Søk

Innhold

2. Revidert nasjonalbudsjett 2025

2.1 Sammendrag fra Meld. St. 2 (2024–2025)

Hovedlinjer i den økonomiske politikken og utsiktene for norsk økonomi

Usikre tider krever trygg styring. Regjeringen vil skape trygghet for folks og landets økonomi gjennom en ansvarlig økonomisk politikk og god forvaltning av fellesskapets ressurser. Vi vil bidra til bærekraftig økonomisk vekst, høy sysselsetting, lavere prisvekst og at folk får bedre råd.

Etter mange tiår med fred og fremgang er det krig i Europa. Økte tollmurer og økonomisk uro truer i tillegg tryggheten for næringsliv og arbeidstakere.

Regjeringen er på jobb for Norge. Regjeringen slår ring om og garanterer for EØS-avtalen, og arbeider for å beskytte norske arbeidsplasser mot økte tollsatser, blant annet gjennom tett kontakt mot EU for å komme innenfor eventuelle beskyttelsestiltak.

I møte med økende usikkerhet skal vi føre en ansvarlig politikk som bidrar til økonomisk vekst og høy sysselsetting. Regjeringens mål er at folk skal få det bedre gjennom en kombinasjon av reallønnsvekst, rettferdig fordeling og gode velferdstjenester. Etter ti år der folk knapt har hatt reallønnsvekst, steg lønningene igjen mer enn prisene i fjor. Samtidig har regjeringen gjort skattesystemet mer omfordelende og redusert skatten på lave og middels inntekter. Flere av regjeringens velferdsreformer får nå full effekt, slik som lavere barnehagepris.

I tillegg til å håndtere konsekvensene av en urolig verden, skal vi gjennom store omstillinger i norsk økonomi som følge av knapphet på arbeidskraft, voksende omsorgsoppgaver overfor en aldrende befolkning, overgang til lavutslippssamfunnet, samt utvikling og bruk av ny teknologi. Dette er nærmere omtalt i perspektivmeldingen.

Regjeringen jobber for at Norge kommer gjennom omstillingen på en rettferdig måte, som tar vare på det sterke fellesskapet, de små forskjellene og den høye tilliten i vårt samfunn. Omstilling gir samtidig nye muligheter for arbeid, verdiskaping og inkludering. Regjeringen vil at folk og næringsliv skal ha rammevilkår som bidrar til økt verdiskaping og til å få flere ut i arbeid.

I de siste budsjettene har det vært nødvendig med betydelig økte utgifter til forsvar, mottak av ukrainske fordrevne og støtte til Ukraina gjennom Nansen-programmet. Denne våren har et enstemmig Storting samlet seg om en ytterligere kraftig styrking av Nansen-programmet, til i alt 85 mrd. kroner for inneværende år.

I revidert budsjett er det i tråd med Arbeiderparti-regjeringens politiske prioriteringer lagt vekt på å unngå en mer ekspansiv finanspolitikk for å sikre at den positive utviklingen i økonomien kan fortsette. Forslaget til revidert nasjonalbudsjett viser at regjeringens fremste prioritering er å videreføre trygg styring i den økonomiske politikken. Vi følger kursen fra budsjettet som ble vedtatt i fjor høst. De nødvendige utgiftsøkningene er prioritert innenfor en ansvarlig ramme hvor bruken av fondsmidler ligger godt under den forventede realavkastningen av fondet. Sett bort fra den økte støtten til Ukraina på 50 mrd. kroner er pengebruken på samme nivå som i det vedtatte budsjettet fra i høst. Den økte støtten til Ukraina vil gå uavkortet til internasjonale initiativer og kjøp fra ukrainsk forsvarsindustri.

Til tross for uro ute er aktiviteten i norsk økonomi på vei opp. Prisstigningen er redusert, arbeidsledigheten er lav, og Norges Bank har varslet at renten mest sannsynlig settes ned i løpet av året. Ansvarlige budsjetter, sterke og ansvarlige parter i arbeidslivet, og et trygt og velorganisert arbeidsliv har bidratt til denne utviklingen, med utsikter til fortsatt økt kjøpekraft for husholdningene og god konkurranseevne for næringslivet.

