Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Even Eriksen, Nils-Ole Foshaug, Steinar
Krogstad og Agnes Nærland Viljugrein, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Ingjerd Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide,
fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune, Ola Borten Moe og Trygve Slagsvold
Vedum, fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Morten Wold, fra
Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes,
fra Venstre, Guri Melby, fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein,
og uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, viser
til regjeringens proposisjon om å endre to punkter i forsvarsloven
med mål om å opprettholde en personalstruktur i aldersmessig balanse. Komiteen merker seg at regjeringen ønsker
å gjøre dette ved å fjerne plikten til å fratre ved særaldersgrense
på 60 år samt innføre tilsetting ved bruk av åremål for Forsvarets
militære toppledere og omlegging av ordningen med avskjed med redusert
lønn til Forsvarets sluttvederlag. Komiteen registrerer
videre at forslagene ikke berører sivilt ansatte i Forsvaret. Komiteen merker seg at forslagene er
en oppfølging av regjeringens avtale med partene i offentlig sektor.
Komiteen deler regjeringens
ambisjon om å skape gode intensjoner for å beholde personell i Forsvaret samt
styrke rekrutteringen av nytt personell.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet understreker viktigheten av og forutsetningene
for den norske modellen – et organisert arbeidsliv med representative
parter som etter grundige diskusjoner har forhandlet og kommet til
enighet. I dette tilfellet parter som har kommet til enighet om
tiltak med mål om å opprettholde en personalstruktur i aldersmessig balanse.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støtter proposisjonen. Disse
medlemmer har lenge understreket viktigheten av at Forsvaret
må forbedre sin personalpolitikk, blant annet ved å fjerne plikten
til å fratre for militært tilsatte med særaldersgrense på 60 år
(jf. Innst. 363 L (2021–2022) og Innst. 7 S (2024–2025)).
Komiteen understreker
at det blir stadig viktigere å beholde og videreutvikle kompetansen
til eldre arbeidstagere i sektoren, gitt personellveksten som det legges
opp til i gjeldende langtidsplan for forsvarssektoren (jf. Innst.
426 S (2023–2024)).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti påpeker
at bortfallet av særaldersgrensen og innføring av åremål for militære
toppledere øker behovet for omstillingsevne i forsvarssektoren ytterligere. Det
er avgjørende at personellets kompetanse brukes på en effektiv måte
gjennom hele karriereløpet, både av hensyn til den enkelte og til
Norges forsvarsevne. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til Svendsen-utvalgets anbefalinger for effektiv
forvaltning av personell og kompetanse.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker
seg at Forsvarsdepartementet benytter en fire år gammel høringsrunde
som grunnlag for sine vurderinger, selv om en rekke forutsetninger
er endret siden høringsrunden.
Disse medlemmer mener
innføring av åremål for toppledere i Forsvaret må gjennomgås sett
i lys av de store omleggingene av pensjonssystemet. De omleggingene
som er gjort, vil kunne gi store negative pensjonskonsekvenser for
den enkelte dersom åremålet ikke blir videreført eller det gis ny
stilling. Dette er etter disse medlemmers oppfatning
ikke tilstrekkelig vurdert i det forslaget som er lagt fram. Dersom
åremål innføres for toppledere i Forsvaret, må kravet om retrettstilling eller
et høyere sluttvederlag i større grad sikres. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til høringsinnspill til komiteen fra YS Stat.
Disse medlemmer oppfatter
at avskjed med redusert lønn (ARL) har vært et viktig virkemiddel
for å balansere personellstrukturen i Forsvaret. Regjeringens forslag
tar ikke innover seg endringen som kommer som følge av at plikten
til å fratre nå fjernes. Dette innebærer at ARL vil være viktig
også i tiden som kommer, for å balansere aldersstrukturen i Forsvaret. Disse medlemmer mener ARL som virkemiddel
bør beholdes, det er ikke til hinder for at ordningen med Forsvarets
sluttvederlag innføres som et virkemiddel i tillegg. En slik tilnærming
gir større fleksibilitet for å møte en større omlegging av pensjonssystemet
som en ikke vet konkekvensene av.