Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen,
Torbjørn Vereide og Bente Irene Aaland, fra Høyre, Henrik Asheim,
Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf
Erik Bergstøl Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård,
fra Senterpartiet, Stian Bakken, og fra Rødt, Emma Watne,
viser til Representantforslag 174 S (2024–2025) fra representanter
fra Rødt om å forby innleie.
Komiteen vil påpeke
at det er bred politisk enighet om et velorganisert og trygt arbeidsliv
der hele, faste og direkte stillinger er den klare hovedregelen.
Et slik arbeidsliv gagner både arbeidstakerne, virksomhetene og samfunnet
for øvrig. Et velorganisert arbeidsliv er en forutsetning for et
trygt familieliv.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at det direkte ansettelsesforholdet mellom bedrift og arbeidstaker har
store fordeler, fordi det skaper bedre grunnlag for samarbeid, rekruttering
og løpende forbedring av arbeidsprosesser i bedriften. For å bygge
opp om direkte ansettelser (topartsforholdet) mellom arbeidsgiver
og arbeidstaker har stortingsflertall og ulike regjeringer tatt
initiativ til en rekke innstramninger i adgangen til å leie inn
arbeidsfolk fra bemanningsforetak de senere årene.
Flertallet viser
til at ved Stortingets behandling den 4. juni 2018 av Innst. 355
L (2017–2018), jf. Prop. 73 L (2017–2018) Endringer i arbeidsmiljøloven
(fast og midlertidig ansettelse og innleie fra bemanningsforetak),
var det en felles forståelse av at arbeidsmiljøloven § 14-12 andre
ledd innebærer et krav om at det i produksjonsvirksomheter hvor
tidsbegrenset innleie skal skje, må være skriftlig avtale mellom
tillitsvalgt i fagforening med innstillingsrett og innleievirksomhetens
ledelse.
Med virkning fra 1. januar 2019 ble arbeidsmiljøloven § 14-12
andre ledd endret slik at det ble krav om at innleievirksomheten
må ha tariffavtale med fagforening med innstillingsrett.
Flertallet vil påpeke
at ved behandling av Innst. 73 S (2023–2024), jf. Representantforslag
251 S (2022–2023) om å tette smutthull i innleieregelverket ved
å presisere begrepet tillitsvalgt i arbeidsmiljøloven, ble alle
utenom Høyres og Fremskrittspartiets medlemmer enige om:
«at skjerpingen av § 14-12 andre ledd
i 2019 – med krav om at virksomhetene må ha tariffavtale med fagforening
med innstillingsrett – innebar en styrking av tillitsvalgtes og
fagforeningenes rolle og det organiserte arbeidslivet. Det var aldri
intensjonen å legge til rette for at fagforeningstillitvalgte bevisst
skulle forbigås i tariffbundne bedrifter.»
Det samme flertallet mente at:
«… det er tydelig at det er fagforeninger
med innstillingsrett og deres tillitsvalgte som kan inngå avtale
om innleie etter § 14-12 andre ledd.
Flertallet ber derfor regjeringen om å gjøre
nødvendige avklaringer og presiseringer i dialog med partene, slik
at praktiseringen av og veiledningen til loven er i tråd med lovgivers
intensjon.»
Flertallet viser
videre til at komiteens flertall, alle utenom medlemmene fra Høyre
og Fremskrittspartiet, i samme innstilling ba «regjeringen i samarbeid
med partene i arbeidslivet vurdere behovet for en bred gjennomgang
av arbeidsmiljølovens bruk av begrepene ‘tillitsvalgt’ og ‘tariffavtale’».
Flertallet viser
til at LO og Fellesforbundet er de organisasjonene for arbeidstakere
i privat sektor som oftest står overfor omgåelser. De mener fortsatt
at det er et klart behov for en bred gjennomgang av arbeidsmiljølovens
bruk av «tariffavtale» og «tillitsvalgt».
Flertallet understreker
at arbeidsmiljøloven er en vernelov – og loven skal sikre alle arbeidstakere
et fullt forsvarlig arbeidsmiljø og regulere forholdene i hele det
norske arbeidslivet. Samtidig er det på flere områder gitt adgang
til unntak ved tariffavtaler. Begrunnelsen er at likeverdige tariffparter
kan sikre arbeidstakers vern på en like god måte. Da blir det meningsløst
dersom det ikke finnes noen reelle krav til hva som er en tariffavtale
etter loven.
Flertallet viser
videre til at det er gjennomført endringer i arbeidsmiljøloven § 14-12
første ledd som innebærer at det ikke lenger er adgang til innleie
til arbeid av «midlertidig karakter» (§ 14-9 andre ledd bokstav
a), og med hjemmel i § 14-12 femte ledd innført et forbud mot innleie
til bygningsarbeid på byggeplasser i Oslo, Viken og tidligere Vestfold.
