Reaksjonsordning for personer over 18 år med rusmiddelproblemer
Komiteen merker
seg at en lovregulering av reaksjonsfastsettelsen ved rusmiddelavhengiges
befatning med mindre mengder narkotika til egen bruk er foreslått
plassert i legemiddelloven § 31 andre ledd andre punktum.
Komiteen merker
seg at det ifølge proposisjonen er behov for å klargjøre innholdet
i reaksjonsordningen som ble etablert gjennom Høyesteretts praksis
i 2021, og å gjøre enkelte justeringer i ordningen for å ivareta viktige
samfunnsinteresser. Dette gjelder blant annet avgrensningen av hvem
som skal anses rusmiddelavhengig i rettslig forstand, og hvilket
beviskrav som gjelder i forhold til dette. Regjeringen har definert
«rusmiddelavhengig» som en person med et «omfattende og alvorlig
rusmiddelproblem».
Komiteen kjenner
til at det i notatet vedlagt riksadvokatens brev 13. mai 2022 er
antatt at det bør kreves noe mer enn sannsynlighetsovervekt for
å legge til grunn at en person ikke er rusmiddelavhengig, dersom spørsmålet
er reist i saken, og at regjeringen nå foreslår at dette skal legges
til grunn som beviskravet for vilkåret om «omfattende og alvorlig
rusmiddelproblem» etter den foreslåtte reaksjonsordningen for rusmiddelavhengige.
Komiteen ser at
hensynet er å motvirke videre utvikling av rusmiddelproblemer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til proposisjonens forslag til endringer
i legemiddelloven § 31 andre og tredje ledd, som etter proposisjonen
skal lyde:
«Erverv og oppbevaring av en mindre mengde
narkotika til egen bruk og bruk av narkotika straffes med bot eller
fengsel inntil 6 måneder. Er lovbryteren over 18 år og har et omfattende
og alvorlig rusmiddelproblem, skal reaksjonen være påtaleunnlatelse
uten vilkår etter straffeprosessloven § 69 første ledd eller straffutmålingsfrafall
etter straffeloven § 61. Kongen kan gi forskrift om at erverv og
oppbevaring av særlig farlige stoffer straffes etter straffeloven
§ 231.
Erverv, besittelse og bruk av dopingmidler straffes med
bøter eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler.»
Flertallet viser
til at det er vanskelig å skulle definere og skille mellom hvem
som har en rusmiddelavhengighet, og ikke.
Flertallet vurderer
at det vil være hensiktsmessig å ikke lovregulere reaksjonsordningen
for rusmiddelavhengige i den foreslåtte bestemmelsen, og viser i
denne sammenheng til statsrådens svarbrev til komiteen av 26. mai
2025, hvor det uttales:
«Komiteen har stilt spørsmål om hvordan
bestemmelsen må utformes dersom setningen i forslaget til § 31 andre
ledd andre setning fjernes. Til dette kan jeg bemerke at andre punktum
i prinsippet kan fjernes fra forslaget til § 31 andre ledd uten
å påvirke det øvrige forslaget. Tredje punktum i forslaget til § 31
andre ledd vil da bli andre punktum. Forslaget til endringer i legemiddelloven
§ 31 andre ledd kan da lyde slik:
'Erverv og oppbevaring av en mindre mengde narkotika
til egen bruk og bruk av narkotika straffes med bot eller fengsel
inntil 6 måneder. Kongen kan gi forskrift om at erverv og oppbevaring
av særlig farlige stoffer straffes etter straffeloven § 231.'
Jeg vil presisere at selv om forslaget til en
ny straffebestemmelse om mindre narkotikaovertredelser endres slik,
vil dette ikke i seg selv endre dagens domstolsskapte reaksjonsordning
for rusmiddelavhengige. Dersom Stortinget ønsker endringer eller
presiseringer i dagens reaksjonspraksis for rusmiddelavhengige,
må dette gjøres gjennom lovendring.»
Flertallet merker
seg at departementet her viser til at ved å fjerne dette fra bestemmelsen,
vil en ikke i seg selv endre dagens domstolsskapte reaksjonsordning. Flertallet ønsker at vurderingen skal
bero på en konkret vurdering, jf. HR-2022-733-A.
Flertallet viser
til at den begrepslige utkrystalliseringen av rusmiddelavhengighet
må bygge på rettspraksis.
Flertallet viser
videre til at mennesker med rusmiddelutfordringer ikke er en ensartet
gruppe. Det er en rekke livsutfordringer som kan være utslagsgivende
for at et menneske begynner å ruse seg. Noen rusmiddelavhengige
er i jobb, andre ikke. Rusmiddelavhengighet kan ta forskjellige
former, og det vil i stor grad variere fra person til person hvor
synlig avhengigheten er utad.
På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende forslag
til ny bestemmelse i legemiddelloven § 31 andre ledd:
«Legemiddelloven § 31 andre ledd skal lyde:
Erverv og oppbevaring av
en mindre mengde narkotika til egen bruk og bruk av narkotika straffes
med bot eller fengsel inntil 6 måneder. Kongen kan gi forskrift
om at erverv og oppbevaring av særlig farlige stoffer straffes etter
straffeloven § 231.»
