3.2 Hovedmålene i jordbrukspolitikken
Komiteen påpeker
at god selvforsyning og matberedskap er avgjørende for Norges nasjonale
sikkerhet og stabilitet. I et land med variert klima og geografi
sikrer en robust lokal matproduksjon at folk har tilgang til nødvendige
næringsmidler også under globale kriser eller handelsbrudd, noe
også Totalberedskapskommisjonen og Riksrevisjonen har påpekt.
Komiteen viser videre
til Stortingets behandling av Meld. St. 11 (2023–2024), der det
ble klart at flertallet støtter målet om å øke selvforsyningsgraden
i Norge til 50 pst., korrigert for import av fôr, innen 2030, jf.
Innst. 258 S (2023–2024). Komiteen viser
til at målet om økt selvforsyningsgrad forutsetter at forbrukere
i større grad enn i dag kjøper norskproduserte varer, og at styrket konkurransekraft
for norske jordbruksprodukter er avgjørende for å nå målet om økt
selvforsyning.
Komiteen viser til
at løpende matproduksjon er det viktigste bidraget jordbruket har
til beredskapen. Matproduksjon i Norge bidrar til verdiskaping,
arbeidsplasser og bosetting i hele landet. Norsk matproduksjon handler
også om miljø, klima, dyrevelferd, trygg mat og kulturlandskap.
Komiteen merker
seg at jordbruksarealet i Norge inkluderer dyrka mark, overflatedyrka
mark og innmarksbeite og utgjør om lag 3 pst. av landarealet. Av
dette er det bare 30 pst. som egner seg til dyrking av matkorn.
Jordbrukspolitikken har i flere tiår vært innretta slik at virkemidlene
stimulerer til en geografisk arbeidsdeling av jordbruksproduksjonen
i ulike deler av landet, blant annet basert på hvor i landet klima
og topografi er egnet for kornproduksjon. Denne fordelinga blir
også kalt for kanaliseringspolitikken.
Komiteen viser til
intensjonsavtalen som ble inngått av staten og organisasjonene i
jordbruket i 2019 med mål om å redusere klimagassutslippene og øke opptak
av karbon tilsvarende 5 millioner tonn CO2-ekvivalenter
innen 2030. Vurdering av aktuelle virkemidler for å følge opp avtalen
er en del av de ordinære budsjettprosessene, inkludert de årlige
jordbruksoppgjørene. Norsk landbruk har lange tradisjoner for bærekraftig
forvaltning som tar hensyn til miljø, kulturlandskap og naturmangfold.
Jordbruket har selv satt i gang nasjonalt miljøprogram for å bidra
til bedre samordning og målretting av miljøarbeid i jordbruket. Komiteen merker seg at planen oppdateres
hvert fjerde år.
Komiteen viser til
at landbruket er avhengig av en konkurransedyktig foredlingsindustri,
og at matindustrien er Norges største fastlandsindustri, både regnet
etter sysselsetting og etter verdiskaping. Komiteen vil understreke
betydningen norsk matproduksjon har for store deler av næringsmiddelindustrien
som foredler norskproduserte råvarer, og for matberedskap og sikkerhet
for den norske befolkningen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at Stortinget har satt fire overordnede mål for norsk landbruks-
og matpolitikk: Matsikkerhet og beredskap, landbruk over hele landet,
økt verdiskaping og bærekraftig landbruk med lavere utslipp.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, mener at jordbruksavtalen
er det viktigste virkemiddelet for å nå disse målene.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at landbruket er en bærebjelke for bosetting
og arbeidsplasser i hele landet. Dette flertallet fører
en landbruks- og matpolitikk som bygger på målene om selvforsyning
av mat og byggingen av totalberedskap. Jordbrukets samfunnsoppdrag
er å produsere nok, naturlig og trygg mat på norske naturressurser
og dermed gi arbeid, god ernæring og helse. For å nå måla våre i
landbrukspolitikken vil dette flertallet fortsette
arbeidet med å fornye og forsterke kanaliseringspolitikken, blant
annet ved å stimulere til mer bruk av beiteområder og utmark.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser
til at norsk landbruk har gått gjennom store endringer de siste
tiårene, og på mange måter har vært en av våre mest omstillingsdyktige
næringer. I 1969 var en gjennomsnittlig norsk gård på cirka 62 dekar.
