Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1-1 Lovens formål
Loven skal sikre bærekraftig mineralvirksomhet
og forvaltning av mineralressurser som legger til rette for høyest
mulig samlet verdiskaping og å ivareta samfunnets behov for mineraler.
Mineralvirksomhet og forvaltning av mineralressurser
skal skje i et langsiktig perspektiv og skal ivareta hensynet til
klima og miljø, annen næringsvirksomhet, lokalmiljøet ellers og
naturgrunnlaget for samisk kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv.
§ 1-2 Lovens saklige virkeområde
Loven gjelder mineralvirksomhet og forvaltning
av mineralressurser.
Ved uttak av mineraler som hovedsakelig skjer
som ledd i tilrettelegging for annen bruk av grunnområdet der massene
tas ut, gjelder kun §§ 2-1, 2-2 og 7-4. Ved vurderingen av om et
uttak hovedsakelig skjer som ledd i tilrettelegging for annen bruk
av grunnområdet der massene tas ut, skal det legges vekt på
-
a. hvor konkret planen
for fremtidig bruk av området er
-
b. hvor viktig det kommersielle aspektet
ved uttaket er
-
c. hvor lenge uttaket vil foregå, og hvor
langt frem i tid den alternative bruken av grunnområdet ligger.
Loven omfatter ikke petroleumsressurser (hydrokarboner).
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan fatte enkeltvedtak om hvilke aktiviteter eller
uttak av mineraler som omfattes av første og andre ledd.
§ 1-3 Lovens geografiske
virkeområde
Loven gjelder i riket med unntak av Svalbard
og Jan Mayen.
Loven gjelder ikke utenfor grensen for privat
eiendomsrett i sjø, med mindre aktiviteten har til formål å utvinne
mineralforekomster fra innslagspunkt på land og forekomstene befinner
seg både innenfor og utenfor grensen for privat eiendomsrett i sjø.
§ 1-4 Forholdet til annet
regelverk, private rettigheter mv.
Mineralvirksomhet kan bare utøves innenfor de rammene
som er satt i denne loven og annen lovgivning.
Tillatelser etter denne loven erstatter ikke
krav om arealavklaring eller nødvendige tillatelser etter annen lovgivning,
med mindre noe annet går frem av loven.
Tillatelser etter denne loven griper ikke inn
i og innebærer ingen avgjørelse av private rettsforhold mellom den
som får tillatelsen, og andre, med mindre noe annet følger av loven.
§ 1-5 Forholdet til folkeretten
Loven skal anvendes i samsvar med folkerettens regler
om urfolk og minoriteter.
§ 1-6 Retten til forekomster
Med statens mineraler menes i denne lov:
-
a. metaller med egenvekt
5 gram/cm3 eller høyere, herunder krom, mangan, molybden,
niob, vanadium, jern, nikkel, kobber, sink, sølv, gull, kobolt, bly,
platina, tinn, sink, zirkonium, wolfram, uran, kadmium og thorium
og malmer av slike metaller. Dette gjelder likevel ikke alluvialt
gull,
-
b. metallene titan og arsen og malmer
av disse,
-
c. magnetkis og svovelkis.
Med grunneiers mineraler menes i denne lov alle mineraler
som ikke er statens mineraler etter første ledd. Dette gjelder likevel
ikke petroleum etter lov 4. mai 1973 nr. 21 om undersøkelser etter
og utvinning av petroleum i grunnen under norsk landområde.
§ 1-7 Definisjoner
I denne loven forstås med
-
a. mineralvirksomhet:
leting etter, undersøkelse av og utvinning av mineraler fra naturlig
forekommende mineralforekomster og etterlatte masser fra tidligere
mineraluttak
-
b. leting: mindre inngripende arbeider
i og prøvetaking fra grunnens overflate og geofysiske målinger og
andre målinger av grunnen for å identifisere mulige mineralforekomster
i grunnen
-
c. undersøkelse: aktivitet som er nødvendig
for å kunne vurdere om det finnes en mineralforekomst med rikholdighet,
størrelse og kvaliteter som gjør at forekomsten kan antas å være
drivverdig eller å bli drivverdig innen rimelig tid
-
d. prøveuttak: uttak fra en mineralforekomst
for å vurdere forekomstens egenskaper og drivverdighet
-
e. utvinning: uttak av mineraler der formålet
er å nyttiggjøre seg mineralene
-
f. drift: utvinning samt knusing og annen
bearbeiding direkte knyttet til utvinningen og transport av masser
i utvinningsområdet
-
g. tiltakshaver: fysisk eller juridisk
person som søker om eller driver mineralvirksomhet, med unntak av Norges
geologiske undersøkelse
-
h. byggeråstoff: mineraler som benyttes
til bygge- og anleggsformål, med unntak av naturstein
-
i. naturstein: bergarter som bearbeides
og sorteres til murestein, plater og emner for bruk i utearealer, benkeplater,
bygninger, monumenter og lignende
-
j. industrimineraler: mineraler som utnyttes
i industrielle prosesser uten å være råstoff til metaller eller byggeråstoff
-
k. lette metaller: metaller med egenvekt
under 5 g/cm3 som ikke er statens mineraler jf. § 1-6
første ledd.
§ 1-8 Krav om samordning
av saksbehandling
Myndighetene skal sørge for at prosesser for
behandling av planer og søknader om tillatelser som kreves for mineralvirksomhet,
samordnes på en effektiv og hensiktsmessig måte.
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan avholde et dialogmøte for å planlegge behandlingen
av en søknad om tillatelse til mineralvirksomhet. Tiltakshaveren,
den berørte kommunen og andre relevante myndigheter som er berørt
av den aktuelle saken, skal delta.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføringen
av samordningen som er nevnt i denne bestemmelsen.
§ 1-9 Hensynet til nasjonal
sikkerhet
Kongen kan gi forskrift om tiltak som er nødvendige
for å ivareta hensynet til nasjonal sikkerhet knyttet til mineralvirksomhet
og forvaltning av mineralressurser.
Kapittel 2. Krav til mineralvirksomhet
§ 2-1 Krav til forsvarlig
mineralvirksomhet
Mineralvirksomhet skal foregå på en forsvarlig måte
og i samsvar med gjeldende regelverk og skal ivareta hensynet til
forsvarlig ressursforvaltning og sikkerhet for personell, miljø
og omgivelser. Planlegging og gjennomføring av mineralvirksomhet
skal skje slik at inngrep i grunn, naturmangfold og kulturminner
og ulemper for nærmiljøet og dets brukere begrenses mest mulig innenfor
hva som er praktisk og økonomisk forholdsmessig. Mineralvirksomheten
må ikke hindre eller vanskeliggjøre annen næringsvirksomhet uten
rimelig grunn eller vanskeliggjøre den i urimelig grad.
Kravet til forsvarlig mineralvirksomhet gjelder
også for mineraluttak som omfattes av rapporteringsplikten i § 7-4.
§ 2-2 Krav om kompetanse
Tiltakshaveren skal sørge for at mineralvirksomheten
utøves med den kompetanse som er nødvendig for å sikre at krav til
forsvarlig mineralvirksomhet oppfylles, og for at virksomheten utøves
i samsvar med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i loven.
Kravet om nødvendig kompetanse gjelder også
for uttak som omfattes av rapporteringsplikten i § 7-4.
§ 2-3 Plikt til å informere
og invitere til dialog
Tiltakshaveren skal invitere til dialog og informere grunneiere,
naboer, berørte bruksrettshavere og kommunen om pågående og planlagt
mineralvirksomhet.
For større mineraluttak og for undersøkelsesarbeid av
større omfang eller i områder med vesentlige og motstridende hensyn
skal tiltakshaver gjennomføre årlige møter.
§ 2-4 Plikt til sikring
Tiltakshaveren skal iverksette og vedlikeholde
sikringstiltak slik at mineralvirksomheten ikke medfører fare for
skade på mennesker, husdyr, tamrein eller eiendom.
Plikten til sikring etter første ledd gjelder
også for sikring mot fare som har oppstått fra tidligere aktiviteter
innenfor området der tiltakshaveren har driftskonsesjon eller utvinner
mineraler som ikke krever driftskonsesjon. Sikringsplikten for tidligere
aktiviteter gjelder også for tiden etter at tiltakshaverens drift
har opphørt.
