Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Nancy P. Anti, lederen Sigbjørn Gjelsvik, og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til representantforslaget, Dokument 8:194 S (2024–2025) om revidering av NTP i lys av den geopolitiske situasjonen fra stortingsrepresentantene Rasmus Hansson og Sigrid Zurbuchen Heiberg.

Komiteen merker seg at forslagsstillerne mener den endrede sikkerhetspolitiske situasjonen bør få konsekvenser for hvordan nasjonal infrastruktur planlegges og prioriteres. Forslagsstillerne peker på behovet for å revidere Nasjonal transportplan (NTP) med større vekt på beredskap, forsvar og sikkerhet, og mener nye motorveiprosjekter bør tas ut for å frigjøre midler til mer samfunnskritisk infrastruktur. Forslagsstillerne foreslår også at jernbanesamarbeidet med naboland må styrkes.

Komiteen viser til statsrådens svarbrev av 30. april 2025. Statsråden viser til at det i NTP 2025–2036 var et premiss at planen skulle ivareta hensynet til samfunnssikkerhet og beredskap. Statsråden påpeker videre at transportplanen gir et godt utgangspunkt for å sikre at hensynet til samfunnssikkerheten og beredskap tilpasses den aktuelle geopolitiske situasjonen, og ser derfor ikke behov for å fremskynde revideringen av transportplanen, som vanligvis skjer hvert fjerde år. Statsråden understreker at oppfølgingen av prioriteringene i Nasjonal transportplan skjer gjennom de årlige budsjettene, og at det også er slik at ressursbruken det enkelte budsjettår må tilpasses det samlede økonomiske opplegget i statsbudsjettet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at det er en grunnleggende forutsetning at NTP skal ivareta samfunnets behov for sikkerhet og beredskap. Disse medlemmer kan ikke se at den geopolitiske situasjonen eller den sikkerhetsmessige vurderingen er vesentlig annerledes nå enn da NTP ble behandlet i Stortinget for under et år siden. Disse medlemmer viser i tillegg til at NTP 2025–2036 gir en økt vektlegging av drift, vedlikehold og fornying, noe som vil gi en gunstig effekt for militær mobilitet, kapasitet og driftssikkerhet langs våre transportstrekninger.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet mener den endrede geopolitiske situasjonen gjør at tidligere rammeverk må justeres. Det er fremover viktig at vi som samfunn bruker ressursene våre målrettet og med bevissthet om at vår samferdselsinfrastruktur vil være kritisk for Norges motstandsevne i tilfelle kriser og krig. Veinettet vårt utgjør en viktig del av beredskapen vår, og å ta motorveiprosjekter ut av NTP – uten formål eller konsekvensanalyse – vil skape usikkerhet for hverdagen til folk, kommuner og næringsliv som venter på nødvendige utbedringer av veinettet i sin region.

Disse medlemmer mener jernbanen vil spille en helt sentral rolle i et forsvar av Norge og våre allierte naboland, og viser til at Senterpartiet vil prioritere fornying, krysningsspor og opprusting av dagens jernbaneinfrastruktur før man setter i gang med enda flere større enkeltprosjekter. Disse medlemmer er enige med forslagsstillerne om at gode forbindelser til våre naboland vil være kritisk for felles innsats og respons ved en krigssituasjon, og at dette arbeidet bør koordineres med våre naboland. Disse medlemmer merker seg at statsråden i sitt svarbrev signaliserer at regjeringen er i gang med et slikt arbeid, og viser til at Senterpartiet vil støtte alle tiltak som vil være positive for våre felles forsvarsforpliktelser.

Disse medlemmer mener det er svært viktig at fokus på sikkerhet og beredskap integreres på alle områder og prioriteres høyt ved rullering av Nasjonal transportplan. Samtidig er NTP er en plan med mange prosjekter i en lang tidshorisont. Det må derfor raskt utarbeides en konkret plan for hvilke investeringer i infrastruktur det er tidskritisk å gjennomføre kommende stortingsperiode, for å ta høyde for Stortingets behandling av Forsvarets langtidsplan og Totalberedskapsmeldingen.

Disse medlemmer er enige med forslagsstillerne i at det er en reell trussel mot vår nasjonale beredskap at samfunnskritiske transportmidler kommer fra, eller har forbindelser til land vi anser som en sikkerhetstrussel.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sikre at innkjøp til samferdselssektoren skjer fra leverandører som ikke har bindinger til land som utgjør en sikkerhetstrussel mot Norge.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative NTP, der det både satses på økt utbygging av hovedveinettet med firefeltsstandard og uten bruk av bompenger, samt til at det etableres en egen beredskapsportefølje i NTP. Disse medlemmer viser til at denne beredskapsporteføljen inneholder utbygging og utbedring av både vei- og jernbanestrekninger som har stor betydning for forsvaret. Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til forslag om helhetlig utbygging av E14 fra Stjørdal til riksgrensen samt utbygging av E6 Narviktunellen. Videre viser disse medlemmer til forslag om utbygging av dobbeltspor på Ofotbanen samt helhetlig utbedring av Meråkerbanen. Disse medlemmer viser til havnenes store betydning i beredskaps- og forsvarssammenheng og Fremskrittspartiets forslag om utbygging av både Narvik og Stjørdal havn.