Søk

Innhold

1. Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge Mørland, Bjørnar Skjæran, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet, Emilie Mehl, Ole André Myhrvold og Geir Pollestad, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til Stortingets forretningsorden § 43 syvende ledd, som lyder:

«Eventuell kongelig samleproposisjon om endringer i statsbudsjettet legges fram senest den 15. mai i budsjettåret, sammen med stortingsmelding om revidert nasjonalbudsjett. Finanskomiteen avgir innstilling om disse senest annen fredag i juni.»

Meld. St. 2 (2024–2025) Revidert nasjonalbudsjett 2025 er behandlet under kapittel 2, Prop. 146 S (2024–2025) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2025 er behandlet under kapittel 3, og den delen av Prop. 145 LS (2024–2025) Endringar i skatte- og avgiftslovgivinga som ikke gjelder lovendringer er behandlet under kapittel 4 i denne innstillingen. Kapittel 5 inneholder en oversikt over de enkelte fraksjonenes primærforslag som avviker fra regjeringens forslag. Partienes hovedprioriteringer står omtalt under pkt. 2.2 om revidert nasjonalbudsjett og pkt. 3.2 om forslag til endringer i statsbudsjettet for 2025. Kapittel 6 inneholder forslagene fra komiteens mindretall, og kapittel 7 inneholder komiteens tilråding.

Når det gjelder lovforslag som er omtalt i Meld. St. 2 (2024–2025) og i Prop. 146 S (2024–2025), viser komiteen til at disse er fremsatt i Prop. 145 LS (2024–2025). Komiteen viser til Innst. 516 L (2024–2025) når det gjelder behandlingen av disse.

Komiteen viser til at Stortinget, som følge av pågående budsjettforhandlinger mellom regjeringspartiet Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vedtok å fravike Stortingets forretningsorden § 43 syvende ledd vedrørende fristen for avgivelse av innstillingen til revidert nasjonalbudsjett. Ny avgivelsesdato ble satt til 17. juni 2025. Forhandlingene ble sluttført 17. juni. Det er redegjort for enigheten i pkt. 1.1. Komiteen viser for øvrig til at debatten om revidert nasjonalbudsjett avholdes 20. juni 2025, og viser til referatet fra denne.

1.1 Enighet mellom regjeringspartiet Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti om revidert nasjonalbudsjett 2025

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til enighet om hovedlinjene i revidert nasjonalbudsjett for 2025.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 571 post 60 foreslås økt med 990,6 mill. kroner for å redusere barnehageprisen fra 1. august 2025 med 800 kroner. Flertallet viser til økning på 988,4 mill. kroner til redusert maksimalgrense for foreldrebetalingen i barnehager. Flertallet er enige om at maksimalgrensen for foreldrebetaling skal settes til 1 200 kroner, innen 1. august.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 571 post 60 foreslås økt med 1 100 mill. kroner for en satsing på kommunenes frie inntekter.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 572 post 60 foreslås økt med 250 mill. kroner for en satsing på samferdsel i fylkeskommunene. Midlene fordeles etter fylkesvegnøkkelen.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 572 post 60 foreslås økt med 125 mill. kroner til en styrket satsing på samferdsel i fylkeskommunene. Midlene fordeles etter ferjenøkkelen.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 572 post 60 foreslås økt med 125 mill. kroner til en styrket satsing på samferdsel i fylkeskommunene. Midlene fordeles etter den generelle fordelingsnøkkelen for fylkeskommunene.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 231 post 60 (ny) foreslås økt med 200 mill. kroner for å innføre toppet bemanning i barnehagene.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 231 post 21 foreslås økt med 5 mill. kroner for å dekke kostnader til en partssammensatt arbeidsgruppe for barnehagesektoren.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 257 post 70 foreslås økt med 7,5 mill. kroner for å opprette et eget bransjeprogram som gir gratis kurs og utdanning til ansatte i barnehagesektoren.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 601 post 71 foreslås økt med 9,95 mill. kroner for å doble bevilgningen til IA-bransjeprogram, slik at flere barnehageansatte fortsetter i yrket.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 2412 post 90 foreslås økt med 70 mill. kroner for å utvide lånerammen til Husbanken med 1 000 mill. kroner.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 2445 post 31 foreslås økt med 20 mill. kroner for å gi en oppstartsbevilgning til Griegakademiet.

Flertallet viser til økning på 20 mill. kroner til nytt Griegakademi. Flertallet er enige om at Universitet i Bergen får 30 pst. husleiekompensasjon for merkostnadene ved innflytting i nytt bygg (estimert til 2029).