I dag er gjennomsnittsarealet økt til 262 dekar, mens det totale
jordbruksarealet forblir uendret, omkring 10 millioner dekar. Arealet
som tilhører landbrukseiendommer, utgjør imidlertid over tre fjerdedeler
av det norske fastlandet.
Antallet melkekyr i Norge er omtrent 202 000.
Til sammenligning var tallet nesten 400 000 i 1980, hvilket innebærer
en halvering. Disse medlemmer bemerker
at på tross for denne nedgangen har melkeproduksjonen holdt seg
stabil på omtrent 1 500 millioner liter årlig i samme periode. Derimot
har melkekonsumet per innbygger blitt halvert i løpet av denne tiden. Disse medlemmer vil også minne om utviklingen
i kjøttkomsum i Norge. I 1980 konsumerte hver innbygger 55 kg kjøtt
årlig. I dag har dette tallet økt til 77 kg per innbygger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener det er på tide
å løfte blikket og tenke nytt rundt hvordan vi ønsker at landbruket
skal være i fremtiden. Norsk landbruk ønsker mer innovasjon, og
en sterkere satsing på teknologi. Landbrukspolitikken må markedstilpasses
i større grad og kutte mer utslipp for å være bedre rustet for kriser.
Samtidig vil disse medlemmer fremheve
den betydelige rollen norsk landbruk har spilt historisk, og fortsetter
å spille i norsk økonomi og samfunnsliv, og behovet for å utvikle
næringen med dette som utgangspunkt. Landbruket har vært en grunnleggende
pilar i norsk samfunnsutvikling og har gjennom generasjoner sikret
oss en stabil matforsyning, skapt verdifulle arbeidsplasser i distriktene
og ivaretatt viktige kulturelle tradisjoner og verdier.
Disse medlemmer mener
likevel at tiden er moden for en omfattende og grundig modernisering
av norsk landbrukspolitikk. Den tradisjonelle norske jordbruksmodellen,
preget av komplekse støtteordninger og omfattende reguleringer,
møter i dag en rekke utfordringer knyttet til global konkurranse,
klimaendringer og endrede forbrukerpreferanser. Det er viktig å
erkjenne at selv om landbrukspolitikken i Norge i stor grad har
lykkes med å bevare bosetting og produksjon over hele landet, har
denne politikken også hatt betydelige kostnader i form av høye offentlige
utgifter og svekket konkurransekraft. En modernisert landbrukspolitikk
må derfor kombinere målsettingen om robust matsikkerhet med tydeligere
krav til økonomisk verdiskaping, økt innovasjon, og utslippskutt.
Disse medlemmer viser
til at dersom Norge skal klare å møte de store utfordringene landbruket
og norsk matproduksjon står overfor, er det viktig ikke å låse norsk
landbruk inn i eksisterende mønstre som hindrer det i å finne en
god balanse mellom nødvendige reguleringer og fleksibilitet for
innovasjon og vekst. Det handler om å forandre for å bevare. Derfor
mener disse medlemmer at det er viktig
å legge til rette for et dynamisk og konkurransedyktig landbruk,
noe som er avgjørende for å sikre langsiktig økonomisk vekst og innovasjon
i møte med utfordringene landbruket allerede står overfor og vil
møte frem mot 2040.
Disse medlemmer viser
til at de overordnede målene i norsk landbrukspolitikk har ligget
fast lenge. Disse fire er matsikkerhet, landbruk over hele landet, økt
verdiskaping og bærekraftig jordbruk. Disse medlemmer mener
det er utfordrende at mange og til dels motstridende mål i den norske
landbrukspolitikken gjør den både vanskelig å forstå, vanskelig
å måle og vanskelig å følge opp. Det kan også bidra til at måloppnåelsen
blir dårligere enn den kunne blitt, og at samfunnskostnadene blir
unødvendig høye. Det gjør landbrukspolitikken også lite tilgjengelig
og mindre transparent enn den bør være. Konkretiseringen av de overordnede
målene skjer gjennom utformingen av virkemidler under jordbruksavtalen.
