3.2.6 Merknader fra Rødt
Komiteens medlem fra Rødt viser
til at høye priser på mat, strøm og bolig fortsatt gjør at stadig
flere blir tvunget til å be om hjelp for å få endene til å møtes. Forskjellene
i Norge har fortsatt å øke på tross av regjeringens politikk i denne
perioden, og Rødt mener regjeringens forslag i revidert nasjonalbudsjett
er utilstrekkelig i møte med den pågående krisen som rammer vanlige
folk hardest.
Dette medlem viser
til egne bevilgningsforslag, som inkluderer om lag 4 mrd. kroner
til å styrke økonomien til de som har minst, og ytterligere 2 mrd.
kroner for å kutte i strømregninga til vanlige folk.
Dette medlem viser
også til egne merknader i lovdelen av revidert nasjonalbudsjett,
jf. Innst. 516 L (2024–2025).
Dette medlem viser
til at det ikke er mulig å gjennomføre all nødvendig politikkendring
midt i et år, og viser derfor til Rødts alternative statsbudsjett
for 2025 for helheten i partiets politiske prioriteringer.
Kraftfulle tiltak for
å styrke økonomien til vanlige folk
Dette medlem viser
til at prisveksten på viktige varer og tjenester har vært høy de
siste årene. Priskrisen rammer først og fremst vanlige folk, og
det trengs kraftfulle tiltak for å hindre at prisgaloppen forsterker
Forskjells-Norge. Dette medlem viser
til at Rødt derfor foreslår at det settes av 4,1 mrd. kroner til
økte ytelser til de som har minst.
Dette medlem mener
at man ikke skal bli fattig fordi man blir syk eller gammel. Dagens
minstesatser i velferdssystemet er så lave at mottakerne blir tvunget
til å leve i fattigdom. Minsteytelsen innen arbeidsavklaringspenger,
uføretrygd og alderspensjon bør derfor heves betydelig. I Rødts
forslag til revidert nasjonalbudsjett foreslår Rødt å heve ytelsene
med 15 000 kroner fra 1. juli som et startpunkt for en opptrapping
av minstesatsene.
Dette medlem viser
til at Statistisk sentralbyrå (SSB) i november 2022 publiserte rapporten
«De økte utgiftene for husholdningene i 2022 – hvem rammes mest?».
I rapporten kombinerte SSB prisveksten for mat, strøm og drivstoff
med hvor stor del av forbruket disse forbrukskategoriene utgjorde
for ulike inntektsgrupper. Ettersom lavinntektsgrupper bruker en
mye større andel av inntekten sin på bl.a. matvarer, fant rapporten
at kostnadsøkningen som andel av disponibel inntekt var betydelig
større for desil 1 enn for øvrige desiler, og minst for desil 10.
Dette medlem viser
videre til SSB-rapport 2024/7, som med samme innfallsvinkel viser
hvordan den faktiske prisveksten for forbruket til desil 1 var 12,7
pst. mellom 2019–2022, 20 pst. høyere enn gjennomsnittet og hele
30 pst. høyere enn den faktiske prisveksten for forbruket til desil
10. I en slik situasjon går dermed kjøpekraften for lavinntektshusholdninger
ned, selv om man oppjusterer ytelser i tråd med gjennomsnittlig
prisvekst.
Dette medlem viser
også til at SIFO høsten 2024 slo fast at deres referansebudsjett
for matvarer hadde blitt 33 pst. dyrere på tre år. Dette var mer
enn dobbelt så raskt som den generelle prisveksten, og høyere enn prisveksten
SSB oppgir for matvarer for samme periode. Dette, ifølge SIFO, fordi
«[S]unne matvarer som eksempelvis fisk,
frukt og grønnsaker, som er godt representert i referansebudsjettet,
også er blant varene som har hatt den største prisøkningen.»
Dette betyr at de med dårlig råd gjennomgående må
ta til takke med et mye dårligere kosthold enn det som er anbefalt.
På toppen av dette har det blitt dokumentert at dagligvarekjedene
de siste årene har økt prisene på sine egne billige merkevarer mest,
som igjen betyr at de med lav inntekt har merket mye kraftigere
prisøkning på varene de må kjøpe mye av. Alt dette er etter dette medlems mening med på å forklare
hvorfor regjeringas tiltak de siste årene har kommet for tregt,
og vært utilstrekkelige overfor de som sliter aller mest.
Dette medlem viser
til SIFO-rapport 5-2024, utarbeidet på oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet,
som slår fast at dagens veiledende satser for sosialhjelp er for
lave til at mottakerne skal kunne opprettholde et forsvarlig livsopphold
i perioden de mottar økonomisk hjelp, i tillegg til at det anbefales
å gi særskilt støtte til bl.a. bredbånd og kollektivtransport.
