum.
(3) Hvis saken blir vesentlig forsinket ut over
en opplyst saksbehandlingstid, skal forvaltningsorganet informere
om det, med mindre det må anses som åpenbart unødvendig. Forvaltningsorganet
skal informere om årsaken til forsinkelsen og, så langt som mulig,
når endelig svar kan ventes.
(4) Kongen kan gi forskrift om beregning av
saksbehandlingsfrister.
§ 18 Fullmektig
(1) Enhver har rett til å la seg bistå av en
fullmektig under saksbehandlingen. Et forvaltningsorgan kan i særlige
tilfeller tillate bruk av flere fullmektiger i en sak.
(2) Enhver person over 18 år kan være fullmektig.
En forening eller stiftelse kan være fullmektig dersom saken gjelder
et spørsmål som ligger innenfor dens formål og naturlige virkeområde.
En person som er ansatt i et forvaltningsorgan innenfor forvaltningsområdet
som saken hører under, kan ikke være fullmektig.
(3) Forvaltningsorganet kan avvise en fullmektig hvis
-
a. det er grunn til
å tro at fullmektigen vil spre taushetsbelagte opplysninger
-
b. fullmektigen motarbeider fullmaktsgiverens
sak i strid med fullmaktsgiverens ønsker
-
c. fullmektigen på andre måter viser seg
uskikket til å opptre som fullmektig.
(4) Fullmektigen skal legge frem skriftlig fullmakt. En
advokat trenger bare å legge frem skriftlig fullmakt hvis forvaltningsorganet
finner grunn til å kreve det.
(5) Alle henvendelser i en sak kan gjøres ved
fullmektigen, og fullmaktsgiveren har rett til å ha med seg fullmektigen
i møter med forvaltningsorganet. Forvaltningsorganet skal henvende
seg til fullmektigen i spørsmål som er dekket av fullmakten. Finner
organet det hensiktsmessig, kan det i tillegg henvende seg direkte
til fullmaktsgiveren. Fullmaktsgiveren kan kreve å bli kontaktet
i tillegg til eller i stedet for fullmektigen.
§ 19 Pålegg om å gi opplysninger
mv.
(1) I et pålegg om å gi opplysninger eller utlevere
dokumenter eller andre gjenstander skal forvaltningsorganet vise
til reglene pålegget bygger på, og opplyse om at det kan påklages
etter reglene i andre ledd. I saker om administrative sanksjoner
skal forvaltningsorganet orientere om taushetsrett mv. så langt
det følger av § 83.
(2) Den som får pålegget, kan klage skriftlig
eller muntlig over pålegget med den begrunnelse at vedkommende ikke
har plikt eller lovlig adgang til å etterkomme det. Klagefristen
er én uke. For øvrig gjelder reglene om klage i kapittel 8 tilsvarende.
(3) Pålegget skal etterkommes selv om klagen
ikke er avgjort, med mindre forvaltningsorganet som ga pålegget,
gir utsettelse. Det bør gis utsettelse hvis klagen reiser rimelig
tvil om lovligheten av pålegget. Hvis dokumentene eller gjenstandene
som pålegget gjelder, blir forseglet og deponert, skal det gis utsettelse.
§ 20 Undersøkelse eller beslag
(1) I en avgjørelse om undersøkelse eller beslag
skal forvaltningsorganet vise til reglene avgjørelsen bygger på,
og opplyse om at den kan påklages etter reglene i andre ledd.
(2) Den som undersøkelsen eller beslaget gjelder, kan
påklage avgjørelsen muntlig eller skriftlig. Klagefristen er én
uke. For øvrig gjelder reglene om klage i kapittel 8 tilsvarende.
(3) Avgjørelsen kan gjennomføres selv om klagen ikke
er avgjort, med mindre forvaltningsorganet som traff avgjørelsen,
gir utsettelse. Det bør gis utsettelse hvis klagen reiser rimelig
tvil om lovligheten av avgjørelsen.
(4) Den som undersøkelsen eller beslaget gjelder, har
rett til å være til stede, såfremt det ikke fører til vesentlig
ulempe eller motvirker formålet med undersøkelsen eller beslaget.
Vedkommende har i alle tilfeller rett til å ha et vitne til stede.
(5) Den som leder undersøkelsen eller beslaget,
skal uoppfordret legitimere seg og informere om formålet og retten
til å ha et vitne til stede.
(6) Etter gjennomført undersøkelse eller beslag
skal det utarbeides en rapport, hvis det ikke er åpenbart unødvendig.
Rapporten skal opplyse om formålet, tid og sted og hvem som var
til stede. Ble det avdekket ulovlige forhold, skal det fremgå hvilke
forhold det er tale om. Ble det tatt beslag, skal det fremgå hva
som ble beslaglagt, og hvor. Så snart rapporten er ferdig, skal
den sendes til den som undersøkelsen eller beslaget gjelder.
(7) Denne paragrafen gjelder ikke undersøkelse
eller beslag som blir gjennomført på et offentlig kontor eller et
annet bestemt tjenestested.
§ 21 Bruk av sakkyndige mv.
(1) Forvaltningsorganet kan benytte sakkyndige, konsulenter
og lignende i saksforberedelsen, men skal vurdere saken selvstendig
før det treffer en avgjørelse.
Kapittel 4 Habilitet
§ 25 Hva inhabilitet innebærer
(1) Enhver som utfører arbeid eller oppdrag
for et forvaltningsorgan, skal avstå fra å tilrettelegge grunnlaget
for eller treffe avgjørelse i en sak der en tilknytning til saken
gjør vedkommende inhabil etter §§ 26 eller 27.
(2) Når en person er inhabil, kan heller ikke
en direkte underordnet i samme forvaltningsorgan treffe avgjørelse
i saken. Den underordnede kan likevel tilrettelegge grunnlaget for
avgjørelsen.
§ 26 Forhold som fører til
inhabilitet uten videre
(1) Den som selv er part i saken, er inhabil.
(2) En person er inhabil hvis en part i saken
er vedkommendes
-
a. nåværende eller
tidligere ektefelle eller samboer, eller nåværende forlovede
-
b. slektning i rett opp- eller nedstigende
linje eller en slik slektnings ektefelle, samboer eller forlovede
-
c. søsken eller søskens ektefelle, samboer
eller forlovede
-
d. ektefelles, forlovedes eller samboers
søsken eller slektning i rett opp- eller nedstigende linje
-
e. fosterbarn eller fosterforelder
-
f. stebarn eller steforelder.
(3) En person er inhabil når vedkommende
-
a. er eller har vært
verge eller fullmektig for en part etter at saken ble innledet
-
b. har ledende stilling eller verv i styret
eller bedriftsforsamlingen i et foretak, en sammenslutning eller en
stiftelse som er part i saken.
Et varamedlem omfattes av bokstav b når vedkommende
har deltatt i styrets behandling av saken.
(4) En person i klageinstansen er inhabil hvis
vedkommende har truffet avgjørelsen i saken i underinstansen. Dette
gjelder likevel ikke ved klage til Kongen over en avgjørelse som
er truffet av et departement.
§ 27 Inhabilitet etter en
konkret vurdering
(1) En person er inhabil når det foreligger
særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til vedkommendes
upartiskhet.
(2) I habilitetsvurderingen skal det blant annet
legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære en særlig fordel
eller ulempe for personen selv eller noen vedkommende har en nær
personlig tilknytning til, og i den forbindelse hvor nær tilknytningen
er, hva slags og hvor stor fordel eller ulempe det er snakk om,
og hvor sannsynlig det er at fordelen eller ulempen vil inntre.
§ 28 Behandling av saken
til tross for inhabilitet
(1) Hvis en utsettelse vil være til vesentlig
ulempe, kan den som er inhabil, tilrettelegge grunnlaget for og treffe
foreløpig avgjørelse i saken.
(2) Den som er inhabil, kan tilrettelegge grunnlaget for
og treffe avgjørelse i saken hvis det er åpenbart at tilknytningen
til saken eller partene ikke kan ha betydning for avgjørelsen og
verken offentlige eller private interesser tilsier at den inhabile
skal vike sete.
§ 29 Avgjørelse av habilitetsspørsmålet
mv.