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 430 post 1 foreslås økt med 62,9 mill. kroner for å gi en oppstartsbevilgning til byggingen av Ilseng fengsel.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 320 post 75 foreslås økt med 0,5 mill. kroner til Peer Gynt-spelet.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 328 post 70 foreslås økt med 4 mill. kroner for et tilskudd til flytting av samlingene for Nordenfjeldske kunstindustrimuseum ved Museene i Sør-Trøndelag.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 916 post 30 foreslås økt med 10 mill. kroner for mudring av snuplass i Borg havn.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1700 post 71 foreslås økt med 5 mill. kroner for å gi støtte til Gloster Gladiator 423.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 315 post 86 foreslås økt med 10 mill. kroner for å gi støtte til VM i vektløfting i Førde.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1429 post 79 foreslås økt med 5 mill. kroner for å gi støtte til Tinnsjøferjer ved Verdensarv Notodden.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 328 post 70 foreslås økt med 0,7 mill. kroner for å gi støtte til Romsdalsmuseet – Søblomsten.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 846 post 62 foreslås økt med 3 mill. kroner for å utvide ordningen med oppfølging av barne- og ungdomskriminalitet til også å gjelde Stavanger fra 1. oktober 2025.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 410 post 1 foreslås økt med 13,6 mill. kroner for å opprette et hurtigspor for unge lovbrytere Bergen tingrett.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 226 post 21 foreslås økt med 5 mill. kroner for å utvikle en holdningskampanje mot narkotika rettet mot ungdom.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 605 post 1 foreslås økt med 27 mill. kroner for å gjeninnføre Finnmarkstillegget i barnetrygden på 500 kroner fra 1. oktober 2025.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 605 post 1 foreslås økt med 2 mill. kroner til utviklingskostnader til nødvendige tekniske endringer for å klargjøre systemene for å gjeninnføre Finnmarkstillegget i barnetrygden. Finnmarkstillegget i barnetrygden ble avviklet i 2013.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1420 post 21 foreslås økt med 4 mill. kroner for å utarbeide et kart over grått areal i Norge.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 905 post 80 foreslås økt med 4 mill. kroner for å gi 800 000 kroner i støtte til hver av de fem geoparkene i Norge.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1149 post 53 foreslås økt med 10 mill. kroner for å utvikle en metodikk for flerbruk i skogbruksplanleggingen.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 554 post 73 foreslås økt med 19 mill. kroner for å styrke Merkur-ordningen.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 322 post 70 foreslås økt med 25 mill. kroner for å gi støtte til Museene Arven – Stiklestad.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 328 post 78 foreslås økt med 1 mill. kroner for å gi støtte til Ishavsmuseet Aarvak i Brandal.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1420 post 73 foreslås økt med 3 mill. kroner til økt bevilgning til skadefellingslag.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 410 post 1 foreslås økt med 2 mill. kroner for videre arbeid med Stavanger tinghus.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 300 post 79 foreslås økt med 1 mill. kroner for å gi støtte til Eight Amcar Club – Bilhistorisk senter.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1720 post 1 foreslås økt med 5 mill. kroner for å forsere oppbygging av årsverk for HV-07 på Agder.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1720 post 1 foreslås økt med 184 mill. kroner for å sikre at øving og trening i Forsvaret opprettholdes på samme nivå som i 2024.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1610 post 1 foreslås økt med 50 mill. kroner for å styrke Tolletatens arbeid med grensekontroll rettet mot narkotikasmugling.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 490 post 1 foreslås økt med 30 mill. kroner til saksbehandling for utvisningssaker i UDI.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1150 post 50 foreslås økt med 150 mill. kroner for å øke bevilgningen til investeringsmidler i landbruk, nasjonal pott.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1150 post 50 foreslås økt med 25 mill. kroner for å øke bevilgningen til investeringsmidler til landbruket i Nord-Norge.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 480 post 50 foreslås økt med 1,5 mill. kroner for å gi støtte til Den Norske Kirke på Svalbard.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 732 post 70 foreslås økt med 7 mill. kroner for å gjennomføre en forsøksordning med økt pasientreisestønad i Helse Nord.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1400 post 76 foreslås økt med 2,5 mill. kroner for å gi støtte til Verdensarvspelet – Verdensarven Rjukan–Notodden 10 år.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 327 post 71 foreslås økt med 1 mill. kroner for å gi støtte til Kystpilegrimsleden, Smøla.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1150 post 50 foreslås økt med til sammen 5 mill. kroner for å gi henholdsvis 3 mill. kroner til oppfølging av strategien for lokalmat og 2 mill. kroner til utdanningstilbud innen håndverksysting i regi av Fagskulen Vestland.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 917 post 1 foreslås økt med 2 mill. kroner for å styrke kontrollen med turistfiske.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 118 post 74 foreslås økt med 4 mill. kroner for å øke støtten til EU-opplysning. Midlene skal fordeles med henholdsvis 2 mill. kroner til Nei til EU og 2 mill. kroner til Europabevegelsen.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 323 post 70 foreslås økt med 2 mill. kroner for å gi støtte til Opera Østfold.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 328 post 70 foreslås økt med 0,5 mill. kroner for å gi støtte til Museumssenteret i Hordaland, Vestnorsk utvandringssenter i forbindelse med jubileumet.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 923 post 01 foreslås økt med 1 mill. kroner i driftsstøtte til Havforskningsinstituttet Matre/Masfjorden.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1420 post 79 foreslås økt med 1 mill. kroner for å gi støtte til feltstasjonen Mausunds arbeid med plastsøppel.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 300 post 79 foreslås økt med 1 mill. kroner for å sikre Castberg-komiteen midler til videre drift og til å utrede permanent senter.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 260 post 50 foreslås økt med 2 mill. kroner i støtte til nasjonalt senter for distriktsrettet FOU på Nesna.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 300 post 79 foreslås økt med 0,5 mill. kroner for å gi støtte til Musikkspillet Elden.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 300 post 79 foreslås økt med 0,5 mill. kroner for å gi støtte til Lasskjørere på Rørosmartnan.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1429 post 70 foreslås økt med 5 mill. kroner for å forberede sikring av verdensarven Gjellestad-skipet.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 916 post 30 foreslås økt med 4 mill. kroner for å gi mellomfinansiering til molo til molo-prosjektet i Vardø.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 300 post 79 foreslås økt med 0,5 mill. kroner for å gi støtte til Voss gamle kino.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 225 post 69 foreslås økt med 15 mill. kroner for å opprette tilskudd til fleksible og desentraliserte tilbud innenfor yrkesfaglig videregående opplæring.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 260 post 50 foreslås økt med 5 mill. kroner for å gi støtte til Ås gård, senter for husdyrforsøk ved NMBU.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 300 post 79 foreslås økt med 0,5 mill. kroner for å gi støtte til Valdres Sommersymfoni.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 226 post 65 foreslås økt med 10 mill. kroner for å øke bevilgningen til ordningen med beredskapsteam. Flertallet viser til at det er enighet om å utvide ordningen tematisk for at den skal kunne benyttes til å ta tak i problemer knyttet til narkotikakriminalitet blant barn og unge.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 334 post 73 foreslås økt med 7 mill. kroner for å etablere regionalt filmfond Indre Østfold.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1320 post 73 foreslås økt med 67 mill. kroner for å redusere bompengene i Ryfastsambandet med 33 pst.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 300 post 79 foreslås økt med 5 mill. kroner for å gi driftsstøtte til Aukrust-senteret.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1320 post 30 foreslås økt med 10 mill. kroner for å starte byggingen av kollektivknutepunkt i Holmestrand.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 300 post 79 foreslås økt med 3 mill. kroner for å gi støtte til anbudsprosessen for et besøkshus ved Gulating i Gulen.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1313 post 1 foreslås økt med 4 mill. kroner for å dekke behovet for midler til fly-operative ressurser hos Luftfartstilsynet.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 634 post 78 foreslås økt med 16 mill. kroner for å øke bevilgningen til arbeids- og utdanningsreiser.

