2.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til
at norske banker er solide og har vist god lønnsomhet de siste årene.
Dette er viktig for den finansielle stabiliteten i landet. Samtidig
mener komiteen det er avgjørende at
man fortsatt sikrer god konkurranse i markedet, slik at kundene
ikke betaler en unødvendig høy pris for banktjenestene. Gitt de
betydelige overskuddene bankene har hatt de siste årene, mener komiteen det bør vurderes ytterligere
tiltak som kan lette bytte av bank og forsterke konkurransen i markedet.
Komiteen merker
seg at Finansmarkedsmeldingen peker på at boligprisene har vært
mer robuste for renteøkninger enn mange hadde sett for seg. Komiteen mener det er et mål at man fremover
legger til rette for at flere skal kunne komme inn på boligmarkedet,
og at dette må skje uten at man pådrar seg en uforsvarlig stor gjeldsbyrde. Komiteen ser det som positivt at det fra
nyttår av ble gjort enkelte lettelser i utlånsforskriften, for at
flere med betjeningsevne, men noe mindre egenkapital skulle få mulighet
for å kjøpe sin egen bolig. Finansmarkedsmeldingen omtaler videre
Sparebankutvalgets anbefalinger og prosessen som har vært rundt egenkapitalbevisets
stilling og tilbakemeldingene fra Den europeiske banktilsynsmyndigheten
(EBA) knyttet til denne problemstillingen. Komiteen mener
at det er ønskelig med tydeligere avklaring av det regulatoriske
grunnlaget for EBAs vurderinger, og ser derfor positivt på at Finansdepartementet
i brev av 25. april 2025 har bedt om at Finanstilsynet anmoder EBA
om å skriftlig utdype sin forståelse av det regulatoriske grunnlaget for
de vurderingene som er gjort i den forbindelse. Komiteen viser
videre til at Finansdepartementet som en del av oppfølgingen av
Sparebankutvalgets utredning og eventuelle avklaringer fra EBA vil
gjøre en selvstendig vurdering av norske egenkapitalbevis opp mot kravene
som stilles til rene kjernekapitalinstrumenter etter kapitalkravsforordningen
(CRR). Komiteen vil understreke viktigheten
av at egenkapitalbeviset bevares som et velfungerende kapitalinstrument
også i fremtiden.
Komiteen viser videre
til at Finansdepartementet i november 2024 etablerte en arbeidsgruppe
for å utrede norsk gjennomføring av EUs nye hvitvaskingspakke. Utredningen
skal ferdigstilles innen utgangen av 2025. Komiteen merker
seg at arbeidsgruppen skal særskilt vurdere om arbeidet relatert
til registeret over reelle rettighetshavere kan ferdigstilles tidligere,
herunder om flere aktører kan få tilgang til registeret. Komiteen har uttrykt støtte til at registeret
skal være så åpent som mulig, og at den rettslige tvilen rundt dette må
avklares så fort som mulig, jf. Innst. 365 L (2023–2024).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til meldingens omtale av sikkerheten
og beredskapen i den digitale infrastrukturen i Norge, og at meldingen slår
fast at den overordnet vurderes som robust. Flertallet viser
til Totalberedskapskommisjonens vurdering av at det er viktig for
å planlegge for at den elektroniske infrastrukturen blir utilgjengelig
over lengre tid, og også lengre tid enn man i dag har beredskap
for. Både Totalberedskapskommisjonen og NSM sine vurderinger, som
det vises til i meldingen, fremhever behovet for å ha alternative
løsninger og å ha en plan for reserveløsninger.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti,
viser videre til at det med Arbeiderparti-Senterparti-regjeringen
ble satt ned et offentlig utvalg for å se på hvordan man kan sikre
trygge og enkle betalinger for alle fremover (Betalingsutvalget,
NOU 2024: 21), og også etablert en arbeidsgruppe som har vurdert beredskapen
i de digitale betalingssystemene. Av forslagene for styrket beredskap
finner vi blant annet at varigheten av BankAxept som reserveløsning
bør forlenges ytterligere, at det bør klargjøres hva slags rolle
myndighetene kan og bør ta i situasjoner med langvarige kriser i
den finansielle infrastrukturen, og at kontanter fortsatt bør ha
en beredskapsrolle. I sin rapport om «Forslag til tiltak for å styrke
beredskapen i betalingssystemet», som ble lagt frem 7. mars 2025,
understreker arbeidsgruppa viktigheten av at Finansdepartementet
raskt følger opp anbefalingene. Dette flertallet støtter dette,
og forventer at departementet følger opp anbefalingene, og at Stortinget