(1) Habilitetsspørsmålet skal vurderes så snart
en person blir kjent med forhold som kan ha betydning for vedkommendes
habilitet.
(2) Den enkelte skal ta stilling til sin egen
habilitet. Dersom den habilitetsspørsmålet gjelder, finner grunn til
det, skal avgjørelsen likevel treffes av en overordnet. I kollegiale
organer skal avgjørelsen treffes av organet dersom lederen eller
det medlemmet habilitetsspørsmålet gjelder, finner grunn til det.
I slike tilfeller skal avgjørelsen treffes uten at det aktuelle
medlemmet deltar.
(3) Hvis et kollegialt organ skal vurdere habiliteten til
flere medlemmer i samme sak, skal ingen av dem delta ved avgjørelsen
om egen eller andres habilitet. Hvis det er nødvendig for at organet
skal være vedtaksført, skal likevel alle møtende medlemmer delta.
(4) Om nødvendig skal det oppnevnes eller velges en
stedfortreder for den inhabile. I særlige tilfeller kan Kongen beslutte
at saken skal overføres til et sideordnet eller overordnet forvaltningsorgan.
Kapittel 5 Taushetsplikt
§ 30 Hva taushetsplikt innebærer
(1) Enhver som utfører arbeid eller oppdrag
for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller
kjennskap til taushetsbelagte opplysninger vedkommende får vite
om i forbindelse med arbeidet eller oppdraget. Taushetsbelagte opplysninger
kan heller ikke utnyttes for private formål. Taushetsplikten gjelder også
etter at arbeidet eller oppdraget er avsluttet.
§ 31 Taushetsplikt om personlige
forhold
(1) Opplysninger om noens personlige forhold
er taushetsbelagte.
(2) Taushetsplikten omfatter ikke opplysninger
om fødselsnummer eller nummer med tilsvarende funksjon, statsborgerskap,
bosted, postadresse, e-postadresse, telefonnummer, sivilstand, yrke,
arbeidsgiver eller arbeidssted, med mindre opplysningene avslører
et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige.
Taushetsplikten omfatter heller ikke opplysninger som fremgår av
et offentlig register som er tilgjengelig for allmennheten, opplysninger
som er kjent i offentligheten på en slik måte at grunnlaget for
taushetsplikt må anses å ha falt bort, eller opplysninger som grunnlaget
for taushetsplikt av andre helt særlige grunner ikke gjør seg gjeldende
for.
(3) Kongen kan gi forskrift om hvilke opplysninger som
omfattes av taushetsplikten etter denne paragrafen.
§ 32 Taushetsplikt om forretningshemmeligheter
(1) Opplysninger om forretningshemmeligheter
er taushetsbelagte.
(2) Med forretningshemmeligheter menes forretningsstrategier,
forretningsidéer, fremgangsmåter, produksjonsmetoder eller andre
opplysninger om drifts- eller forretningsforhold som det vil være
av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den opplysningene
angår.
(3) Opplysninger om en virksomhets administrative
forhold og alminnelige økonomiske forhold utgjør ikke forretningshemmeligheter
etter denne paragrafen. Det samme gjelder opplysninger om vedtak
som fattes overfor virksomheten.
§ 33 Bortfall av taushetsplikt
(1) Taushetsplikt etter § 31 faller bort 100
år etter at opplysningene oppstod, eller når det er klart at personen
opplysningene gjelder, har vært død i minst 20 år.
(2) Taushetsplikt etter § 32 faller bort 60
år etter at opplysningene oppstod.
(3) Kongen kan gi forskrift om at taushetsplikten
for bestemte typer opplysninger skal falle bort tidligere eller
senere enn det som følger av første eller andre ledd, og om når
opplysninger skal anses for å ha oppstått.
§ 34 Unntak fra taushetsplikt
og deling av personopplysninger
(1) Taushetsplikten etter §§ 31 og 32 er ikke
til hinder for
-
a. at opplysninger
deles etter samtykke fra den de gjelder
-
b. at opplysninger deles med den de gjelder
-
c. at opplysningene i en sak deles med
sakens parter eller deres representanter
-
d. at opplysninger deles for å oppnå det
formålet de er gitt eller innhentet for
-
e. at opplysninger deles innenfor forvaltningsorganet eller
etaten så langt det er nødvendig for veiledning eller til bruk i
saker innenfor samme eller tilknyttede fagfelt, eller til bruk ved
arkivering, utsending av vedtak og tilsvarende praktiske gjøremål
-
f. at opplysninger deles med andre forvaltningsorganer
så langt det er nødvendig for å utføre oppgaver som er lagt til
avgiverorganet
-
g. at opplysninger om en persons forbindelse
med organet og om avgjørelser som er truffet, deles med andre forvaltningsorganer
-
h. at opplysninger deles i forbindelse
med kontroll med forvaltningen
-
i. at opplysninger deles for å brukes
til statistisk bearbeiding
-
j. at et forvaltningsorgan anmelder eller
gir opplysninger om lovbrudd til påtalemyndigheten, eller gir opplysninger
om lovbrudd til kontrollmyndigheter dersom det har naturlig sammenheng
med organets oppgaver eller er ønskelig ut fra allmenne hensyn
-
k. at det deles opplysninger om utfallet
av en benådningssak
-
l. at opplysninger om en alvorlig hendelse
deles med personer som var til stede eller på annen måte er direkte
berørt, når det er nødvendig for å ivareta deres interesser
-
m. at opplysninger deles så langt det
er nødvendig for å unngå fare for liv eller helse
-
n. at opplysninger om en avdød person
deles dersom tungtveiende grunner taler for det.
(2) Opplysninger som er taushetsbelagte etter
§ 31, kan likevel ikke deles etter første ledd dersom delingen vil
utgjøre et uforholdsmessig inngrep overfor den opplysningene gjelder.
(3) Personopplysninger, også personopplysninger som
er omfattet av personvernforordningen artikkel 9 og 10, kan deles
dersom det er adgang til det etter første og andre ledd.
§ 35 Forskrift om deling
og annen behandling av taushetsbelagte opplysninger
(1) Kongen kan gi forskrift om at taushetsplikt
etter §§ 31 og 32 ikke skal være til hinder for at bestemte forvaltningsorganer,
eller bestemte forvaltningsorganer og bestemte selvstendige rettssubjekter
som nevnt i offentleglova § 2 første ledd bokstav c og d, kan dele
opplysninger for å utføre oppgaver som er lagt til avgiver- eller mottakerorganet,
så langt delingen ikke utgjør et uforholdsmessig inngrep overfor
den opplysningene gjelder. Forskrift etter første punktum kan også
omfatte annen behandling av opplysninger i forbindelse med delingen.
(2) Der det foreligger et etablert samarbeid
mellom forvaltningsorganer, kan forskrift etter første ledd om nødvendig
også gi adgang til å dele opplysninger som etter annen lov er helt
eller delvis unntatt fra delingsadgangen etter § 34. Det samme gjelder
der det foreligger et etablert samarbeid mellom forvaltningsorganer
og selvstendige rettssubjekter som nevnt i offentleglova § 2 første
ledd bokstav c og d.
§ 36 Taushetsplikt for parter,
partsrepresentanter og vitner
(1) Parter, partsrepresentanter og vitner som
får tilgang til taushetsbelagte opplysninger, har selv taushetsplikt.
Forvaltningsorganet skal informere om dette og om straffansvaret
etter straffeloven § 209 senest samtidig som tilgangen gis. Straffansvaret
etter straffeloven § 209 gjelder bare dersom forvaltningsorganet
har informert om det.
(2) En part og dennes representant kan bare
bruke opplysningene så langt det er nødvendig for å ivareta partens
interesser i saken.
§ 37 Informasjon om taushetsplikt
og lagring av taushetsbelagte opplysninger
(1) Forvaltningsorganet skal sørge for at taushetsplikten
blir kjent for dem den gjelder, og kan kreve skriftlig erklæring
om at de kjenner og vil overholde reglene.
(2) Forvaltningsorganet skal sørge for trygg
lagring av taushetsbelagte opplysninger og dokumentere tiltakene
som er gjennomført for å sikre dette.
(3) Kongen kan gi forskrift om lagring av taushetsbelagte
opplysninger.