Økt aktivitet i norsk økonomi, men stor usikkerhet om de internasjonale utsiktene

Verdensøkonomien har endret seg betydelig siden i høst, med kraftig økte tollsatser og handelspolitiske spenninger mellom USA og andre land. Kombinasjonen av handelskonflikter og økt usikkerhet kan føre til lavere økonomisk vekst og høyere inflasjon. Virkningen varierer mellom land. Den vil trolig bli størst for de landene der tollsatsene øker mest, og for land som er tett integrert i amerikanske verdikjeder. Europeiske land ser så langt ut til å rammes mindre. Høyere forsvarsutgifter vil i noen grad motvirke de negative effektene av tolltiltakene på den økonomiske aktiviteten i Europa. Sammenlignet med anslagene i Nasjonalbudsjettet 2025 er vekstanslaget for våre handelspartnere noe lavere, mens prisveksten anslås litt høyere. Risikoen for et økonomisk tilbakeslag i verdensøkonomien har økt, og mange land vil bli rammet dersom handelskonfliktene internasjonalt varer ved.

Her hjemme tilsier lav arbeidsledighet, fortsatt sysselsettingsvekst og god reallønnsvekst at aktivitetsveksten vil ta seg opp fremover. Anslaget på veksten er lavere enn til nasjonalbudsjettet på grunn av svakere utvikling ute, men også fordi oppgangen i boliginvesteringene ventes å komme litt senere. For norsk økonomi kommer virkningen av økte tollsatser og usikkerheten om handelspolitikken internasjonalt først og fremst gjennom svakere vekst i verdensøkonomien, og spesielt europeiske økonomier, som er vårt største eksportmarked. BNP-veksten i fastlandsøkonomien anslås til 1,8 pst. i år, ned fra et anslag på 2,3 pst. i høst. Anslaget for sysselsettingsveksten er lite endret, mens arbeidsledigheten er anslått litt lavere, med en registrert ledighet på om lag 2 pst. også fremover.

Selv om Norge ikke innfører høyere tollsatser, kan tollmurer i andre land øke den importerte prisveksten. Økt tilbud av varer til det europeiske markedet, for eksempel fra Asia, kan trekke i motsatt retning. Sammenlignet med nasjonalbudsjettet er anslaget på prisveksten for i år og neste år omtrent uendret, på henholdsvis 2,8 og 2,6 pst. De siste årene har prisveksten kommet ned uten at arbeidsledigheten har blitt høy. Det er likevel fortsatt usikkerhet om hvor lang tid det tar før prisveksten kommer ned til målet. Prisveksten ventes å avta gradvis videre, men fortsatt høy prisvekst på norske varer og tjenester bidrar til at den holder seg noe over inflasjonsmålet.

God inntjening i store deler av industrien, sammen med høy etterspørsel etter arbeidskraft og lav arbeidsledighet, bidrar til høy lønnsvekst. I fjor endte årslønnsveksten på 5,6 pst., fire tideler mer enn ventet i nasjonalbudsjettet, og reallønnsveksten ble på 2,4 pst. Det er den høyeste veksten i kjøpekraften siden 2012. For i år legges det til grunn en årslønnsvekst på 4,4 pst., i tråd med de tariffoppgjørene hvor det er kommet til enighet. Det tilsier god reallønnsvekst også i år. I sum forventes lønningene å øke nominelt med 10 pst. i 2024 og 2025.

Usikkerheten om den økonomiske utviklingen fremover er uvanlig stor. Omfanget av og tidspunktet for økte tollsatser er fremdeles uklart. Usikkerhet om hvordan økte tollsatser vil påvirke vekst og inflasjon skaper i tillegg usikkerhet om sentralbankenes rentesetting fremover, både ute og hjemme. Den store usikkerheten kan i seg selv virke negativt på den økonomiske utviklingen ved å bidra til utsatte beslutninger om investeringer og konsum, samt gjennom uro i finansmarkedene. Handelsavtaler som tar tollsatsene ned igjen, slik som avtalen mellom USA og Kina, vil være positivt, men usikkerheten er likevel ikke borte. Det er risiko for at verdensøkonomien kan rammes mer enn lagt til grunn i denne meldingen, og dermed også at veksten blir svakere i Norge. Uro i finansmarkedene kan gi endringer i priser på verdipapirer, valutakurser og finansieringskostnader. Et langvarig fall i fondsverdien svekker det finanspolitiske handlingsrommet. Finansiell uro kan også påvirke tilgangen på finansiering for norske banker, som henter store deler av sin gjeldsfinansiering i utlandet. Samtidig er norske banker solide og lønnsomme blant annet som følge av høyere krav til kapitaldekning og likviditet de siste årene. Det gjør det norske finanssystemet godt rustet mot økonomiske tilbakeslag og forstyrrelser, se omtale i Meld. St. 26 (2024-2025) Finansmarkedsmeldingen 2025.