Når mineralvirksomheten opphører, skal tiltakshaveren
gjennomføre nødvendige tiltak for varig sikring mot slik fare som
er nevnt i første ledd.
§ 2-5 Plikt til opprydding
og istandsetting
Tiltakshaveren skal sørge for forsvarlig opprydding og
istandsetting innenfor rettighetsområdet mens mineralvirksomheten
pågår. Når virksomheten opphører, skal grunnen og naturmangfoldet
så langt det lar seg gjøre, istandsettes på en måte som ivaretar
hensynet til videre bruk og til naturens reproduksjonsevne.
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan fastsette en frist for når opprydding og istandsetting
skal være fullført.
§ 2-6 Sikkerhet for dekning
av kostnader ved sikring, opprydding og istandsetting
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan pålegge tiltakshavere som gjennomfører undersøkelser
etter § 4-3, å stille økonomisk sikkerhet for gjennomføring av sikringstiltak
etter § 2-4 og oppryddings- og istandsettingstiltak etter § 2-5.
Direktoratet skal pålegge tiltakshavere for
prøveuttak eller konsesjonspliktig drift å stille økonomisk sikkerhet
for gjennomføring av sikringstiltak etter § 2-4 og oppryddings-
og istandsettingstiltak etter § 2-5. Direktoratet kan også fatte
vedtak om økonomisk sikkerhetsstillelse for utvinning som ikke krever
driftskonsesjon. I særlige tilfeller kan direktoratet gjøre helt
eller delvis unntak fra krav om økonomisk sikkerhetsstillelse.
Direktoratet kan pålegge tiltakshavere å stille
sikkerhet til staten for sikringstiltak og oppryddings- og istandsettingsbehov
som kan oppstå etter at mineralvirksomheten er avsluttet.
§ 2-7 Vektlegging av tiltakets
virkninger for naturgrunnlaget for samisk kultur mv.
Ved vurderingen av om det skal gis tillatelse
til mineralvirksomhet som nevnt i §§ 4-3, 4-13, 5-2 eller 6-3 eller
tillatelse til ekspropriasjon etter § 9-1 i tradisjonelle samiske
områder, skal det legges vesentlig vekt på den virkningen det planlagte
tiltaket vil ha for naturgrunnlaget for samisk kultur, næringsutøvelse
og samfunnsliv.
I vurderingen etter første ledd skal tiltakets
virkninger sees i sammenheng med andre gjennomførte eller planlagte
tiltak i området. Det skal også legges vekt på momenter av betydning
for naturgrunnlaget for samisk kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv
som kommer frem i konsultasjoner som er gjennomført etter § 2-8.
Dersom en søknad om tillatelse som nevnt i første ledd
innvilges, kan det settes vilkår for å ivareta hensynet til samisk
kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv.
§ 2-8 Gjennomføring og samordning
av konsultasjoner i tradisjonelle samiske områder
Konsultasjoner etter denne loven skal gjennomføres
i samsvar med reglene i sameloven kapittel 4.
Dersom det skal gjennomføres konsultasjoner
om flere vedtak etter loven her i samme sak, skal myndighetene så
langt det er mulig, samordne konsultasjonene.
§ 2-9 Forskrift om krav til
mineralvirksomhet
Departementet kan gi forskrift om krav til mineralvirksomhet,
herunder om
-
a. krav til forsvarlig
mineralvirksomhet og nødvendig kompetanse, jf. § 2-1 og § 2-2
-
b. det nærmere innholdet i informasjonsplikten,
jf. § 2-3
-
c. plikten til sikring, opprydding og
istandsetting, jf. § 2-4 og § 2-5
-
d. sikkerhet for dekning av kostnader
ved sikring, opprydding og istandsetting, jf. § 2-6.
Kapittel 3. Leting
§ 3-1 Leterett
Enhver kan lete etter mineralforekomster på
fremmed grunn.
Det kreves samtykke fra grunneier og berørte
bruksrettshavere til grunnen dersom det skal letes i områder der
allmennheten ikke har ferdselsrett etter friluftsloven.
Det kreves samtykke fra ansvarlig myndighet
dersom det skal letes i områder som tilhører et militært anlegg
eller øvingsområde, eller i nedlagte gruveområder, inkludert deponier.
Leteretten gjelder med de begrensninger som
følger av loven her og av annet regelverk og vedtak om områdevern
etter naturmangfoldloven og kulturminneloven. Letingen skal ikke
være til hinder for andres undersøkelse eller drift etter denne
loven.
Områdebegrensningene etter denne bestemmelsen
gjelder ikke ved luftbårne målinger.
§ 3-2 Varslings- og meldeplikt
ved leting
Leteren skal varsle grunneier og berørte bruksrettshavere
senest to uker før letingen igangsettes. Ved målinger fra luften
i tradisjonelle samiske områder skal leteren også varsle Sametinget,
statsforvalteren og distriktsstyret for reindriften. Der det er
forbundet med urimelig ulempe å muntlig eller skriftlig varsle den
enkelte grunneier eller bruksrettshaver individuelt, kan varsling
skje på en annen egnet måte. Varselet skal inneholde en angivelse
av området det skal letes i, hvilke aktiviteter som skal gjennomføres,
tidsrom det skal letes i, og kontaktinformasjon til leteren.
Den som skal gjennomføre geofysiske målinger
og andre målinger av grunnen etter § 3-1, jf. § 1-7 bokstav b, skal
også melde fra til Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard senest to uker før arbeidene igangsettes. Meldingen
skal være skriftlig og angi hvilke målinger som skal foretas, området
der målingene skal foretas, og når målingene skal finne sted.
§ 3-3 Erstatning for skade,
ulempe eller merarbeid
Leteren plikter uten hensyn til skyld å erstatte
økonomisk tap som følge av skade, ulempe eller merarbeid som letingen
medfører for grunneier eller berørte bruksrettshavere i området.
Tvist om krav om erstatning avgjøres ved skjønn,
jf. § 10-9.
Kapittel 4. Undersøkelse og prøveuttak
§ 4-1 Undersøkelser av mineralforekomster
Bestemmelsene i § 3-1 andre til fjerde ledd
gjelder tilsvarende ved undersøkelser. I områder med anlegg for
allmennyttige formål og områder som ligger mindre enn 20 meter fra
slike, kan undersøkelse ikke skje uten samtykke fra ansvarlig myndighet.
I områder som ligger mindre enn 50 meter fra en bygning som er brukt
til boligformål, kan undersøkelse ikke skje uten særskilt samtykke
fra grunneiere og berørte bruksrettshavere.
Bestemmelsen i § 3-3 gjelder tilsvarende.
§ 4-2 Rett til undersøkelse
av byggeråstoff, naturstein mv.
Rett til undersøkelse av grunneiers mineraler
som ikke er industrimineraler og lette metaller, etableres ved avtale
med grunneier. Dersom avtale ikke kommer i stand, kan det søkes
om ekspropriasjon etter § 9-1.
§ 4-3 Tillatelse til undersøkelse
av statens mineraler, industrimineraler og lette metaller
Undersøkelser av statens mineraler, industrimineraler
og lette metaller krever tillatelse fra Direktoratet for mineralforvaltning
med Bergmesteren for Svalbard. Det samme gjelder undersøkelser av
etterlatte masser fra tidligere mineralvirksomhet.
Direktoratet kan gi undersøkelsestillatelse
dersom
-
a. søker har fått
samtykke fra grunneieren til å gjennomføre undersøkelser av statens
mineraler, industrimineraler og lette metaller eller har fått slik
rett ved ekspropriasjon etter § 9-1
-
b. undersøkelsene slik de er planlagt,
oppfyller krav til forsvarlig mineralvirksomhet i § 2-1 og tiltakshaver oppfyller
krav om kompetanse i § 2-2
-
c. undersøkelsesplanen oppfyller kravene
i § 4-6
-
d. søker er et foretak som er registrert
i Foretaksregisteret
-
e. det ikke er særlige forhold ved det
omsøkte undersøkelsesområdet som tilsier at undersøkelsestillatelse
ikke bør gis, og
-
f. ingen andre har reservert området etter
§ 4-5 andre ledd eller har undersøkelsestillatelse, utvinningsrett
eller driftskonsesjon til statens mineraler, industrimineraler eller
lette metaller i undersøkelsesområdet.
