Nærmere om gjennomføringen av Stortingets vedtak
Komiteen viser til
høringen og slår fast at den bidro til å belyse både saksgang og
tidslinje. Komiteen legger gjennomgangen
som følger, til grunn for sin vurdering. Komiteen viser
til at sjef Forsvarets spesialstyrker, generalmajor Joar Eidheim,
fortalte at det på spesialstyrkenes vegne ble rapportert bekymring
for framdriften i prosjektet allerede i 2021. Eidheim uttalte i
høringen at:
«I lys av ambisjonene for Forsvarets
spesialstyrker i tidligere og gjeldende langtidsplan har den gjennomgående
rapporteringen på dette arbeidet vært for lite og for sent.»
Da han i høringen ble bedt om å utdype dette,
svarte Eidheim:
«Så tidlig som mot slutten av 2021 rapporterte
min forgjenger bekymring om framdrift, og i den perioden jeg har
vært sjef, fra 2022, har jeg også rapportert om manglende framdrift,
særlig på årsverksbane, som er nødvendig for å kunne nå full operativ
evne.»
Komiteen viser videre
til at dette bildet ble bekreftet av sjef Marinejegerkommandoen
(MJK), kommandør Kåre Karlsen, som i høringen fortalte at:
«Jeg har vært konsekvent i min rapportering
fra 2021 med hensyn til at tildelte årsverk skulle vært forsert
og ha kommet tidligere i perioden.»
Komiteen understreker
at både Eidheim og Karlsen var tydelige på at målet om full operativ
evne i 2026 i utgangspunktet var realistisk, men at det hadde krevd tidlige
tiltak for oppbemanning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at tidligere forsvarsminister
Bjørn Arild Gram i høringen på spørsmål om hvorvidt målet om full
operativ evne i 2026 var en bestilling fra daværende regjering i
tildelingsbrevet for 2021 datert 18. desember 2020, utover det Stortinget vedtok,
uttalte:
«Det er litt vanskelig å svare på intensjonen.
Hvis man ser på teksten i forrige LTP, står det der om en etablering
i Ramsund. Det står for så vidt ikke noe årstall verken i teksten
eller i vedtaket, men i strukturtabellen står det fram til 2026.
Daværende statsråd valgte i tildelingsbrevet å beskrive det som
full operativ evne. Jeg sier ikke at det er noen motsetning, men
det er en skjerpet ordlyd, i hvert fall.
Så må jeg konstatere at det i planene som ble
lagt den gangen, ikke nødvendigvis ble tatt høyde for alt som skulle
skje. Blant annet viste det seg at man ikke hadde tatt med forlegningskapasitet
50 kvarter. Jeg registrerer også at forsvarsstaben har skrevet i
et brev at avdelingen planlegges etablert med inntil et xx-antall
årsverk fram til 2028. Hva som lå i plangrunnlaget når det gjelder oppbemanning,
ville det sånn sett vært naturlig å stille tidligere statsråd Frank
Bakke-Jensen spørsmål om.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener det, sett i
ettertid, ville vært naturlig, gitt det som fremkom i høringen, at
tidligere forsvarsminister Frank Bakke-Jensen som ansvarlig for
tildelingsbrevet for 2021 hadde vært innkalt til høringen.
Komiteen legger
til grunn at målet som ble kommunisert til Stortinget, var mulig
å nå, men at det ikke ble tilstrekkelig prioritert i de første årene
etter Stortingets vedtak.
Komiteen viser til
forsvarssjef Eirik Kristoffersens bidrag under høringen. Forsvarssjefen
begrunnet den forsinkede etableringen slik:
«Manglende finansiering av forrige langtidsplan med
tilhørende forskyvninger i oppstarten av materiellprosjekter som
en konsekvens av manglende finansiering, et båtprosjekt som er forsinket
fra USA, samt et bygg som skulle gjenbrukes, men som nå må kondemneres, er
det jeg vil si er hovedgrunnene til en endret tidsplan for etableringen
av SOTG i Ramsund.»