De økonomiske utsiktene er nærmere omtalt i kapittel 2 i meldingen.

Trygg økonomisk styring i en urolig tid

Regjeringen legger vekt på trygg styring i en urolig tid. Handlingsregelen ligger til grunn for budsjettpolitikken. Finanspolitikken skal bidra til en stabil økonomisk utvikling, både på kort og lang sikt, og brukes til å jevne ut svingninger i økonomien. I lys av utsiktene for økonomien og renten har regjeringen lagt vekt på å unngå en mer ekspansiv finanspolitikk.

Samlet sett innebærer regjeringens forslag til revisjon av budsjettet for 2025 en økning i fondsuttaket, målt ved den strukturelle oljekorrigerte budsjettbalansen, på 50 mrd. kroner sammenlignet med budsjettet Stortinget vedtok før jul. Økningen skyldes i sin helhet at Nansen-programmet er styrket med 50 mrd. kroner. Dette er midler som uavkortet går til internasjonale initiativer og kjøp fra ukrainsk forsvarsindustri.

Regjeringens forslag til budsjettrevisjon innebærer et uttak fra Statens pensjonsfond utland på 2,7 pst. Det er uendret fra budsjettet Stortinget vedtok før jul, til tross for den økte støtten til Ukraina. Det må ses i lys av at fondsverdien ved inngangen til året ble høyere enn lagt til grunn i budsjettet i fjor høst. Fondet falt imidlertid markert i mars og april, særlig da USA økte tollsatsene kraftig. På det laveste var verdien under 18 000 mrd. kroner, nær 2 000 mrd. kroner lavere enn ved årsskiftet, men har i det siste steget noe igjen. Utslagene i fondsverdien gjennom våren viser at vi må være forberedt på å håndtere store og brå fall. Både hensynet til langsiktig bærekraft i statsfinansene og risikoen for et stort fall i fondsverdien taler for at fondsuttaket i normale tider bør ligge godt under 3 pst. av fondskapitalen.

I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett legger regjeringen frem oppdaterte anslag for utgifter og inntekter og foreslår nødvendige utgiftsendringer, slik som nye anslag for folketrygden. De strukturelle skatteinntektene anslås noe høyere enn i fjor høst. Regjeringen foreslår også enkelte tilleggsbevilgninger som følger opp tidligere varslede og vedtatte saker, som økt støtte til Ukraina og Norgespris på strøm.

For 2025 anslås bruken av fondsmidler å utgjøre 12,9 pst. av BNP for Fastlands-Norge, en økning fra 10,3 pst. i 2024. Sett utenom den økte støtten til Ukraina på 50 mrd. kroner er fondsuttaket som andel av BNP for Fastlands-Norge (trend) og budsjettimpulsen uendret fra budsjettet Stortinget vedtok før jul, på henholdsvis 11,7 pst. og 1,3 prosentenheter.

Ulike offentlige inntekter og utgifter har forskjellig virkning på aktiviteten i fastlandsøkonomien. Beregninger med de makroøkonomiske modellene Finansdepartementet benytter, tyder på at budsjettopplegget for 2025 øker BNP for Fastlands-Norge med 0,5 pst. i år. Siden finanspolitikken virker med et tidsetterslep, bidrar også tidligere års budsjetter ekspansivt på den økonomiske aktiviteten i år. Den vedtatte økningen i støtten til Ukraina, som uavkortet vil gå til internasjonale initiativer og kjøp fra ukrainsk forsvarsindustri, ventes ikke å påvirke aktiviteten i norsk økonomi.