§ 38 Unntak fra taushetsplikt
for opplysninger til bruk for forskning
(1) Departementet kan i enkelttilfeller bestemme
at et forvaltningsorgan uten hinder av taushetsplikt etter §§ 31
og 32 kan eller skal gi opplysninger til bruk for forskning.
(2) Kongen kan gi forskrift om forskeres tilgang
til taushetsbelagte opplysninger og bruk og publisering av taushetsbelagte
opplysninger gitt til bruk for forskning.
§ 39 Taushetsplikt for forskere
(1) Enhver som utfører arbeid eller oppdrag
i forbindelse med en forskningsoppgave som et forvaltningsorgan
har støttet, godkjent eller gitt taushetsbelagte opplysninger til,
plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til
-
a. taushetsbelagte
opplysninger etter §§ 31 eller 32 som forskeren har mottatt fra
et forvaltningsorgan
-
b. opplysninger som i forbindelse med
et forskningsarbeid er mottatt under et taushetsløfte
-
c. opplysninger som gjelder en enkeltperson
som står i et avhengighetsforhold til den virksomheten som har satt
personen i kontakt med forskeren.
(2) Opplysningene kan kun brukes i den utstrekning
som er nødvendig for forskningsarbeidet. Reglene i § 30 andre og
tredje punktum gjelder tilsvarende.
(3) Taushetsplikt etter første ledd er ikke
til hinder for at resultater av arbeidet publiseres eller brukes
utad dersom den opplysningene gjelder, samtykker etter § 34 første
ledd bokstav a, eller behovet for beskyttelse ivaretas ved at opplysningene
gis uten individualiserende kjennetegn.
(4) Reglene i § 36 første ledd andre og tredje
punktum gjelder tilsvarende.
Kapittel 7 Behandlingen av saker om enkeltvedtak
§ 42 Forhåndsvarsel om enkeltvedtak
(1) Forvaltningsorganet skal varsle parten så
tidlig som mulig ved forberedelsen av et enkeltvedtak. Plikten til
å varsle gjelder ikke når parten har innledet saken ved søknad eller
på annen måte har uttalt seg i saken.
(2) Forhåndsvarselet skal gjøre rede for hva
saken gjelder, og ellers inneholde det som er nødvendig for at parten skal
kunne ivareta sine interesser på en forsvarlig måte. Parten skal
gis en rimelig frist til å uttale seg om saken.
(3) Forhåndsvarsel kan unnlates dersom
-
a. varsling vil medføre
fare for at vedtaket ikke kan gjennomføres
-
b. rask avgjørelse i saken er påkrevd
-
c. varsling ikke er praktisk mulig, for
eksempel fordi det vil være uforholdsmessig krevende å spore opp parten
-
d. varsling er åpenbart unødvendig.
§ 43 Fremlegging av opplysninger
for parten under saksforberedelsen
(1) Opplysninger som forvaltningsorganet mottar under
saksforberedelsen om en part eller om virksomheten parten driver
eller planlegger, skal legges frem for parten. Med mindre det vil
medføre en uheldig forsinkelse av saken, skal også andre opplysninger
av vesentlig betydning for avgjørelsen som parten antas å ha interesse
i å uttale seg om, legges frem for parten. Plikten til fremlegging
gjelder bare når parten har rett til innsyn i opplysningene etter
§§ 46 til 50. Parten skal gis en rimelig frist til å uttale seg
om opplysningene.
(2) Fremlegging av opplysninger kan unnlates
dersom
-
a. opplysningene bekreftes
av en fremstilling som parten selv har gitt eller kontrollert i
forbindelse med saken
-
b. rask avgjørelse i saken er påkrevd
-
c. fremlegging ikke er praktisk mulig,
for eksempel fordi det vil være uforholdsmessig krevende å spore opp
parten
-
d. fremlegging er åpenbart unødvendig.
§ 44 Forvaltningsorganets
utredningsplikt og medvirkning fra parten
(1) Forvaltningsorganet skal sørge for at saken
er forsvarlig utredet før det fatter vedtak. Utredningens omfang
skal tilpasses sakens karakter og hensynet til forsvarlig ressursbruk
i forvaltningsorganet. I avveiningen skal det blant annet legges
vekt på vedtakets betydning for partene og for eventuelle andre
allmenne og private interesser og om det er behov for en rask avgjørelse.
(2) I en sak en part selv innleder, skal parten
så langt som mulig legge frem opplysninger som har betydning for
avgjørelsen. Forvaltningsorganet skal informere parten om medvirkningsplikten
etter første punktum og veilede parten om plikten ved behov.
§ 45 Befaring
(1) Hvis forvaltningsorganet skal holde befaring,
skal parten varsles om tid og sted for befaringen og gis anledning
til å være til stede. Krever befaringen hjemmel i lov, skal varselet
vise til reglene befaringen bygger på. Varsel kan unnlates når vilkårene
i § 42 tredje ledd er oppfylt.
§ 46 Partens rett til innsyn
i sakens dokumenter
(1) En part har rett til innsyn i sakens dokumenter når
ikke annet er fastsatt i eller i medhold av lov. Innsynsretten gjelder
også etter at det er fattet vedtak i saken.
(2) Når det er adgang til å gjøre unntak fra
innsyn, skal forvaltningsorganet likevel vurdere å gi helt eller delvis
innsyn. Det bør gis innsyn dersom partens behov for innsyn veier
tyngre enn behovet for unntak.
(3) Kongen kan gi forskrift om hvordan reglene
om partsinnsyn skal anvendes på bestemte saksområder. Hvis tungtveiende
grunner taler for det, kan det også gis forskrift om unntak fra
reglene om partsinnsyn.
§ 47 Unntak fra partsinnsyn
for dokumenter utarbeidet for intern saksforberedelse
(1) Et forvaltningsorgan kan gjøre unntak fra
partsinnsyn for dokumenter organet har utarbeidet for sin interne
saksforberedelse. Første punktum gjelder ikke
-
a. faktiske opplysninger
som har betydning for avgjørelsen og ikke finnes i et annet dokument
som parten har tilgang til, og sammendrag eller andre bearbeidelser
av slike opplysninger
-
b. foredrag til saker som har blitt behandlet
av Kongen i statsråd
-
c. presedenskort som ikke gjengir organinterne
vurderinger.
§ 48 Unntak fra partsinnsyn
for dokumenter innhentet utenfra til bruk for intern saksforberedelse
(1) Når det er nødvendig for å sikre forsvarlige
interne avgjørelsesprosesser, kan et forvaltningsorgan gjøre unntak
fra partsinnsyn for dokumenter organet har innhentet fra et underordnet
organ til bruk for sin interne saksforberedelse. Det samme gjelder
dokumenter et departement har innhentet fra et annet departement
til bruk for sin interne saksforberedelse.
(2) Det kan gjøres unntak fra partsinnsyn for
de delene av et dokument som inneholder råd om eller vurderinger
av hvordan et forvaltningsorgan bør opptre i en sak, og som organet
har innhentet til bruk for sin interne saksforberedelse, når det
er påkrevd av hensyn til en forsvarlig ivaretakelse av det offentliges
interesser i saken.
(3) Unntakene i første og andre ledd gjelder
tilsvarende for
-
a. dokumenter om innhenting
av dokumenter som nevnt i første og andre ledd
-
b. innkallinger til og referater fra møter
mellom overordnede og underordnede organer, mellom departementer
og mellom et organ og noen som gir råd eller vurderinger som nevnt
i andre ledd.
(4) Unntakene i første til tredje ledd gjelder
ikke for opplysninger som nevnt i § 47 andre punktum bokstav a.
§ 49 Særregler om partsinnsyn
i dokumenter hos kommuner og fylkeskommuner
(1) Unntakene i §§ 47 og 48 gjelder ikke for
-
a. saksfremlegg med
vedlegg til folkevalgte organer i kommuner og fylkeskommuner
-
b. sakslister til møter i folkevalgte
organer i kommuner og fylkeskommuner
-
c. dokumenter fra eller til kommunale
og fylkeskommunale kontrollutvalg, revisjonsorganer og klagenemnder
-
d. dokumenter i saker der en kommunal
eller fylkeskommunal enhet opptrer som ekstern part overfor en annen
slik enhet.