Dette medlem viser
til at dagens nivå på sosialhjelp gjør at mottakerne blir fanget
i dyp fattigdom. Dette medlem viser
til Rødts forslag om å følge SIFO-rapportens anbefaling om å oppjustere
satsene med minst 10 pst. for de ulike brukergruppene, og at kostnaden
for å gjøre en slik oppjustering fra 1. juli 2025 er beregnet til
730 mill. kroner, jf. svar på spørsmål 15 fra Rødts fraksjon til
RNB 2025.
Dette medlem viser
til at SIFO-rapporten også peker på utfordringen med at nivået på
sosialhjelpa uthules over tid dersom det ikke utvikles egne prisindekser
som bedre reflekterer prisveksten på forbruket som satsene er ment
å dekke:
«Videre anbefaler vi at helhetlige vurderinger
av varekurvene gjøres hvert femte år, eller oftere om den økonomiske
situasjonen tilsier det eller nasjonale anbefalinger endres betydelig,
og at det gjennomføres KPI-justering av satsene årlig, eller oftere
hvis prissituasjonen tilsier det. Som illustrert i forrige del kommer
ikke KPI-justeringer nødvendigvis til å reflektere kostandsendringene
enkeltindivider eller husholdninger opplever. En mer treffsikker
måte å justere satsene på årlig ville være å utvikle en KPI-justeringsindeks
tilpasset innholdet i livsoppholdsstatene.»
Dette medlem mener
det bør på plass en ny praksis for regulering av satsene for å sikre
at ytelsen står seg over tid, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det utarbeides en offisiell prisindeks som bedre reflekterer
forbruket til mottakere av sosialhjelp og andre personer med lav
inntekt, som kan brukes framfor KPI til å regulere ytelser.»
Dette medlem viser
til at de veiledende satsene for sosialhjelp ordinært reguleres
med antatt prisvekst i statsbudsjettet. Denne ordningen har ført
til at sosialhjelpssatsene de siste 10 årene normalt ikke har holdt tritt
med prisveksten. Dette medlem er enig
med SIFO-rapportens anbefaling om at det jevnlig må gjøres en helhetlig
vurdering av om satsene må justeres, og særskilt at de må justeres
«oftere hvis prissituasjonen tilsier det».
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at ytelser og stønader som fastsettes utenom trygdeoppgjøret,
blir foreslått regulert opp årlig i revidert nasjonalbudsjett dersom prisvekstanslaget
i revidert nasjonalbudsjett øker sammenlignet med det som ble brukt
til regulering i statsbudsjettet, slik at disse minst holder tritt
med prisveksten.»
Dette medlem viser
til at bostøtte er en ytelse som avkortes mot inntekt, og at bostøtte
dermed reduseres for dem som får økt andre ytelser. For eksempel har
Stortinget den siste tiden vedtatt ekstraordinære styrkinger av
sosialhjelp, uføretrygd og AAP. Økningene har blitt begrunnet i
de høye prisene, og det strider mot intensjonen når mottakere i
praksis ikke får den forespeilede inntektsøkningen fordi bostøtten
reduseres.
Dette medlem viser
til at det i revidert nasjonalbudsjett for 2023 ble vedtatt at bostøtten
ikke skal avkortes som følge av etterbetalinger etter trygdeoppgjøret,
og mener at det bør fastslås at bostøtten også bør skjermes mot
alle former for ekstraordinære økninger, og at regelverket bør endres
for å oppnå dette.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
med forslag til hvordan regelverket for bostøtte kan endres slik
at ekstraordinære økninger i ytelser, som for eksempel engangsutbetaling
til uføre på minstesats og julebonus i sosialhjelpen, ikke fører
til avkorting av bostøtte.»
Dette medlem viser
til at satsen for utvidet barnetrygd ikke har blitt regulert siden
2023, samtidig som de ordinære satsene i samme periode har blitt
økt vesentlig. Dette medlem viser til
at andelen enslige forsørgere som lever i fattigdom, er langt over
gjennomsnittet, og viser til Rødts forslag om å prisregulere satsen for
utvidet barnetrygd samt småbarnstillegget fra 1. juli, noe som vil
komme om lag 128 000 enslige forsørgere til gode.
Dette medlem viser
til at det er bra at barnetrygden har blitt økt betydelig de siste
årene, men at det er et tilbakevendende problem nesten årlig at
ytelsen ikke blir prisjustert i statsbudsjettet. Uten slik årlig
regulering vil verdien av barnetrygden fort begynne å tape seg, og
den positive tendensen til at en fallende andel barn vokser opp
i familier med dårlig råd, vil kunne snu igjen. Det er dette medlems mening at det burde være
fast praksis å regulere barnetrygden, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem et forslag som skal sørge for en årlig regulering av barnetrygden,
for eksempel ved å knytte barnetrygden til grunnbeløpet.»