Flertallet viser
videre til forslag til ny § 31 a i legemiddelloven og at bøteleggelse
kan skje ved forenklet forelegg. Flertallet viser
også til at dette ikke gjelder personer som er under 18 år, da disse
som hovedregel skal møtes med betinget påtaleunnlatelse med særvilkår
om oppmøte ved rådgivende enhet for russaker.
Flertallet viser
videre til at en nullverdi for særlig farlige stoffer som innebærer
strengere straff, vil gjøre terskelen høyere for å melde fra om
et farlig rusmiddel og kunne føre til at noen vil unngå å søke hjelp
i nødssituasjoner. Flertallet viser
videre til at brukerne ikke alltid vet hvilket stoff de er i besittelse
av, og at hvis brukeren ikke er klar over stofftypen, bør det tilbys
hjelp og ikke ilegges straff.
Flertallet ber departementet
hensynta dette i en eventuell utarbeidelse av forskrift om erverv
og oppbevaring av særlig farlige stoffer.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at forslaget
til ny straffebestemmelse inneholder en lovregulert forskjellsbehandling
ved reaksjonsfastsettelsen for overtredelse av bestemmelsen, der
det legges opp til en særregulering for personer som har et rusproblem
som kvalifiserer til å oppfylle lovens krav om «omfattende og alvorlig
rusmiddelproblem». Disse medlemmer peker
på at det her legges opp til særbehandling av en personkrets, og
det gis i lovforarbeidene en anvisning på hvordan grensedragningen
skal gjøres, men den konkrete fastsettelsen av bestemmelsens anvendelsesområde
vil bli overlatt til domstolene, som må trekke opp grensene for
«omfattende og alvorlig rusmiddelproblem» i praksis. Disse medlemmer har også merket seg at
denne særbehandlingen ikke skal gjelde lovbrytere under myndighetsalder.
Disse medlemmer mener
lovgivningen må være lik for alle, og støtter ikke den særbehandlingen
av rusmisbrukere som lovforslaget her legger opp til. Disse medlemmer har merket seg vurderingen
i proposisjonen – under henvisning til HR-2022–731-A avsnitt 5356
– om at den lovregulerte forskjellsbehandlingen som foreslås i den
nye straffebestemmelsen, ikke er i strid med likhetsprinsippet i
Grunnloven § 98. Disse medlemmer stiller
spørsmål ved tolkningen av rekkevidden av Høyesteretts uttalelser
i den nevnte dommen, jf. proposisjonen s. 47 nederst i andre spalte.
Slik disse medlemmer ser det, er en
lovregulert forskjellsbehandling ved reaksjonsfastsettelsen for
overtredelse av et straffebud noe prinsipielt annet enn at det etter
norsk straffutmålingstradisjon er ganske vid adgang til å tillegge
personlige forhold stor vekt ved den konkrete straffutmåling.
Disse medlemmer viser
til at den lovregulerte særbehandlingen også får rettslig betydning
for adgangen til bruk av tvangsmidler, jf. proporsjonalitetskravet. Det
vises herunder til Rushåndhevingsutvalgets vurdering, som er gjengitt
under punkt 6.2.5 i proposisjonen, nederst på s. 62 første spalte:
«Når det gjelder forholdsmessighetsvurderingen, uttaler
utvalget at det ikke bør gjelde en allmenn presumsjon i en bestemt
retning. Utvalget viser videre til at tidlig avdekking av narkotikabruk
blant unge ligger i kjernen av formålet med den nye bestemmelsen.
På den annen side bemerker utvalget at det normalt vil være uforholdsmessig
å innhente en prøve når mistenkte må antas å være rusmiddelavhengig.»
Disse medlemmer vil
peke på at dette vil innebære at vurderingen for å avgjøre om vilkårene
er oppfylt for anvendelse av tvangsmidler etter proposisjonens foreslåtte
bestemmelse om dette, må inneholde en vurdering av om en mistenkt
over myndighetsalder har et «omfattende og alvorlig rusmiddelproblem»
slik dette blir definert i rettspraksis. Dersom den mistenkte kvalifiserer
til å ha et «omfattende og alvorlig rusmiddelproblem», vil vedkommende
normalt ikke bli straffet etter loven, og det vil normalt være uforholdsmessig å
anvende tvangsmidler for å avdekke narkotikabruk.
Disse medlemmer viser
til at usikkerhet omkring hjemmelsgrunnlaget for å anvende tvangsmidler
i saker om bruk av narkotika er en vesentlig del av forklaringen
på den uholdbare situasjonen som har oppstått med et tilnærmet totalt
fravær av håndhevelse av forbudet mot bruk av narkotika. Disse medlemmer vil derfor ikke støtte
et forslag som er egnet til å videreføre usikkerhet om adgangen
til bruk av tvangsmidler i saker om bruk av narkotika. På bakgrunn
av ovennevnte fremmer disse medlemmer forslag
om å fjerne den lovregulerte særbehandlingen ved reaksjonsfastsettelse,
jf. forslagene nedenfor.