Unntaket i § 47 gjelder likevel for dokumenter
som utveksles mellom kommunale og fylkeskommunale kontrollutvalg
og utvalgssekretariatet.
(2) Unntaket i § 47 gjelder ikke for dokumenter
fra eller til
-
a. et kommunalt eller
fylkeskommunalt særlovsorgan
-
b. et kommunalt eller fylkeskommunalt
foretak etter kommuneloven kapittel 9
-
c. en kommunal eller fylkeskommunal enhet
på områder der enhetene har selvstendig avgjørelsesmyndighet.
(3) Unntaket i § 47 gjelder likevel for
-
a. dokumenter i saker
der kommunedirektøren eller kommunerådet gjennomfører kontrolltiltak
overfor en enhet som nevnt i andre ledd bokstav c
-
b. utkast til vedtak og innstillinger
som blir lagt frem for kommunedirektøren eller kommunerådet før det
blir fattet vedtak, eller før en innstilling blir lagt frem for
et folkevalgt organ
-
c. merknader til utkast etter bokstav
b.
§ 50 Unntak fra partsinnsyn
for enkelte opplysninger
(1) Det kan gjøres unntak fra retten til partsinnsyn for
opplysninger
-
a. om noens personlige
forhold etter § 31, når det ikke har vesentlig betydning for parten
å gjøre seg kjent med opplysningene
-
b. om forretningshemmeligheter etter § 32
-
c. om forskningsidéer eller forskningsprosjekter
i saker som gjelder økonomisk støtte eller rådgivning fra det offentlige
i forbindelse med forskningsprosjekter
-
d. som det av hensyn til partens helse
eller forholdet til personer som står parten nær, må anses utilrådelig
at parten får kjennskap til
-
e. som kan identifisere en kilde til en
opplysning, hvis tungtveiende grunner taler for at kilden ikke bør gjøres
kjent for parten
-
f. som det er påkrevd å unnta fordi innsyn
vil lette gjennomføringen av straffbare handlinger eller utsette
enkeltpersoner for fare
-
g. som er av betydning for Norges utenrikspolitiske interesser
eller nasjonale forsvars- og sikkerhetsinteresser, og som kan unntas
fra innsyn etter offentleglova §§ 20 eller 21.
(2) Opplysninger som omfattes av første ledd
bokstav d, skal på anmodning likevel gjøres kjent for en representant
for parten når ikke særlige grunner taler mot det. Bokstav d omfatter
ikke opplysninger om partens egen helse.
§ 51 Unntak fra partsinnsyn
for resten av et dokument
(1) Når et organ gjør delvis unntak fra partsinnsyn for
et dokument, kan også resten av dokumentet unntas fra partsinnsyn
dersom de resterende delene vil gi et klart misvisende inntrykk
av innholdet i dokumentet eller de unntatte opplysningene utgjør
den vesentligste delen av dokumentet.
§ 52 Hvordan organet skal
gi partsinnsyn
(1) Parten kan kreve å få papirkopi eller elektronisk kopi
av dokumenter. Kopier skal gis vederlagsfritt. For øvrig bestemmer
forvaltningsorganet ut fra hensynet til forsvarlig saksbehandling
hvordan dokumenter skal gjøres tilgjengelige for parten. Kongen
kan gi forskrift om adgang til å kreve betaling for kopier dersom
særlige forhold ved dokumentene eller organet tilsier det.
(2) Dersom partsinnsyn kan motvirke muligheten for
å få saken avklart, kan det fastsettes at parten ikke skal ha adgang
til dokumentene så lenge det pågår undersøkelser.
(3) Når en part etter forespørsel har fått innsyn
i et dokument etter § 46, skal det settes en frist for mulig uttalelse
dersom det ikke er satt noen frist etter § 43 første ledd fjerde
punktum eller den fastsatte fristen ikke anses tilstrekkelig. Dette
gjelder likevel ikke dersom hensynet til vesentlige offentlige eller
private interesser taler mot utsettelse.
§ 53 Avslag, begrunnelse
og klage på avgjørelse om partsinnsyn
(1) Et avslag på krav om partsinnsyn skal gis
skriftlig og opplyse om hvilken bestemmelse som ligger til grunn
for avslaget. Avslaget skal også opplyse om klageretten etter andre
ledd og klagefristen etter § 63.
(2) Avgjørelser om partsinnsyn kan påklages
etter reglene i kapittel 8. Avgjørelser om å gi partsinnsyn kan ikke
påklages. Statsforvalteren er klageinstans når avgjørelsen er truffet
av et kommunalt eller fylkeskommunalt organ.
(3) Dersom Kongen i statsråd vil være klageinstans, skal
forvaltningsorganet opplyse klageren om at retten til å klage saken
inn for Sivilombudet ikke gjelder for avgjørelser truffet i statsråd.
§ 54 Særlige regler om barns
prosessuelle rettigheter
(1) Et barn som er part i en forvaltningssak,
representeres av vergen dersom ikke annet er fastsatt i eller i medhold
av lov.
(2) Et barn som er i stand til å danne seg meninger om
en sak barnet er part i, skal fritt få gi uttrykk for disse meningene.
Barnets meninger skal tillegges vekt i samsvar med barnets alder
og modenhet. Barnet skal få tilstrekkelig og tilpasset informasjon
som setter det i stand til å danne seg meninger om saken.
(3) Når et barn som er part, blir representert
av verge, har også barnet rett til muntlig samtale etter § 15 andre
ledd og rett til innsyn i sakens dokumenter etter § 46. Barn under
15 år skal ikke gis taushetsbelagte opplysninger.
(4) Når et barn over 15 år som er part i en
sak, blir representert av verge, skal også barnet få forhåndsvarsel etter
§ 42, opplysninger etter § 43 og melding om vedtaket etter § 58.
§ 55 Vedtakets form
(1) Et enkeltvedtak skal være skriftlig.
(2) Hvis rask avgjørelse i saken er påkrevd
eller skriftlighet av andre grunner ikke er praktisk mulig, kan forvaltningsorganet
fatte et enkeltvedtak muntlig. Muntlige vedtak skal nedtegnes skriftlig
uten ugrunnet opphold.
§ 56 Krav om begrunnelse
(1) Et enkeltvedtak skal begrunnes. Begrunnelsen skal
gis samtidig med at vedtaket fattes.
(2) I andre saker enn klagesaker kan forvaltningsorganet
la være å gi samtidig begrunnelse dersom det innvilger en søknad
og det ikke er grunn til å tro at noen parter vil være misfornøyde
med vedtaket. Det samme gjelder i saker om fordeling av tillatelser
eller andre fordeler mellom flere parter.
(3) En part kan i saker nevnt i andre ledd likevel
kreve begrunnelse etter at vedtaket er fattet. Et krav om begrunnelse
må fremsettes i løpet av klagefristen. Dersom ingen klagefrist løper,
må kravet fremsettes senest tre uker etter at melding om vedtaket
er kommet frem til parten. Reglene i §§ 63, 64 og 65 gjelder tilsvarende.
(4) Kongen kan for bestemte saksområder gi forskrift
om at vedtak som skal begrunnes etter første ledd, i stedet skal
begrunnes etter reglene i andre ledd. Hvis tungtveiende grunner
gjør det nødvendig, kan Kongen for bestemte saksområder gi forskrift
om at begrunnelse kan unnlates.
§ 57 Krav til begrunnelsens
innhold
(1) Begrunnelsen skal tjene til å forklare sakens
utfall for parten. I begrunnelsen skal det opplyses om
-
a. hvilke faktiske
omstendigheter som har hatt betydning for sakens utfall
-
b. hvilke regler vedtaket bygger på, og
i nødvendig utstrekning hva reglene går ut på
-
c. hvilke hensyn forvaltningsorganet særlig
har lagt vekt på i sin vurdering.
(2) Begrunnelsens omfang skal tilpasses vedtakets betydning.
(3) Opplysninger som kan unntas fra partsinnsyn etter
§ 50, kan utelates fra begrunnelsen.
§ 58 Melding om enkeltvedtak
mv.
(1) Forvaltningsorganet skal sørge for at parten
gis melding om vedtaket så snart som mulig.