Flertallet viser til Stortingets behandling av Innst. 535 L (2024–2025), jf. Prop. 148 L (2024–2025) Lov om Norgespris og strømstønad til husholdninger, hvor Stortinget ba regjeringen om å sette forbrukstaket for Norgespris til 5 000 kWh for husholdninger i måneden og 1 000 kWh for fritidsboliger i måneden. Stortinget ba også regjeringen om å sette forbrukstaket for strømstøtten til 5 000 kWh i måneden. Flertallet viser til at bevilgningene på kap. 1820, post 75 Strømstønadsordning og kap. 1820, post 77 Norgespris for strøm er overslagsbevilgninger som i budsjettene rundes av til nærmeste 100 mill. kroner. Med strømprisanslagene benyttet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett har ikke Stortingets vedtak konsekvenser for bevilgningsbehov for Norgespris og strømstønad på nåværende tidspunkt, selv om utbetalingene vil kunne øke. Flertallet viser videre til Stortingets vedtak om å sette forbrukstak for Norgespris og strømstønadsordningen for fjernvarme til 4 500 kWh i måneden for husholdninger. Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1820, post 78 Norgespris for fjernvarme er overslagsbevilgning som i budsjettet er avrundet. Med strømprisanslagene benyttet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett har ikke Stortingets vedtak konsekvenser for bevilgningsbehov for Norgespris for fjernvarme på nåværende tidspunkt, selv om utbetalingene vil kunne øke. Ettersom den gjennomsnittlige fjernvarmeprisen i oktober og november ikke antas å overstige terskelverdien på 75 øre/kWh eksklusive avgifter, antas det ikke utbetaling av strømstønad til fjernvarmekunder i 2025, jf. Prop. 146 S (2024–2025).

Skatt

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 5543 post 70 foreslås redusert med 15 mill. kroner for å redusere avfallsforbrenningsavgiften til svensk nivå fra 1. august 2025.