blir informert om dette arbeidet senest i neste finansmarkedsmelding.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Rødt, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig
Folkeparti viser til meldingens omtale av Sparebankutvalgets
anbefalinger og forholdet til EUs kapitalkravsregelverk (CRR). Disse medlemmer vil presisere viktigheten
av at vi har et mangfold av regionale og lokale sparebanker for
å sikre tilgang på kapital og investeringer i hele Norge.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti registrerer at det
har vært vanskelig å få innsyn i korrespondansen mellom Finanstilsynet
og EBA angående egenkapitalbevisets stilling, og at det derfor også
har vært vanskelig å få klarhet i hvilke juridiske vurderinger som
legges til grunn i diskusjonen. Disse medlemmer mener
det er positivt at regjeringen nå har bedt Finanstilsynet få en
utdypning fra EBA om den juridiske vurderingen rundt egenkapitalbeviset,
og at denne utdypningen skal være i en slik form at den er mulig
å offentliggjøre. Det er videre positivt at finansministeren, i
svar på skriftlig spørsmål nr. 1589 (2024–2025) fra stortingsrepresentant Kjerstin
Wøyen Funderud, Senterpartiet, om temaet klargjør:
«Uavhengig av alle andre forhold, vil
jeg for øvrig understreke at Finansdepartementet vil gjøre en selvstendig
vurdering av om egenkapitalbeviset oppfyller kravene til ren kjernekapital
i kapitalkravsforordningen.»
Og:
«Departementet legger til grunn for dette
arbeidet at vi ønsker å bevare egenkapitalbeviset som et velfungerende
kapitalinstrument for norske sparebanker»
Disse medlemmer viser
til at man også i meldinga er tydelig på at departementet skal arbeide
med å følge opp Sparebankutvalget og sikre at egenkapitalbeviset
fortsatt kan godkjennes som ren kjernekapital i sparebankene.
Disse medlemmer viser
for øvrig til følgende vedtak som ble fremmet og vedtatt i forbindelse
med behandlingen av Totalberedskapsmeldingen Meld. St. 9 (2024–2025),
jf. Innst. 242 S (2024–2025):
«Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre, fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag: Stortinget ber regjeringen sørge for at det finnes
tilstrekkelig finansiell beredskap, og særlig sørge for rammebetingelser
som gjør at Norge har norskeide banker og finansinstitusjoner som
betjener det norske markedet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at konkurransen i bankmarkedet – og særlig i boliglånsmarkedet
– fremdeles ikke fungerer tilfredsstillende for forbrukerne. Disse medlemmer deler bekymringen fra
flere høringsinstanser om at det reelle konkurransebildet, spesielt
regionalt og lokalt, er svakere enn det meldingen gir inntrykk av.
Markedsandelen til de største bankene er høy i mange regioner, og
det blir stadig vanskeligere for nye og små aktører å etablere seg.
Disse medlemmer viser
også til den pågående fusjonsbølgen i sparebanksektoren, som forsterker markedsmakt
og kan bidra til mindre mangfold i tilbudet og høyere lånekostnader
for forbrukere. Disse medlemmer mener
regjeringen må kartlegge hvordan strukturendringer i bankmarkedet
påvirker konkurransen, og advare mot utviklingen mot «dagligvaretilstander»
i boliglånsmarkedet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til at
utlånsforskriften fortsatt gjør det vanskelig for unge og førstegangskjøpere
å komme seg inn på boligmarkedet. Disse medlemmer anerkjenner
at forskriften hadde en funksjon i en periode med høy gjeldsvekst
og lav rente, men mener at situasjonen nå er vesentlig endret. Gjeldsveksten
i husholdningene er fallende, rentenivået er betydelig høyere enn
under lavrenteregimet, og bankene er allerede underlagt en plikt
til å avslå lån når kundens betalingsevne ikke er tilstrekkelig. Disse medlemmer viser videre til at forskriften
har utilsiktede virkninger, som større avhengighet av arv og redusert
selveierandel, og mener det nå er liten grunn til å videreføre utlånsforskriften.
Disse medlemmer mener
bankene selv er best egnet til å gjøre helhetlige og ansvarlige
vurderinger av låntakernes betalingsevne, og at dagens forskrift
undergraver bankenes profesjonelle skjønn. Forskriften har blitt
gjort permanent fra 2025, men disse medlemmer mener
at dette tvert imot bør være tidspunktet for å avslutte ordningen.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen uten
ugrunnet opphold avvikle utlånsforskriften, slik at bankene fullt
ut kan vurdere låntakernes betjeningsevne på selvstendig grunnlag.»