(2) Melding kan unnlates dersom det er åpenbart unødvendig
og vedtaket ikke medfører skade eller ulempe for parten, eller dersom
det vil være uforholdsmessig krevende å spore opp parten.
(3) Hvis det er fattet et muntlig vedtak etter
§ 55 andre ledd og vedtakssituasjonen gjør det nødvendig, kan forvaltningsorganet
gi en part muntlig melding om vedtaket. Forvaltningsorganet skal
uten ugrunnet opphold gi parter som har fått muntlig melding, en
skriftlig bekreftelse av vedtaket med informasjonen nevnt i § 59, med
mindre vilkårene i andre ledd er oppfylt.
(4) Hvis det er sendt forhåndsvarsel etter § 42
og saken avsluttes uten at det fattes enkeltvedtak, skal parten orienteres
om at saken er avsluttet.
§ 59 Innholdet i meldingen
(1) Meldingen skal inneholde vedtaket og begrunnelsen
for det. Hvis forvaltningsorganet lar være å gi samtidig begrunnelse
i medhold av § 56 andre ledd eller forskrift etter § 56 fjerde ledd,
skal meldingen informere om retten etter § 56 tredje ledd til å
kreve etterfølgende begrunnelse.
(2) I meldingen skal det opplyses om hvordan
forvaltningsorganet kan kontaktes om vedtaket. Det skal opplyses
om navnene til saksbehandleren og den ansvarlige for vedtaket, hvis
ikke tungtveiende grunner taler mot det.
(3) Hvis det kan være aktuelt i saken, skal
meldingen også inneholde
-
a. informasjon om
klageadgang, klageinstans, klagefrist og fremgangsmåten ved klage
-
b. forklaring av en automatisert avgjørelse
omfattet av personvernforordningen artikkel 22 og informasjon om
retten til å kreve manuell kontroll
-
c. informasjon om retten til innsyn i
sakens dokumenter
-
d. informasjon om forvaltningsorganets
veiledningsplikt
-
e. informasjon om adgangen til og hovedvilkårene
for å få dekket sakskostnader
-
f. informasjon om adgangen til å be om
at iverksettingen av vedtaket blir utsatt
-
g. informasjon om adgangen til å søke
fri rettshjelp
-
h. informasjon om at retten til å klage
saken inn for Sivilombudet ikke gjelder for vedtak fattet i statsråd
-
i. informasjon om særlige vilkår for søksmål
etter § 60 eller annen lovbestemmelse.
(4) Vilkår for søksmål som nevnt i bokstav i
gjelder bare dersom det er opplyst om dem i meldingen.
§ 60 Vilkår for å ta ut søksmål
for domstolene
(1) Forvaltningsorganet kan i melding etter
§ 58 bestemme at søksmål om gyldigheten av vedtaket eller krav om
erstatning som følge av vedtaket bare kan reises hvis parten har
klaget og klagesaken er endelig avgjort. Søksmål kan likevel reises
når det er gått seks måneder fra klagen ble fremsatt, hvis det ikke
skyldes klageren at endelig avgjørelse ikke foreligger.
Kapittel 8 Klage
§ 61 Klagerett
(1) Et enkeltvedtak kan påklages av
(2) Første ledd bokstav b og c gjelder likevel
ikke dersom saken berører rettigheter av så personlig karakter at
det er urimelig at saken påklages av andre enn en part.
(3) Klageinstansens vedtak kan ikke påklages.
(4) For særskilte saksområder kan Kongen gi
forskrift om klageregler som utfyller eller avviker fra reglene
i dette kapittelet. Forskrift som begrenser klageretten eller på
annen måte vesentlig fraviker reglene i dette kapittelet til skade
for partsinteresser, kan bare gis dersom tungtveiende grunner gjør
det nødvendig.
§ 62 Klageinstans
(1) Klageinstans for enkeltvedtak som er fattet
av et statlig forvaltningsorgan, er
(2) Klageinstans for vedtak som er fattet av
en kommune eller fylkeskommune, er kommunestyret eller fylkestinget.
Dersom kommunestyret eller fylkestinget har bestemt det, er klageinstansen
et særskilt klageutvalg eller formannskapet eller fylkesutvalget.
Departementet er klageinstans for vedtak som er fattet av kommunestyret
eller fylkestinget.
(3) Et statlig forvaltningsorgan er klageinstans
for vedtak som er fattet av kommunen eller fylkeskommunen, dersom
(4) Klageinstans for vedtak som er fattet av
egne rettssubjekter som er gitt myndighet fra kommunen eller fylkeskommunen,
er én eller flere særskilte klagenemnder som er oppnevnt av det
øverste organet i rettssubjektet. Departementet er klageinstans
for vedtak som er fattet av det øverste organet i rettssubjektet.
§ 63 Klagefrist
(1) Fristen for å klage er tre uker fra meldingen
om vedtaket er kommet frem til parten. Når et forvaltningsorgan
har gjort meldingen om vedtaket tilgjengelig i et elektronisk informasjonssystem,
regnes meldingen som kommet frem når det er sendt varsel etter § 10
tredje ledd. Formidles vedtaket ved offentlig kunngjøring, løper
klagefristen fra den dagen vedtaket ble kunngjort første gang.
(2) For den som ikke har mottatt melding om
vedtaket, løper klagefristen fra den dagen vedkommende har fått
eller burde ha skaffet seg kjennskap til vedtaket. Hvis vedtaket
går ut på å gi noen en rettighet eller annen fordel, utløper likevel
klagefristen for andre senest tre måneder etter at vedtaket ble
fattet.
(3) Har en part krevd begrunnelse etter § 56
tredje ledd, avbrytes klagefristen. Ny klagefrist begynner å løpe
når begrunnelsen er kommet frem til parten, eller når parten på
annen måte er gjort kjent med den.
(4) Klagefristen beregnes etter reglene i domstolloven
§§ 148 og 149.
(5) I særlige tilfeller kan underinstansen eller
klageinstansen forlenge klagefristen før den er utløpt.
§ 64 Overholdelse av klagefristen
(1) Klagen er fremsatt i tide når den er sendt
eller levert til det forvaltningsorganet som fattet vedtaket (underinstansen),
før klagefristen er utløpt.
(2) Hvis klagen ikke kommer frem, må klageren
sende eller levere den på nytt senest én uke etter at han eller hun
ble kjent med eller burde ha forstått at klagen ikke var mottatt.
Er klagefristen kortere enn én uke, må klageren sende eller levere
klagen på nytt innen en frist som er like lang som den opprinnelige
klagefristen.
§ 65 Oversitting av klagefristen
mv.
(1) Selv om klagen er fremsatt for sent, kan
den tas til behandling
-
a. dersom parten eller
partens fullmektig ikke kan lastes for å ha oversittet fristen eller
for å ha drøyd med å klage etterpå, eller
-
b. dersom særlige grunner gjør det rimelig
at klagen blir prøvd.
(2) I vurderingen av om klagen bør tas til behandling,
skal det også legges vekt på om endring av vedtaket kan medføre
skade eller ulempe for andre.
(3) Klagen kan ikke tas til behandling som klagesak når
det har gått mer enn ett år siden vedtaket ble fattet.
§ 66 Klagens adressat, form
og innhold
(1) En klage skal
-
a. fremsettes skriftlig
for underinstansen
-
b. nevne hvilket vedtak det klages over,
og om nødvendig gi opplysninger som trengs for å kunne fastslå om
klageren har klagerett og har overholdt klagefristen
-
c. nevne hvilken endring klageren ønsker
i vedtaket.
(2) Klageren bør begrunne klagen.
(3) Er muntlig klage tillatt, skal forvaltningsorganet sette
den opp skriftlig.
(4) Hvis en klage ikke oppfyller kravene i første
ledd, skal forvaltningsorganet sette en kort frist for retting eller
utfylling.
§ 67 Underinstansens behandling
av klagesaken
(1) Dersom vilkårene for å behandle klagen ikke
er oppfylt, skal underinstansen avvise klagen, med mindre den tas
til behandling i medhold av § 65.
(2) Underinstansen skal foreta de undersøkelsene som
klagen gir grunn til. Eventuelle motparter skal varsles snarest
mulig og gis en rimelig frist for uttalelse etter reglene i § 42.