Kap./post
|
Rødts endring
|
Beløp (mill. kr)
|
2651.70
|
Øke
minstesatsene for AAP med 15 000 kr fra 1. juli
|
505,0
|
2655.70
|
Øke
minstesatsene for uføretrygd med 15 000 kr fra 1. juli
|
1 22,0
|
2670.73
|
Øke
minste pensjonsnivå for enslige og samboende med 15 000 kr
fra 1. juli
|
1 079,0
|
2541.70
|
Øke
kompensasjonsgraden for dagpenger til 66 pst. fra 1. juli
|
410,0
|
571.60
|
Øke
satser for sosialhjelp til SIFO-nivå fra 1. juli
|
730,0
|
845.70
|
Prisregulere
utvidet barnetrygd (for enslige forsørgere) med 150 kr/mnd fra 1. juli
|
115,0
|
Kutte i strømregningen
Dette medlem viser
til at strømregningen til norske husholdninger har økt betraktelig
de siste årene. Strøm er et nødvendighetsgode, og i et land hvor
stadig mer av våre daglige liv baserer seg på strøm, har prisøkningen
et sterkt negativt utslag på folks økonomi.
Dette medlem viser
til at den foreslåtte Norgespris-ordningen ikke omfatter norske
kommuner og fylkeskommuner. Selv om dette
medlem mener en maksprismodell reelt kan rette opp i problematikken
i det norske kraftsystemet, og at Norgespris ikke gjør dette, må
regjeringens foreslåtte løsning i alle fall få effekt for flere
enn bare husholdningene. Derfor foreslår dette
medlem at Norgespris utvides til å omfatte både kommunene
og fylkeskommunene.
Kap./post
|
Rødts endring
|
Beløp (mill. kr)
|
5521.70
|
Redusere
merverdiavgift på husholdningenes strømregning fra 25 til
15 pst.
|
1 950,0
|
1820.77
|
Norgespris
for kommunene
|
270,0
|
1820.77
|
Norgespris
for fylkeskommunene
|
40,0
|
Krise i kollektivtrafikken
Dette medlem viser
til den pågående krisen i kollektivtrafikken. Ettersom fylkeskommunene
opplever presset økonomi, ser vi flere steder i landet at dette fører
til kutt i kollektivtilbudene. Resultatet av dette er kutt i tilbud
og økte billettpriser. Dette medlem mener
det er ironisk at samtidig som flere ønsker mindre biltrafikk og
en større overgang til bærekraftige løsninger som båt, buss, og
tog, blir dette tilbudet gjort mindre attraktivt.
Dette medlem viser
til Dokument 8:144 S (2024–2025) hvor problemstillingen også ble
løftet.
Kap./post
|
Rødts endring
|
Beløp (mill. kr)
|
572.60
|
Styrke
det fylkeskommunale kollektivtilbudet
|
500,0
|
Kritisk for bygg- og
anleggsbransjen
Dette medlem viser
til situasjonen i bygge- og anleggsbransjen, og at en samlet næring
lenge har etterlyst aktivitetsfremmende tiltak fra regjeringa for
å unngå en ytterligere økning i arbeidsløsheten.
Dette medlem mener
det er helt uforståelig at Husbanken ikke får mer penger og økte
lånerammer når boligbyggingen står i stampe og næringa sliter. Skal vi
hindre en priseksplosjon, mener dette medlem at det
er behov for å ta tilbake kontrollen over boligmarkedet og sørge
for at det bygges mer.
Dette medlem viser
til at Husbankens låneramme ble økt med 3 mrd. kroner i forliket
om årets statsbudsjett, men at dette langt fra er tilstrekkelig. Dette medlem viser til svar på spørsmål
10 fra Rødts fraksjon til RNB 2025, der departementet bekrefter
at:
«Det forventes at det vil bli søkt om
et høyere beløp til lån til boligkvalitet enn det er midler til.»
Dette medlem viser
videre til at det i 2024 ble søkt om 19,2 mrd. kroner i lån til
boligkvalitet, men at bare 11,3 mrd. kroner ble innvilget.
Dette medlem viser
til at regjeringens forslag om å justere utlånsramma med 1 mrd.
kroner er helt utilstrekkelig, og viser til Rødts forslag om å utvide
Husbankens låneramme med ytterligere 10 mrd. kroner i 2025, særlig
med sikte på å øke rammen for boligkvalitetsprosjekter.
Sommertiltak for barn
og unge
Dette medlem viser
til at det i sommer er mange barn som må bli hjemme i ferien fordi
de har dårlig råd, mens klassekameratene reiser bort. Ferie og ferieaktiviteter
koster penger, og dessverre vil mange bli tvunget til å kutte feriemoro
for barn og unge på grunn av økonomi. For å sikre at flere barn
får gode opplevelser gjennom å delta i fritidsaktiviteter, foreslår dette medlem å styrke ferietilbud som
er for alle, med 20 mill. kroner og øke bevilgningen til fritidsaktiviteter
og integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner med 10
mill. kroner. Dette medlem viser videre
til Rødts forslag om å bevilge 43 mill. kroner for å gjøre museene i
det nasjonale museumsnettverket gratis for alle hver eneste dag
i juli måned, samt å gjøre togbilletter gratis for barn i juli.
