Presidentskapets merknader
Presidentskapets flertall,
stortingspresident Masud Gharahkhani, første visepresident Svein
Harberg, andre visepresident Nils T. Bjørke, tredje visepresident
Morten Wold og fjerde visepresident Kari Henriksen, viser
til at Stortingets godtgjøringsutvalg har avgitt sin innstilling
på bakgrunn av de ordinære lønnsoppgjørene, i tråd med presidentskapets
retningslinjer og det mandatet Stortinget har gitt. I samsvar med presidentskapets
retningslinjer har godtgjøringsutvalget redegjort for den generelle
lønnsutviklingen i samfunnet og vurdert særskilte samfunnsmessige forhold.
På bakgrunn av dette har godtgjøringsutvalget begrunnet og lagt
frem sitt forslag til regulering av godtgjørelse for stortingsrepresentanter,
statsministeren og regjeringens medlemmer. Flertallet mener
det er en fordel at vurdering av regulering av godtgjørelsene gjøres
av et eksternt utvalg.
Flertallet viser
videre til representantforslaget i Dokument 8:262 S (2024–2025).
Stortinget har tatt stilling til hvilke prinsipper som skal ligge
til grunn for regulering av godtgjørelsen, jf. Innst. 371 S (2020–2021)
og Dokument 20 (2020–2021). Ytterligere generelle føringer for reguleringen
ble gitt av Stortinget ved behandlingen av Innst. 123 S (2021–2022).
På bakgrunn av dette, sammenholdt med presidentskapets merknader
til godtgjøringsutvalgets innstilling ovenfor, støtter flertallet ikke forslagene i representantforslaget.
Femte visepresident
Ingrid Fiskaa viser til at godtgjeringa til stortingsrepresentantane
er svært høg, og at representantane stadig rykker frå vanlege folk i
lønn. Med årets forslag frå godtgjeringsutvalet vil representantane
si godtgjering passera 1,2 mill. kroner i året. For å bremsa veksten
i godtgjeringa, fremmer denne medlemen fleire forslag som innfører
eit anna system for godtgjeringar. Føremålet er klare reglar, lågare godtgjeringar
og meir rettferdige «lønnsoppgjer».
Denne medlemen viser
til at systemet som Sosialistisk Venstreparti føreslår har fleire
element som saman skal sikra eit meir fornuftig system for godtgjeringar. Denne medlemen føreslår at stortingsgodtgjeringa
vert sett ned slik at stortingsrepresentantane ikkje lenger er mellom
landets ti prosent høgast lønna.
Første steg i dette systemet er å lovfesta ei
maksimal godtgjering, med ei grense mot å ta steget opp mellom landets
ti prosent høgast lønna, og å fjerna konstruksjonen med Stortingets
godgjeringsutval. Denne medlemen viser
vidare til at når godtgjeringa aukar i prosent, så fører det til
at dei folkevalde rykker frå resten av innbyggarane i lønnsvekst.
For å hindra dette vert det føreslått ei grense for kor stort kronetillegg
stortingsgodtgjeringa kan aukast med.
For å få til ei slik endring fremmer denne medlemen desse forslaga:
«Stortingets godtgjeringsutval vert
avvikla, slik at årleg justering av stortingsrepresentantane, regjeringsmedlemene
og statsministeren sine godtgjeringar vert gjort av presidentskapet
direkte.»
«Stortinget ber presidentskapet fremma
forslag om å endra stortingsgodtgjeringslova slik at grensa for godtgjeringa
for stortingsrepresentantane blir sett til 9-prosentdesilen føregåande
år.»
«Stortinget ber presidentskapet fremma
forslag om at det vert sett ei grense som sikrar at den maksimale
årlege auken i godtgjeringa til stortingsrepresentantane er eit
kronetillegg som tilsvarer frontfagets prosentvise auke av ei gjennomsnittsløn
året før.»
Det er akseptabelt at statsrådar
og statsministeren har noko høgare godtgjering enn stortingsrepresentantane,
men det må settast klare grenser også for dette. Derfor vil denne medlemen regelfesta forholdet mellom
stortingsgodtgjeringa og desse godtgjeringane. Denne
medlemmen fremmar dette forslaget:
«Stortinget ber presidentskapet fremma
forslag om at regjeringsmedlemmer og statsminister får eit tak på godtgjeringa
på høvesvis 1,4 og 1,75 gonger stortingsgodtgjeringa.»
Med utgangspunkt i forslaget om å
senka stortingsgodtgjeringa til under lønnsnivået til landets ti
prosent høgast lønna og nytt system for lønn for statsrådar og statsminister,
fremmer denne medlemen dette forslaget
for årets godtgjeringsoppgjer:
«Stortinget samtykker i at desse
godtgjeringane vert fastsett med verknad frå 1. mai 2025:
Stortingsrepresentantar
|
967 967kr per år
|
Regjeringsmedlemmer
|
1 355 154 kr per år
|
Statsminister
|
1 693 942 kr per år»
|
Denne medlemen er
samtidig open for at det kan vera andre måtar å sikra at stortingsrepresentantar, regjeringsmedlemer
og statsminister ikkje rykker ifrå vanlege folk i lønn, men at forskjellane
heller vert reduserte. For å invitera til ein slik diskusjon, fremmer denne medlemen subsidiært dette forslaget:
«Stortinget ber presidentskapet utarbeida
forslag til retningslinjer som sikrar at det blir mindre forskjellar mellom
det generelle lønnsnivået i Noreg og godtgjeringane for stortingsrepresentantar,
regjeringsmedlemer og statsminister.»