Disse medlemmer er
videre kritiske til flere av forslagene som følger av Sparebankutvalgets
anbefalinger, og viser til at en svekkelse av egenkapitalbevismodellen
vil kunne føre til økt sentralisering, redusert kapitaltilgang i
distriktene og mindre mangfold i det norske banksystemet. Disse medlemmer understreker viktigheten
av å bevare en sterk og desentralisert sparebankstruktur, som bidrar
til lokal verdiskaping og konkurranse.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Kristelig Folkeparti viser
til at det i dag ikke er noen kvantitativ begrensning på hva banker
kan holde av risikable, private rentepapirer eller derivater, og
at vi ikke har noen garanti for at bankene i fremtiden ikke vil
ta større risiko i verdipapirer eller derivater. Et mindretall i
Finanskriseutvalget anbefalte at bankenes adgang til å ta risiko
gjennom annen aktivitet enn kjernevirksomheten bør avgrenses ytterligere
ut over det som i dag er nedfelt i norsk bank- og konsernlovgivning.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag som ytterligere reduserer bankenes adgang til å ta risiko
utenfor kjernevirksomheten.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Norges
Bank, Finanstilsynet, IMF og OECD over år har pekt på høye boligpriser
og økende gjeldsgrad blant norske husholdninger som en betydelig
risikofaktor for norsk økonomi. Disse medlemmer viser
til at til tross for at gjeldsbelastningen har avtatt noe de siste
årene, er husholdningenes gjeld i forhold til inntekt fortsatt høy, og
at boligprisene har vokst mer enn konsumprisene og husholdningenes
inntekter. Disse medlemmer viser til
at bolig i løpet av de siste tiårene har gått fra å være et velferdsgode
til å i større grad bli et spekulasjonsobjekt, og at boligmarkedet
øker de økonomiske forskjellene i samfunnet.
Disse medlemmer mener
det er avgjørende at en innskjerping i utlånspraksisen ikke bare
skjer ved renteøkninger, da dette rammer de mest sårbare låntakerne
hardest, og i seg selv kan utgjøre en systemisk risiko. Disse medlemmer viser til at det er to
måter for myndighetene å regulere kreditt på – gjennom pris, dvs. rentesetting,
og gjennom mengde, dvs. gjennom utlånsforskrift eller andre former
for kvantumsbegrensninger. Disse medlemmer peker
på at regulering av mengden kreditt kan dempe behovet for å øke
styringsrenten i en situasjon med høyt aktivitetspress i økonomien.
Disse medlemmer mener
det trengs både kortsiktige og langsiktige grep for en bedre kredittregulering.
På kort sikt må vi få regulert de utlånene til eiendom som er minst
nødvendige og driver prisene opp. Bankenes totale utlån til eiendom
må begrenses, uten at førstegangskjøpere får mindre tilgang til
lån. På lengre sikt trengs det en gjennomgang av kredittreguleringen for
å sørge for en bedre samfunnsøkonomisk allokering av kreditt, der
mindre bør gå til spekulasjon, bolig og næringseiendom og mer f.eks.
til produktive grønne næringer.
Disse medlemmer viser
til at det fremgår av Finansmarkedsmeldingen at hovedårsaken til
bankenes resultatforbedring i 2025 skyldes høyere netto renteinntekter. Disse medlemmer mener vi fortsatt ikke
er i mål med å bedre konkurransen i bankmarkedet, og viser til at
blant annet Forbrukerrådet har dokumentert at flere banker øker
boligutlånsrenta raskere enn innskuddsrenten, noe som gir store
overskudd til bankene. Disse medlemmer viser
til høringsinnspillet fra Huseierne, som peker på at konkurransen
i boliglånsmarkedet i store deler av landet er dårlig, og at det
mange steder er en stor markedskonsentrasjon som gir «dagligvaretilstander». Disse medlemmer mener det er behov for
flere tiltak for å regulere bankmarkedet til det beste for forbrukerne.
Disse medlemmer viser
til at i Norge har de aller fleste flytende rente på lånene sine,
mens det i andre land ofte er mer vanlig med fastrente. Flytende
rente innebærer at renteendringer slår raskt ut i lånekostnadene.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen så snart
som mulig foreslå kredittregulering som sørger for at bankenes totale utlån
til bolig begrenses, samtidig som førstegangskjøpernes andel av
totale nye boliglån øker.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
virkemidler for å endre sammensetningen av bankenes kreditt på sikt, slik
at en mindre andel går til bolig og næringseiendom og en større
andel til annen næring, og komme tilbake til Stortinget med forslag
om dette i finansmarkedsmeldingen for 2026.»