Inndekninger

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 258 post 21 foreslås redusert med 3 mill. kroner, som vil redusere bevilgningen til modulstrukturert voksenopplæring.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 285 post 1 foreslås redusert med 20 mill. kroner grunnet kutt i driftsutgifter hos Norges forskningsråd.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 553 post 71 foreslås redusert med 35 mill. kroner i tilskudd til investeringstilskudd for store grønne investeringer.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 2445 post 24.2 foreslås redusert med 5 mill. kroner grunnet kutt i driftsutgifter i Statsbygg.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 732 post 77 foreslås redusert med 20 mill. kroner grunnet nedjusterte refusjoner for analyser ved laboratorier (offentlige sykehus) med 1 pst. fra 1. juli 2025.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 2711 post 76 foreslås redusert med 8 mill. kroner grunnet nedjusterte refusjoner for analyser ved laboratorier (private virksomheter) med 1 pst. fra 1. juli 2025.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 940 post 70 foreslås redusert med 25 mill. kroner grunnet kutt i bevilgningen til Hele Norge eksporterer.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1420 post 30 foreslås redusert med 4,8 mill. kroner grunnet avlyst kjøp av bygg.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 2711 post 72 foreslås redusert med 15 mill. kroner for å kutte avsetning til fellesformål til tannleger.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 3950 post 50 foreslås redusert med 1 232 mill. kroner grunnet bortfall av behov for tapsavsetning til hybridlån til Norwegian.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 2421 post 50 foreslås redusert med 27 mill. kroner grunnet redusert bevilgning til petroleumsprosjekter i Innovasjon Norge og nedskalere Innovasjon Norges tilbud til etablerere og bedrifter.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 2421 post 71 foreslås redusert med 3 mill. kroner grunnet redusert bevilgning til petroleumsprosjekter i Innovasjon og nedskalere Innovasjon Norges klyngeprogram.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 2421 post 76 foreslås redusert med 1,9 mill. kroner grunnet redusert bevilgning til petroleumsprosjekter i Innovasjon Norge og nedskalere Innovasjon Norges miljøteknologiordning.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1710 post 47 foreslås redusert med 50 mill. kroner grunnet omdisponering fra investeringer i personrelatert eiendom, bygg og anlegg til trening og øving.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 275 post 21 foreslås redusert med 2 mill. kroner grunnet overførte midler.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 5541 post 70 foreslås redusert med 725 mill. kroner grunnet at reduksjonen av elavgiften utsettes til 1. oktober, slik at den trer i kraft samtidig med innføringen av Norgespris.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 915 post 1 foreslås redusert med 2 mill. kroner grunnet avvikling av regelrådet.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 226 post 65 foreslås redusert med 10 mill. kroner som følge av økt bevilgning til kommunerammen.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 100 post 21 foreslås redusert med 5 mill. kroner grunnet en reduksjon i UDs spesielle driftsutgifter.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1352 post 21 foreslås redusert med 4 mill. kroner grunnet omdisponeringer i Jernbanedirektoratet.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 701 post 21 foreslås redusert med 100 mill. kroner grunnet endret periodisering.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 540 post 85 foreslås redusert med 179 mill. kroner grunnet redusert tapsavsetning i garantiordningen for små og mellomstore bedrifter.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 1149 post 73 foreslås redusert med 10 mill. kroner grunnet kutt til støtte for klima- og skogtiltak.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 575 post 60 foreslås redusert med 1187 mill. kroner grunnet nye anslag på pensjonspremie i toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester.

Flertallet viser til at bevilgningen på kap. 5615 post 80 foreslås redusert med 1 mill. kroner grunnet utvidelse av lånerammen til Husbanken med 1 000 mill. kroner.

Forslag

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede og sende på høring en ordning med beboerbevis for å sikre lokalbefolkningen bedre tilgang til ferger og FOT-ruter. Utredningen skal foreligge innen utlysningen av neste konkurranse om FOT-ruter i Sør-Norge våren 2026.»

«Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding etter at Fødselstallsutvalgets utredning er levert.»

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget våren 2026 med forslag om krav til utnyttelse av overskuddsvarme i industrien, datasenter og nye virksomheter.»

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en kampanje overfor elever på ungdomsskolen og videregående skoler for å redusere bruken av narkotika i tråd med prinsippene om kunnskapsbasert forebyggende arbeid.»

«Stortinget ber regjeringen utvide ordningen med kommunale beredskapsteam med 10 mill. kroner. Ordningen utvides tematisk for å kunne benyttes til å ta tak i problemer knyttet til narkotikakriminalitet blant barn og unge.»

«Stortinget ber regjeringen utarbeide et kart over grått areal i Norge.»

«Stortinget ber regjeringen videreutvikle Forsvarets tilstedeværelse på Sørreisa, og komme tilbake til Stortinget i forbindelse med rapporteringen på langtidsplanen våren 2026. Sørreisa skal fortsatt være en operativ lokasjon for Forsvaret også i fremtiden.»

«Stortinget ber regjeringen sikre at kompetanse og etablerte fagmiljøer innen Cyberforsvaret styrkes ved Jørstadmoen. Det utredes hvordan Jørstadmoen kan styrkes og videreutvikles som hovedkvarter for Cyberforsvaret.»

«Stortinget ber regjeringen påse at utlendingsmyndighetene sammen med politiet foretar en gjennomgang av mulighetene for en strengere og mer effektiv praksis for bortvisning, utvisning og utsendelse av utlendinger uten lovlig opphold og uten sterk familietilknytning, som politiet har konkrete holdepunkter for at også er involvert i kriminalitet, herunder narkotikakriminalitet.»