Komiteen peker på
at forsvarssjefen begrunnet manglende bevilgninger til SOTG med
at det ikke var samsvar mellom vedtatt struktur og finansiering
i Forsvaret. Komiteen viser til spørsmål
fra saksordfører i høringen, om det var «mer som kunne vært gjort
i årene 2021, 2022 og 2023 for å nå målet om full operativ evne i
2026 enn det som ble gjort?», og forsvarssjefens svar på dette:
«Det kunne vært gjort mer. Da måtte vi
prioritert bort noe annet. Den dialogen hadde vi med departementet
hele tiden: Hvordan skal denne investeringsporteføljen balanseres
opp mot de årlige budsjettildelingene? Man kunne selvfølgelig på
alle områder prioritert det høyere enn noe annet, men da ville det
gått på bekostning av noe annet.»
Komiteen peker på
at denne situasjonen førte til konklusjonen i forsvarssjefens fagmilitære
råd, som ble overlevert til regjeringen i juni 2023. Der het det:
«Planlagt etablering av ytterligere kapasitet
på Ramsund termineres for å kutte i drifts- og investeringskostnader.»
(FMR 2023, side 50)
Komiteen viser videre
til at forsvarssjefen kort tid etter framleggingen av FMR rapporterte
om forsinkelse til Forsvarsdepartementet. I rapporten 29. september 2023
fikk departementet beskjed om at målet om full operativ evne i 2026
etter forsvarssjefens oppfatning ikke kunne nås i tide. Komiteen merker seg at daværende statsråd
Bjørn Arild Gram i høringen forklarte at han ikke umiddelbart godtok
dette:
«Høsten 2023, nærmere bestemt den 29.
september, mottok Forsvarsdepartementet for første gang rapportering
om at full operativ evne for SOTG først ville være nådd i 2028,
altså en forsinkelse på to år i forhold til forrige rapportering.
Det medførte en betydelig oppfølging fra departementet, med tett
dialog og forsøk på å finne løsninger som kunne realisere ambisjonen
om full operativ evne i 2026.»
Komiteen peker på
at det gikk mer enn syv måneder fra departementet fikk forsvarssjefens
melding til endelig beslutning om å oppgi målet om full operativ evne
ble tatt i et etatsstyringsmøte 3. mai 2024. I høringen var det
sentralt for komiteen å danne seg et
bilde av hvordan disse månedene ble brukt, og i hvilken grad statsråden
og departementet arbeidet aktivt for å nå en annen konklusjon enn
utsettelse. I sitt brev til komiteen 12. mai skrev forsvarsminister
Tore O. Sandvik følgende om oppfølgingen av rapporteringen etter
september 2023:
«I den påfølgende styringsdialogen fulgte
departementet opp saken tett i dialog med Forsvaret for å finne hvilke
tiltak som var mulig å iverksette for fortsatt å kunne oppnå full
operativ evne innen utgangen av 2026.»
Tidligere statsråd Bjørn Arild Gram ga en mer
detaljert beskrivelse av denne prosessen:
«På forespørsel mottok Forsvarsdepartementet
12. oktober 2023 – det var ca. 14 dager etterpå – en utdypende forklaring
på årsakene til den forverrede prognosen på ny SOTG. Her pekte Forsvaret
bl.a. på at man gjennom balansering av investeringsporteføljen hadde skjøvet
på materiellprosjekter, og at det i de opprinnelige EBA-planene
for Ramsund ikke var tatt høyde for økt forlegningsbehov for mannskapene.
Den 17. januar mottok Forsvarsdepartementet
deretter svar på tilleggsspørsmål om status for de enkelte innsatsfaktorene
og hvordan ambisjonen om full operativ evne innen utgangen av 2026
kunne nås. Her viste Forsvarsstaben bl.a. til at personellrettet
EBA, eiendom, bygg og anlegg, ikke hadde vært inkludert i pågående prosjekter,
og at økningen av årsverk er i henhold til planen, men kommer for
sent til å kunne realisere full operativ effekt innen 2026.