Søknaden om undersøkelsestillatelse kan avslås dersom
søkeren tidligere har begått alvorlige eller gjentatte overtredelser
av bestemmelser gitt i eller med hjemmel i denne loven eller tidligere
minerallovgivning.
Direktoratet kan stille vilkår for tillatelsen
og fastsette eventuelle begrensninger i aktiviteter og tidspunkter
for undersøkelser.
Direktoratet skal fastsette undersøkelsesområdet. Området
må være avgrenset på en hensiktsmessig måte og ha en størrelse og
utforming som kan undersøkes innenfor reglene om undersøkelsestillatelsens
varighet etter § 4-8.
§ 4-4 Innholdet i undersøkelsestillatelse
Undersøkelsestillatelse etter § 4-3 gir rett
til nødvendig tilgang til og bruk av grunnen for å foreta undersøkelsen,
herunder fjerning av vegetasjon, graving av grunne grøfter, kjerneboring
og midlertidig lagringsplass. Inngrep som kan medføre vesentlig
skade på eiendommen, kan bare foretas med samtykke til dette fra grunneiere
og berørte bruksrettshavere.
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard skal i tillatelsen fastsette undersøkelsesområdet,
eventuelle begrensninger i aktiviteter og tidspunkter for undersøkelser
mv. Det kan stilles vilkår for tillatelsen.
Undersøkelsestillatelse etter § 4-3 gir eksklusiv
rett til å inngå avtale om utvinningsrett med grunneier for industrimineraler
og lette metaller og til å få tildelt utvinningsrett av direktoratet
etter § 5-2.
§ 4-5 Krav til innhold i
søknad om undersøkelsestillatelse, saksbehandling mv.
Søknad om undersøkelsestillatelse etter § 4-3
skal inneholde de opplysningene som er nødvendige for å vurdere
om tillatelse bør gis, og hvilke vilkår som skal stilles, herunder
-
a. søkerens foretaksnavn
og kontaktinformasjon
-
b. en angivelse av det geografiske området
søknaden gjelder
-
c. dokumentasjon på samtykke fra grunneiere
og berørte bruksrettshavere dersom det skal undersøkes i områder
som er nevnt i § 3-1 andre ledd og § 4-1 første ledd tredje punktum
-
d. forslag til undersøkelsesplan, jf.
§ 4-6.
Søkeren får reservert søknadsområdet fra det
tidspunktet søknaden er mottatt hos Direktoratet for mineralforvaltning
med Bergmesteren for Svalbard, og frem til søknaden er behandlet.
Forslag til undersøkelsesplan og dokumentasjon som nevnt i første
ledd bokstav c kan ettersendes senest tre måneder etter at søknaden
om undersøkelsestillatelse ble sendt inn.
Søknaden og undersøkelsesplanen skal legges
ut til offentlig ettersyn og sendes på høring til kommunen, fylkeskommunen,
statsforvalteren, grunneiere og berørte bruksrettshavere. Søknad
om undersøkelse i tradisjonelle samiske områder skal også sendes
på høring til Sametinget. Søkeren skal varsle berørte naboer om
søknaden og undersøkelsesplanen.
§ 4-6 Undersøkelsesplan
Undersøkelsesplanen skal gi nødvendige opplysninger
om
-
a. hvilke undersøkelser
som planlegges
-
b. hvilke mineraler undersøkelsene tar
sikte på å avdekke forekomster av
-
c. hvor undersøkelsene skal gjennomføres
-
d. planlagt tidsrom for når undersøkelsene
skal gjennomføres
-
e. den eksisterende bruken av området
-
f. planstatus for området etter plan-
og bygningsloven
-
g. tiltakets virkning i området søknaden
gjelder, og omgivelsene, herunder kulturmiljøet, andre næringer,
naturmiljøet i området og naturgrunnlaget for samisk kulturutøvelse
-
h. planlagte kostnader og investeringer.
Dersom andre undersøkelser planlegges ved eventuell
forlengelse av undersøkelsestillatelsen, skal undersøkelsesplanen
gi en overordnet beskrivelse av disse. Direktoratet for mineralforvaltning
med Bergmesteren for Svalbard kan kreve at undersøkelsesplanen gir
andre relevante opplysninger.
I områder der tiltakshaver har tillatelse til
prøveuttak etter § 4-13, gjelder ikke krav om undersøkelsesplan i
§ 4-15.
Dersom det foretas vesentlige endringer i undersøkelsesplanen,
skal revidert undersøkelsesplan sendes til direktoratet for godkjenning.
§ 4-7 Varslings- og meldeplikt
før oppstart av undersøkelser av statens mineraler, industrimineraler
og lette metaller
Tiltakshaver etter § 4-3 skal varsle grunneiere
og berørte bruksrettshavere og gi melding til Direktoratet for mineralforvaltning
med Bergmesteren for Svalbard om oppstart av undersøkelsesarbeider
minst fire uker før disse igangsettes. Varsel og melding skal inneholde
nødvendig informasjon om undersøkelsene som skal finne sted. Ved
opphold i arbeidene i mer enn ett år må det sendes nytt varsel minst
fire uker før arbeidene gjenopptas.
§ 4-8 Varigheten av undersøkelsestillatelse
Tillatelse til undersøkelser etter § 4-3 har
en varighet på tre år fra vedtaksdatoen.
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan etter søknad forlenge undersøkelsestillatelsen
med inntil tre år av gangen forutsatt at
-
a. videre undersøkelser
er nødvendige for å avklare om det foreligger en drivverdig forekomst
av statens mineraler, industrimineraler eller lette metaller
-
b. tiltakshaver har oppfylt plikter gitt
i eller med hjemmel i denne loven
-
c. arbeidene som inngår i undersøkelsesplanen,
jf. § 4-6, er utført på en tilfredsstillende måte, eller at manglende
utføring skyldes særlige forhold og tiltakshaver kan sannsynliggjøre
at området vil bli undersøkt ved en forlengelse av undersøkelsestillatelsen.
Søknaden må være kommet inn til direktoratet
senest tre måneder før undersøkelsestillatelsen opphører. Undersøkelsestillatelsen
gjelder frem til søknad om forlengelse av undersøkelsestillatelse
eller søknad om utvinningsrett etter § 5-2 er endelig avgjort i
forvaltningen.
Ved forlengelse av undersøkelsestillatelsen
etter andre ledd skal tiltakshaver oppdatere undersøkelsesplanen,
jf. § 4-6. Tiltakshaver kan ved forlengelsen redusere undersøkelsesområdet.
Hvis den oppdaterte undersøkelsesplanen innebærer vesentlige endringer,
skal planen legges ut til offentlig ettersyn og sendes på høring
som fastsatt i § 4-5 tredje ledd.
Undersøkelsestillatelsen kan maksimalt vare
i 15 år.
§ 4-9 Overdragelse av undersøkelsestillatelse
Undersøkelsestillatelse etter § 4-3 kan overdras
etter godkjenning fra Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard. Søknad om godkjenning må inneholde nødvendige opplysninger
om erververen.
Direktoratet skal avslå en søknad om overdragelse dersom
erververen ikke oppfyller kravet i § 4-3 andre ledd bokstav c. § 4-3
tredje ledd gjelder tilsvarende.
Det kan settes som vilkår for overdragelse at
pålegg gitt av direktoratet med hjemmel i loven er oppfylt før overdragelse
skjer.
Ved overdragelse av undersøkelsestillatelse
trer erververen inn i alle overdragerens rettigheter og plikter etter
eller med hjemmel i denne loven og undersøkelsestillatelsen.
§ 4-10 Karanteneperiode etter
opphør av undersøkelsestillatelse mv.
I områder hvor tillatelse til undersøkelse etter
§ 4-3 opphører uten at det er gitt utvinningsrett, kan det i en karanteneperiode
på seks måneder fra det tidspunktet tillatelsen opphører, ikke gis
ny undersøkelsestillatelse.
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan ikke behandle søknader om undersøkelsestillatelse
i karanteneperioden. Ved karanteneperiodens utløp gjelder reglene
i § 4-3.