«Stortinget ber regjeringen påse at utlendingsmyndighetene prioriterer utvisning av personer som har begått alvorlig og gjentatt kriminalitet, herunder narkotikakriminalitet.»

«Stortinget ber regjeringen utrede hjemler i løpet av 2026 for at kommuner kan forby kortidsutleie i hele eller deler av kommunen samt at borettslag og sameier bedre kan begrense og håndheve reglene om kortidsutleie.»

«Stortinget ber regjeringen i 2026 fremme en ny tiltaksplan med økonomiske og andre virkemidler som bidrar til en renere Oslofjord.»

«Stortinget ber regjeringen sikre fremdrift i å skaffe til veie et nytt lokomotiv til Nordlandsbanen, med sikte på at det skal komme i drift så raskt som overhodet mulig.»

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i statsbudsjettet for 2026 med en klargjøring av skattereglene for elev- og ungdomsbedrifter.»

«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2025 sende på høring et forslag om å innføre et forbud mot fossil fyring, avgrenset til indirekte fyring i kvotepliktig industri i 2030, med mulighet for utsettelse hvis NVE mener det ikke er tilstrekkelig nettkapasitet i området eller i tilfeller der forbudet vil innebære svært høye kostnader målt opp mot nytteverdien eller andre åpenbart urimelige konsekvenser. Det tas sikte på innføring i 2030, et iverksettelsestidspunkt vil vurderes i lys av høring.»

«Stortinget ber regjeringen ta særlig hensyn til kommuner hvor vertskommunetilskuddet utgjør en betydelig del av det totale helse- og omsorgstjenestebudsjett ved eventuelle fremtidige endringer i tilskuddordningen, samt gjøre en konkret vurdering av disse kommunenes økonomiske situasjon i forbindelse med statsbudsjettet for 2026.»

«Stortinget ber regjeringen utrede et reduksjonsmål for Norges forbruksbaserte utslipp og komme tilbake til Stortinget på egnet måte i løpet av 2026.»

«Stortinget ber regjeringen nedsette en hurtigarbeidende partssammensatt arbeidsgruppe for å utrede hvordan innføre gratis barnehageplass for alle barn i Norge. Arbeidsgruppen skal ta utgangspunkt i at gratisprinsippet skal være styrende i barnehagesektoren på linje med resten av utdanningssektoren. Arbeidsgruppen skal som en del av oppdraget vurdere konsekvenser innføring av gratis barnehage kan ha for barnehagesektoren og samfunnet for øvrig, herunder tilgjengelighet og deltakelse, sosial utjevning, bemanningssituasjon, rekruttering til barnehagelærerutdanningene, opptak av barn og rett til plass, hvilke samfunnsmessige og økonomiske besparelser en universell ordning vil gi og eventuelt andre forhold arbeidsgruppen anser relevante.

Arbeidsgruppen kan også peke på behov for andre tiltak som bør iverksettes parallelt med innføring av gratis barnehage. Arbeidsgruppen bes også vurdere modell for innføring av gratis barnehage for alle. Arbeidsgruppen skal levere første delrapport innen utgangen av oktober 2025 og endelig rapport innen medio mai 2026. Det settes av 5 mill. kroner til arbeidet på kap. 231 post 21.»

«Stortinget ber regjeringen være positiv til at rv. 9 i Setesdal kan gjøres til nasjonal turistvei forutsatt at dette hovedsakelig er finansiert med lokal finansiering.»

«Stortinget ber regjeringen vurdere et passeringstak for bom på E6 Hofstad i Melhus dersom det kommer et initiativ om dette fra lokale myndigheter.»

«Stortinget ber regjeringen iverksette byggingen av ‘Stiklestad for nye tusen år’ slik at prosjektet gis en framdrift som sikrer ferdigstillelse til nasjonaljubileet i 2030.»

«Stortinget ber regjeringen gjøre forberedelser slik at en reduksjon i matmomssatsen kan gjennomføres raskt dersom Stortinget vedtar det i forbindelse med statsbudsjettet for 2026.»

«Stortinget ber regjeringen frem til 1. november 2025 utrede hvilken betydning en redusert sats for merverdiavgift på næringsmidler kan få for blant annet matvarepriser, grensehandel, grad av prisnedgang og fordelingseffekter av et slik tiltak. Utredningen skal også gi en oversikt over hvordan matvarer er avgiftsbelagt i andre land.»

«Stortinget ber regjeringen gi føringer om å øke maksimal årlig støtteramme per butikk under Merkur-ordningen til 800 000 kroner.»

«Stortinget ber regjeringen raskt avgjøre klagen på avslag på utslippstillatelse i forbindelse med Billerud Viken AS sin søknad om tillatelse til oppstart av treforedlingsindustri på Hønefoss.»

«Stortinget ber regjeringen innføre en forsøksordning der Helse Nord kan refundere et høyere beløp for nødvendig overnatting.»