I den videre oppfølgingen presiserte departementet at
resultatkravet om full operativ evne består, og ba om en redegjørelse
for hvilke konsekvenser som ville følge av interne omprioriteringer
for å nå full operativ evne som forutsatt for øvrig oppgaveløsning
og måloppnåelse i Forsvaret.
Den 22. februar 2024 mottok Forsvarsdepartementet
et svar på dette. Her ble det konkludert med at «med interne omprioriteringer
vil det fortsatt ikke være mulig å nå full operativ evne av ny SOTG
med alle planlagte innsatsfaktorer i løpet av 2026. Omprioriteringer
vil i tillegg ha negative konsekvenser for tetting av gap i eksisterende
struktur, skape samtidighetsutfordringer og ytterligere anstrenge
Forsvarets driftsprofil».
Den 3. mai 2024 var SOTG tema i etatsstyringsmøtet med
Forsvaret. Forsvarsdepartementet påpekte, som referatført:
‘at både departementet og Forsvaret må ta grep
for at etableringen av SOTG, med utgangspunkt i Ramsund, ferdigstilles
innen utgangen av 2026, og at det kan være aktuelt å benytte midlertidig
EBA for å oppnå dette. Med nåværende status på innsatsfaktorene
vil det være naturlig at oppbyggingen mot full operativ evne fortsetter
også etter 2026.’»
Komiteen merker
seg at MJK, ifølge det kommandør Karlsen sa i høringen, ikke slo
fast at målet ikke lenger kunne nås, før i rapportering i februar
2024, altså flere måneder etter at forsvarssjefen hadde meldt det
samme til departementet. Komiteen merker
seg videre at Forsvarsdepartementet i hele perioden 2021–2024, gjennom
de årlige tildelingsbrevene, stilte krav om at SOTG skulle oppnå
full operativ evne innen utgangen av 2026.
Komiteen legger
til grunn at tidligere statsråd Bjørn Arild Grams forklaring er
riktig, og at det i månedene mellom 29. september 2023 og 3. mai
2024 pågikk en dialog mellom departementet og Forsvaret for å vurdere
om målet om full operativ evne i 2026 kunne fastholdes eller måtte
oppgis. Komiteen viser til konklusjonen
i etatsstyringsmøtet, og at målformuleringen så ble justert i Forsvarsdepartementets
budsjettproposisjon for 2025.
Komiteen mener at
undersøkelsen og høringen som er gjennomført, har belyst årsakene
til at etableringen på Ramsund ikke har fulgt opprinnelig tidsplan. Komiteen viser til at forsvarsminister
Tore O. Sandvik i sitt første svarbrev til kontroll- og konstitusjonskomiteen
skrev følgende om årsak til utsettelsen:
«Etter en helhetsvurdering ble det vurdert
at det på grunn av lange ledetider på innsatsfaktorene ikke var realistisk
å oppnå full operativ evne innen utgangen av 2026.»
Komiteen merker
seg at statsråden i sitt andre brev til Stortinget, 19. mai 2025,
endret sin forklaring om årsakene. Nå het det:
«Leveransene av materiell til ny maritim
innsatsskvadron er forsinket med om lag to år. Dette skyldes delvis
lange ledetider og delvis utsettelse av materiellprosjektet i påvente
av beslutninger om tilstrekkelig finansiering av ny maritim innsatsskvadron
(SOTG). I tillegg har planleggingen av EBA-prosjektene tatt lengre
tid enn forutsatt.»
Komiteen legger
til grunn at det er begrunnelsen i forsvarsministerens andre brev
som er korrekt, og mener høringen har bekreftet dette mer sammensatte
bildet, hvor også manglende finansiering er en viktig faktor.