Dette medlem viser
til at matsentralene over flere år har meldt om stor pågang, og
at behovene langt overstiger det de frivillige har mulighet til
å dele ut. Rødt mener at velferdsstaten ideelt sett burde sikre
alle nok til et anstendig livsopphold uten å være avhengig av frivillige,
men at frivillige er et viktig supplement i påvente av styrkelser
i det offentlige velferdssystemet.
Dette medlem viser
til Rødts forslag om å øke bevilgningen til Matsentralen med 10
mill. kroner, og at bevilgningen til matutdelingstiltak organisert
av ulike frivillige organisasjoner økes med 10 mill. kroner. Rødt foreslår
også å øke bevilgningen til frivillighetssentralene med 17 mill.
kroner, slik at de ikke må redusere sitt tilbud fra fjorårets nivå.
Kap./post
|
Tiltak
|
Beløp (mill. kr)
|
846.61
|
Tiltak
for barnefamilier – styrke ferietilbud for alle
|
20,0
|
846.61
|
Tiltak
for barnefamilier – fritidsaktiviteter
|
10,0
|
671.71
|
Tilskudd
til integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner
|
10,0
|
328.70
|
Gratis
inngang på museer i juli
|
43,4
|
1352.70
|
Gratis
tog for barn i juli
|
25,0
|
1138.70
|
Matsentralen
|
10,0
|
846.61
|
Økt
tilskudd til Frelsesarmeen, Blå Kors, Røde Kors og Kirkens Bymisjon
|
10,0
|
315.60
|
Økt
tilskudd til frivillighetssentraler
|
17,2
|
Dette medlem viser
til at regjeringen i desember 2024 med støtte fra Rødt vedtok å
gi konkurransetilsynet markedsetterforskningsverktøy, fra 1. juli.
Markedsetterforskningsverktøyet vil gi konkurransetilsynet muligheten
til å igangsette ettersøkelser og komme med potensielt inngripende
tiltak mot for eksempel eierkonsentrasjonen i dagligvarebransjen.
Dette medlem viser
til at regjeringen ikke har satt av penger i revidert nasjonalbudsjett
for at Konkurransetilsynet skal ha ressurser til å sette dette verktøyet ut
i livet. Dette medlem viser til Rødts
forslag om å sette av 5 mill. kroner til Konkurransetilsynet for
ansettelser og innkjøp av teknologi for å operasjonalisere markedsetterforskningsverktøyet
på en god måte.
Rettferdighet for oljepionerene
Dette medlem viser
til at det var langt dårligere standarder for helse, miljø og sikkerhet
i norsk oljenærings begynnelse enn det er i dag. Mange arbeidstakere har
derfor blitt syke eller skadet av å jobbe i næringen. Oljenæringen
har gitt samfunnet og staten store inntekter, og dette er delvis
fortjenesten til oljepionerene. Staten har et ansvar for å gi erstatning
til de som har skadet helsen på jobb i oljenæringen i pionertiden.
Mye av overskuddet i bransjen har havnet i statskassen, og årsaken
til dårlige arbeidsvilkår skyldes for dårlig regelverk og oppfølging
fra myndighetene. Oljepionerene fortjener en rettferdig kompensasjon,
og kompensasjonen må utbetales så raskt som mulig.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at kompensasjonsordningen for oljepionerene etableres som en uavhengig
nemnd og at nivået for kompensasjon tilsvarer samme beløp som for
nordsjødykkerne. Kompensasjonsordningen bør legge til rette for
et hurtigspor for personer med godkjent yrkesskade, og med mål om
utbetaling så raskt som mulig.»
Styrke fagskolen
Dette medlem viser
til at stadig flere elever velger yrkesfaglige utdanninger. Dette
er en god utvikling med tanke på å møte det kompetansebehovet Norge har.
Likevel er det uheldig at en betydelig andel av disse elevene fremdeles
ikke får muligheten til å fullføre sin yrkesfaglige utdanning. Hvert
år står rundt 20 pst. av elevene uten læreplass etter at skoledelen
av utdanninga er gjennomført. Dette er en relativt stabil andel,
og ved flere elever som velger yrkesfag, vil antallet elever som
ikke får fullføre sin yrkesfaglige utdannelse, øke. Dette medlem vil vise til at Mannsutvalget
(NOU 2024:8) peker på tilgang på læreplasser som en faktor i å forklare
at det er høyere frafall blant elever, og da særlig gutter, som tar
en yrkesfaglig utdannelse. Det samme utvalget sier også at manglende
rett på læreplass kan sees på som en form for strukturell diskriminering
«fordi en del i praksis ikke får oppfylt sin rett til et fullverdig
løp i videregående opplæring».
Dette medlem vil
vise til at både Mannsutvalget og Stoltenbergutvalget (NOU 2019:3)
anbefaler å lovfeste retten til læreplass for elever på yrkesfaglig
videregående opplæring.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
en rett til læreplass for elever i yrkesfaglig videregående opplæring.»