Regjeringen foreslår å innføre en ordning for fastpris på strøm på 40 øre/kWh ekskl. merverdiavgift og andre avgifter fra 1. oktober 2025 (Norgespris), samt støtteordninger for fjernvarme. Regjeringen foreslår også lavere avgift på strøm, se omtale nedenfor. Forsvarsbudsjettet er økt vesentlig i 2025, og regjeringen foreslår en ytterligere økning til etablering av midlertidig luftoperasjonssenter for NATO. Regjeringen foreslår også å øke overføringene til kommunene for å dekke økte pensjonsutgifter som følge av ny offentlig AFP. Videre anslås økte utgifter under folketrygden, hvor det særlig er utgiftene til uføretrygd, sykepenger og arbeidsavklaringspenger som trekker opp. I motsatt retning er utgifter til mottak og integrering av flyktninger nedjustert fordi det antas å komme færre flyktninger til landet. Kostnadsanslaget for strømstøtteordningen er også nedjustert fordi strømprisene er lavere.

Budsjettpolitikken er nærmere omtalt i avsnitt 3.1 i meldingen, og en nærmere oversikt over utgifts- og inntektsendringer gis i Prop. 146 S (2024–2025).

Hovedutfordringer i årene fremover

I tillegg til usikkerheten knyttet til fremtidig handelsregime og sikkerhetssituasjon, står norsk økonomi overfor flere utfordringer i årene fremover. Disse ble det redegjort for i perspektivmeldingen, og de er et utgangspunkt for flere av Arbeiderparti-regjeringens viktigste politiske prioriteringer. Viktigst er:

  • – Kamp om arbeidskraften:

    Arbeidsmarkedet er stramt, arbeidsledigheten er lav, og det er flere næringer og offentlige virksomheter som har utfordringer med å få tak i kompetent arbeidskraft. Mangelen på arbeidskraft vil forsterkes i takt med at befolkningen eldes. Samtidig står for mange utenfor utdanning eller arbeid. Sammenlignet med andre land har vi lavere yrkesdeltakelse i aldersgruppen 40–59 år og for mange unge som mottar helserelaterte ytelser. Regjeringen har som mål å øke andelen sysselsatte. Siden arbeidsledigheten allerede er lav, må en økning i sysselsettingen fremover i hovedsak komme ved at frafallet fra arbeidslivet reduseres eller ved økt deltagelse fra grupper som i dag står utenfor arbeidsmarkedet.

  • – Lav produktivtetsvekst:

    Omstilling er ofte nøkkelen til økt produktivitet og økonomisk fremgang. Produktivitetsnivået i Norge er høyt, og høyere enn i de fleste andre land, men veksten har avtatt både i Norge og andre land og vært lav i årene etter finanskrisen. Det pågår diskusjoner både i EU og i Norge om tiltak for å løfte produktiviteten, herunder hvordan omfattende regelverk på ulike områder kan begrense mulighet til vekst og effektiv ressursbruk.

  • – Fortsatt god fordeling:

    Små forskjeller og stabil tilgang på velferdstjenester må bevares i møte med omstillingene og at mange lever lenger. God fordeling er også en forutsetning for at alle skal få del i gevinstene ved internasjonal handel, og dermed en forutsetning for fortsatt velstand og vekst.

Norge har en sterk økonomi, stor finansformue, høy sysselsetting og en kompetent arbeidsstyrke. Det gir et godt utgangspunkt for å ta tak i utfordringene vi står overfor. Samtidig må vi unngå at formuen i pensjonsfondet står i veien for tiltak som kan virke effektiviserende eller produktivitetsfremmende her og nå. Regjeringen mener det er viktig at vi tar tak i de langsiktige utfordringene, og ikke utsetter nødvendig omstilling, som ville svekke velferden på sikt. Derfor fører regjeringen en ansvarlig økonomisk politikk som bidrar til bærekraftig økonomisk vekst og høy sysselsetting.

Regjeringen har blant annet nedsatt en kommunekommisjon som skal foreslå endringer i statens styring av kommunesektoren som legger til rette for god ressursbruk, fleksibel bruk av personell og effektiv oppgaveløsning i kommunesektoren.

