Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Nancy P. Anti, lederen Sigbjørn Gjelsvik, og
Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til representantforslaget, Dokument
8:194 S (2024–2025) om revidering av NTP i lys av den geopolitiske
situasjonen fra stortingsrepresentantene Rasmus Hansson og Sigrid Zurbuchen
Heiberg.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne mener den endrede sikkerhetspolitiske situasjonen
bør få konsekvenser for hvordan nasjonal infrastruktur planlegges og
prioriteres. Forslagsstillerne peker på behovet for å revidere Nasjonal
transportplan (NTP) med større vekt på beredskap, forsvar og sikkerhet,
og mener nye motorveiprosjekter bør tas ut for å frigjøre midler
til mer samfunnskritisk infrastruktur. Forslagsstillerne foreslår også
at jernbanesamarbeidet med naboland må styrkes.
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev av 30. april 2025. Statsråden viser til at
det i NTP 2025–2036 var et premiss at planen skulle ivareta hensynet
til samfunnssikkerhet og beredskap. Statsråden påpeker videre at
transportplanen gir et godt utgangspunkt for å sikre at hensynet
til samfunnssikkerheten og beredskap tilpasses den aktuelle geopolitiske
situasjonen, og ser derfor ikke behov for å fremskynde revideringen
av transportplanen, som vanligvis skjer hvert fjerde år. Statsråden
understreker at oppfølgingen av prioriteringene i Nasjonal transportplan
skjer gjennom de årlige budsjettene, og at det også er slik at ressursbruken
det enkelte budsjettår må tilpasses det samlede økonomiske opplegget
i statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det er en grunnleggende forutsetning
at NTP skal ivareta samfunnets behov for sikkerhet og beredskap. Disse medlemmer kan ikke se at den geopolitiske
situasjonen eller den sikkerhetsmessige vurderingen er vesentlig
annerledes nå enn da NTP ble behandlet i Stortinget for under et
år siden. Disse medlemmer viser i tillegg
til at NTP 2025–2036 gir en økt vektlegging av drift, vedlikehold og
fornying, noe som vil gi en gunstig effekt for militær mobilitet,
kapasitet og driftssikkerhet langs våre transportstrekninger.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener den endrede geopolitiske situasjonen
gjør at tidligere rammeverk må justeres. Det er fremover viktig at
vi som samfunn bruker ressursene våre målrettet og med bevissthet
om at vår samferdselsinfrastruktur vil være kritisk for Norges motstandsevne
i tilfelle kriser og krig. Veinettet vårt utgjør en viktig del av
beredskapen vår, og å ta motorveiprosjekter ut av NTP – uten formål eller
konsekvensanalyse – vil skape usikkerhet for hverdagen til folk,
kommuner og næringsliv som venter på nødvendige utbedringer av veinettet
i sin region.
Disse medlemmer mener
jernbanen vil spille en helt sentral rolle i et forsvar av Norge
og våre allierte naboland, og viser til at Senterpartiet vil prioritere
fornying, krysningsspor og opprusting av dagens jernbaneinfrastruktur
før man setter i gang med enda flere større enkeltprosjekter. Disse medlemmer er enige med forslagsstillerne
om at gode forbindelser til våre naboland vil være kritisk for felles
innsats og respons ved en krigssituasjon, og at dette arbeidet bør
koordineres med våre naboland. Disse medlemmer merker
seg at statsråden i sitt svarbrev signaliserer at regjeringen er
i gang med et slikt arbeid, og viser til at Senterpartiet vil støtte
alle tiltak som vil være positive for våre felles forsvarsforpliktelser.
Disse medlemmer mener
det er svært viktig at fokus på sikkerhet og beredskap integreres
på alle områder og prioriteres høyt ved rullering av Nasjonal transportplan.
Samtidig er NTP er en plan med mange prosjekter i en lang tidshorisont.
Det må derfor raskt utarbeides en konkret plan for hvilke investeringer
i infrastruktur det er tidskritisk å gjennomføre kommende stortingsperiode,
for å ta høyde for Stortingets behandling av Forsvarets langtidsplan
og Totalberedskapsmeldingen.
Disse medlemmer er
enige med forslagsstillerne i at det er en reell trussel mot vår
nasjonale beredskap at samfunnskritiske transportmidler kommer fra, eller
har forbindelser til land vi anser som en sikkerhetstrussel.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at innkjøp til samferdselssektoren skjer fra leverandører som ikke
har bindinger til land som utgjør en sikkerhetstrussel mot Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
NTP, der det både satses på økt utbygging av hovedveinettet med
firefeltsstandard og uten bruk av bompenger, samt til at det etableres
en egen beredskapsportefølje i NTP. Disse
medlemmer viser til at denne beredskapsporteføljen inneholder
utbygging og utbedring av både vei- og jernbanestrekninger som har
stor betydning for forsvaret. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til forslag om helhetlig utbygging av E14
fra Stjørdal til riksgrensen samt utbygging av E6 Narviktunellen.
Videre viser disse medlemmer til forslag
om utbygging av dobbeltspor på Ofotbanen samt helhetlig utbedring
av Meråkerbanen. Disse medlemmer viser
til havnenes store betydning i beredskaps- og forsvarssammenheng
og Fremskrittspartiets forslag om utbygging av både Narvik og Stjørdal havn.