Før utløpet av karanteneperioden kan direktoratet beslutte
at området skal lyses ut særskilt. Direktoratet skal fastsette en
frist for å søke om undersøkelsestillatelse. Direktoratet kan fastsette
saklige og objektive kriterier som skal benyttes ved valg mellom
flere søkere til det utlyste området.
§ 4-11 Forskrift om undersøkelsestillatelse
Departementet kan gi forskrift om undersøkelsestillatelse
til statens mineraler, industrimineraler og lette metaller, blant
annet om
-
a. krav til søknad
om undersøkelsestillatelse, jf. § 4-5
-
b. saksbehandlingen, inkludert høring
og offentlig ettersyn, jf. § 4-5
-
c. undersøkelsesplanen, jf. § 4-6
-
d. undersøkelsesområdet, jf. § 4-3 femte
ledd
-
e. krav til søknad om overdragelse, jf.
§ 4-9.
§ 4-12 Undersøkelse etter
og kartlegging av mineraler som gjennomføres av Norges geologiske
undersøkelse
Norges geologiske undersøkelse kan gjennomføre undersøkelse
etter og kartlegging av mineraler uten krav om undersøkelsesrett
etter § 4-2 eller undersøkelsestillatelse etter § 4-3. Inngrep som
kan medføre vesentlig skade på eiendommen, kan bare foretas med samtykke
til dette fra grunneiere og berørte bruksrettshavere.
Aktiviteter etter denne bestemmelsen skal oppfylle kravene
i §§ 2-1 til 2-5.
I områder der det er gitt undersøkelsestillatelse
eller utvinningsrett til statens mineraler, industrimineraler og
lette metaller eller driftskonsesjon, kan Norges geologiske undersøkelse
bare foreta undersøkelser og kartlegging med samtykke fra den som
har slik tillatelse.
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard, grunneiere og berørte bruksrettshavere skal varsles
om oppstart av kartlegging og undersøkelser etter denne bestemmelsen
minst fire uker før aktivitetene igangsettes. Varselet skal inneholde
nødvendig informasjon om aktivitetene som skal finne sted.
Bestemmelsen i § 3-3 gjelder tilsvarende.
§ 4-13 Tillatelse til prøveuttak
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan gi en tidsbegrenset tillatelse til prøveuttak til
tiltakshaver etter §§ 4-2, 4-3, 5-1 eller 5-2. Tillatelse til prøveuttak
kan kun gis for den mengden som er nødvendig for å vurdere forekomstens
egenskaper og drivverdighet. Direktoratet kan sette vilkår for tillatelsen.
Direktoratet kan gi tillatelse til prøveuttak
dersom
-
a. søker har fått
samtykke fra grunneieren og berørte bruksrettshavere til å gjennomføre
prøveuttaket eller har fått slik rett ved ekspropriasjon etter § 9-1
-
b. prøveuttaket, slik det er planlagt,
oppfyller krav til forsvarlig mineralvirksomhet i § 2-1 og tiltakshaver oppfyller
krav om kompetanse i § 2-2
-
c. prøveuttaksplanen oppfyller kravene
i § 4-15
-
d. søker er et foretak som er registrert
i Foretaksregisteret.
Søknaden om tillatelse til prøveuttak kan avslås dersom
søkeren tidligere har begått alvorlige eller gjentatte overtredelser
av bestemmelser gitt i eller med hjemmel i denne loven eller tidligere
minerallovgivning.
§ 4-14 Søknad om tillatelse
til prøveuttak
Søknad om tillatelse til prøveuttak skal inneholde de
opplysningene som er nødvendige for å vurdere om tillatelse bør
gis, og hvilke vilkår som skal stilles, herunder
-
a. dokumentasjon på
at søkeren har undersøkelsesrett, undersøkelsestillatelse eller
utvinningsrett til mineralforekomsten
-
b. dokumentasjon på samtykke eller ekspropriasjonsvedtak
som nevnt i § 4-13 bokstav a
-
c. forslag til prøveuttaksplan, jf. § 4-15
-
d. forslag til økonomisk sikkerhetsstillelse
for sikring, opprydding og istandsetting av prøveuttaksområdet.
Søknaden skal legges ut til offentlig ettersyn
og sendes på høring til kommunen, fylkeskommunen, statsforvalteren,
grunneier og berørte bruksrettshavere. Søknad om prøveuttak i tradisjonelle
samiske områder skal også sendes på høring til Sametinget. Søkeren
skal varsle berørte naboer om søknaden.
§ 4-15 Prøveuttaksplan
Prøveuttaksplanen skal gi nødvendige opplysninger
om
-
a. formålet med og
størrelsen på prøveuttaket
-
b. området der prøveuttaket skal foregå,
og kart som viser plasseringen av uttaket
-
c. planlagt tidsrom for når prøveuttaket
skal gjennomføres
-
d. planlagt adkomst til prøveuttaksområdet
-
e. den eksisterende bruken av området
-
f. tiltakets virkning i området søknaden
gjelder, og omgivelsene, herunder kulturmiljøet, andre næringer,
naturmiljøet i området og naturgrunnlaget for samisk kulturutøvelse
-
g. hvordan prøveuttaket skal foregå og
avsluttes på en måte som ivaretar sikkerheten for personell, miljø og
omgivelser
-
h. planlagt håndtering av masser fra prøveuttaket.
§ 4-16 Overdragelse av tillatelse
til prøveuttak
En tillatelse til prøveuttak kan overdras sammen med
undersøkelsestillatelse eller undersøkelsesrett. Bestemmelsen i
§ 4-9 gjelder tilsvarende.
§ 4-17 Forskrift om prøveuttak
Departementet kan gi forskrift om prøveuttak,
herunder om krav til søknad om tillatelse til prøveuttak, jf. § 4-14,
og prøveuttaksplanen, jf. § 4-15.
Kapittel 5. Utvinningsrett til mineraler
§ 5-1 Utvinningsrett til
byggeråstoff, naturstein mv.
Utvinning av grunneiers mineraler som ikke er
industrimineraler og lette metaller, krever avtale med grunneier.
Dersom en avtale ikke kommer i stand, kan tiltakshaver søke om ekspropriasjon
av grunn og rettigheter etter § 9-1 første ledd bokstav e. Tiltakshaver
blir eier av mineralene når de er tatt ut fra grunnen, med mindre
et annet tidspunkt er avtalt med grunneieren.
§ 5-2 Utvinningsrett til
statens mineraler, industrimineraler og lette metaller
Den som har undersøkelsestillatelse etter § 4-3
eller rett til å gjøre undersøkelser etter § 5-3 fjerde ledd, kan søke
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard
om utvinningsrett til forekomster av statens mineraler, industrimineraler
og lette metaller.
Dersom søkeren kan sannsynliggjøre at det finnes én
eller flere forekomster av mineralene som nevnt i første ledd i
undersøkelsesområdet som har en slik rikholdighet, størrelse og
kvalitet at de kan antas å være drivverdige eller å bli drivverdige
innen rimelig tid, har søkeren krav på utvinningsrett til de drivverdige
forekomstene. Ved vurderingen av drivverdighet etter dette leddet
er det mineralenes verdi på det tidspunktet direktoratet behandler
søknaden, som skal legges til grunn.
Utvinningsrett til drivverdige forekomster av
industrimineraler og lette metaller krever avtale med grunneier
i tillegg til utvinningsrett etter første ledd. Dersom en avtale
ikke kommer i stand, kan den som har undersøkelsestillatelse etter
§ 4-3, søke om ekspropriasjon av grunn og rettigheter etter § 9-1
første ledd bokstav e. Dersom vilkårene for ekspropriasjon er oppfylt,
skal tillatelse til ekspropriasjon gis med mindre det vil virke sterkt
urimelig for grunneier.
Tildeling av utvinningsrett til statens mineraler,
industrimineraler eller lette metaller fra etterlatte masser fra
tidligere mineraluttak forutsetter ikke undersøkelsestillatelse
i området. Utvinningsrett kan ikke gis dersom andre enn søker har
undersøkelsestillatelse, utvinningsrett eller driftskonsesjon i
området.
Departementet kan gi forskrift om krav til søknader om
utvinningsrett og om saksbehandlingen i forbindelse med tildelingen
av utvinningsrett etter denne bestemmelsen.
