Endringer i universitets- og høyskoleloven
Regler om ansettelse
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet støtter forslaget om at ansettelser
i ekstraerverv i særskilte tilfeller kan foretas uten utlysing,
også av andre enn institusjonens styre. Disse
medlemmer understreker samtidig viktigheten av at hovedregelen
om utlysing ligger fast, og at unntak kun skal brukes når det foreligger
klare og dokumenterte grunner.
Disse medlemmer mener
det er hensiktsmessig å oppheve kravet om innstillingsutvalg ved
ansettelser i visse lederstillinger. Dette vil kunne effektivisere ansettelsesprosessene
og bringe regelverket mer i tråd med ansettelsespraksis ellers i
statsforvaltningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg at det
klare flertallet av høringsinstansene støtter et forslag om at styret
kan delegere ansettelser i ekstraverv uten utlysning til ansettelsesorganer
ved institusjonen, og at vilkåret for å ansette uten utlysning fremdeles
skal være at særlige grunner tilsier det. Disse
medlemmer støtter forslaget på bakgrunn av at dette letter
den administrative byrden for styrene.
Disse medlemmer støtter
en harmonisering med statsansatteloven og rammeverket for ansettelser
i Norge generelt, som ikke har tilsvarende krav. Det vil også forenkle
og gjøre ansettelsesprosessen mindre byråkratisk og ressurskrevende. Disse medlemmer viser til at et flertall
av høringsinstansene støtter forslaget, mens de som er imot forslaget,
begrunner dette med at ordningen sikrer de ansatte medvirkning. Disse medlemmer mener det veier tyngre
med et harmonisert lovverk og mindre byråkrati, og støtter derfor
forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt ser av høringsinnspillene
at forslaget om å oppheve krav om innstillingsutvalg møter noe motbør.
NSO er tydelig på at de ikke støtter forslaget, med begrunnelsen
at innstillingsutvalgene er verdifulle for ansatt- og studentmedvirkning.
Også Skolelederforbundet advarer mot å fjerne kravet om innstillingsutvalg
med tilsvarende begrunnelse. Disse medlemmer støtter
innspillene, da det synes som begrunnelsen fra departementet om
harmonisering og effektivisering vektes tyngre enn, og på bekostning
av, medvirkning som er helt sentral på universitet og høyskoler.
Lovregulering av hovedelementer
i institusjonskategoriene
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet er positive til forslaget om
å lovfeste hovedelementene ved institusjonskategoriene. Dette vil
bidra til større klarhet rundt hvilke krav og forventninger som
gjelder for de ulike institusjonstypene, og skape større forutsigbarhet
for både institusjonene selv og samfunnet for øvrig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg at departementet mener
det er hensiktsmessig å fastsette i universitets- og høyskoleloven
hva det overordnet innebærer å være universitet, vitenskapelig høyskole
og høyskole, mens de mer detaljerte kriteriene fastsettes i forskrift,
og viser til at formålet er å synliggjøre forskjellene mellom institusjonskategoriene
og gi mer forutsigbarhet til institusjonene, i tillegg vil dette
medføre at hovedelementene er under politisk styring. Disse medlemmer merker seg at nesten
alle høringsinstanser også støtter forslaget.
Disse medlemmer er
tydelige på at det skal være strenge regler for å bli universitet. Disse medlemmer er tydelige på at studentene
skal møte et studietilbud preget av høy kvalitet, høye ambisjoner
og tydelige forventninger til studentene. God prioritering av ressursbruken
er nødvendig. Et lite land som Norge må satse på å utvikle noen
fagmiljøer til å bli verdensledende, samtidig som vi satser tungt
på forskning og utvikling innen områder hvor vi har særlige fortrinn
og behov, og som er viktig for næringslivets konkurransekraft. Koblingen
mellom akademia og næringslivet må styrkes. Disse partiene vil jobbe
for at flere studenter fullfører påbegynte studier og gjennomfører
på normert tid.
Bruk av studentarbeider
ved plagiatkontroll
Komiteen merker
seg departementets vurdering om at universitets- og høyskoleloven
§ 11-6 gir tilstrekkelig rettslig grunnlag for bruk av studentarbeider
i plagiatkontroll, og at dette har bred støtte i sektoren. Komiteen er opptatt av at eksamener kontrolleres
nøye, slik at fusk og plagiat unngås, og er tilfreds med at det rettslige
grunnlaget for plagiatkontroll er klart. Samtidig vil komiteen understreke studentenes krav
på rettssikkerhet og rettferdig behandling. Det må være forutsigbarhet
og klare regler, og reaksjonene mot fusk må være forholdsmessige.