«Stortinget ber regjeringen følge
opp tiltakspunkt 14 i Mannsutvalgets rapport (NOU 2024:8) for å
øke tilgangen på læreplasser for elever i yrkesfaglig videregående
opplæring.»
Sommerstengte fødeavdelinger
Dette medlem mener
at gode arbeidsvilkår er helt avgjørende for å sikre et godt og
trygt offentlig helsevesen. Konsekvensene av for stor arbeidsbelastninga
er hyppige utskiftninger, og at mange slutter lenge før de når pensjonsalderen.
I sommermånedene blir den allerede krevende situasjonen på fødeavdelingen enda
mer tydelig. Det er en forventet utfordring hvert år, men det er
likevel fravær av krafttak for å være bedre forberedt neste sommer.
Dette medlem minner
om at jordmødrene har ropt varsko i årevis. Arbeidsvilkårene i sykehusene
er så tøffe at mange jordmødre ikke orker å stå i yrket, samtidig
som rekruttering i lang tid har vært svært krevende. At føde- og
barselavdelingene er så tynt bemannet at de ikke er i stand til
å drifte ved ferie, bør være alarmerende nok for å sette i gang
med et kraftløft for føde og barsel.
Når helsesektoren drives med minimumsbemanning,
fører dette til overtidsbruk, høy innleie og belastning for de ansatte.
Jordmormangelen på sykehusene øker fordi arbeidspresset er for høyt.
Styrket grunnbemanning er ett av de viktigste tiltakene for mindre
arbeidsbelastning og bedre tilbud til fødende.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i samarbeid
med fagforeningene, lage en strategisk plan for å beholde og rekruttere
gynekologer, jordmødre og barnepleiere i de offentlige helsetjenestene.»
Behov for flere sykehjemsplasser
og omsorgsboliger
Dette medlem viser
til at intensjonen med investeringstilskuddet til heldøgns omsorgsplasser
i sykehjem og omsorgsboliger er å stimulere kommunene til både å
fornye og øke tilbudet av sykehjemsplasser og omsorgsboliger. I
dag dekker staten mellom 45 og 55 pst. av kommunenes kostnader ved
investeringer, opp til en maksgrense. De ulike maksgrensene har
imidlertid ikke blitt justert med den generelle pris- og kostnadsveksten,
noe som gjør at den reelle prosentsatsen som dekkes av staten, er
lavere enn det som er intensjonen.
Dette medlem merker
seg at regjeringas begrunnelse for å kutte i tilskuddet er en nedgang
i antall søknader fra kommunene om tilskudd til omsorgsplasser.
Samtidig advarer Nasjonalforeningen for folkehelsen til Altinget
mot å tro at nedgangen i søknader skyldes mangel på behov eller
ønske om nye sykehjemsplasser. Dette medlem stiller
seg bak denne advarselen. Kommunene må ut med en egenandel og selv
stå for drift av omsorgsplasser. Det er derfor er grunn til å tro
at nedgangen i søknader skyldes forverret kommuneøkonomi samtidig
som kommunene på grunn av prisstigning må stå for en større del
av investeringene selv. Det er behov for flere sykehjemsplasser
i Norge.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forslag
til statsbudsjettet for 2026 legge fram forslag om forbedringer
i tilskuddsordningen for kommunenes investeringer i heldøgns omsorgsplasser.»
Mindre amerikansk militær
tilstedeværelse i Norge
Dette medlem viser
til at regjeringen foreslår hele 438 mill. kroner til å bygge opp
en midlertidig løsning for et NATO-luftoperasjonssenter (NATO CAOC)
i Bodø, før Stortinget har behandlet eller samtykket til et slikt
senter.
Dette medlem viser
til at NATO CAOC skal koordineres fra JFC Norfolk i USA, som rapporterer
til USAs øverstkommanderende for amerikanske styrker i Europa. Dette medlem ønsker ikke å gi et ustabilt
og uforutsigbart USA mer kontroll over militær virksomhet eller
etterretning på norsk territorium, men ønsker i stedet å bygge videre
på selvstendig, nasjonal evne og nordisk integrasjon.
Dette medlem viser
til at nordiske luftstyrker allerede samarbeider via Joint Air Operations
Centre (JAOC) i Bodø. Dette medlem viser
til Rødts forslag om å redusere kap. 1710 post 47 med 318 mill.
kroner og kap. 1720 post 1 med 120 mill. kroner knyttet til midlertidig
tilrettelegging for NATO CAOC.
Dette medlem viser
til at Moldova så langt har mottatt ca. 1,6 mrd. kroner i sivil
støtte fra Norge siden Russlands folkerettsstridige fullskalainvasjon
av Ukraina, og at avtalen om Nansen-programmet åpner for dette,
da det i avtaleteksten heter:
«Midler fra rammen for Nansen-programmet
kan brukes til sivil støtte for å avhjelpe Ukraina-krigens store
konsekvenser for Moldova.»