§ 5-3 Innholdet i utvinningsrett
til statens mineraler, industrimineraler og lette metaller
Den som har utvinningsrett til statens mineraler, kan
-
a. ta ut og nyttiggjøre
seg alle forekomster av statens mineraler i utvinningsområdet
-
b. ta ut forekomster av grunneiers mineraler
så langt det er nødvendig for å ta ut forekomsten av statens mineraler
-
c. nyttiggjøre seg ikke-drivverdige forekomster
av grunneiers mineraler som er tatt ut i medhold av første ledd
bokstav b, mot vederlag etter § 10-3.
Utvinner får eiendomsrett til mineralene når
de er tatt ut fra grunnen.
Den som har utvinningsrett til industrimineraler
og lette metaller, kan
-
a. ta ut og nyttiggjøre
seg alle forekomster av industrimineraler og lette metaller i utvinningsområdet
-
b. ta ut og nyttiggjøre seg ikke-drivverdige
forekomster av statens mineraler så langt det er nødvendig for å
ta ut forekomsten av industrimineraler og lette metaller, mot vederlag
etter § 10-3.
Utvinner får eiendomsrett til mineralene når
de er tatt ut fra grunnen, med mindre et annet tidspunkt er avtalt.
Ved vurderingen av drivverdighet etter første
og andre ledd er det mineralenes verdi på det tidspunktet Direktoratet
for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard behandler en
søknad om driftskonsesjon etter § 6-3, som skal legges til grunn.
Utvinningsretten gir rett til å gjennomføre
undersøkelser i rettighetsområdet. Bestemmelsene om tilgang til
og bruk av grunnen i § 4-4 første ledd gjelder tilsvarende. Dersom
det skal gjennomføres undersøkelser, skal det utarbeides en undersøkelsesplan,
jf. § 4-6. Før oppstart av undersøkelsene skal undersøkelsesplanen godkjennes
av direktoratet, som kan bestemme at undersøkelsesretten skal være
tidsbegrenset. Varslings- og meldeplikten i § 4-7 gjelder tilsvarende.
§ 5-4 Samordnet utvinning
Der forskjellige rettighetshavere har rett til
ulike deler av den samme mineralforekomsten, og det av hensyn til
god ressursforvaltning, kostnader eller miljøet klart er rasjonelt
å samordne utvinningen av forekomsten, kan Direktoratet for mineralforvaltning
med Bergmesteren for Svalbard gi rettighetshaverne pålegg om utarbeiding
av plan for samordnet utvinning. Det samme gjelder der det vil være
klart rasjonelt med samordnet utvinning av flere mineralforekomster.
§ 5-5 Området for utvinningsrett
til statens mineraler, industrimineraler og lette metaller
Utvinningsrett etter § 5-2 skal gis for nærmere
angitte geografiske områder. Området må være avgrenset på en hensiktsmessig
måte og ha en hensiktsmessig størrelse og utforming.
Departementet kan gi forskrift om utvinningsområdet
for statens mineraler, industrimineraler og lette metaller, herunder
om størrelse og utforming.
§ 5-6 Opphør av utvinningsrett
til statens mineraler, industrimineraler og lette metaller
Utvinningsrett til statens mineraler, industrimineraler
og lette metaller opphører når
-
a. utvinningen faller
inn under lovens krav om driftskonsesjon og søknad om driftskonsesjon
etter § 6-3 ikke er sendt til Direktoratet for mineralforvaltning med
Bergmesteren for Svalbard innen ti år fra den dagen utvinningsretten
ble gitt
-
b. utvinningen ikke faller inn under lovens
krav om driftskonsesjon og det er gått mer enn ti år fra den dagen
utvinningsretten ble gitt, uten at drift er satt i gang
-
c. det har gått ett år fra driftskonsesjonen
falt bort.
Fristen etter første ledd bokstav a og b kan
forlenges etter § 5-7. Ved avslag på søknad om driftskonsesjon etter
§ 6-3 eller søknad om forlengelse etter § 5-7 opphører utvinningsretten
tidligst 30 dager etter avslaget. Søknader som ikke er innkommet
innen fristene som følger av bokstav a til c, vil ikke behandles.
Tiltakshaver beholder sin rett til den delen av utvinningsområdet
som ikke er omfattet av søknaden om driftskonsesjon, inntil fristen
etter første ledd bokstav a eller en forlenget frist etter § 5-7
er utløpt.
§ 5-7 Forlengelse av utvinningsrett
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan forlenge fristene etter § 5-6 første ledd bokstav
a og b med inntil ti år av gangen. Forlengelse av fristene bør normalt
gis dersom forekomsten må anses å være en rimelig reserve for søkerens
drift. En søknad om forlengelse må være kommet inn til direktoratet
innen fristene i § 5-6 første ledd bokstav a til c.
§ 5-8 Overdragelse av utvinningsrett
til mineraler
Bestemmelsen i § 4-9 gjelder tilsvarende for
overdragelse av utvinningsrett etter § 5-2.
§ 5-9 Tinglysing
Utvinningsrett til statens mineraler skal tinglyses
i grunnboken.
Overdragelse av utvinningsrett får rettsvern
ved tinglysing i grunnboken. Det samme gjelder for andre rettsstiftelser
i utvinningsretten dersom ikke annet er bestemt i forskrift.
Departementet kan gi forskrift om tinglysing
av utvinningsrett og rettsstiftelser i utvinningsretten etter første
og andre ledd.
Kapittel 6. Drift av mineraluttak
§ 6-1 Meldepliktig utvinning
Planlagt samlet utvinning av mineralforekomster over
500 m3 og opp til 10 000 m3 skal meldes til
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard
minst fire uker før driften blir satt i gang.
§ 6-2 Mineralutvinning som
krever driftskonsesjon
Planlagt samlet utvinning av mineralforekomster på
mer enn 10 000 m3 krever konsesjon fra Direktoratet for
mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard. Prøveuttak etter
§ 4-13 krever ikke driftskonsesjon.
Dersom særlige forhold tilsier det, kan direktoratet fastsette
at det skal kreves driftskonsesjon for samlet utvinning under grensen
etter første ledd. Direktoratet kan fravike enkeltkrav til innhold
i søknad fastsatt i § 6-4 første ledd.
§ 6-3 Tildeling av driftskonsesjon
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan gi driftskonsesjon dersom
-
a. virksomheten, slik
den er planlagt, oppfyller krav til forsvarlig mineralvirksomhet
i § 2-1 og tiltakshaver oppfyller krav om kompetanse i § 2-2
-
b. driftsplanen oppfyller kravene i § 6-5
-
c. tiltakshaveren har utvinningsrett i
området det søkes om driftskonsesjon for
-
d. tiltakshaveren er et foretak som er
registrert i Foretaksregisteret
-
e. tiltakshaveren ikke tidligere har begått
alvorlige eller gjentatte overtredelser av bestemmelser gitt i eller
med hjemmel i denne loven eller tidligere minerallovgivning.
Konsesjonsområdet skal fastsettes i driftskonsesjonen.
Det kan settes vilkår for konsesjonen. Driftskonsesjonen kan tidsbegrenses.
Før det kan fattes vedtak om driftskonsesjon,
skal konsesjonsområdet være avklart i vedtak etter plan- og bygningsloven.
§ 6-4 Søknad om driftskonsesjon
En søknad om driftskonsesjon skal inneholde
all informasjon som er nødvendig for å ta stilling til om vilkårene
i § 6-3 er oppfylt, inkludert
-
a. angivelse av området
søknaden gjelder
-
b. dokumentasjon av utvinningsrett når
det søkes om tillatelse til utvinning av grunneiers mineraler
-
c. opplysninger om områdets status etter
plan- og bygningsloven
-
d. beskrivelse av tiltakets virkning på
området søknaden gjelder, og omgivelsene, inkludert kulturmiljøet,
andre næringer, naturmiljøet i området og naturgrunnlaget for samisk
kulturutøvelse, og tiltakshaverens vurdering og håndtering av risikoelementer
-
e. driftsplan
-
f. beskrivelse av prosjektets økonomi
og tiltakshaverens finansielle evne
-
g. forslag til økonomisk sikkerhetsstillelse
for sikring, opprydding og istandsetting etter §§ 2-4 og 2-5.
