Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Marte Eide Klovning, fra Høyre, Ingunn Foss og Guro Angell Gimse,
fra Senterpartiet,Toralf Heimdal og Else
Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen og lederen
Helge André Njåstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag
Fylkesnes, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til at regjeringen i proposisjonen foreslår endringer i politiloven
(bevæpning i daglig tjeneste) som gjør at Politidirektoratet kan beslutte
at politiet skal være bevæpnet i den daglige tjenesten (generell
bevæpning), og at det tas sikte på at lovendringene skal tre i kraft
raskt.
Komiteen viser til
at det samtidig foreslås at Politidirektoratet gis hjemmel til å
gi nærmere bestemmelser om omfanget av bevæpningen, herunder knyttet
til tid og sted, oppdragets art og på annen måte.
Komiteen tar med
seg at departementet har ment at forslagene i denne proposisjonen
er ment som en hjemmel for midlertidig innføring av bevæpning. Komiteen viser til at departementet mener
at spørsmålet om innføring av varig regelverk for permanent generell
bevæpning av norsk politi, og hvilke rammer som skal gjelde for
bevæpningen, skal følge en ordinær lovgivningsprosess.
Komiteen viser til
at departementet mener lovendringen vil gjøre politiet i stand til
å håndtere alvorlige og uforutsette hendelser raskere, samtidig
som det ivaretar politiets egen sikkerhet og gir en mer ensartet praksis
enn det dagens ordning tillater.
Komiteen registrerer
at departementet i sin begrunnelse for innføring av hjemmel for
generell bevæpning legger vekt på den særlig negative utviklingen
i trusselbildet de senere årene, med raske endringer, stor usikkerhet,
og at trusselnivået over tid har vært vurdert som relativt høyt.
Komiteen registrerer
også at et stort flertall i politiet selv mener det er behov for
generell bevæpning.
Komiteen viser til
at innføring av generell bevæpning av politiet har vært utredet
flere ganger. Spørsmålet er vurdert både av Bevæpningsutvalget i
NOU 2017:9 Politi og bevæpning – Legalitet, nødvendighet, forholdsmessighet
og ansvarlighet, og av Maktmiddelutvalget i deres rapport Politiets
bruk av maktmidler fra 2022.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet peker på at politiet
skal være i stand til å håndtere et kriminalitetsbilde i endring.
De er førstelinja i beredskapen. Politiet har blitt styrket med
5 400 mill. kroner under Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjering.
Med et endret kriminalitetsbilde må politiet settes i stand til
å løse vår tids utfordringer.
Disse medlemmer mener
det har stor verdi at norsk politi nyter høy tillit i befolkningen.
Politiutdanningen vår er omfattende og av høy kvalitet, og våre
politifolk er godt kvalifisert. Politiet er til stede i våre lokalsamfunn,
både i store byer og på mindre steder.
Disse medlemmer legger
til grunn at det er helt avgjørende at politiet skal fortsette å
nyte høy tillit i framtida. Veien til tillit går gjennom i størst
mulig grad å ta vare på det som skiller vårt politi fra politiet
i mange andre land: at tjenestemenn og -kvinner er i kontakt med
befolkningen, også i sammenhenger hvor det ikke har blitt begått
kriminalitet; at politiet har et sivilt preg og stiller opp og er
til stede også for å forebygge; at politiet deltar på store og små
arrangement og begivenheter og er en naturlig del av gatebildet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har vært
motstander av generell bevæpning av politiet. Det skyldes at politiet
har kunnet løse sitt samfunnsoppdrag på en trygg måte, både for
befolkningen og for seg selv. Dette er dessverre i endring. Norge
er et fredelig land, med lite kriminalitet sammenlignet med mange
andre land. De fleste kan gå trygt på gata og leve livene sine uten
frykt for overfall eller å bli utsatt for kriminalitet. Samtidig: De
siste årene har kriminalitetsbildet i Norge endret seg. De kriminelle
er bedre organisert. Kriminaliteten krysser i større grad landegrenser,
og kriminelle er oftere bevæpnet enn tidligere. Disse
medlemmer viser til at politiet selv i økende grad de siste
årene har uttrykt et behov for mer forutsigbarhet knyttet til bevæpning. Det
handler om trygghet i tjenesten, muligheten til å trene og øve mer,
og være forberedt på å skulle håndtere skarpere situasjoner raskere
enn det fremskutt lagring av våpen tillater.
Disse medlemmer tar
på alvor at politiet selv mener at det er behov for ytterligere
trygghet i tjenesten og at trusselsituasjonen er en annen.
Disse medlemmer mener
det bør innføres generell bevæpning av politiet, med en tydelig
innramming.