Underinstansen kan endre eller oppheve vedtaket i klagerens favør
eller omgjøre vedtaket i medhold av § 71.
(3) Hvis underinstansen ikke fatter vedtak etter
første eller andre ledd, skal den sende sakens dokumenter til klageinstansen
så snart saken er tilrettelagt. Gir underinstansen en uttalelse
om klagen til klageinstansen, skal den sende kopi av uttalelsen
til partene, med mindre Kongen er klageinstans eller partene ikke
har rett til innsyn i uttalelsen etter reglene om partsinnsyn.
§ 68 Klageinstansens behandling
av klagesaken
(1) Dersom vilkårene for å behandle klagen ikke
er oppfylt, skal klageinstansen avvise klagen, med mindre den tas
til behandling i medhold av § 65.
(2) Klageinstansen skal se til at saken er utredet
i samsvar med § 44, før den fatter vedtak. Klageinstansen kan prøve
alle sider av saken og ta hensyn til nye omstendigheter. Den skal
vurdere synspunktene klageren kommer med. Klageinstansen kan også
ta opp forhold som klageren ikke har nevnt, og skal vurdere om vedtaket
er lovlig. Den kan pålegge underinstansen å foreta nærmere undersøkelser
m.m.
(3) Er et statlig organ klageinstans for vedtak
fattet av en kommune eller fylkeskommune, skal klageinstansen legge
særlig stor vekt på hensynet til det kommunale selvstyret ved prøving
av det frie skjønnet. Det skal fremgå klart av begrunnelsen om en
endring i vedtaket skyldes endrede faktiske forhold, feil ved vedtaket
eller en overprøving av kommunens frie skjønn. Hvis klageinstansen
prøver det frie skjønnet, skal begrunnelsen også redegjøre for hvordan
klageinstansen har lagt vekt på hensynet til det kommunale selvstyret,
og hvilke andre hensyn som har vært sentrale i vurderingen.
(4) Vedtaket kan ikke endres til skade for klageren, med
mindre klageinstansen kommer til at klagerens interesser må vike
for hensynet til andre allmenne eller private interesser. Melding
om at vedtaket er endret, må være sendt til klageren innen tre måneder
etter at underinstansen mottok klagen. Begrensningene i første og andre
punktum gjelder likevel ikke når vedtaket også er påklaget av en
annen som får helt eller delvis medhold i sin klage.
(5) Klageinstansen kan selv fatte nytt vedtak
i saken. Hvis klageinstansen ser grunn til det, kan den i stedet oppheve
vedtaket og sende saken tilbake til underinstansen til helt eller
delvis ny behandling.
§ 69 Sakskostnader
(1) Når et vedtak blir endret til gunst for
en part, skal han tilkjennes dekning for vesentlige kostnader som har
vært nødvendige for å få endret vedtaket, med mindre endringen skyldes
partens eget forhold eller forhold utenfor partens og forvaltningens
kontroll, eller andre særlige forhold taler mot det.
(2) Et krav om sakskostnader må settes frem
senest tre uker etter at meldingen om det endrede vedtaket er kommet
frem til parten. Reglene i § 63 fjerde og femte ledd og §§ 64 til
66 gjelder tilsvarende. Kravet avgjøres av organet som fattet nytt
vedtak i saken. Sakskostnadene dekkes av organet som fattet vedtaket
som er endret.
(3) Et enkeltvedtak om sakskostnader kan påklages etter
reglene i dette kapittelet. Kongen kan gi forskrift som utfyller
eller avviker fra klagereglene for særskilte saksområder, og om
at bestemte avgjørelser om sakskostnader ikke skal kunne påklages.
Kapittel 9 Retting, omgjøring og ugyldighet
§ 70 Retting av feil i vedtak
(1) Et forvaltningsorgan kan av eget tiltak
eller dersom en part ber om det, rette klare skrive- eller regnefeil, utelatelser
og andre lignende feil i et enkeltvedtak som det har fattet. Uriktige
personopplysninger skal rettes, jf. personvernforordningen artikkel
16.
(2) Forvaltningsorganet skal sende det rettede
vedtaket til partene i saken. Det skal fremgå av vedtaket at det
er rettet, og hva som er rettet.
§ 71 Omgjøring av eget vedtak
(1) Et forvaltningsorgan kan omgjøre sitt eget
enkeltvedtak hvis
-
a. melding om vedtaket
ikke er kommet frem til parten og vedtaket heller ikke er gjort
offentlig kjent av forvaltningsorganet
-
b. endringen ikke er til skade for noen
part
-
c. parten bryter vilkår i vedtaket eller
sentrale forutsetninger for vedtaket svikter og omgjøringen ikke er
uforholdsmessig
-
d. sterke allmenne eller private interesser
som taler for omgjøring, veier vesentlig tyngre enn hensynene som
taler imot.
§ 72 Omgjøring i overordnet
forvaltningsorgan
(1) Et overordnet forvaltningsorgan kan omgjøre
et enkeltvedtak hvis et av vilkårene i § 71 er oppfylt.
(2) Et overordnet forvaltningsorgan kan også
omgjøre et vedtak til skade for en part dersom hensynet til allmenne
eller private interesser veier tyngre enn hensynet til parten. Varsel
om at vedtaket vil bli overprøvd, må i så fall sendes parten senest
tre uker etter at det ble sendt melding om vedtaket, og melding
om at vedtaket er omgjort, må sendes parten senest tre måneder etter samme
tidspunkt. Hvis omgjøringen gjelder et vedtak i en klagesak, må
melding om at vedtaket er omgjort, likevel sendes innen tre uker.
(3) Når det følger av denne paragrafen eller
av annen lov at et statlig organ kan omgjøre et vedtak fattet av en
kommune eller fylkeskommune, skal organet legge stor vekt på hensynet
til det kommunale selvstyret ved prøving av det frie skjønnet. Reglene
i § 68 tredje ledd andre og tredje punktum gjelder tilsvarende.
§ 73 Saksbehandlingen i omgjøringssaker
(1) For behandling av saker om omgjøring etter §§ 71
og 72 gjelder reglene i kapittel 7 og 8, unntatt ved avslag på omgjøringsanmodninger.
(2) Forvaltningsorganet vurderer selv om det
skal behandle en anmodning om omgjøring.
§ 74 Ugyldighet
(1) Et enkeltvedtak er ugyldig så langt det
mangler nødvendig hjemmel. I helt særlige unntakstilfeller vil hensynet
til en part som i aktsom god tro har innrettet seg etter vedtaket,
føre til at vedtaket likevel er gyldig.
(2) Når det er gjort feil ved behandlingen av
saken, er vedtaket ugyldig hvis det er en reell mulighet for at feilen
kan ha påvirket vedtakets innhold. Vedtaket er likevel gyldig hvis
særlige grunner tilsier det. I vurderingen etter andre punktum skal
det blant annet legges vekt på om parten har innrettet seg etter
vedtaket, om parten selv er å bebreide for feilen eller har vært
kjent med den, om ugyldighet er til gunst eller skade for parten
eller andre, hva slags feil som er begått, og hvor grov feilen er,
og hvor lang tid som er gått.
(3) Hvis forvaltningsorganet blir klar over
at et vedtak er helt eller delvis ugyldig, skal det oppheve eller endre
vedtaket så langt ugyldigheten rekker. Hvis feilen kan repareres
i ettertid, kan forvaltningsorganet i stedet beslutte å opprettholde
det opprinnelige vedtaket. Plikten etter første punktum gjelder
bare så langt det foreligger et reelt behov for å oppheve eller
endre vedtaket.
(4) En opphevelse, endring eller opprettholdelse
av et vedtak etter tredje ledd kan også besluttes av et overordnet
forvaltningsorgan.
(5) For behandlingen av saker etter tredje ledd
gjelder reglene i kapittel 7 og 8.
Kapittel 10 Iverksetting og tvangsmulkt
§ 75 Iverksetting av enkeltvedtak
(1) Et enkeltvedtak kan iverksettes straks,
med mindre noe annet følger av vedtaket eller det blir besluttet utsatt
iverksetting etter § 76.
(2) Iverksettingen skal foretas så hensynsfullt
som forholdene tillater, overfor dem som berøres.