Ifølge Riksrevisjonen medfører forhandlingselementet mellom staten
og landbruket en risiko for at de overordnede målene Stortinget
har satt for jordbrukspolitikken, i for liten grad styrer utformingen
av de konkrete virkemidlene. Disse medlemmer ser
derfor behovet for å ha færre overordnede mål for norsk landbrukspolitikk.
Disse medlemmer understreker
også at regjeringens praksis med å levere jordbruksproposisjonen sent
til Stortinget gjentatte ganger har svekket muligheten for god og
demokratisk behandling av saken. Det er avgjørende at Stortinget
gis bedre mulighet til å gjennomføre grundig behandling, sikre gode
debatter og skape politisk enighet rundt de viktigste veivalgene
for norsk jordbruk, i motsetning til det økte konfliktnivået vi
har sett på dette feltet under Støre-regjeringen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at disse medlemmers visjon for norsk landbruk
i 2040 er et landbruk som er moderne, innovativt og bærekraftig.
Et landbruk som skal sikre Norge tilgang på ren, norsk mat, produsert
over hele landet. Disse medlemmer ønsker
en landbrukspolitikk som gjør næringen attraktiv å jobbe i. Disse medlemmer ønsker en landbrukspolitikk
som samtidig leverer god beredskap, et tradisjonsrikt og flott kulturlandskap,
lavere utslipp, spredt bosetting og trygg mat som forbrukerne etterspør.
Norsk landbruk og matproduksjon påvirkes av en rekke utviklingstrekk
i samfunnet. Likevel har mange av virkemidlene og ordningene ligget
fast i mange tiår, samtidig som overføringene til jordbruket har
økt kraftig – uten at det har bidratt til nevneverdige endringer
i situasjonen for landbruket.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta
en helhetlig gjennomgang av norsk landbrukspolitikk med mål om å modernisere
og forenkle den, og samtidig integrere den tettere i den øvrige
økonomiske politikken.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette
to overordnede mål for norsk landbrukspolitikk: matsikkerhet og
økt verdiskaping.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet De Grønne, mener det er av nasjonal betydning
at hav og jord sikres for framtida og brukes til å skape mat på
mest mulig bærekraftig måte. Jordbruket bidrar til spredt bosetting
og livskraftige bygder i hele landet, og ivaretakelse av naturmangfold
og kulturarv. Det haster med å snu en utvikling der gårdsbruk legges
ned, beiteområder står ubrukte, matjord ødelegges av utbygging og
jorda utarmes av kortsiktig bruk.
Flertallet viser
til at økende global befolkningsvekst og klimaendringer gjør det
nødvendig at alle land bruker sine ressurser til å produsere den
maten som er mulig å produsere. Også derfor må selvforsyningen økes til
minst 50 pst., korrigert for fôrimport. Men jordbruk er ikke bare
beredskap. Jordbruket bidrar til spredt bosetting og livskraftige
bygder i hele landet, og ivaretakelse av naturmangfold og kulturarv.
Derfor må små og mellomstore bruk med variert produksjon i hele
landet prioriteres.
Flertallet viser
til at Stortinget har vedtatt et mål om å øke selvforsyningsgraden
i Norge til 50 pst., korrigert for import av fôr, innen 2030. Jordbruksoppgjøret er
ikke bare et verktøy for å sikre bondens inntektsmuligheter, det
er også verktøy for å sikre dette og andre politisk vedtatte målsettinger.
Jordbrukets økonomiske rammer må være tilpasset målet om økt selvforsyning og
legge til rette for klimaomstilling og styrket bærekraft.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til arbeidet i regjering for å sikre etableringen av beredskapslagring
for korn og såkorn i denne stortingsperioden, og registrerer at
også årets jordbruksavtale bygger videre på denne satsingen. Disse medlemmer vil understreke viktigheten
av beredskapslagring og forventer at det i kommende jordbruksoppgjør
vil bli lagt stor vekt på å trappe opp beredskapslagringen som allerede
er etablert, samt andre viktige innsatsfaktorer for landbruket.
Dette er viktig for å trygge den norske matproduksjonen.