Disse medlemmer vil
derfor understreke viktigheten av at regjeringen relativt raskt
kommer tilbake med en ordinær lovprosess der slik innramming kan fastsettes
på egnet måte.
Disse medlemmer mener
det er viktig at også i denne loven som er ment midlertidig, er
mulig for Politidirektoratet å fastsette regler for når politiet
også tidvis ikke bærer våpen. Disse medlemmer vil
fremheve kultur- og idrettsarrangementer, kontakt mot barn og unge,
og det forebyggende arbeidet som er særlig viktig at fortsatt preges
av et politi som ikke bærer synlige våpen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Senterpartiet viser til at det har vært en negativ
utvikling i trusselbildet de senere år, og trusselnivået har over
tid vært vurdert som relativt høyt. Politiet selv mener det er behov
for generell bevæpning, med den begrunnelse at det vil gjøre politiet
bedre i stand til å respondere raskere og mer ensartet på alvorlige
og uventede hendelser for å redde liv, og bidra ytterligere til
å ivareta politiets egen sikkerhet. Departementet mener blant annet
av disse grunner at det nå bør åpnes for generell bevæpning av politiet.
Disse medlemmer påpeker
at politiet de siste årene har vært midlertidig bevæpnet i daglig
tjeneste i en rekke perioder av varierende varighet, blant annet
på grunn av et forhøyet trusselbilde. Disse
medlemmer vil derfor minne om at periodene med midlertidig bevæpning
til dels har vært hyppige og skapt uforutsigbarhet i politihverdagen.
Trusselbildet politiet møter, er drastisk endret de senere årene,
og de møter større usikkerhet. Videre ønsker disse
medlemmer å påpeke at trusselen fra organisert kriminalitet
aldri har vært høyere, og den er økende. Utenlandske kriminelle
nettverk er til stede i alle landets politidistrikt, og den organiserte
kriminaliteten blir mer kynisk og profesjonell. Derfor mener disse medlemmer at politiet må være i
stand til å beskytte samfunnet og seg selv.
Disse medlemmer peker
på at polititjenestefolk må gå inn i situasjoner som andre springer
vekk fra. Oppdrag som i utgangspunktet er ufarlige, kan raskt og uten
forvarsel endre karakter. Disse medlemmer mener
generell bevæpning vil øke politiets beredskapsevne og mulighet
til å respondere raskt og hensiktsmessig i uforutsette situasjoner.
Disse medlemmer viser
til at det har skjedd en holdningsendring i politiet knyttet til
bevæpning. 11 av 12 politimestre har gått inn for generell bevæpning.
Der et stort flertall av politifolk selv tidligere ønsket å beholde
dagens ordning med fremskutt lagring, svarer nå 85 pst. at de støtter
generell bevæpning, ifølge en medlemsundersøkelse fra Politiets
Fellesforbund. Disse medlemmer mener
det er viktig å ta politifolk på alvor og legge best mulig til rette
for å skape trygghet for befolkningen, samtidig som de skal oppleve
trygghet i egen arbeidshverdag.
Disse medlemmer mener
også at det er rett at hjemmelen som foreslås fra departementet,
er tidsbegrenset og skal gjelde inntil loven eventuelt endres av Stortinget.
Departementet skriver i proposisjonen at de tar sikte på at permanente
regler kan være på plass i løpet av 2026.
Disse medlemmer ønsker
derfor generell bevæpning av politiet. Trusselbildet politiet møter,
er drastisk endret de senere årene, og de møter større usikkerhet.
Da må politiet være i stand til å beskytte samfunnet og seg selv.
På bakgrunn av dette støtter disse medlemmer forslagene
i Prop. 140 L (2024–2025) Endringer i politiloven (bevæpning i daglig
tjeneste).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringen i den foreslåtte
proposisjonen som ble godkjent i statsråd den 9. mai 2025, fremmer
forslag til endringer i politiloven § 6 som åpner for at Politidirektoratet
kan beslutte at politiet skal være bevæpnet i den daglige tjenesten
(generell bevæpning). Disse medlemmer påpeker
at dette forslaget innebærer en gjennomføring av anmodningsvedtak som
ble fremmet av Fremskrittspartiet på Stortinget den 18. februar
2025, jf. Dokument 8:89 S (2024–2025). Dette etter at regjeringen
hadde oppfattet de politiske signalene om at det nå er et flertall
på Stortinget som går inn for permanent generell bevæpning av politiet,
og i Stortingets muntlige spørretime den 9. april 2025 ble regjeringen
utfordret av Fremskrittspartiet på hvordan de ville håndtere dette. Disse medlemmer viser herunder til spørsmål
fra justiskomiteens leder, Helge André Njåstad, til justis- og beredskapsministeren
i Stortingets muntlige spørretime den 9. april 2025.