Søknaden skal legges ut til offentlig ettersyn
og sendes på høring til kommunen, fylkeskommunen, statsforvalteren,
grunneiere, berørte bruksrettshavere og andre som kan berøres direkte
av den planlagte driften. Søknad om drift i tradisjonelle samiske
områder skal også sendes på høring til Sametinget.
§ 6-5 Driftsplan
Driftsplanen skal beskrive hvordan utvinningen skal
drives i hele driftsperioden, og hvordan uttaket skal avsluttes.
Planen skal baseres på bruk av de beste tilgjengelige driftsmetodene
og teknologiene. Ved vurderingen av hvilke driftsmetoder og hvilken
teknologi som skal benyttes, skal kostnaden for tiltakshaveren veies
opp mot effekten av tiltaket.
§ 6-6 Melding om oppstart
og stans av konsesjonspliktig drift
Den som har driftskonsesjon, skal melde fra
til Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard
før drift
§ 6-7 Revisjon av driftskonsesjon
og driftsplan
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan kreve at vilkårene i driftskonsesjonen revideres
når det har gått ti år siden konsesjonen ble gitt eller revidert.
Det samme gjelder for driftsplanen når det har gått fem år siden
driftsplanen sist ble godkjent.
Dersom det foretas vesentlige endringer i driften
eller driftsplanen, skal tiltakshaver på eget initiativ sende revidert
driftsplan til direktoratet for godkjenning.
§ 6-8 Bortfall av driftskonsesjon
Driftskonsesjonen faller bort dersom
-
a. driften ikke har
startet senest fem år etter at driftskonsesjon ble tildelt
-
b. driften blir stanset i mer enn to år
-
c. utvinningsretten til grunneiers mineraler
bortfaller
-
d. utvinningsretten til statens mineraler
bortfaller
-
e. skjønn ikke er krevd innen ett år etter
at ekspropriasjonstillatelse er gitt etter § 9-1 første ledd bokstav d.
I tilfeller som er nevnt i første ledd bokstav
a til c, kan Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard etter søknad forlenge driftskonsesjonen med inntil
tre år av gangen fra tidspunktet da bortfall ellers ville ha skjedd.
Det kan settes vilkår for forlengelsen.
§ 6-9 Overdragelse av driftskonsesjon
Driftskonsesjon etter denne loven og lov 19.
juni 2009 nr. 101 om erverv og utvinning av mineralressurser kan
overdras. Overdragelse krever godkjenning fra Direktoratet for mineralforvaltning
med Bergmesteren for Svalbard.
Direktoratet skal avslå søknad om overdragelse
dersom den som søker om å overta driftskonsesjonen, ikke oppfyller
vilkårene for å få driftskonsesjon. Det kan settes som vilkår for
overdragelse at pålegg gitt av direktoratet med hjemmel i loven
er oppfylt før overdragelse skjer.
Dokumentasjon av avtale om overdragelse av driftskonsesjonen
og dokumentasjon av utvinningsrett skal være vedlagt søknaden.
Ved overdragelse av driftskonsesjon trer erververen inn
i alle overdragerens rettigheter og plikter etter eller med hjemmel
i denne loven og vedtaket om driftskonsesjon.
§ 6-10 Avslutningskontroll
Ved avslutning av drift som krever driftskonsesjon etter
§ 6-2, skal Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard gjennomføre en avslutningskontroll for å kontrollere
at tiltakshaver har avsluttet driften i samsvar med driftsplanen.
§ 6-11 Forskrift om drift
Departementet kan gi forskrift om drift, herunder om
-
a. krav til meldingen
for meldepliktig utvinning, jf. § 6-1
-
b. unntak fra krav om driftskonsesjon
etter § 6-2 og krav om at utvinning som er unntatt krav om driftskonsesjon,
skal være omfattet av krav om driftsplan
-
c. krav til søknaden om driftskonsesjon,
driftsplanen og overdragelse av driftskonsesjon, jf. §§ 6-4, 6-5
og 6-9
-
d. gjennomføringen av avslutningskontroll
ved avslutning av konsesjonspliktig drift, jf. § 6-10.
Kapittel 7. Rapportering og forvaltning av opplysninger
og materiale
§ 7-1 Rapportering fra målinger
av grunnen
Tiltakshavere som gjennomfører geofysiske målinger
og andre målinger av grunnen for å identifisere mulige mineralforekomster
i grunnen, jf. § 1-7 bokstav b, skal rapportere om målingene og
resultatene fra målingene til Direktoratet for mineralforvaltning
med Bergmesteren for Svalbard etter at de er gjennomført.
§ 7-2 Rapportering fra undersøkelser
Tiltakshavere med følgende tillatelser skal
årlig rapportere om omfanget av og resultatene fra sine undersøkelser
til Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard:
-
a. undersøkelsestillatelse
etter § 4-3
-
b. utvinningsrett etter § 5-2
-
c. tillatelse til prøveuttak etter § 4-13.
Når en tillatelse eller rett som nevnt i første
ledd opphører, skal tiltakshaveren levere sluttrapport til direktoratet
innen tre måneder. I tillegg skal tiltakshaveren vederlagsfritt
overlevere et representativt utvalg av prøvematerialet. Dersom tiltakshaveren
får andre rettigheter til området etter denne loven, kan prøvematerialet
ikke kreves overlevert før rettighetene opphører. Direktoratet kan
forlenge fristen med inntil seks måneder dersom det er særlige grunner
til det.
Direktoratet kan pålegge den som avslutter undersøkelser
av eller drift på grunneiers mineraler som ikke er industrimineraler
og lette metaller, sluttrapportering som etter andre ledd.
§ 7-3 Rapportering fra drift
Tiltakshavere for et meldepliktig uttak etter
§ 6-1 og tiltakshavere som har driftskonsesjon etter § 6-3, skal årlig
rapportere om driften til Direktoratet for mineralforvaltning med
Bergmesteren for Svalbard.
Når driften avsluttes eller driftskonsesjon
etter § 6-3 opphører, skal tiltakshaveren levere sluttrapport til
direktoratet innen tre måneder. Sluttrapporten skal inneholde den
informasjonen som er nødvendig for at direktoratet skal kunne kontrollere
at driften er avsluttet i samsvar med driftsplanen og krav fastsatt
i eller med hjemmel i denne loven. I tillegg kan direktoratet kreve at
tiltakshaveren vederlagsfritt skal overlevere et representativt
utvalg av prøvematerialet. Direktoratet kan forlenge fristen med
inntil seks måneder dersom det er særlige grunner til det. Rapporteringsplikten
etter dette leddet gjelder tilsvarende når driftskonsesjon faller
bort etter § 6-8.
§ 7-4 Rapportering om uttak
av mineraler som hovedsakelig skjer som ledd i tilrettelegging for
annen bruk av grunnområdet
Den som er ansvarlig for et uttak som hovedsakelig skjer
som ledd i tilrettelegging for annen bruk av grunnområdet der massene
tas ut, jf. § 1-2 andre ledd, skal rapportere om uttaket til Direktoratet
for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard dersom uttaket overstiger
5000 m3.
§ 7-5 Forskrift om rapportering
Departementet kan gi forskrift om rapporteringsplikt
etter §§ 7-1 til 7-4, blant annet om rapportenes innhold og format
og unntak fra rapporteringspliktene.
§ 7-6 Pålegg om overlevering
av materiale og opplysninger
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan der det er nødvendig, gi pålegg om at materiale
og opplysninger som tiltakshaveren har eller utarbeider om planlegging
og gjennomføring av mineralvirksomhet etter denne loven, skal overleveres vederlagsfritt
til direktoratet eller til den som departementet utpeker. Materialet
og opplysningene skal overleveres på den måten og i den formen som
direktoratet bestemmer, så langt det er rimelig. Direktoratet kan også
kreve at slikt materiale og slike opplysninger skal være tilgjengelige
i Norge. Direktoratet kan også gi pålegg etter denne bestemmelsen
til den som utfører arbeid for tiltakshaveren.
§ 7-7 Taushetsplikt om geologiske
forhold
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard
eller andre forvaltningsorgan, plikter å hindre at informasjon om
geologiske forhold som er innrapportert etter §§ 7-1 og 7-2, gjøres
tilgjengelig for andre uten samtykke fra tiltakshaveren.
Taushetsplikten etter første ledd opphører når
rettighetshaver ikke lenger har undersøkelsesrett eller utvinningsrett
i området.