§ 76 Utsatt iverksetting
(1) Underinstansen, klageinstansen eller et
annet overordnet organ kan beslutte å utsette iverksettingen av
et enkeltvedtak helt eller delvis til
-
a. klagefristen har
utløpt eller en eventuell klage er behandlet
-
b. saken er endelig avgjort av domstolene,
i tilfeller der søksmål er eller vil bli reist
-
c. Sivilombudet har avgitt uttalelse,
i tilfeller der vedtaket er eller vil bli klaget inn for ombudet.
(2) Hvis det vil være umulig å gjøre om virkningen av
at vedtaket iverksettes, eller det er en risiko for at iverksettingen
kan sette noens liv eller helse i fare, skal iverksettingen utsettes
til en eventuell klage er behandlet, eller hvis søksmål blir reist,
til det er avsagt dom i første instans. Plikten til å utsette iverksettingen
gjelder likevel ikke hvis forvaltningsorganet finner at tungtveiende
samfunnsmessige eller private hensyn taler mot det, eller hvis det
er åpenbart at klagen eller søksmålet ikke vil føre frem.
(3) En anmodning om utsatt iverksetting skal
avgjøres så snart som mulig. Det kan settes vilkår for utsettelsen.
Avslag skal begrunnes.
§ 77 Tvangsmulkt
(1) Når det er fastsatt i lov, kan et forvaltningsorgan fatte
vedtak om at en part skal ilegges tvangsmulkt for å sikre at parten
oppfyller plikter som følger av lov, forskrift eller en individuell
avgjørelse.
(2) Tvangsmulkten kan fastsettes som en løpende mulkt
eller som et beløp som forfaller ved hver overtredelse. Tvangsmulkt
påløper ikke dersom det blir umulig å oppfylle plikten som følge
av forhold utenfor partens kontroll.
(3) Forvaltningsorganet kan i særlige tilfeller
frafalle påløpt tvangsmulkt helt eller delvis.
(4) Tvangsmulkt tilfaller statskassen.
(5) Er parten uenig i at betingelsene for å
ilegge tvangsmulkten har inntrådt, eller i tvangsmulktens omfang,
kan dette påklages særskilt. Reglene i kapittel 8 gjelder tilsvarende.
Kapittel 11 Administrative sanksjoner
§ 78 Virkeområdet for reglene
om administrative sanksjoner
(1) Reglene i dette kapittelet gjelder for saker
om administrative sanksjoner.
(2) Med administrativ sanksjon menes en negativ reaksjon
som ilegges av et forvaltningsorgan for overtredelse av lov, forskrift
eller individuell avgjørelse, og som er regnet som straff etter
den europeiske menneskerettskonvensjonen.
§ 79 Overtredelsesgebyr
(1) Et forvaltningsorgan kan ilegge overtredelsesgebyr
når det er fastsatt i lov.
(2) Overtredelsesgebyr kan ilegges etter faste
satser eller utmåles i det enkelte tilfellet (individuell utmåling) innenfor
en øvre ramme. Faste satser og øvre rammer for utmålingen må være
fastsatt i eller i medhold av lov. Kongen kan gi forskrift om slike
faste satser og øvre rammer.
(3) Ved individuell utmåling av overtredelsesgebyr rettet
mot fysiske personer kan det blant annet legges vekt på overtredelsens
omfang og virkninger, hvilke fordeler som er eller kunne vært oppnådd
ved overtredelsen, samt overtrederens skyld og økonomiske evne.
For foretak gjelder § 81 andre ledd.
(4) Forhåndsvarsel etter § 42 kan unnlates dersom overtredelsesgebyr
ilegges på stedet.
(5) Oppfyllelsesfristen er fire uker fra vedtaket
ble fattet. Lengre frist kan fastsettes i vedtaket eller senere.
(6) Overtredelsesgebyret tilfaller statskassen.
§ 80 Administrativt rettighetstap
(1) Et forvaltningsorgan kan fatte vedtak om
administrativt rettighetstap når det er fastsatt i lov. Administrativt
rettighetstap er en administrativ sanksjon som trekker tilbake eller
begrenser en offentlig tillatelse.
(2) Administrativt rettighetstap kan bare ilegges
så langt det er forholdsmessig etter overtredelsens art, alvor og
forholdene for øvrig. Vedtaket skal gjelde for en bestemt tid.
§ 81 Administrativ foretakssanksjon
(1) Når det er fastsatt i lov at et foretak
kan ilegges en administrativ sanksjon, er skyldkravet uaktsomhet
med mindre noe annet er bestemt. Med foretak menes selskap, samvirkeforetak,
forening eller annen sammenslutning, enkeltpersonforetak, stiftelse,
bo eller offentlig virksomhet.
(2) Når det skal avgjøres om et foretak skal
ilegges en administrativ sanksjon, og når en sanksjon skal utmåles
individuelt, kan det blant annet tas hensyn til
-
a. sanksjonens preventive
virkning
-
b. overtredelsens grovhet og om noen som
handler på vegne av foretaket, har utvist skyld
-
c. om foretaket ved retningslinjer, instruksjon,
opplæring, kontroll eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen
-
d. om overtredelsen er begått for å fremme
foretakets interesser
-
e. om foretaket har hatt eller kunne oppnådd
noen fordel ved overtredelsen
-
f. om foretaket har begått flere overtredelser
eller tidligere er ilagt reaksjoner for lignende handlinger eller
andre handlinger av betydning for saken
-
g. foretakets økonomiske evne
-
h. om foretaket eller noen som har handlet
på vegne av det, er ilagt andre reaksjoner som følge av overtredelsen,
blant annet om noen enkeltperson blir ilagt administrativ sanksjon
eller straff
-
i. om overenskomst med en fremmed stat
eller internasjonal organisasjon forutsetter bruk av administrativ
foretakssanksjon eller foretaksstraff.
§ 82 Samordning av sanksjonssaker
(1) I tilfeller der et forvaltningsorgan har
grunn til å anta at både straff og administrativ sanksjon kan være aktuelle
reaksjoner mot samme overtredelse, må organet i samråd med påtalemyndigheten
avklare om forholdet skal forfølges strafferettslig, administrativt
eller både strafferettslig og administrativt.
(2) I tilfeller der et forvaltningsorgan har
grunn til å anta at også et annet organ kan komme til å ilegge en
administrativ sanksjon, skal forvaltningsorganet sørge for at behandlingen
av sanksjonsspørsmålet blir samordnet.
§ 83 Orientering om taushetsrett
mv.
(1) I en sak om administrativ sanksjon skal
forvaltningsorganet gjøre de parter som det er aktuelt for, oppmerksom
på at de kan ha rett til ikke å svare på spørsmål eller utlevere
dokumenter eller gjenstander i tilfeller der et svar eller en utlevering
vil kunne utsette dem for administrativ sanksjon eller straff. Orienteringsplikten gjelder
ikke overfor parter som må antas å være kjent med at de kan ha en
slik rett.
§ 84 Domstolenes kompetanse
ved prøving av vedtak om administrative sanksjoner
(1) Når en domstol skal prøve et vedtak om en
administrativ sanksjon, kan den prøve alle sider av saken.
Kapittel 12 Nemnder og uavhengige organer i statsforvaltningen
§ 85 Virkeområdet for reglene
om nemnder
(1) Reglene i §§ 86 til 91 gjelder for kollegiale
organer i statsforvaltningen som fatter enkeltvedtak. Reglene gjelder
ikke for regjeringen.
(2) Kongen kan gi forskrift som utfyller eller
avviker fra reglene i §§ 86 til 91.
§ 86 Oppnevning av medlemmer
i nemnder
(1) En nemnds medlemmer og eventuelle varamedlemmer
oppnevnes for fire år og kan gjenoppnevnes én gang.
(2) Oppnevningsmyndigheten utpeker leder og eventuell
nestleder for nemnda.
§ 87 Opphør av verv som medlem
av en nemnd
(1) Oppnevningsmyndigheten kan løse et medlem fra
vervet hvis medlemmet ber om det av personlige grunner, eller hvis
medlemmet grovt har krenket plikter som følger med vervet.
(2) I særlige tilfeller kan oppnevningsmyndigheten løse
ett eller flere medlemmer fra vervet hvis det er nødvendig for at
nemnda skal ivareta sine oppgaver.