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2026 komme med forslag til regelendringer for å innføre en maksimal rentedifferanse
mellom innskudds- og utlånsrenter.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
tiltak som legger til rette for økt bruk av fastrente på boliglån.»
Disse medlemmer viser
til at bankene i dag får indirekte subsidier i form av at de er
unntatt merverdiavgift, som bare delvis er motvirket av finansskatten. Disse medlemmer viser videre til at over
år har inntektene fra finansskatten utgjort mindre enn halvparten
av den anslåtte skatteutgiften, og mener skatten bør justeres.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om å øke finansskatten på overskudd.»
Disse medlemmer viser
til at finansmarkedene kan være en driver for den grønne omstillingen,
men da må bankene og finansmarkedene få klare krav til natur og
klima i alt fra utlån til rapportering og risikovurderinger. Disse medlemmer understreker at natur-
og klimarisiko er en trussel mot finansiell stabilitet, og at Norge
er sårbar for slik risiko som følge av vår sterke tilknytning til
petroleumsindustrien.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gi Finanstilsynet
i oppdrag å jevnlig kjøre stresstester av naturrisiko i tillegg
til klimarisiko i norske finansinstitusjoner.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
hvordan rammevilkårene for og reguleringen av finansbransjen kan endres
slik at de fremmer omstilling og klimakutt, og slik at klima og
klimarisiko vektlegges mer i kredittprosessen.»
Disse medlemmer viser
til at det norske bankmarkedet domineres av noen få store aktører
med stor markedsmakt. De kraftig økende overskuddene i norsk banksektor,
i takt med økende styringsrente de siste årene, har etter disse medlemmers mening bidratt til å
forsterke de økonomiske utfordringene for norske husholdninger.
Disse medlemmer viser
til Finanstilsynets årlige resultatrapporter for norske finansforetak,
som viser at overskuddene setter stadig nye rekorder, og har økt med
titalls milliarder kroner de siste årene. Skatteprosenten bankene
betaler, har falt over tid, og overskuddene etter skatt i 2024 var
om lag 90 mrd. kroner, og utgjorde dermed for første gang mer enn
2 pst. av fastlands-BNP. Dette er etter disse
medlemmers mening en ekstremt høy andel, og den er halvannen
gang så høy som den var i snitt på 2010-tallet.
Disse medlemmer viser
til at DNB alene står for om lag halvparten av disse overskuddene,
og at staten eier om lag 40 pst. av aksjene. Det er urimelig og
uforståelig for de fleste at landets største bank, der det norske fellesskapet
er den klart største eieren, får lede an i skvisen av norske husholdninger
uten å bli imøtegått tydeligere av landets myndigheter.
Disse medlemmer mener
at staten gjennom sin eierdialog med DNB sørger for at bankens ledelse
tar større samfunnsansvar og tilbyr kundene sine bedre rentebetingelser
enn i dag, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennom
sin eierdialog med DNB kreve at banken viser større samfunnsansvar og
tilbyr kundene sine bedre rentebetingelser enn i dag.»
Disse medlemmer viser
til at Forbrukerrådet har analysert hvor mye og hvor lang tid bankene
bruker på å justere henholdsvis innskudds- og utlånsrenta i etterkant
av en renteøkning fra Norges Bank. Analysen viste at bankene økte
utlånsrenta mer og raskere: Vanligvis brukte de fire arbeidsdager
på å øke renta på nye boliglån, mens de i snitt brukte 34 dager
på å øke innskuddsrenta. Når rentenivået i tiden framover er ventet å
komme ned igjen, er det en åpenbar fare for at bankene vil velge
den motsatte strategien, med innskuddsrenter som faller raskere
og mer enn utlånsrentene.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag som bidrar til at norske banker må øke innskuddsrentene minst
like mye som utlånsrentene og at de ikke kan øke utlånsrentene raskere
enn innskuddsrentene i etterkant av en renteøkning fra Norges Bank.»
Disse medlemmer mener
også at det er behov for mer strukturelle grep, og at en løsning
kan være at det offentlige går sterkere inn i boliglånsmarkedet
for å presse ned boliglånsrentene og overskuddene til de private
bankene.