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag til en kombinasjon av virkemidler som kan redusere klima- og miljøpåvirkningen fra tekstiler, herunder vurdere tydeligere merking av plast i klær.»

«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2026 sette et nytt mål for når alle nye varebiler skal være nullutslipp. Målet skal innebære en styrking av dagens ambisjonsnivå.»

«Stortinget ber regjeringen videreføre Enova-avgiften og foreslå å redusere elavgiften med tilsvarende proveny som Enova-avgiften i 2026.»

«Stortinget ber regjeringen redusere grensen for inntektsføring i jordbrukskonto fra 85 til 80 prosent fra 1. januar 2026.»

«Stortinget ber regjeringen legge til grunn at vekst i frie inntekter til kommunesektoren for 2026 skal regnes fra vedtatt nivå i revidert nasjonalbudsjett for 2025.»

«Stortinget ber regjeringen innføre en ordning med toppet bemanning i alle ordinære barnehager. Den toppede bemanningen skal enten bidra til å styrke grunnbemanningen eller avlaste grunnbemanningen. Styrking må skje enten gjennom ekstra årsverk barnehagelærer/fagarbeider/assistent som del av grunnbemanningen som arbeider med barna, eller til merkantilt/kjøkkenassistent som kan avlaste grunnbemanningen. Det skal gis tilskudd etter en modell hvor det tilføres midler til å dekke ekstra årsverk ut fra eksisterende årsverk, og dermed forholdsmessig ut fra barnehagens størrelse. De ekstra årsverkene skal ikke inngå i barnehagens oppfyllelse av den lovfestede bemanningsnormen eller pedagognormen, men komme som ekstra årsverk utover normene.»

«Stortinget ber regjeringen ta utgangspunkt i at administrative stillinger og lederfunksjoner med direkte tilknytning til operative enheter som hovedregel lokaliseres til relevante operative enheter rundt om i landet, med mindre det er særlige grunner til å lokalisere dem andre steder.»

«Stortinget ber regjeringen opprette et tilskudd til fleksible og desentraliserte tilbud innenfor yrkesfaglig videregående opplæring i områder med store avstander og lave befolkningstall.»

«Stortinget ber regjeringen bistå slik at det i samarbeid med Indre Østfold kommune, Østfold fylkeskommune og eventuelle private aktører opprettes et regionalt filmfond med plassering i Indre Østfold.»

«Stortinget ber regjeringen gjennomføre KS2 for prosjektet Borg havn og komme tilbake til Stortinget senest i revidert nasjonalbudsjett for 2026.»

«Stortinget ber regjeringen tilføre Ryfast-prosjektet midler som sikrer en reduksjon i takstene på 33 pst. fra 1. juli 2025 til 31. desember 2026, og i statsbudsjettet for 2027 komme med en vurdering av effekten på trafikken og inntjeningen og om takstreduksjonen bør videreføres.»

«Stortinget ber regjeringen tilføre utdanningstilbudet innen håndverksysting i regi av fagskolen Vestland 2 mill. kroner for 2025.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for, ved bygging av nye eller utvidelse av eksisterende sykehus, at det legges til rette for god drift og godt arbeidsmiljø. Dette inkluderer gode garderobefasiliteter med mulighet for oppbevaring av sko og personlige eiendeler. Løsningene skal utarbeides i nært samarbeid med tillitsvalgte.»

«Stortinget ber regjeringen utrede og innføre forbud mot handel og annen næringsvirksomhet med selskaper som bidrar til å opprettholde Israels ulovlige okkupasjon av palestinske områder.»

«Stortinget ber regjeringen opprette et nytt bransjeprogram for ansatte i barnehagesektoren, som får en varighet på tre år og innrettes for ansatte i barnehage. Målet med bransjeprogrammet skal være å styrke fagskoleutdanningen i sektoren, sikre høy kvalitet i tjenestene og møte de spesifikke behovene til barnehagebarn.»

«Stortinget ber regjeringen sikre at reduksjonen på kap. 118 post 72 på 11 mill. kroner ikke vil ramme støtten til norske organisasjoner som arbeider med kjernefysisk nedrustning.»

Forlik mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti om revidert nasjonalbudsjett 2025 fordelt på kap/post

Beløp (mill. kr)

Samlet

3 693

Oppsummering av hovedtall

Endringer

Utgiftsendringer over streken

3 678

Inndekninger

3 737

Skatte- og avgiftsendringer (påvirker oljepengebruken)

15

Sum endring oljepengebruk

-43

Utgifter

Dep.

Kap.