(3) Når et medlem av nemnda fratrer etter første
eller andre ledd eller dør, avgjør oppnevningsmyndigheten om et
varamedlem skal rykke opp, eller om det skal oppnevnes et nytt medlem
for resten av oppnevningsperioden.
§ 88 Delegering i nemnder
(1) En nemnd kan delegere sin myndighet til
å fatte vedtak til lederen, ett eller flere medlemmer av nemnda eller
sekretariatet når det er bestemt i lov eller forskrift.
§ 89 Hvordan vedtak fattes
i nemnder
(1) En nemnd skal behandle saker og fatte vedtak
i møte. Møtet kan gjennomføres som fjernmøte der medlemmene kan
se og kommunisere med hverandre.
(2) Nemndas leder kan beslutte at vedtak skal
fattes skriftlig ved sirkulasjon blant medlemmene hvis
-
a. saken haster
-
b. saken er kurant på bakgrunn av fast
praksis i nemnda eller en prinsippavgjørelse om tilsvarende forhold
-
c. saken er diskutert i møte og det bare
er behov for mindre avklaringer, suppleringer eller endringer før avgjørelsen
treffes
-
d. avgjørelsen kunne vært delegert til
nemndas leder, ett eller flere medlemmer av nemnda eller sekretariatet.
§ 90 Vedtaksførhet, flertallskrav
og stemmeplikt
(1) En nemnd kan fatte vedtak når mer enn halvparten
av medlemmene deltar i behandlingen og avgir stemme. I nemnder som
skal være sammensatt av personer med bestemt kompetanse eller erfaring,
må i tillegg hensynene bak kravene til nemndas sammensetning ivaretas.
(2) Vedtak fattes ved alminnelig flertall av
de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet har nemndas leder dobbeltstemme.
Vedtaket skal opplyse om eventuell dissens.
(3) Nemndsmedlemmene har plikt til å avgi stemme.
Et medlem kan søke om å bli fritatt fra å delta i behandlingen av
en sak av tungtveiende personlige grunner. Nemnda avgjør søknaden
uten at medlemmet deltar. Hvis flere medlemmer søker om fritak i
samme sak, gjelder § 29 tredje ledd tilsvarende.
§ 91 Møteprotokoll
(1) En nemnd skal føre protokoll med opplysninger om
når vedtak er fattet, hva vedtaket gjelder, og hva nemndas medlemmer
har stemt.
§ 92 Uavhengige organer i
statsforvaltningen
(1) Når en lov fastsetter at et statlig forvaltningsorgan
er uavhengig, kan ikke andre forvaltningsorganer instruere organet
om saksbehandlingen eller innholdet i avgjørelsene, verken generelt
eller i den enkelte saken. Andre organer kan heller ikke omgjøre
det uavhengige organets vedtak eller fatte vedtak i en sak som hører
under det uavhengige organet.
(2) For avgjørelser som et uavhengig organ treffer om
saksbehandlingen, innsyn, sakskostnader eller ansattes forhold,
er klageinstansen det departementet som organet administrativt hører
under.
§ 93 Særskilte klagenemnder
i statsforvaltningen
(1) En særskilt klagenemnd i statsforvaltningen som
er opprettet i eller i medhold av lov, kan ikke instrueres i enkeltsaker
uten hjemmel i lov.
(2) En særskilt klagenemnd kan ikke instruere
underinstansen, omgjøre underinstansens vedtak etter § 72 eller
oppheve eller endre underinstansens vedtak etter § 74 tredje ledd.
Kapittel 13 Forskrifter
§ 94 Plikt til utredning
av forskrifter
(1) Før et forvaltningsorgan fastsetter en forskrift, skal
det sørge for at saken er forsvarlig utredet. Forvaltningsorganet
skal blant annet utrede behovet for forskriften, alternativer til
forskriftsregulering og hvilke virkninger forskriften vil ha for
allmenne og private interesser. Omfanget av utredningen skal tilpasses
sakens betydning og behovet for en rask avgjørelse.
§ 95 Høring av forslag til
forskrifter
(1) Før en forskrift blir fastsatt, skal det
gjennomføres en høring. Høringer skal være åpne for innspill fra
alle. Offentlige og private virksomheter og organisasjoner som en
forskrift skal gjelde for, eller som ivaretar interesser som blir
berørt, skal informeres om høringen. Det samme gjelder andre så
langt det er nødvendig for å få saken tilstrekkelig opplyst.
(2) Forvaltningsorganet bestemmer hvordan høringen
gjennomføres, og skal sette en frist for å gi uttalelse. Høringsfristen
skal tilpasses forskriftens omfang og betydning og skal settes slik
at høringsinstansene får en reell mulighet for medvirkning. Fristen
skal være minst tre måneder hvis ikke særlige grunner tilsier en
kortere frist.
(3) Forvaltningsorganet kan unnlate høring hvis
-
a. det ikke er praktisk
mulig fordi rask avgjørelse i saken er nødvendig
-
b. høring kan vanskeliggjøre gjennomføringen
av forskriften eller svekke dens effektivitet
-
c. høring er åpenbart unødvendig.
§ 96 Formkrav til forskrifter
(1) En forskrift skal
-
a. betegnes som forskrift
-
b. angi forvaltningsorganet som har fastsatt
forskriften
-
c. uttrykkelig vise til den eller de bestemmelsene
som gir forvaltningsorganet hjemmel til å fastsette forskriften.
(2) Hvis forskriften inneholder tekniske regler
etter EØS-høringsloven, skal det i forskriften henvises i samsvar
med EØS-høringsloven § 12.
§ 97 Kunngjøring av forskrifter
(1) En forskrift skal kunngjøres i Norsk Lovtidend
så snart den er fastsatt. Kongen kan gi forskrift om kunngjøring
på annen måte i tilfeller der kunngjøring i Norsk Lovtidend ikke
er hensiktsmessig på grunn av forskriftens art eller innhold.
(2) En forskrift kan anvendes til skade for
den enkelte bare hvis den er kunngjort etter første ledd, eller
hvis vedkommende kjente eller burde ha kjent til forskriften fordi
den er gjort tilgjengelig på en annen forsvarlig måte.
§ 98 Adgangen til å fravike
forskrifter
(1) Et forvaltningsorgan kan bare fravike en
forskrift i enkeltsaker hvis forskriften selv eller loven som hjemler
forskriften, gir adgang til det.
Kapittel 14 Avsluttende bestemmelser
§ 99 Ikrafttredelse
(1) Loven trer i kraft fra den tiden Kongen
bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til
forskjellig tid og gi overgangsregler.
(2) Fra den tiden loven trer i kraft, oppheves
lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker.
§ 100 Endringer i andre lover
Fra den tiden loven trer i kraft, gjøres følgende
endringer i andre lover:
1. I lov 22. juni 2018 nr. 83 om kommuner
og fylkeskommuner gjøres følgende endringer:
§ 11-10 nytt femte ledd skal lyde:
Avgjørelsen om et medlems habilitet treffes
av det folkevalgte organet selv, uten at medlemmet deltar. Hvis organet
skal vurdere habiliteten til flere medlemmer i samme sak, skal ingen
av disse medlemmene delta ved avgjørelsen om egen eller andres habilitet.
Hvis det er nødvendig for at organet skal være vedtaksført, skal
likevel alle møtende medlemmer delta.
§ 18-1 nytt femte skal lyde:
Forvaltningsloven gjelder for interkommunale
politiske råd med de særreglene som følger av loven her.
§ 19-1 nytt femte ledd skal lyde:
Forvaltningsloven gjelder for oppgavefellesskap med
de særreglene som følger av loven her.
2. I lov 29. januar 1999 nr. 6 om interkommunale
selskaper gjøres følgende endringer:
§ 15 skal lyde:
§ 15 Inhabilitet
Om inhabilitet for selskapets ansatte og medlemmer
av selskapets styrende organer gjelder kommuneloven § 13-3 og § 11-10
tilsvarende.
Ny § 15 a skal lyde:
§ 15 a Forholdet til forvaltningsloven
Forvaltningsloven gjelder for interkommunale
selskaper som er omfattet av offentleglova.