Disse endringene ble gjort gjeldende fra 1. april 2023.
I tillegg ble det ved Stortingets behandling
av Innst. 108 L (2022–2023), jf. Prop. 131 L (2021–2022) Endringer i
arbeidsmiljøloven m.m. (inn- og utleie fra bemanningsforetak), innført
regler som styrker innleide arbeidstakeres rett til fast ansettelse
i innleievirksomheten, jf. arbeidsmiljøloven § 14-12 fjerde ledd.
Grensen mellom henholdsvis entreprise og innleie ble tydeliggjort,
jf. arbeidsmiljøloven § 14-12 femte ledd. Den 1. januar 2024 ble
det også innført en egen godkjenningsordning for bemanningsforetak,
som tydeliggjør at bemanningsforetaket må være godkjent før de kan drive
lovlig virksomhet i Norge.
Flertallet vil for
øvrig understreke at arbeidsmiljøloven gir bemanningsforetak adgang
til å ansette personer i midlertidige stillinger. Bakgrunnen for
dette er at bemanningsforetak, på samme måte som produksjonsvirksomheter,
kan ansette midlertidig etter § 14-9 andre ledd dersom vilkårene
er oppfylt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at forslagene innebærer en
kraftig innstramming i arbeidslivets fleksibilitet og adgangen til
å benytte innleie som et nødvendig virkemiddel for å sikre arbeidskraft
ved midlertidige behov. Disse medlemmer viser
til at det de siste årene er gjennomført betydelige innstramminger
i innleieregelverket, og at disse endringene allerede har hatt negative konsekvenser
for blant annet byggenæringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til regjeringens ambisjoner i Hurdalsplattformen
om å styrke arbeidstakeres rettigheter i et arbeidsliv i endring. Disse medlemmer vil fremheve høy organisasjonsgrad
og sterke fagorganisasjoner på både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden
som kjernen i den norske arbeidslivsmodellen. Den norske arbeidslivsmodellen
har gitt oss et arbeidsliv med høy produktivitet og et samfunn med
høy tillit og stor omstillingsevne.
Disse medlemmer viser
videre til regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet,
som ble lagt frem 1. oktober 2022. Disse medlemmer merker
seg statsminister Støres uttalelser på LO-kongressen 7. mai 2025
om at regjeringen vil komme med en ny handlingsplan mot sosial dumping
og arbeidslivskriminalitet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til statsrådens
vurdering av forslagene. Statsråden skriver at hennes vurdering
er at det ikke er hensiktsmessig med ytterligere innstramminger
i innleieregelverket nå. Statsråden ser heller ikke behovet for
en gjennomgang eller endring av arbeidsmiljølovens bruk av begrepene
«tillitsvalgt» og «tariffavtale» på nåværende tidspunkt. Videre
skriver statsråden at departementet, etter Fougnerutvalgets innstilling,
utredet behovet for å lovfeste en generell omgåelsesnorm slik et
flertall i Fougnerutvalget foreslo, men at utredningen viste at
domstolene i all hovedsak er i stand til å slå ned på omgåelser
uten en slik norm, og at hovedutfordringen ligger i manglende etterlevelse
av dagens regler og at få saker bringes inn for domstolene.
Disse medlemmer registrerer
at det har kommet flere høringsinnspill til forslagene.
Disse medlemmer viser
til høringssvarene fra Fellesforbundet og LO. Disse organisasjonene
representerer medlemmer som jobber innen bransjer med mye innleie,
de har tillitsvalgte som opplever utfordringer med dagens definisjoner
av «tariffavtale» og «tillitsvalgt», og de forbereder og tar svært
mange saker til retten for brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser. Begge
organisasjonene mener at forskriftsadgangen til å forby innleie
må tas i bruk i bransjer og områder der det er nødvendig, og viser
til at LO-kongressen har vedtatt at de vil arbeide for at bemanningsbransjen
i sin nåværende form avvikles, og for at myndighetene tar et selvstendig
ansvar for arbeidsmarkedspolitikken, med en styrking av den offentlige
arbeidsformidlingen.
Disse medlemmer viser
videre til statsrådens vurdering av forslaget om å gjennomgå og
presisere begrepene «tariffavtale» og «tillitsvalgt» i lov- og avtaleverk.