I møte med klimautfordringen har landene gjennom Parisavtalen blitt enige om felles innsats for å begrense den globale oppvarmingen. I henhold til avtalen skal landene melde inn nye eller oppdaterte klimamål hvert femte år. Regjeringen foreslår i Prop. 129 L (2024–2025) Endringer i klimaloven (klimamål for 2035), at Norges nye klimamål for 2035 er å redusere utslippene med minst 70–75 pst. sammenlignet med utslippsnivået i 1990. Det vil være et rettferdig og ambisiøst bidrag i tråd med å begrense den globale temperaturøkningen til 1,5 grader. For å kunne sette et høyt ambisjonsnivå for det nye Parismålet vil Norge bruke en kombinasjon av nasjonale utslippskutt, samarbeid med EU og kjøp av utslippsreduksjoner utenfor EU/EØS. Målet skal i hovedsak nås gjennom nasjonale tiltak og gjennom samarbeid med EU. Regjeringen har også lagt frem Meld. St. 25 (2024–2025) Klimamelding 2035 – på vei mot lavutslippssamfunnet, som legger rammene for regjeringens klimapolitikk mot 2035.

Kommuneøkonomien

Kommunesektoren (som består av kommuner og fylkeskommuner) utgjør en stor andel av offentlig sektor og har ansvaret for noen av de viktigste tjenestene i innbyggernes hverdag. Hver femte av de sysselsatte i Norge jobber i kommunesektoren. Regjeringen er opptatt av at kommunene har en forutsigbar økonomi som sikrer felles velferd, og som bidrar til trygghet, vekst og bosetting i hele landet.

Etter en lang periode med god kommuneøkonomi, gjenspeilet i gode netto driftsresultater og sparing i disposisjonsfond, står nå mange kommuner i en utfordrende situasjon. Kommunesektoren fikk i fjor en skattesvikt på 8,5 mrd. kroner sammenlignet med anslaget som forelå da kommunene vedtok sine 2024-budsjetter, etter mange år med høyere skatteinntekter enn ventet (merskattevekst). Det meste av merskatteveksten har vært midlertidig inntekter, og det kan ha skjult underliggende utfordringer i sektoren som har bygget seg opp over flere år. I lys av ny informasjon om den krevende situasjonen i kommuneøkonomien sluttet Stortinget seg i fjor høst til regjeringens forslag om å gi kommunesektoren økte bevilgninger på 5 mrd. kroner i 2024 og 2025. Sammen med en ventet bedring i skatteinntektene anslås det å løfte de frie inntektene betydelig i 2025.

I Kommuneproposisjonen 2026 legger regjeringen opp til en fortsatt styrking av det kommunale tjenestetilbudet neste år, og det varsles et intervall for realvekst i kommunesektorens frie inntekter på mellom 4,2 og 4,9 mrd. kroner.

Kommuneøkonomien er nærmere omtalt i avsnitt 3.2 i meldingen.

Skatte- og avgiftsopplegget

Regjeringen foreslår enkelte endringer i skatte- og avgiftsreglene. Samlet anslås nye forslag til endringer i skatter og avgifter å redusere provenyet med om lag 1,8 mrd. kroner påløpt i 2025 sammenlignet med saldert budsjett for 2025. Den bokførte virkningen av forslagene er et provenytap på om lag 1 mrd. kroner i 2025. Medregnet provenyvirkninger i senere år gir forslagene et provenytap på om lag 3,7 mrd. kroner årlig.

I januar varslet regjeringen tiltak for å redusere nettleien. Regjeringen presenterte en reduksjon i merverdiavgiftssatsen på nettleie til 15 pst. som et tiltak for å oppnå dette. Det vil dempe kostnadsøkninger som følge av nødvendige investeringer i strømnettet. Dette formålet kan en også oppnå ved å redusere elavgiften. Redusert elavgift skiller seg fra redusert merverdiavgift ved at det også kommer næringsdrivende til gode. I tillegg treffer redusert elavgift mer enn 80 pst. av befolkningen i Nord-Norge. Regjeringen foreslår derfor å redusere nettleien ved å redusere elavgiften med 4,4 øre per kWh i alle måneder fra 1. juli 2025. Forslaget anslås å gi et bokført provenytap på 725 mill. kroner i 2025. Helårsvirkningen av forslaget er et provenytap på 3,1 mrd. kroner. Regjeringen tar også sikte på å fjerne Enova-avgiften med virkning fra 1. januar 2026.

Det foreslås å innføre en delingsordning for fornybar kraft tilpasset næringsområder. Det tas sikte på innføring fra 1. juli 2025. Formålet er å gi insentiver til etablering av ny fornybar kraftproduksjon i tilknytning til næringsområder, først og fremst solcelleanlegg på tak av næringsbygg. Forslaget anslås å gi et bokført provenytap på 8 mill. kroner i 2025. Helårsvirkningen av forslaget er et provenytap på 30 mill. kroner.