Avtalen åpner imidlertid ikke for militære bidrag
til andre land enn Ukraina. Dette medlem mener
en slik endring i så fall må behandles grundig i Stortinget. Dette medlem foreslår derfor å fjerne
50 mill. kroner i militær støtte via NATO-koordinerte prosjekter
til Moldova fra kap. 1760 post 45 og øke kap. 159, post 73 Ukraina
og naboland tilsvarende, som en overføring på 50 mill. kroner i
frie midler til den moldovske stat.
Digital suverenitet
Dette medlem mener
at dagens digitale politikk er totalt feilslått. Norge har gjennom
de siste tiårene blitt stadig mer digitalisert, men at dette har
vært i retningen av manglende digital suverenitet.
Dette medlem viser
til Donald Trumps sanksjoner mot sjefsanklager Karim Khan i Den
internasjonale straffedomstolen (ICC), etter at de begynte etterforskninger
mot Israel. En av effektene fra Trumps sanksjoner er at Microsoft
la ned Khans Outlook-adresse. Dette medlem mener
dette er et tydelig eksempel på at Microsoft ikke kan skilles fra
faktumet at det tilhører USA.
Dette medlem viser
til Danmark, hvor deres digitaliseringsminister Caroline Stage allerede
har startet utfasingen av Microsoft i sitt eget departement i juli. Halvparten
av de ansatte i departementet skal gå over fra Windows til Linux
og samtidig erstatte Office 365 med Libre Office. Om alt går bra,
er målet at hele departementet skal bytte ut Microsoft før nyttår.
Selv om det varles at digitaliseringsministeren i Norge «følger
nøye med», mener dette medlem at vi
ikke bare burde sitte bakpå og vente, men at vi må handle.
Dette medlem viser
til at Linux har utallige varianter, og at flere utgaver er like
intuitive og lettbrukte som Windows. Det samme kan sies om at Libre
Office, som tilsvarer den kjente Office 365-pakken. Videre vil en
økt bruk av disse tjenestene naturligvis medføre en større satsing
på nettopp fri og åpen programvare.
Dette medlem viser
til at proprietær programvare alltid kommer til å utgjøre en viss
sikkerhetstrussel. Når kildekoden til programvare forblir lukket,
har man ingen som helst garanti for at koden ikke gjør ting du ikke
ønsker, eller har innebygde bakdører. Norsk offentlig sektor benytter
Microsoft og tilhørende Office 365 programvare, og da mener dette medlem at vi må være bevisste på
at all bruk og data som foregår innenfor disse programmene, er tilgjengelig
for Microsoft. Dette medlem mener det
kan utgjøre en sikkerhetsrisiko at det norske Forsvaret benytter
disse tjenestene.
Dette medlem viser
til den krypterte meldingsplattformen Signal som et eksempel. Flere
andre meldingsplattformer tilbyr kryptert ende til ende-kommunikasjon,
men det som differensierer Signal fra andre tjenester som WhatsApp
eller Telegram, er at kildekoden er fullt og helt åpen. Dette betyr
at man ikke trenger å stole blindt på hvorvidt Signal som en tjeneste
er et godt alternativ, men man kan faktisk bekrefte det. Dette medlem mener det ikke er tilfeldig
at det svenske forsvaret tidligere i år anbefalte ansatte å bruke
plattformen.
Dette medlem vil
videre vise til at betydelige summer fra norsk offentlig sektor
og staten hvert år går til å betale lisenser for Windows og Office
365. Ved at programvaren baseres på åpen kildekode, gir det uendelige
muligheter for forvaltningen til å lage fleksible og egne løsninger
basert på disse programvarene.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utvikle
en strategi for hvordan Norge kan oppnå digital suverenitet.»
«Stortinget ber regjeringen lage
en veiledningstjeneste for kommuner og fylkeskommuner som ønsker
å bytte ut proprietær programvare over til fri og åpen programvare.»
Kommunalbanken
Dette medlem viser
til den økonomiske situasjonen i kommunene. Denne situasjonen bedres
ikke av at den fullt statlige eide Kommunalbanken kannibaliserer
på kommunenes budsjetter ved høye rentenivå. Rentenivåene til Kommunalbanken
baseres i hovedsak på Nibor markedsrenter, men banken legger også
påslag på dette.
Dette medlem mener
at Kommunalbankens mandat ikke burde være høyest mulig avkastning
når dette går på bekostning av kommunenes økonomi. Selskapet kategoriseres
som et kategori 1-selskap under statens eierskapskategorier, og
dette kan begrunnes ettersom banken konkurrerer mot andre banker.
Likevel trenger ikke faktumet om konkurranse i bankmarkedet å være
et argument for at Kommunalbanken må oppnå høyest mulig avkastning,
tvert imot ville Kommunalbanken kunne konkurrert bedre overfor private/delprivate
aktører hvis lavere renter gis på bekostning av bankens avkastning.
Dette medlem viser
til Kommunalbankens utlånsdirektør svar til NRK på et spørsmål om
banken kunne gitt lavere rente framfor økt utbytte:
«I en situasjon med mindre utbytte eller
lavere kapitalkrav ville det isolert vært mulig å tilby enda bedre
rentebetingelser.»