Taushetsplikten etter første ledd er ikke til
hinder for at direktoratet utveksler informasjon om geologiske forhold
med Norges geologiske undersøkelse.
§ 7-8 Forvaltning av informasjon
Tiltakshaver skal sørge for forsvarlig oppbevaring av
materiale og opplysninger som skal rapporteres etter dette kapittelet.
Kapittel 8. Internkontroll og tilsyn
§ 8-1 Internkontroll
Tiltakshaver skal etablere og gjennomføre systematiske
kontrolltiltak for å sikre at mineralvirksomheten gjennomføres forsvarlig
og i samsvar med tillatelser etter denne loven, og at bestemmelser
gitt i eller med hjemmel i loven blir oppfylt.
§ 8-2 Tilsyn med mineralvirksomhet
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard er tilsynsmyndighet etter loven og fører tilsyn med
at tiltakshaver overholder bestemmelser og vedtak gitt i eller med
hjemmel i loven.
§ 8-3 Plikt til å gi opplysninger
mv. ved tilsyn
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan gi pålegg om at tiltakshaver vederlagsfritt skal
gi opplysninger, overlevere dokumenter og annet materiale og gjennomføre
rimelige tiltak som er nødvendige for at direktoratet skal kunne
utføre oppgavene sine etter loven.
Når særlige grunner tilsier det, kan direktoratet
pålegge andre enn tiltakshaver å gi opplysninger og overlevere dokumenter
og annet materiale etter første ledd.
§ 8-4 Plikt til å gi tilgang
til områder og nødvendig bistand ved tilsyn
Tiltakshaver skal gi Direktoratet for mineralforvaltning
med Bergmesteren for Svalbard uhindret tilgang til områder, innretninger
og utstyr i tilknytning til mineralvirksomheten, slik at direktoratet
kan gjennomføre tilsynet.
Tiltakshaver skal vederlagsfritt gi nødvendig
bistand ved gjennomføring av tilsynet.
§ 8-5 Forskrift om internkontroll
og tilsyn
Departementet kan gi forskrift om internkontroll og
tilsyn, herunder om
-
a. internkontroll,
jf. § 8-1
-
b. innhold, gjennomføring og rapportering
av tilsyn, jf. § 8-2
-
c. opplysnings-, dokumentasjons- og tiltaksplikten ved
tilsyn, jf. § 8-3
-
d. plikt til å gi tilgang til områder,
innretninger og utstyr, jf. § 8-4
Kapittel 9. Ekspropriasjon
§ 9-1 Ekspropriasjon av rettigheter
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan gi tillatelse til ekspropriasjon av
-
a. undersøkelsesrett
til mineraler
-
b. grunn og rettigheter som er nødvendige
for undersøkelser av mineraler
-
c. grunn og rettigheter som er nødvendige
for prøveuttak av mineraler
-
d. utvinningsrett til grunneiers mineraler
-
e. grunn og rettigheter som er nødvendige
for utvinning av mineraler
-
f. grunn og rettigheter som er nødvendige
for bearbeiding av mineraler i naturlig forbindelse med driften.
Når det er gitt tillatelse til ekspropriasjon
av undersøkelsesrett til grunneiers mineraler som ikke er industrimineraler
og lette metaller, kan ikke grunneier inngå avtale om undersøkelsesrett
eller utvinningsrett til disse mineralene i undersøkelsesområdet
med andre enn den som har fått tillatelse til ekspropriasjon, før
det er gått ti år siden ekspropriasjonen. Dette gjelder likevel ikke
dersom den som har ekspropriert undersøkelsesretten, samtykker,
eller der undersøkelsesarbeidet har opphørt.
Tillatelse til ekspropriasjon av utvinningsrett
til grunneiers mineraler som ikke er industrimineraler og lette
metaller, kan bare gis til den som har undersøkelsesrett til disse
mineralene etter avtale eller ekspropriasjonsvedtak som er mindre
enn ti år gammelt. Dette gjelder likevel ikke der ingen andre har
slik undersøkelsesrett til området og undersøkelser ikke er nødvendig for
å påvise at det finnes en drivverdig forekomst av grunneiers mineraler.
§ 9-2 Alminnelige ekspropriasjonsregler
Om ikke annet er bestemt, gjelder oreigningslova og
ekspropriasjonserstatningslova tilsvarende ved ekspropriasjon etter
§ 9-1.
§ 9-3 Erstatning ved ekspropriasjon
Ved ekspropriasjon etter § 9-1 første ledd bokstav
a, b, c, e og f skal det ytes erstatning etter ekspropriasjonserstatningslova.
Ved ekspropriasjon etter § 9-1 første ledd bokstav
d skal erstatningen fastsettes på grunnlag av verdien av mineralet
etter markedspris og uavhengig av påregnelighetskravet i ekspropriasjonserstatningslova
§§ 5 og 6. Dette gjelder også dersom ekspropriasjonstillatelse er gitt
med grunnlag i en annen lov. Erstatningen skal settes til et beløp
per utvunnet enhet av mineralet hvis ikke særlige grunner taler
mot dette. Det kan fastsettes et minstebeløp som skal betales uavhengig
av produksjonens størrelse.
Tilkjente erstatninger fastsettes til årlige
beløp. Engangserstatning kan likevel fastsettes dersom en eiendom
eller rettighet i sin helhet eller for en vesentlig del blir avstått,
eller dersom andre særlige grunner foreligger.
Når det har gått ti år fra ekspropriasjonserstatningen
ble fastsatt ved skjønn, kan hver av partene kreve at erstatning
fastsatt som årlige beløp fastsettes ved nytt skjønn dersom utviklingen
har ført til at den fastsatte erstatningen ikke lenger er rimelig.
Hvis ekspropriasjonstillatelsen gir rett til
ekspropriasjon av rettigheter for den tid mineralvirksomheten foregår,
og mineralvirksomheten opphører, faller kravet på erstatning bort
fra utløpet av det kalenderåret virksomheten opphører.
Kapittel 10. Gebyr, vederlag og skjønn
§ 10-1 Behandlings- og tilsynsgebyr
Departementet kan gi forskrift om gebyrer for
behandling av søknader og for tilsyn etter denne loven.
§ 10-2 Årlig vederlag til
staten for undersøkelsestillatelse og utvinningsrett til statens
mineraler
Den som søker om og den som har undersøkelsestillatelse
etter § 4-3 eller utvinningsrett etter § 5-2 til statens mineraler,
skal betale et årlig vederlag til staten. Første vederlag skal betales
før reservasjon for undersøkelsestillatelse gis av Direktoratet
for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard etter § 4-5,
eller før utvinningsrett etter § 5-2 gis. Vederlaget skal deretter betales
forskuddsvis. Departementet kan i særlige tilfeller gjøre unntak
fra plikten til å betale vederlag etter dette leddet.
Rettighetene faller bort dersom tiltakshaveren
ikke har betalt vederlag i samsvar med første ledd.
Departementet kan gi forskrift om størrelsen
på det årlige vederlaget og om frister og betalingen.
§ 10-3 Vederlag til grunneier
ved utvinning av statens mineraler
Den som har utvinningsrett til statens mineraler, industrimineraler
og lette metaller etter § 5-2, skal betale grunneier et årlig vederlag
på 0,5 prosent av omsetningsverdien av det som utvinnes og nyttiggjøres
av statens mineraler og ikke-drivverdige forekomster av grunneiers
mineraler som tas ut sammen med statens mineraler etter § 5-3 første
ledd bokstav c.
Er det flere grunneiere i utvinningsområdet,
fordeles vederlaget mellom dem etter eierbrøk i området som utvinningsretten
dekker.
Tvist om vederlagets størrelse avgjøres ved
skjønn, jf. § 10-9.
Departementet kan gi forskrift om beregningen
av vederlaget og om betalingen og dokumentasjon.
§ 10-4 Vederlag til grunneier
ved samordnet utvinning av forekomster
Ved samordnet utvinning av statens mineraler
og grunneiers mineraler etter § 5-4 der disse er drivverdige hver
for seg, fastsettes vederlag for grunneiers mineraler ved avtale.
Oppnås det ikke enighet om vederlagets størrelse, skal dette fastsettes
ved skjønn, jf. § 10-9.