Regjeringen foreslår å innføre en kontoordning for jordbruket etter modell av tømmerkontoen for skogbruket fra 1. januar 2025. Det gjør det mulig å fordele inntektene utover flere år og dermed få en jevnere skattebelastning mv. Forslaget anslås å gi et påløpt og bokført provenytap på 570 mill. kroner i 2025. På sikt anslås forslaget å gi et årlig provenytap på 40 mill. kroner.

I tillegg foreslår regjeringen enkelte andre mindre justeringer på skatte- og avgiftsområdet. Skatte- og avgiftspolitikken er nærmere omtalt i Prop. 145 LS (2024–2025) Endringar i skatte- og avgiftslovgivinga.

2.2 Komiteens merknader

2.2.1 Merknader fra Arbeiderpartiet

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen har foreslått et revidert nasjonalbudsjett som prioriterer trygghet for folk og for landet. Det reviderte budsjettet bygger på regjeringens forslag til statsbudsjett og budsjettenigheten mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Statsbudsjettet prioriterte gode velferdstjenester i hele landet, trygghet og beredskap i en ny sikkerhetspolitisk situasjon, og at Norge tar ansvar i en mer urolig verden. Enigheten på Stortinget inkluderte flere viktige grep, inkludert en økning av barnetrygden på 202 kroner i måneden fra 1. mai, billigere tannhelse for 25–28-åringer og økt låneramme i Husbanken. Disse medlemmer peker på at forslaget til revidert nasjonalbudsjett inkluderer Stortingets enighet om å gi 50 mrd. kroner mer til Ukraina i 2025. Revideringen inneholder også midler til å innføre Norgespris på strøm for husholdninger og fritidsboliger fra 1. oktober 2025 for å gi nordmenn trygghet og forutsigbarhet i hverdagen. Ser man bort fra den økte støtten til Ukraina er uttaket fra Statens pensjonsfond utland (SPU) omtrent uendret sammenlignet med det vedtatte budsjettet. Disse medlemmer viser til at unormalt høy prisvekst og økt uro i verden har økt behovet for å gjennomføre større revideringer av budsjettet de siste årene. At uttaket fra SPU er omtrent uendret sammenlignet med saldert budsjett, illustrerer at den generelle konsumprisindeksen og den underliggende prisveksten nå begge er langt lavere enn den var for noen år siden. Disse medlemmer mener at regjeringens forslag til revidert budsjett er trygg økonomisk styring i praksis, gir trygghet for morgendagen og tro på framtida. Disse medlemmer viser for øvrig til pkt. 1.1 i denne innstillingen.

2.2.2 Merknader fra Høyre

Komiteens medlemmer fra Høyre mener Norge må rustes for økte krav og større utfordringer. Vi skal styrke Forsvaret og bygge økonomien sterkere i møte med større konflikter og usikkerhet. Vi skal omstille oss for å opprettholde velferden med flere eldre, et grønt skifte og færre oljeinntekter. Norge har alle muligheter for å lykkes. Da må det lønne seg mer å jobbe, skape og investere. Det som haster minst, må vike for det som betyr mest. Norge skal være et land der barna lærer mer på skolen, der pasienter får hjelp i tide, og der trygghet og rettssikkerhet preger samfunnet. Politikken må gjøre det enklere å lykkes og gi folk større frihet til å forme sin egen fremtid. Bare gjennom arbeid, kunnskap og trygghet kan vi bygge et samfunn som holder sammen over tid, der neste generasjon får større muligheter.

Disse medlemmer viser til at statens utgifter må holdes på et nivå landet kan bære over tid, uten at neste generasjon må øke skattene betydelig eller kutte kraftig. Dette er kjernen i ansvarlig økonomisk politikk. Regjeringen Støre har økt oljepengebruken med 220 mrd. kroner fra regjeringen Solbergs siste budsjettforslag for 2022 til regjeringens forslag ved revidert nasjonalbudsjett 2025. I samme periode har regjeringen reelt tatt inn 130 mrd. kroner i økte skatter.