Disse medlemmer viser
videre til at Fremskrittspartiet lenge har ment at det bør innføres
en generell bevæpning av norsk politi, og partiet har fremmet forslag
om dette i Stortinget flere ganger. Det har bare vært Fremskrittspartiet
som har stemt for disse forslagene. Disse
medlemmer peker på at generell bevæpning av politiet også
er et standpunkt Politiets Fellesforbund har støttet i over ti år.
Slik disse medlemmer ser det, handler
dette både om å utstyre politiet med de nødvendige virkemidler for
å løse sitt samfunnsoppdrag, og om polititjenestepersonenes egensikkerhet
i et kriminalitetsbilde hvor de kriminelle i økende grad er bevæpnet. Disse medlemmer mener utviklingen i kriminalitetsbildet
styrker argumentene for en generell bevæpning av politiet.
Disse medlemmer merker
seg at flere partier nå har snudd i sitt syn på generell bevæpning
av politiet, at de omsider har innsett at norsk politi bør ha en
generell bevæpning, og dermed inntatt det standpunkt som Fremskrittspartiet
lenge har vært alene om. Disse medlemmer mener
det er positivt at politiet med det vil få den utrustningen Fremskrittspartiet
og Politiets Fellesforbund i mange år har ment at de skal ha.
Disse medlemmer mener
videre det er bra at Politidirektoratet nå gis hjemmel til å kunne
beslutte generell bevæpning av politiet, i påvente av en lovregulert
generell bevæpning av norsk politi, slik Fremskrittspartiet har
fremmet forslag om i representantforslaget Dokument 8:89 S (2024–2025).
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre kommer
ikke til å støtte forslaget om generell bevæpning, ettersom dagens
ordning er god nok og ivaretar balansen mellom de ulike hensynene
som gjør seg gjeldende. Politiet har i dag våpen tilgjengelig og
klar til bruk. Situasjoner som krever rask tilgang til skytevåpen,
håndteres allerede på en forsvarlig måte gjennom fremskutt lagring
og midlertidig bevæpning, samtidig som de potensielt negative konsekvensene
for samfunnet unngås.
Disse medlemmer mener
i likhet med Advokatforeningen at dagens modell med fremskutt lagring er
et rimelig kompromiss mellom operative behov og rettssikkerhet.
Denne gir tilgang til våpen ved behov, samtidig som den understøtter
det sivile preget.
Disse medlemmer har
respekt og forståelse for at organiseringen av politiet alltid må
ta hensyn til det til enhver tid rådende kriminalitetsbildet, noe
dagens mulighet for generell bevæpning når trusselbildet tilsier det,
gir mulighet for.
Disse medlemmer er
av den oppfatning at situasjoner som krever rask tilgang til skytevåpen,
allerede håndteres på en forsvarlig måte gjennom ordningen «fremskutt
lagring». Fremskutt lagring betyr at patruljene oppbevarer skytevåpen
nedlåst i kjøretøyet, slik at det er lett tilgjengelig i situasjoner
som krever rask tilgang til skytevåpen.
Disse medlemmer viser
til Maktmiddelutvalget sin rapport, hvor det fremgår:
«Så vidt utvalget kjenner til finnes
det få målinger av hvor lang tid bevæpningsprosedyren fra skrin
i patruljebil tar for tjenestepersonene. Utvalget er imidlertid kjent
med at Heieren og Meløy gjennomførte praktiske tester med tidtaking
av bevæpning i forbindelse med sine masterstudier i 2018. Ifølge
deres studie tok det testpatruljen 25 sekunder å bevæpne seg med
enhåndsvåpen som var nedlåst i våpenskrin. Tiden ble startet og stoppet
med testpersonene stående på utsiden av patruljebilen. Tidsforbruket
ble målt til 45 sekunder da de samme tjenestepersonene startet og
avsluttet i om lag 50–60 meters avstand fra kjøretøyet. Testene
inkluderte ikke oppkledning i verneutstyr.»
Disse medlemmer viser
til at det er i de færreste tjenesteoppdrag det er behov for bevæpning,
og viser videre til Maktmiddelutvalgets rapport kapittel 7.4.3:
«Tallene gir dermed grunn til å hevde
at i det store flertallet av hasteoppdrag i rurale strøk vil det
være godt med tid for tjenestepersonene til å bevæpne seg uten at dette
vil utgjøre en vesentlig belastning på oppdragsløsningen.»
Disse
medlemmer mener at dette understreker hvor meningsløst det
er at politiet skal være konstant bevæpnet i Mandal fordi kriminaliteten
i for eksempel Oslo til tider er høy.