Dette medlem viser
til at utbyttet fra Kommunalbanken selvsagt går tilbake til staten,
men at dette ikke betyr at det fordeles tilbake til kommunene. Selv om
alt utbyttet hadde blitt fordelt tilbake til kommunene, oppstår
i så fall en unødvendig pengerunddans som presser kommunenes likviditet,
som allerede er under sterkt press.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Kommunalbanken tilbyr norske kommuner bedre lånebetingelser enn
i dag.»
«Stortinget ber regjeringen endre
Kommunalbankens mandat fra å oppnå høyest mulig avkastning til å bidra
til å finansiere kommunale investeringer på gunstige vilkår.»
Nye forutsetninger for
rv. 19 Moss
Dette medlem viser
til behandlingen av Nasjonal transportplan i Stortinget i fjor.
20. juni 2024 vedtok Stortinget:
«Stortinget ber regjeringen ta Rv. 19
Moss ut av utviklingsporteføljen og sikre oppstart på prosjektet
i planperioden.»
Dette medlem viser
til at rv. 19 i år står på 29. og siste plass over SVVs prioriterte
prosjekter for inneværende år. Siden tildelingsrammen for prosjektet
ble satt, er det i flere runder, senest 3. juni i år, kommet nye
opplysninger om hvor krevende grunnforholdene faktisk er på grunn
av kvikkleiresituasjonen. Dette medlem mener
på denne bakgrunn at regjeringen må øke tildelingsrammen, slik at
det blir mulig for SVV å sikre en reell vurdering av ulike alternativer
for prosjektet uten å være bundet av tidligere kostnadsramme som
forutsatte andre og bedre grunnforhold.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen øke tildelingsrammen
for Statens vegvesens prosjekt rv. 19 i Moss, slik at det blir mulig
for Statens vegvesen å sikre reell vurdering av ulike alternative
løsninger.»
En mer rettferdig fordeling
Dette medlem viser
til at Norge er et klassesamfunn der en liten elite rår over svært
store verdier. Formuesulikheten øker, og de nyeste tallene viser
at de aller rikeste drar ifra resten av samfunnet. Dette er problematisk
fordi et fåtall mennesker dermed får uforholdsmessig stor makt over
økonomi og samfunnsliv. I tillegg betyr Forskjells-Norge at svært
mye ressurser allokeres til overdådig luksusforbruk, fremfor å bli
brukt til å styrke økonomien for arbeidsfolk.
Dette medlem viser
til at de rikeste i Norge har økt formuene sine i rekordfart de
siste årene, og at mange store selskaper rapporterer om rekordoverskudd. Dette medlem mener derfor at formuesskatten
for de rikeste bør økes. Aksjerabatten foreslås fjernet, og satsen
økes til 1,4 pst. for formue over 20 mill. kroner og 1,6 pst. for
formue over 100 mill. kroner. I tillegg foreslås verdsettelsesrabatten
fjernet for primærboliger med verdi over 10 mill. kroner. Samlet
påløpt skatteøkning er om lag 15 mrd. kroner, hvorav 1,54 mrd. kroner
kan bokføres i 2025.
Dette medlem viser
til egne merknader og forslag i Innst. 516 L (2024–2025) og fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I stortingsvedtak om skatt av inntekt
og formue mv. for inntektsåret 2025 (Stortingets skattevedtak) gjøres
følgende endringer:
I
§ 2-1 skal lyde:
Formuesskatt til staten
– personlig skattyter og dødsbo
Personlig skattyter og dødsbo svarer formuesskatt til
staten av den delen av skattyterens samlede antatte formue som overstiger 2 000 000 kroner. Satsen skal være 0,675 pst. for formue inntil 20 000 000 kroner og 0,875 pst.
for den delen av formuen som overstiger 20 000 000 kroner opp til 100 000 000 kroner. For formue over
100 000 000 kroner skal satsen være 1,075 pst. For personlig
skattyter etter skatteloven § 2-3 første ledd bokstav k, l, m og
n, skal satsen være 1,2 pst. for formue over 2 000 000 og inntil 20 000 000 kroner,
og 1,4 pst. for den delen av formuen
som overstiger 20 000 000 kroner opp til 100 000 000 kroner. For formue over 100 000 000 kroner skal satsen
være 1,6 pst.
Ektefeller som skattlegges under ett for begges
formue, jf. skatteloven § 2-10, svarer formuesskatt til staten av
den delen av ektefellenes samlede antatte formue som overstiger 4 000 000 kroner. Satsen skal være 0,675 pst. for formue inntil 40 000 000 kroner og 0,875 pst.
for den delen av formuen som overstiger 40 000 000 kroner opp til 200 000 000 kroner. For formue over 200 000 000 kroner skal satsen
være 1,075 pst.