§ 10-5 Vederlag til staten
for utvinning av statens mineraler
Departementet kan gi forskrift om at den som
utvinner forekomst av statens mineraler, skal betale et årlig vederlag
til staten.
§ 10-6 Erstatning for tap
i tradisjonelle samiske områder
Hvis mineralvirksomhet foregår i tradisjonelle
samiske områder, skal tiltakshaveren betale erstatning for økonomisk
tap som følge av inngrep i naturgrunnlaget for tradisjonelle samiske
næringer. Erstatningen skal betales etter alminnelige regler om
ekspropriasjonserstatning, med mindre noe annet avtales mellom partene.
§ 10-7 Avgift ved utvinning
av statens mineraler i tradisjonelle samiske områder
Når statens mineraler utvinnes i tradisjonelle
samiske områder, skal tiltakshaveren betale en årlig avgift til
statskassen i samsvar med Stortingets vedtak.
Departementet kan gi forskrift om innbetaling
og kontroll av avgiften.
§ 10-8 Vederlag til berørte
samiske rettighetshavere i tradisjonelle samiske områder
Ved utvinning av statens mineraler i tradisjonelle samiske
områder skal berørte samiske rettighetshavere gis et årlig vederlag
som tilsvarer innbetalt avgift etter § 10-7 første ledd.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om utbetaling og fordeling av vederlaget etter bestemmelsen her.
§ 10-9 Fordeling av utgifter
ved skjønn med grunnlag i mineralloven
Nødvendige utgifter til gjennomføringen av skjønn etter
§ 3-3, § 4-1 andre ledd, § 4-12 femte ledd, § 9-3 fjerde ledd, § 10-3
første ledd og § 10-4 dekkes av tiltakshaver. Ved overskjønn kan
likevel skjønnsretten fastsette en annen fordeling dersom det vil
være sterkt urimelig at tiltakshaver dekker utgiftene.
Utgifter til gjennomføringen av skjønn etter
§ 10-3 andre ledd fordeles mellom partene etter reglene i skjønnsprosessloven
§ 43.
Skjønnsretten kan foreta de bevisundersøkelser
av eiendommen som den finner nødvendig. Fører bevisundersøkelsen
til tap eller ulempe, fastsettes erstatningen for dette under skjønnet.
Kapittel 11. Forvaltningstiltak og administrative
sanksjoner
§ 11-1 Pålegg om stans, retting
og umiddelbar iverksetting
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan gi pålegg om å rette eller stanse forhold som er
i strid med bestemmelser i denne loven eller vedtak gitt med hjemmel
i denne loven eller lov 19. juni 2009 nr. 101 om erverv og utvinning
av mineralressurser.
Hvis den ansvarlige ikke etterkommer pålegg
om tiltak gitt i medhold av første ledd, det er ukjent hvem som
er ansvarlig, eller det er urimelig byrdefullt å finne frem til
den ansvarlige, kan direktoratet iverksette tiltaket uten forutgående
pålegg dersom det er nødvendig for å avverge overhengende fare eller
det foreligger andre særlige grunner.
Utgiftene til iverksettingen kan kreves dekket
av den ansvarlige. Krav om utgiftsdekning er tvangsgrunnlag for
utlegg.
§ 11-2 Endring og tilbakekall
av tillatelse mv.
Departementet og Direktoratet for mineralforvaltning
med Bergmesteren for Svalbard kan oppheve eller endre vilkårene
i tillatelse gitt med hjemmel i denne loven eller lov 19. juni 2009
nr. 101 om erverv og utvinning av mineralressurser, eller sette
nye vilkår og om nødvendig trekke tillatelsen tilbake, dersom
-
a. det foreligger
alvorlige eller gjentatte overtredelser av bestemmelser gitt i eller
med hjemmel i denne loven
-
b. tiltakshaver ikke etterkommer pålegg
etter § 11-1
-
c. vesentlige forutsetninger som lå til
grunn for å gi tillatelsen, er bortfalt
-
d. det følger av ellers gjeldende omgjøringsregler.
Ved avgjørelser etter første ledd skal det tas
hensyn til det økonomiske tapet og de ulempene som en endring eller
et tilbakekall vil påføre tiltakshaveren, og de fordelene og ulempene
som endringen eller tilbakekallet ellers vil medføre.
§ 11-3 Tvangsmulkt
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan fastsette tvangsmulkt for gjennomføring av pålegg
gitt med hjemmel i loven innen den fristen direktoratet fastsetter.
Tvangsmulkten kan fastsettes samtidig med et
pålegg om retting og løper da fra fristen for retting er oversittet.
Hvis tvangsmulkten ikke fastsettes samtidig med pålegget, skal det
gis et eget forhåndsvarsel om tvangsmulkt.
Tvangsmulkten ilegges den ansvarlige for overtredelsen,
tilfaller statskassen og løper inntil det ulovlige forholdet er
rettet. Det kan fastsettes at tvangsmulkten løper inntil den ansvarlige
har dokumentert at pålegget er oppfylt.
Tvangsmulktens størrelse fastsettes blant annet
under hensyn til hvor viktig det er at pålegget gjennomføres, og
hvilke kostnader pålegget antas å medføre.
§ 11-4 Overtredelsesgebyr
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard kan ilegge overtredelsesgebyr i form av et pengebeløp
til statskassen til den som
-
a. har, gjør eller
setter i verk mineralvirksomhet i strid med bestemmelser eller tillatelser
gitt i eller med hjemmel i denne loven
-
b. ikke utfører kontroll av egen mineralvirksomhet
i samsvar med bestemmelser eller tillatelser gitt i eller med hjemmel
i denne loven
-
c. tross skriftlige pålegg ikke oppfyller
pliktene etter §§ 2-1 og 2-2 om krav til forsvarlig mineralvirksomhet
og nødvendig kompetanse
-
d. tross skriftlige pålegg ikke oppfyller
sikrings- og oppryddingsplikten etter §§ 2-4 og 2-5
-
e. tross skriftlige pålegg ikke oppfyller
rapporteringsplikten etter kapittel 7
-
f. gir uriktige eller villedende opplysninger
til departementet eller direktoratet
-
g. ikke etterkommer særskilt pålegg eller
forbud gitt med hjemmel i denne loven, når departementet eller direktoratet
først skriftlig har opplyst om at overtredelsesgebyr kan inntre
hvis forholdet ikke blir brakt i orden innen en fastsatt frist,
og denne fristen er oversittet.
Overtredelsesgebyr kan også ilegges ved overtredelse
av forskriftsbestemmelser gitt med hjemmel i denne loven når det
i forskrift er fastsatt at overtredelse av den aktuelle bestemmelsen
kan medføre overtredelsesgebyr.
Fysiske personer kan bare ilegges overtredelsesgebyr
for forsettlige eller uaktsomme overtredelser. For foretak er skyldkravet
uaktsomhet.
Ved vurderingen av om overtredelsesgebyr skal
ilegges, og ved utmålingen, skal det blant annet legges vekt på
hvor alvorlig overtredelsen er, og graden av skyld.
Den overtredelsesgebyret rettes mot, skal varsles særskilt
før det treffes vedtak om gebyr, og gis anledning til å uttale seg
innen en frist som ikke skal være kortere enn tre uker. Oppfyllelsesfristen
er fire uker fra vedtaket ble truffet.
Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr faller
bort fem år etter at overtredelsen har opphørt, med mindre tilsynsmyndigheten
innen denne fristen gir forhåndsvarsel om overtredelsesgebyr.
§ 11-5 Forskrift om forvaltningstiltak
og administrative sanksjoner
Departementet kan gi forskrift om forvaltningstiltak
og administrative sanksjoner, herunder om
-
a. nærmere bestemmelser
om endring og tilbakekall, jf. § 11-2
-
b. tvangsmulkt, blant annet om tvangsmulktens
størrelse og varighet, fastsettelse av tvangsmulkt og inndrivelse
og ettergivelse av påløpt tvangsmulkt, jf. § 11-3
-
c. overtredelsesgebyr, blant annet om
størrelsen på overtredelsesgebyret, om renter og tilleggsgebyr dersom
gebyret ikke blir betalt ved forfall, og om inndrivelse og ettergivelse
av ilagt overtredelsesgebyr, jf. § 11-4.