Post

Beskrivelse av tiltak

2025 (mill. kr)

KD

571

60

Redusere barnehageprisen fra 1. aug. med 800 kr

999,5

KD

480

50

Redusere barnehageprisen fra 1. aug. med 800 kr

0,3

KD

844

70

Redusere barnehageprisen fra 1. aug. med 800 kr

-9,2

KDD

571

60

Økt kommuneramme

1 100,0

KDD

572

60

Økt satsing på samferdsel i fylkeskommunene, fylkesvegnøkkel

250,0

KDD

572

60

Økt satsing på samferdsel i fylkeskommunene, ferjenøkkel

125,0

KDD

572

60

Økt satsing på samferdsel i fylkeskommunene, generell fordeling

125,0

KD

231

60

Innføre toppet bemanning i barnehagene

200,0

KD

231

21

Partsammensatt arbeidsgruppe, barnehage

5,0

KD

257

70

Gi gratis kurs og utdanning til ansatte i barnehagesektoren (opprette et eget bransjeprogram)

7,5

AID

601

71

Holde på flere barnehageansatte i yrket ved å doble bevilgningen til IA-bransjeprogrammet for barnehage

10,0

KDD

2412

90

Utvide lånerammen til Husbanken med 1 000 mill. kroner

70*

DFD

2445

31

Oppstartsbevilgning Griegakademiet

20,0

JD

430

1

Ilseng fengsel

62,9

KUD

320

75

Peer Gynt-spelet

0,5

KUD

328

70

Museene i Sør-Trøndelag, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum – Tilskudd til flytting av samlingene

4,0

NFD

916

30

Mudring av snuplass Borg havn

10,0

FD

1700

71

Gloster Gladiator 423

5,0

KUD

315

86

VM i vektløfting i Førde

10,0

KLD

1429

79

Verdensarv Notodden – Tinnsjøferjer

5,0

KUD

328

70

Romsdalsmuseet – Søblomsten

0,7

BFD

846

62

Innsats barne- og ungdomskriminalitet i Stavanger

3,0

JD

410

1

Hurtigspor unge lovbrytere Bergen tingrett

13,6

KD

226

21

Utvikle holdningskampanje mot narkotika rettet mot ungdom

5,0

BFD

845

70

Finnmarkstillegg i barnetrygd på 500 kroner fra 1. oktober

27,0

BFD

605

1

Finnmarkstillegg i barnetrygd på 500 kroner fra 1. oktober, utviklingskostnader

2,0

KLD

1420

21

Kart over grått areal

4,0

NFD

905

80

Geoparker

4,0

LMD

1149

53

Utvikling av metodikk for flerbruk i skogbruksplanleggingen

10,0

KDD

554

73

Merkur-ordningen

19,0

KUD

322

70

Museene Arven – Stiklestad

25,0

KUD

328

78

Ishavsmuseet Aarvak i Brandal

1,0

KLD

1420

73

Skadefellingslag

3,0

JD

410

1

Videre arbeid Stavanger tinghus

2,0

KUD

300

79

Eight Amcar Club -- Bilhistorisk senter

1,0

FD

1720

1

Forsere oppbygging av årsverk for HV-07 på Agder

5,0

FD

1720

1

Forsvar – øving og trening

184,0

FIN

1610

1

Tolletaten. Styrke grensekontrollen rettet mot narkotikasmugling

50,0

JD

490

1

Saksbehandling utvisningssaker UDI

30,0

LMD

1150

50

Investeringsmidler landbruk, nasjonal pott

150,0

LMD

1150

50

Investeringsmidler landbruk, Nord-Norge

25,0

BFD

480

50

Den Norske Kirke på Svalbard

1,5

HOD

732

70

Forsøksordning, pasientreisestønad Helse Nord

7,0

KLD

1400

76

Verdensarvspelet – Verdensarven Rjukan–Notodden 10 år

2,5

KUD

327

71

Kystpilegrimsleden, Smøla

1,0

LMD

1150

50

Lokalmat, 3 mill. kr. oppfølging strategi lokalmat, 2 mill. kr. fagskole ysting

5,0

NFD

917

1

Styrke kontroll med turistfiske

2,0

UD

118

74

EU-opplysning

4,0

KUD

323

70

Opera Østfold

2,0

KUD

328

70

Museumssenteret i Hordaland, Vestnorsk utvandringssenter. Jubileum i år

0,5

NFD

923

1

Havforskningsinstituttet Matre/Masfjorden. Driftsstøtte

1,0

KLD

1420

71

Feltstasjonen Mausund. Plastavfall

1,0

KUD

300

79

Castberg-komiteen. Videre drift og utrede permanent senter

1,0

KD

260

50

Nasjonalt senter for distriktsrettet FOU i Nesna

2,0

KUD

300

79

Musikkspillet Elden

0,5

KUD

300

79

Lasskjørere på Rørosmartnan

0,5

KLD

1429

70

Forberede sikring av verdensarv Gjellestad-skipet

5,0

NFD

916

30

Vardø. Mellomfinansiering molo til molo-prosjektet

4,0

KUD

300

79

Voss gamle kino

0,5

KD

225

69

Tilskudd til fleksible og desentraliserte tilbud innenfor yrkesfaglig videregående opplæring

15,0

KD

260

50

NMBU. Ås gård (senter for husdyrforsøk)