§ 2-3 skal lyde:
§ 2-3 Formuesskatt til
kommunene
Det svares formuesskatt til kommunen dersom skattyter
ikke er fritatt for slik skatteplikt etter skatteloven kapittel
2. Personlig skattyter og dødsbo skal ha et fradrag i formuen på 2 000 000 kroner. For ektefeller som skattlegges
under ett for begges formue, jf. skatteloven § 2-10, skal fradraget
være 4 000 000 kroner. Når skattyter
har formue i flere kommuner, fordeles fradraget etter reglene i
skatteloven § 4-30 første og annet ledd. Satsen for formuesskatt
til kommunene må ikke være høyere enn 0,525 pst. Maksimumssatsen
gjelder når ikke lavere sats er vedtatt av kommunen.
II
Endringene under I trer i kraft straks.»
Dette medlem viser
til at Rødt jobber for et mer rettferdig skattesystem, og at det
blant annet handler om å fjerne særregler som særlig favoriserer
de med store kapitalinntekter. Dette medlem viser
til at skjermingsrenta for 2025 ble fastsatt til 3,9 pst., og at
det innebærer at en person som har investert 1 mrd. kroner, dermed
kan ta ut 39 mill. kroner helt skattefritt i år. Dette
medlem mener skjermingsfradraget er et svært problematisk
element i det norske skattesystemet, som bidrar til at rike kapitaleiere
betaler en lavere effektiv skattesats på sine inntekter enn det
folk flest gjør.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
fram forslag i statsbudsjettet for 2026 om å fjerne skjermingsfradraget.»
Tette skattehull
Dette medlem viser
til at rike personer donerer store summer til politiske partier,
og at dette ofte gjøres gjennom selskaper de kontrollerer. Dette medlem viser til svar på spørsmål
21 fra Rødts fraksjon til revidert nasjonalbudsjett 2025, der det
framkommer at det å gi gjennom selskap gjør at den rike giveren
i mange tilfeller vil slippe å betale utbytteskatt, sammenlignet
med om pengene hadde blitt gitt som privatperson, og at provenytapet
ved dette skattehullet anslås til om lag 10 mill. kroner.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
fram forslag i statsbudsjettet for 2026 om at gaver fra selskap
til politiske partier i alle tilfeller skal utløse utbytteskatt.»
Dette medlem viser
til at det den siste tiden har vært flere oppslag i media som dokumenterer
at store eiendomsaktører benytter seg av et smutthull i lovverket
som gjør at de kan unngå å betale gevinstskatt ved salg av boliger,
dersom de først har omgjort tidligere leiegårder til borettslag.
Den skattemessige besparelsen anslås å være i milliardklassen.
Dette medlem viser
til at både forhenværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum
og finansminister Jens Stoltenberg i svar på skriftlige spørsmål
fra Rødt har uttalt at dette er uønskede skattetilpasninger.
Dette medlem mener
dette skattehullet bør tettes for å gjøre skattesystemet mer rettferdig,
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
fram forslag som sørger for at det ikke er mulig å selge utleiegårder
uten å betale skatt av gevinsten ved å opprette borettslag og på den
måten utnytte et hull i skattereglene.»
Annen inndekning
Dette medlem mener
at stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer tjener for mye
sammenlignet med en vanlig inntekt. Dette bidrar til å skape en
politikerklasse som mangler kontakt med vanlige folk. Godtgjørelsene
foreslås derfor redusert med om lag 20 pst. slik at staten sparer
36 mill. kroner i inneværende år. Dette medlem viser
til at Rødt også foreslår å beholde taket i statens lederlønnssystem
på 2 mill. kroner, å kutte bevilgningen til havvind-satsing, samt
å kutte den foreslåtte bevilgningen til NATOs nye luftoperasjonssenter.
Dette medlem viser
til at disse tiltakene, i tillegg til økt formuesskatt og fjerning
av skjermingsfradraget, totalt bidrar til å frigjøre om lag 3,3
mrd. kroner som kan brukes til å finansiere tiltak for å styrke
økonomien til vanlige familier.
Kap./post
|
Rødts inndekning
|
Beløp (mill. kr)
|
5501.70
|
Mer
progressiv formuesskatt
|
-1 540,0
|
5501.70
|
Fjerne
skjermingsfradraget
|
-1 200,0
|
21.1
|
Kutte
i godtgjørelse for statsråder fra 1.5.25
|
-7,0
|
41.1
|
Kutte
i godtgjørelse for stortingsrepresentanter fra 1.5.25
|
-29,0
|
2309.1
|
Ikke
øke lønnstak for statlige lederlønninger
|
-1,1
|
1800.72
|
Kutte
satsing på havvind til havs
|
-5,0
|
1850.21
|
Kutte
satsing på havvind til havs, med unntak av kartlegging av biomangfold
|
-44,0
|
1710.47
|
Kutte
bevilgning til Natos nye luftoperasjonssenter
|
-318,0
|
1720.1
|
Kutte
bevilgning til Natos nye luftoperasjonssenter
|
-120,0
|