Disse medlemmer mener
derfor at det bør opprettes et reelt offentlig alternativ for vanlige
norske bankkunder, med rentebetingelser som ikke er ment å finansiere
store bonuser til banksjefene og utbytter til eierne. Dette kan
enten gjøres gjennom en gjenreising av Husbankens rolle i det norske
bankmarkedet eller gjennom opprettelsen av en helt ny bank. Disse medlemmer viser til at den statlige
svenske banken SBAB i mange år bidro til å presse ned rentemarginene
i det svenske bankmarkedet, gjennom å tilby boliglån med et moderat,
politisk bestemt avkastningskrav.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å
utrede et offentlig bankalternativ, enten gjennom å utvide Husbankens rolle
i det norske bankmarkedet eller gjennom opprettelsen av en helt
ny bank.»
Disse medlemmer viser
til at finansnæringa siden 2017 har betalt en ekstra finansskatt
på overskudd og lønn som en erstatning for at finansielle tjenester
er unntatt merverdiavgift.
Disse medlemmer viser
til Prop. 1 LS (2024–2025), der skatteutgiften – den beregnede skattefordelen
for finansnæringa som følger av dette unntaket – anslås til 11,3
mrd. kroner i 2024. Dette motvirkes bare delvis av provenyet fra
finansskatten på overskudd og lønn, som krevde inn 5 mrd. kroner
i fjor. Finansdepartementet anslår dermed at næringa i 2024 i praksis
fikk en skattefordel på inntil 6,3 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener
derfor det framstår åpenbart at det er grunnlag for å skjerpe skatten,
når inntektene fra finansskatten samtlige år siden innføringa bare
har utgjort om lag halvparten av den anslåtte skatteutgiften.
Disse medlemmer viser
til at Finansdepartementet i svar på spørsmål 229 fra Rødts fraksjon
til statsbudsjettet 2025 anslår at en økning av finansskatten på overskudd
med syv prosentenheter, fra dagens tre prosent til ti prosent, om
lag ville tilsvare at hele skattesubsidien ble fjernet, og at hvert
prosentpoeng økning ville tilsvart om lag 1 mrd. kroner i økte inntekter
for staten.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen øke nivået
på finansskatten for å oppfylle hensikten om å være en erstatning for
manglende merverdiavgift på finansielle tjenester, og fremme forslag
som sikrer at næringen betaler like mye skatt som annet næringsliv
senest i statsbudsjettet for 2026.»
Disse medlemmer viser
videre til at det samtidig som finansskatten ble innført i Prop.
1 LS (2016–2017), ble innført unntak fra skatteplikt for enkelte
typer virksomheter. Disse medlemmer vil
peke på at det den gang ikke ble gitt noe anslag på provenytapet, og
ingen anslag på hvor mange eller hvilken type virksomheter som ville
få unntak fra skatten på grunn av disse unntakene.
Disse medlemmer viser
til Dokument nr. 15:1594 (2023–2024), der det bekreftes at departementet
ikke har oversikt over konsekvensene av disse unntakene:
«Departementet har ikke anledning til
å anslå hvor mange flere foretak som ville ha blitt omfattet av
finansskatten uten de tre avgrensningene i skattens virkeområde
angitt i Stortingets skattevedtak om finansskatt på lønn § 2, samt
provenyvirkningene av disse avgrensningene. Slike anslag vil være
krevende på grunn av mangel på egnet datagrunnlag. Departementet
har ikke vurdert nærmere de ovenfor nevnte avgrensningene av finansskatten.»
Disse medlemmer er
forundret over at det tilsynelatende ikke har blitt gjort vurderinger
av avgrensningene i finansskatten, eller at man så mange år etter innføringen
av skatten ikke har sørget for å utarbeide et egnet datagrunnlag
som muliggjør vurderinger av mulige justeringer.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
om omfanget av de gjeldende avgrensningene i finansskattens virkeområde
er hensiktsmessige, og komme tilbake til Stortinget med forslag
til mulige justeringer.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Finansmarkedsmeldingens
omtale av NOU 2024: 22 Norske sparebanker – tradisjon og tilpasninger
(Sparebankutvalget). Dette medlem understreker
viktigheten av mangfold i banksektoren. Sparebankene har gjennom
mer enn 200 år vært viktige bidragsytere til samfunnet, og har siden
1989 hatt muligheten til å utstede grunnfondsbevis for å styrke
egenkapitalen.
Dette medlem mener
at egenkapitalbeviset er et vellykket instrument, og understreker
at egenkapitalbeviset bør beholdes som et velfungerende kapitalinstrument
for norske sparebanker. Videre ser dette medlem positivt
på at sparebankene har mulighet til å dele ut deler av overskuddet
som kundeutbytte, og mener videre at dagens regelverk for skjevdeling
av overskudd fungerer godt.