Disse medlemmer viser
til at norske bønder er i besittelse av uvurderlig kunnskap og erfaringer
som muliggjør det å drive god ressursutnyttelse i et langstrakt
land med store sesongvariasjoner, nordisk klima og enkelte steder
svært krevende topografi. Disse medlemmer vil
videre vise til at matproduksjon er bærebjelken i mange lokalsamfunn
og utgangspunktet for de største komplette verdikjedene i Norge. Disse medlemmer vil understreke at dette
ikke kommer av seg selv, og at rammevilkårene for jordbruket er
helt sentrale for å kunne opprettholde og videreutvikle produksjonen
av mat i hele landet med både små, mellomstore og store bruk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at kanaliseringspolitikken
sørger for at jordbruksarealer over hele landet utnyttes på best
mulig måte. Disse medlemmer mener at
en forutsetning for å lykkes med kanaliseringspolitikken og øke
matproduksjonen er et sterkt jordvern. Disse
medlemmer viser videre til partiets arbeid i regjering for
å få på plass en ny jordvernstrategi i forbindelse med jordbruksoppgjøret
i 2023. Disse medlemmer vil fremholde
viktigheten av at Stortinget gjennom behandlingen vedtok skjerpa
mål i jordvernpolitikken.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil dog understreke at dette arbeidet må
fortsette, og mener at for mye jord fortsatt går ut av produksjon. Disse medlemmer viser til partiets forslag
i Innst. 296 S (2024–2025) om representantforslag om et styrket jordvern
for bedre beredskap, og mener det er beklagelig at det i Stortingets
behandling av saken ikke ble flertall for å styrke jordvernet gjennom
ytterligere tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre påpeker at selvforsyningsgraden
utregnes ved å se på hvor stor andel av kaloriinntaket i den norske
befolkning som kommer fra matvarer produsert i Norge. Selvforsyningsgraden
reduseres ved import av innsatsfaktorer til fôr, som i krise kan erstattes
av norskproduserte innsatsfaktorer. Disse medlemmer mener
innretningen av selvforsyningsgraden er såpass mangelfull at selvforsyningsgraden
kan gi et ukorrekt bilde av norsk matproduksjon. Disse medlemmer viser
blant annet til at poteter, som Norge har en selvforsyningsgrad
på om lag 75 pst. på, er en kalorifattig matvare som står for 4
pst. av energiforbruket. Sukker, som Norge har en lav produksjon
av og som har en høy energitetthet, står derimot for rundt 10 pst.
av energiforbruket, mens selvforsyningen er på 1 pst.
Disse medlemmer påpeker
at Norge eksporterer omkring 40 mill. måltider sjømat hver eneste
dag. Disse medlemmer mener man i større
grad må benytte dekningsgrad fremfor selvforsyningsgrad i beskrivelse
av matberedskapen. Matforsyningen og egenproduksjon må først og
fremst sees fra et beredskapsperspektiv, og at den norske dekningsgraden
for mat i en eventuell krise-/krigssituasjon vil stå sterkt når
sjømat også medregnes.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener det
er avgjørende med god markedsregulering for å sikre matproduksjon
i hele landet og høyest mulig selvforsyning. Disse
medlemmer viser til at reguleringen av egg er i en krevende
situasjon. For å sikre eggproduksjon i distriktene mener disse medlemmer at man bør vurdere å
innføre differensiert omsetningsavgift på egg.
Disse medlemmer viser
til at satsingen på nordnorsk næringsmiddelindustri er viktig, og
mener det i kommende jordbruksoppgjør bør vurderes driftstøtte til
de minste anleggene, som er avgjørende for å kunne følge opp mottaksplikten.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at inntektene i jordbruket må løftes betydelig for å sikre investeringer
og rekruttering til landbruket over hele landet. Årets jordbruksoppgjør
tar utgangspunkt i et tallgrunnlag som ble fremforhandlet på Stortinget
denne våren. Disse medlemmer anerkjenner
at avtalen sikrer at bonden er likestilt med resten av samfunnet
basert på beregningene fra tallgrunnlaget, men vil vise til at disse medlemmer ikke stilte seg bak metoden
for å beregne inntektsgrunnlaget for bøndene, og ikke vurderer at
årets avtale vil sikre at Norge oppnår målet om økt selvforsyning.