Statsråden skriver at hun i januar 2024 gjennomførte
et møte med partene, hvor blant annet behovet for en bred gjennomgang
av arbeidsmiljølovens bruk av begrepene «tillitsvalgt» og «tariffavtale»
ble diskutert. Ifølge statsråden var partenes tilbakemelding at
omgåelse av fagforeningstillitsvalgte er lite utbredt, samt at tariffavtalene
i de fleste tilfeller begrenser adgangen til å inngå avtale med
andre representanter, og at hun derfor ikke ser behov, på nåværende
tidspunkt, for en gjennomgang eller endring av arbeidsmiljølovens
bruk av begrepene «tillitsvalgt» og «tariffavtale». Men både LO og
Fellesforbundet sier i sine høringssvar at det er behov for en slik
gjennomgang og presisering, og sier mer eller mindre det samme i
høringssvarene. LO skriver at de:
«ønsker dessuten en helhetlig gjennomgang
av arbeidsmiljølovens bruk av begrepene ’tariffavtale’ og ’tillitsvalgt’.
Det nåværende kravet til hva som er å regne som en tariffbundet
bedrift i arbeidsmiljølovens forstand, og den vide adgangen til
gjennomsnittsberegning av arbeidstid, undergraver det organiserte
arbeidslivet og setter normalarbeidsdagen under press. Begrepet
’tariffavtale’ bør etter vårt syn henvise til tariffavtale med fagforening
med innstillingsrett, og begrepet ’tillitsvalgt’ være forbeholdt
tillitsvalgte med reelle rettigheter etter hovedavtaler.»
Når det gjelder en egen omgåelsesregel, viser disse medlemmer til at LO og Fellesforbundet
også støtter dette forslaget. De skriver at:
«Det er nærmest et mønster at når arbeidsmiljøloven
strammes inn, så dukker det opp kreative metoder for å omgå lovbestemmelsene.
Fellesforbundet mener derfor at det bør lovfestes en egen omgåelsesregel
i arbeidsmiljøloven, slik Fougnerutvalget foreslo. En omgåelsesregel
vil sikre at praksiser som strider mot lovens formål, fanges opp
i større grad enn i dag.»
Disse medlemmer viser
til et oppslag i Frifagbevegelse 13. mai 2025, der fire fagforeningsledere
i Fellesforbundet krever et forbud mot innleie på byggeplasser i
Bergen, Trondheim, Stavanger og Sandnes. De sier at innleieforbudet
i byggebransjen bør gjelde i hele landet, ikke bare Oslo-området,
fordi de mener at alle i byggebransjen i hele Norge bør få muligheten
til fast ansettelse og skikkelige kontrakter.
Ørjan Antonsen, leder i Byggfag Trondheim, sier
til Frifagbevegelse at fagforeningene i byggebransjen har mistet
tålmodigheten med bemanningsbransjen:
«Vi har holdt på med innstramminger i
årevis. Men vi ser at det bare ikke funker bra nok, og at det hele
tiden er omgåelser. Det funker rett og slett ikke med det regelverket
vi har nå, og et nasjonalt forbud er siste løsning.»
Disse medlemmer viser
videre til den store Landskonferansen for byggfag som samler delegater
fra alle avdelinger i Fellesforbundet som organiserer bygningsarbeidere.
De vedtok følgende i fjor høst:
«det må innføres et forbud mot innleie
fra bemanningsbyråer til byggebransjen i hele landet, tilsvarende det
som er innført i Oslofjordområdet. I tillegg må det jobbes politisk
for å fjerne smutthullene i regelverket.»
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om forbud mot innleie av arbeidskraft fra virksomheter
som ikke er produksjonsbedrifter.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag som sikrer at myndighetene tar et selvstendig ansvar for
arbeidsmarkedspolitikken, med en styrking av den offentlige arbeidsformidlingen.»
«Stortinget ber regjeringen som et
strakstiltak fremme forslag om et forbud mot innleie av arbeidskraft
fra virksomheter som ikke er produksjonsbedrifter, på byggeplasser
i Stavanger, Sandnes, Trondheim og Bergen.»
«Stortinget ber regjeringen foreta
en grundig og helhetlig gjennomgang av arbeidsmiljølovens bruk av
begrepene ’tariffavtale’ og ’tillitsvalgt’. I arbeidsmiljøloven og
i annet relevant regelverk skal ’tariffavtale’ gjennomgående henvise
til tariffavtale med fagforening med innstillingsrett, og ’tillitsvalgt’
skal henvise til tillitsvalgte med reelle rettigheter etter hovedavtaler,
i tråd med LOs krav. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget
med nødvendige forslag som sikrer dette.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om en egen omgåelsesregel i arbeidsmiljøloven, slik Fougnerutvalget
foreslo, slik at praksiser som strider mot lovens formål, fanges
opp i større grad enn i dag.»