Komiteen vil vise
til Innst. 169 L (2023–2024) fra utdannings- og forskningskomiteen
om Lov om universiteter og høyskoler, der en samlet komité slo fast
at
«det er viktig å skille mellom plagiering
og selvplagieringer, og at dette skillet bør få betydning for reaksjonsfastsettelsen.
Selv om plagieringen i begge tilfeller kan gi studenten en urettmessig
fordel, bør likevel alvorlighetsgraden tillegges vekt når reaksjonen
fastsettes. Komiteen har merket seg at departementet foreslår at institusjonene
framover normalt ikke skal kunne ha regler om at gjenbruk av eget
arbeid som ikke tidligere har gitt uttelling, skal anses som fusk.
Flertallet fremhever viktigheten av klare og tydelige retningslinjer
på dette området.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og
Venstre, vil understreke viktigheten av enhetlig og rettferdig
praksis på tvers av institusjonene, og av god informasjon til studentene.
Retningslinjene bør publiseres på alle institusjonenes nettsider,
slik at samtlige studenter til enhver tid vet hva reglene er, og
slik at reglene er like på alle institusjoner.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om klare, enhetlige og objektive
regler for fusk, for å sikre at alle utdanningsinstitusjoner har
like standarder for plagiat, selvplagiat og refererings- og siteringsmetode
med mer.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, vil også vise til Stortingets enstemmige
vedtak i forbindelse med behandling av Innst. 169 L (2023–2024),
jf. Prop. 126 L (2022–2023) Lov om universiteter og høyskoler (universitets-
og høyskoleloven):
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake
til Stortinget våren 2024 med en vurdering av forslag om hvordan
studenter som selv ønsker det, kan få utsatt iverksettelse av vedtak
om utestenging fram til eventuelle klager på vedtak er avgjort.»
Flertallet registrerer
at departementet i RNB for 2024 informerte om at de ikke ville følge
opp en slik regelendring.
Flertallet mener
at regjeringens beslutning er med på å forringe studentenes rettssikkerhet,
og vil vise til omtale av flere saker i media de siste årene hvor
studenter er blitt feilaktig utestengt fra studier med dramatiske
følger for den enkelte. Flertallet mener
at det er prinsipielt problematisk at uskyldige studenter utestenges
for noe de ikke har gjort, når klagebehandling kan tydeliggjøre
at de ikke har gjort noe galt.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt
og Venstre fremmer derfor følgende forslag:
«Universitets- og høyskoleloven § 12-4 femte
ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Dersom en student ber om det, skal institusjonen utsette
iverksettingen av et vedtak om utestenging til klagefristen er ute
eller klagen er endelig avgjort.»
Egenbetaling for gjentak
av tidligere beståtte eksamener
Komiteens medlemmer fra
Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener det er positivt
at regjeringen ikke går videre med forslaget om egenbetaling for
gjentak av tidligere beståtte eksamener. Disse medlemmer viser
til at disse partiene har programfestet en videreføring av gratisprinsippet
i norsk utdanning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet merker seg at regjeringen ikke går videre
med forslaget om å åpne for egenbetaling ved gjentak av tidligere
beståtte eksamener. Disse medlemmer støtter
dette og mener prinsippet om gratis høyere utdanning må ligge fast.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre registrerer
at det er stor støtte til de fleste av endringene som foreslås i proposisjonen.
Det som understrekes som spesielt fornuftig, og med bred støtte
fra 37 høringsinstanser, er at man ikke går videre med forslaget
om å åpne for at også statlige universiteter og høyskoler skal kunne
ta betalt for gjentak av tidligere beståtte eksamener. Dette tas også
godt imot av Norsk studentorganisasjon (NSO), som understreker at
en slik endring ville vært et brudd på gratisprinsippet, noe disse medlemmer støtter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet merker seg at regjeringen ikke går videre
med forslaget om egenbetaling for gjentak av beståtte eksamener. Disse medlemmer merker seg også at regjeringen
velger å videreføre reduksjonen i bevilgninger til universiteter
og høgskoler i revidert nasjonalbudsjett for 2025, selv om utdanningsinstitusjonene
ikke lenger skal få anledning til å ta egenbetaling for gjentak
av beståtte eksamener.
Disse medlemmer mener
det bør være opp til utdanningsinstitusjonene å kreve egenbetaling
for gjentak av beståtte eksamener, særlig når regjeringen opprettholder
kuttet som skulle vært finansiert med egenbetaling for gjentak av
beståtte eksamener.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Universitets- og høyskoleloven § 2-5 andre
ledd andre punktum skal lyde:
Departementet kan i forskrift fastsette at institusjonene
kan kreve dekket utgifter til læremidler, utstyr og gjentak av tidligere
beståtte eksamener.»