Disse medlemmer mener
at innretningen i kommende jordbruksoppgjør må endres slik at målsettinger
om økt selvforsyning, stanse nedleggelse av bruk, matproduksjon
i hele landet og landbrukets forpliktelser for å nå klimamålene
følges opp på en bedre måte enn årets inngåtte avtale. Det vil kreve
bedre rammevilkår for grøntsektoren og en betydelig styrking og
prioritering av økt produksjon av frukt, grønt og matkorn i kombinasjon
med tiltak lenger oppe i verdikjeden for å sørge for at etterspørselen
etter frukt, grønt og matkorn generelt, og norskprodusert plantebasert
mat spesielt, øker. I sum må man lykkes med en mer variert, grønnere og
bærekraftig landbrukspolitikk, der bøndene har en lønn å leve av.
Disse medlemmer viser
til at import av fôr-råvarer og høyt forbruk av importerte matvarer
bidrar til at norsk selvforsyning er lav. For å øke selvforsyningen må
større andel av fôret til husdyr og mer av maten vi spiser, være
norskprodusert. Større andel norskprodusert plantekost vil bidra
både til vedtatte mål for selvforsyning og mål for helse.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at bondens inntekter er politisk
styrt, mens utgiftene er markedsstyrt, og at dette medfører at bøndene
blir avhengige av handlingsrommet og velviljen til enhver tids sittende
flertall. Disse medlemmer mener at dette
er et uholdbart system, og mener at det bør være et politisk mål
at andelen av bondens inntekter som kommer fra markedet, må økes. Disse medlemmer peker på at overføringene
fra staten gjennom jordbruksoppgjøret øker år for år, samtidig som
begrensningene bøndene møter som frie næringsaktører, ikke reduseres. Disse medlemmer understreker sitt prinsipielle
syn om at forhandlingsinstituttet bør gjennomgås og legges om.
Disse medlemmer mener
det beste tiltaket for økt selvforsyning skjer ved å innrette jordbrukspolitikken
på en slik måte at det stimulerer til vekst og produksjon, gjennom
å gi bøndene større frihet til å utvikle egen virksomhet. Disse medlemmer mener en deregulering
av landbruket vil komme bonden og forbrukeren til gode, gjennom
tilrettelegning for effektiv drift og økt innovasjon i landbruket.
Dagens ordning med jordbruksoppgjør, markedsregulatorordning og
tollvern er i stor grad et planstatsregulert administrativt system,
hvor man bestemmer seg for priser og kvantumet man skal produsere
og selge, uten å ta tilstrekkelig hensyn til etterspørsel. Disse medlemmer mener dette er et system
som er overmodent for endring.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med tiltak for økt arealuavhengig produksjon
av plantevekster, slik som urban landbruksproduksjon og vertikalt
landbruk.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremover
styrke satsingen på produksjon av plantevekster til mat, for å øke selvforsyningen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringa seinast
i samband med jordbruksoppgjeret for 2026 få på plass ei statleg
støtteordning for omstilling av gardsbruk som ønskjer å gå over
frå animalsk til plantebasert matproduksjon.»
«Stortinget ber regjeringa utvide
distriktstilskotet til grønt- og potetproduksjon til å omfatte fleire
sortar grønsaker og inkludere proteinvekstar.»
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Høgre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Miljøpartiet Dei Grøne, vil peike på at jordbruket
bind mykje karbon, men også utgjer ei stor klimautsleppskjelde.
Det er viktig at jordbruket blir stimulert til å gjere det som er
mogleg for både å redusere tapet og auke bindinga av karbon. Fleirtalet vil mellom anna stimulere
til meir produksjon av småskala fornybar energi på gardsbruk som
til dømes gardsvindmøller, solceller og solfangarar på takflater
og biogassanlegg, for å redusere fossil energibruk og styrke lokalt
inntektsgrunnlag i landbruket.
Fleirtalet meiner
at den økonomiske støtta til jordbruket må vere innretta på ein
berekraftig måte som stimulerer til miljøvennlege driftsformer,
god dyrevelferd, å ta vare på kulturlandskapet, redusere klimagassutslepp
og bruk av jordbruksressursane over heile landet. Matproduksjonen
må vere styrt av det lokale areal- og ressursgrunnlaget. Husdyrproduksjon
må i størst mogleg grad skje på areal der det er mogleg med høg
grad av beite og lite behov for importert kraftfôr.
