Tiltak
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at meldingen inneholder 45 ulike tiltak. Flertallet vil
peke på at flere av tiltakene allerede er igangsatt, eller varslet
av regjeringen, og på en god måte illustrerer den helhetlige innsatsen
fra myndighetene på feltet. Mange av tiltakene er også oppfølging
av de 41 tiltakene som ble foreslått i utredningen til Ekstremismekommisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til høringsinnspillet
fra HL-senteret som skriver:
«Men konteksten for Stortingsmeldingen
i 2025 er en annen enn konteksten som ekstremismekommisjonens rapport
ble levert i for bare et år siden. Demokratiet er under angrep av
tunge internasjonale aktører, med autoritære regimer som tar form
og styrker seg, og antidemokratiske påvirkningskampanjer rettet
mot de vestlige demokratiske samfunn. Vi mener at Stortingsmeldingen
i lys av dette framstår som mindre ambisiøs enn ekstremismekommisjonens
rapport, og at den mangler en helhetlig og handlekraftig visjon
som skaper en sammenheng mellom de demokratistyrkende tiltakene.
Kommisjonens forslag om å støtte de mange sivilsamfunnssamfunnsarenaene
som er avgjørende å bygge demokratisk beredskap blir i liten grad
fulgt opp.»
Disse medlemmer slutter
seg til dette, og mener meldingen først og fremst er en sammenstilling
av tiltak som stort sett er knyttet til vedtatte eller pågående prosjekter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, støtter forslaget
om å etablere et nasjonalt senter for innsats mot radikalisering
og voldelig ekstremisme. Senteret skal bidra til kontinuerlig fokus
og arbeid med dette feltet, bistå kommuner og førstelinjetjenester
i konkrete situasjoner, og bidra til å spre kunnskap og kompetanse. Flertallet viser til at flere av høringssvarene
er veldig positive til opprettelsen av et slikt senter.
Flertallet støtter
også forslaget om å styrke tilskuddsordningen til tiltak mot forebygging
av radikalisering og voldelig ekstremisme. Det er en tilskuddsordning
der kommuner og fylkeskommuner kan søke om midler til tiltak som
er ment for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme. Flertallet støtter ambisjonen om å gjøre
tilskuddsordningen mer kjent – og å styrke den fra 2026.
Flertallet støtter
forslaget om at Frivillighet Norge skal utarbeide et opplegg for
kompetanseheving rundt forebygging av radikalisering og ekstremisme
hos sivilsamfunnsaktører. Frivillige organisasjoner og ulike aktører
i sivilsamfunnet er viktige møteplasser for mange mennesker, derfor
er det viktig at de har riktig kompetanse for å kunne fange opp
og forebygge.
Flertallet støtter
også forslaget om å etablere flere undervisningsstillinger ved freds-
og menneskerettighetssentrene. Regjeringen har i 2025 styrket freds-
og menneskerettighetssentrene og Dembras forebyggende arbeid inn
mot skolen, og det er viktig at denne innsatsen styrkes.
Komiteen vil
vise til at meldingen inneholder flere tiltak som handler om informasjonsdeling.
Mulighet til å dele opplysninger mellom relevante aktører som har
en rolle i det forebyggende arbeidet, kan være avgjørende for å
avverge alvorlige hendelser. Komiteen vil fremheve
at regjeringen igangsetter arbeidet med en veileder om taushetsplikt,
opplysningsrett og opplysningsplikt med retningslinjer for det forebyggende
arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. Komiteen vil også vise til at meldingen
varsler lovendringer for å sikre utveksling av nødvendige opplysninger
mellom helsetjenesten, politiet og PST om personer med psykiske
lidelser og antatt voldsrisiko.
Komiteen merker
seg at regjeringen våren 2025 bevilget midler til gjennomføring
av en studie av de som ble direkte rammet av terroren 25. juni 2022,
og mener dette er et godt tiltak. Komiteen vil
påpeke at det aldri har vært gjennomført en lignende helhetlig studie
der direkte berørte etter 22. juli 2011 blir sett under ett. Komiteen mener en slik studie vil kunne
gi viktig kunnskap.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det gjennomføres en forskningsstudie som ser på bredden av psykososiale
og økonomiske konsekvenser for direkte berørte etter terroren 22. juli
2011, både knyttet til Regjeringskvartalet og Utøya.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet vurderer det slik at de fleste tiltak
som foreslås, vil øke offentlige utgifter, uten at det er påvist
noen som helst effekt som gir mindre ekstremisme. Samtidig foreslås
det lite sanksjoner mot lovbrudd. Holdninger i seg selv er som kjent
ikke ulovlige, men handlinger som krenker andre, kan være det. Dette medlem mener derfor det burde kommet
tydeligere frem hvordan man skal følge opp på andre felt, som for
eksempel justissektoren.
Dette medlem mener
også at det kan være krevende å definere ekstremisme. Det må tas
høyde for at ulike friheter i en demokratisk rettsstat må balanseres godt,
men vektes ulikt i tilfeller hva gjelder personvern, individuell
frihet og sikkerhet. Offentlige tiltak rettet mot ekstremisme kan
ramme ulike grupper uforholdsmessig.
Dette medlem mener
det er usikkerhet knyttet til hvorvidt de foreslåtte tiltakene vil
være treffsikre eller ineffektive. Forebyggingsprogrammer kan bli
symbolske og ikke gi reelle resultater, samtidig som de krever store
ressurser.
Dette medlem mener
at de tiltakene som har budsjettmessige konsekvenser, eventuelt
må inn i vanlig budsjettbehandling og vurderes opp mot andre budsjettområder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Arbeiderpartiet, mener det er en svakhet
med ekstremismemeldingen at skeive ikke er systematisk inkludert
som hatutsatt gruppe, og vil i den forbindelse uttrykke støtte til
Støttegruppa for 25. juni sitt innspill.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil fremheve at regjeringen ikke har utelatt skeive
som hatutsatt gruppe, og mener at meldingen tydelig beskriver at
skeive inngår i ekstremisters fiendebilder. I meldingen står det
blant annet:
«Noen ekstremister har rasistiske holdninger,
og mange retter hatet sitt mot bestemte grupper, som jøder, muslimer
eller personer med innvandrerbakgrunn. Noen retter hatet mot flere
av disse gruppene. Skeive kan utsettes for ekstremisters handlinger
og ytringer.»
Disse medlemmer viser
til at hat mot skeive og 25. juni-angrepet er et dystert bakteppe
for meldingen, noe som eksplisitt fremgår av teksten i meldingen. Disse medlemmer vil samtidig støtte forslaget
under for å rydde opp i mulige misforståelser.
Komiteen vil
uttrykke støtte til Støttegruppa for 25. juni sitt innspill om
at dette
«er særlig uheldig i en tid
hvor skeive står høyt i fiendebildet til høyreradikale krefter internasjonalt,
og skeive rettigheter er under press i flere land. Ungarn har nylig
innført forbud mot pride, og i USA ser man alvorlige angrep mot
særlig transpersoners rett til å leve fritt og åpent. I Norge skjer
det jevnlig alvorlig hatkriminalitet mot skeive, inkludert tilfeller
av alvorlig vold og drapsforsøk i fjor.»
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det gjøres en tilføyelse i ordningen for tilskudd til å styrke
kjønns- og sekualitetsmangfold, slik at det eksplisitt fremgår at
tilskudd også kan gis til prosjekter som er ment å forebygge hat
mot skeive.»