5,0

KUD

300

79

Valdres sommersymfoni

0,5

KD

226

65

Beredskapsteam, narkotikakriminalitet

10,0

KUD

334

73

Etablering regionalt filmfond Indre Østfold

7,0

SD

1320

73

Redusere bompengene i Ryfastsambandet med 33 prosent fra 1. juli

67,0

KUD

300

79

Aukrust-senteret

5,0

SD

1320

30

Kollektivknutepunkt, Holmestrand

10,0

KUD

300

79

Besøkshus Gulating i Gulen – anbudsprosess

3,0

SD

1313

1

Behov for midler til fly-operative ressurser hos Luftfartstilsynet

4,0

AID

634

78

Arbeids- og utdanningsreiser

16,0

Sum utgiftsendringer

3 678

Skatt og avgift

FIN

5546

70

Redusere avfallsforbrenningsavgiften til svensk nivå fra 1. august

-15,0

Sum skatte- og avgiftsendringer

-15,0

Inndekninger

KD

258

21

Tiltak for livslang læring – redusere beløp til modulstrukturert voksenopplæring

3,0

KD

285

1

Driftsutgifter Norges forskningsråd

20,0

KDD

553

71

Redusert tilskudd til investeringstilskudd for store grønne investeringer

35,0

DFD

2445

24.2

Redusere driftsutgifter i Statsbygg

5,0

HOD

732

77

Nedjustere refusjoner for analyser ved laboratorier (offentlige sykehus) med 1 pst fra 1. juli

20,0

HOD

2711

76

Nedjustere refusjoner for analyser ved laboratorier (private virksomheter) med 1 pst fra 1. juli

8,0

NFD

940

70

Redusere bevilgningen til Hele Norge eksporterer

25,0

KLD

1420

30

Reversering av RNB-forslag: Inntekter fra avlyst kjøp av bygg

4,8

HOD

2711

72

Avsetning til fellesformål til tannleger

15,0

NFD

3950

50

Tapsavsetning hybridlån Norwegian

1 232,0

NFD

2421

50

Kutte petroleumsprosjekter i Innovasjon Norge og nedskalere Innovasjon Norges tilbud til etablerere og bedrifter

27,0

NFD

2421

71

Kutte petroleumsprosjekter i Innovasjon Norge og nedskalere Innovasjon Norges tilbud til etablerere og bedrifter

3,0

NFD

2421

76

Kutte petroleumsprosjekter i Innovasjon Norge og nedskalere Innovasjon Norges tilbud til etablerere og bedrifter

1,9

NFD

2421

50

Nedskalere tilbud til etablerere og bedrifter

50,0

FD

1710

47

Omdisponering fra investeringer i personellrelatert eiendom, bygg og anlegg

50,0

KD

275

21

Overførte midler

2,0

KD

226

21

Reversering av RNB-forslag: Tilskudd til bøker på skolebibliotek.

12,0

FIN

5541

70

Utsette reduksjonen av elavgiften til 1. oktober

725,0

NFD

915

1

Legge ned regelrådet

2,0

KD

226

65

Reversering av RNB-forslag: Tilskudd til skolemiljøteam

10,0

UD

100

21

UDs driftsbudsjett, spesielle driftsutgifter

5,0

SD

1352

21

Jernbanedirektoratet

4,0

HOD

701

21

Digital samhandling

100,0

NFD

560

85

Eksfin. Redusere tapsavsetning garantiordning SMB

179,0

LMD

1149

73

Redusert støtte til klima- og skogtiltak

10,0

KDD

575

60

Mindreforbruk, toppfinansieringsordningen

1 187,0

KDD

5615

80

Utvide lånerammen til Husbanken med 1 000 mill. kroner – renter

1,0

Sum inndekninger

3 737

Flertallet viser videre til forslag til romertallsvedtak LIII, LIV, LV, LVI, LVII og LVIII under kapittel 7 Komiteens tilråding.

1.2 Merknader til forliket

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti konstaterer at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti nok en gang viderefører sin uheldige praksis med store forsinkelser og fristbrudd i budsjettbehandlingen.

Disse medlemmer mener det er kritikkverdig at enigheten om RNB kommer langt på overtid og blir lagt inn i innstillingen i det formelle avgivelsesmøtet uten at opposisjonen har mulighet til å gi tilsvar.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at regjeringens budsjettforslag inneholder få tiltak som vil styrke hverdagsøkonomien til befolkningen. Disse medlemmer er derimot, gitt utviklingen i folks privatøkonomi under denne regjeringen, positive til regjeringens forslag om å redusere el-avgiften. Dette er et tiltak som i noen grad kompenserer for virkingene av regjeringens politikk, men dessverre på langt nær nok.

Resultatene av regjeringens politikk rammer nå folk flest, langt ut over det som historisk har vært definert som vanskeligstilte og utsatte grupper i befolkningen. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets merknader i kapittel 3.2.4 i denne innstillingen, hvor forslag til en kraftig forbedret strømstøtte, avgiftskutt på mat og drivstoff, en betydelig satsning på eldreomsorg og samferdsel blir redegjort for. Disse medlemmer understreker at dette er grep som vil bedre folks hverdagsøkonomi betydelig, og som treffer bredt.