Fleirtalet meiner
at utviklinga av ny landbruksteknologi opnar stadig nye moglegheiter
som kan bidra til store gevinstar for både bonden, norske forbrukarar, miljø,
dyrevelferd og matvaretryggleik. Fleirtalet vil legge
til rette for at det skal bli endå enklare og meir lønnsamt for
bonden å ta i bruk smart og autonom landbruksteknologi.
Medlemene i
komiteen frå Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet
Dei Grøne meiner det trengst ein ny og langt meir heilskapleg
matpolitikk i Noreg, der ein ser klima, natur, folkehelse og matproduksjon
på sjø og land i samanheng. Vi et meir kjøt og mindre frukt, grønt,
korn og sjømat enn kosthaldsråda tilrår. Eit meir helsemessig kosthald
krev at vi aukar produksjonen av frukt, grønt og korn til menneskemat.
Medlemene i
komiteen frå Høgre, Venstre og Miljøpartiet Dei Grøne vil
understreke at hovudmålet med landbrukspolitikken er å produsere trygg
og sunn mat. Landbruket gir viktige bidrag til beredskap og samfunnstryggleik
gjennom sjølvforsyning og matproduksjon over heile landet. Det bør
også vere eit mål at Noreg i større grad enn i dag eksporterer rein mat
av høg kvalitet frå norsk landbruk, slik vi har lykkast med i stor
stil innanfor fiskeri og havbruk.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener
det må være et mål å doble produksjonen av frukt og grønt innen
2030, og støtter målet om 10 pst. økologisk areal og produksjon.
Disse medlemmer viser
til at jordbruket er helt avhengig av natur og naturlige prosesser,
men at det historisk har vært en grunnleggende motsetning mellom jordbruk
og natur, der jordbrukets rolle har vært å forenkle, redusere og
styre økosystemene over store arealer. Disse
medlemmer peker på at denne utviklingen har bidratt til tap
av naturmangfold og forringelse av økosystemer, slik både FNs naturpanel
og den nye globale naturavtalen understreker.
Disse medlemmer mener
at naturavtalen markerer et historisk vendepunkt, hvor også jordbruket
må gå fra å være en driver for naturtap, til å bli en aktiv bidragsyter
til bevaring og gjenoppbygging av natur og biologisk mangfold. Dette
innebærer at jordbruket må forvaltes slik at det bidrar til å sikre
levedyktige bestander av arter, restaurere ødelagte naturtyper og
ivareta økosystemenes funksjoner i tråd med de målene Norge har
forpliktet seg til gjennom naturavtalen.
Disse medlemmer understreker
at en slik omstilling vil kreve nye virkemidler, endret praksis
og økt vekt på bærekraftig bruk av jordbruksarealene, slik at norsk
matproduksjon i større grad blir en del av løsningen for natur og
klima.
Disse medlemmer viser
til at de siste års jordbruksforhandlinger, bondeopprøret og en
ny, utfordrende internasjonal situasjon har bidratt til økt bevissthet
om jordbrukets samfunnsoppdrag. Disse medlemmer peker
på at det er blitt tydeligere at jordbruket har en sentral rolle
for selvforsyning, nasjonal beredskap, miljø, klima, bosetting,
arbeid og kultur.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener at denne økte bevisstheten
gir et godt grunnlag for å utforme en jordbrukspolitikk med økt vekt
på lokal ressursutnyttelse og sosial og miljømessig bærekraft. Samtidig
setter denne utviklingen søkelys på hvorvidt jordbruksoppgjøret
er tilstrekkelig velegnet til å ivareta landbrukets samfunnsbyggende
rolle. I den muntlige høringen om Jordbruksoppgjøret 2025 uttrykte
en representant fra Norsk Gartnerforbund at jordbruksoppgjøret fortsatt
i stor grad fremstår som en lukket lønnsforhandling for bønder,
men heller burde være et verktøy for å innrette landbruket mot å
løse nasjonale oppgaver. Dette medlem mener
det er behov for å arbeide videre med å utvikle jordbruksoppgjøret
til en mekanisme som skal bidra til alle viktige samfunnsmål for
jordbruket.