Regjeringen har ikke lagt frem langsiktige reformer for å øke vekstkraften i norsk økonomi eller for å gjøre offentlig sektor mer effektiv. Statens utgifter øker nå langt raskere enn hva som er bærekraftig, samtidig som grunnlaget for verdiskaping og velferd i fremtiden svekkes.

Under regjeringen Støre har budsjettene ofte sprukket med store beløp gjennom året. Styringen har vært svak. Budsjettbehandlingen på Stortinget har vært preget av økt pengebruk for å dekke over politisk uenighet og forslag utarbeidet og fremsatt i siste liten.

Norsk økonomi preges fortsatt av unormalt høy prisvekst og ekspansiv finanspolitikk. Budsjettene for 2023–2025 bidrar ifølge Finansdepartementets økonomimodell KVARTS til å øke aktiviteten i økonomien med 2,8 pst. Det meste av dette skyldes at budsjettene i 2023 og 2024 hadde langt høyere utgifter enn opprinnelig planlagt.

I flere av våre naboland er inflasjonen nå nær det langsiktige målet. Sentralbankene i Sverige, Sveits, Danmark, Finland og resten av euroområdet har satt ned styringsrenten flere ganger. Norges Bank har derimot måttet utsette sine planlagte reduksjoner i styringsrenten flere ganger.

Høyres alternative budsjetter har hatt lavere oljepengebruk enn vedtatt budsjett denne stortingsperioden. Samtidig har budsjettene prioritert det viktigste først: Forsvaret, politi, lavere skatter for næringslivet, bedre privat økonomi og kunnskap i skolen.

Disse medlemmer viser til Høyres alternative statsbudsjett for 2025. Revidert nasjonalbudsjett er en justering av vedtatt budsjett, hvor det er begrenset hvilke endringer som kan gjøres midt i året. Høyres vil omprioritere for å styrke Forsvaret, redusere ventetidene i sykehusene, bekjempe kriminalitet og kutte strømregningen for folk og bedrifter.

2.2.3 Merknader fra Senterpartiet

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at det fremlagte reviderte nasjonalbudsjettet baserer seg på statsbudsjettet for 2025 som ble lagt frem med Senterpartiet i regjering, og inngått budsjettavtale mellom Arbeiderparti-Senterparti-regjeringen og Sosialistisk Venstreparti. Disse medlemmer viser til at statsbudsjettet for 2025 hadde som mål å bidra til trygghet for folk og land i ei urolig tid og å utvikle hele Norge videre. Inn i 2025 så vi tydelige tegn til vekst i økonomien, med en prisstigning på vei ned, lav ledighet og et norsk næringsliv med gode resultater. Det fremlagte reviderte budsjettet følger i all hovedsak retningen som ble lagt med statsbudsjettet for 2025.

Disse medlemmer viser til forhandlingene mellom Senterpartiet, Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti om revidert nasjonalbudsjett, og viser til omtale av disse medlemmers hovedprioriteringer i avsnitt 3.2.3 i denne innstillingen.

2.2.4 Merknader fra Fremskrittspartiet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at regjeringen i liten grad fremmer forslag som hensyntar de problemstillingene samfunnet står overfor, dette gjelder både for innbyggerne og næringslivet.

Disse medlemmer viser til at det på flere områder har vært en negativ utvikling under dagens regjering, og som regjeringen ikke har evnet å forbedre. Disse medlemmer viser til at den norske styringsrenten fremdeles er på 4,5 pst., samtidig som sentralbankene i våre naboland ved flere anledninger har senket renten. Disse medlemmer viser blant annet til Sverige, hvor styringsrenten er 2,25 pst., altså 2,25 prosentpoeng lavere enn i Norge.

Disse medlemmer viser til at regjeringen ved gjentatte anledninger har trukket frem det faktum at majoriteten av jobbveksten etter 2021, har kommet i privat sektor. Mye av grunnen til dette skyldes ettervirkningene av pandemien. Tallene viser at det siden 4. kvartal 2023, har kommet betydelig flere jobber i offentlig sektor, enn i privat sektor. Disse medlemmer viser til tall fra SSB og Finans Norge, som viser at 86,5 pst. av sysselsettingsveksten i perioden 2. kvartal 2024 til 1. kvartal 2025 har skjedd i offentlig sektor. Dette er en tydelig negativ trend, som disse medlemmer er bekymret for.

Disse medlemmer viser videre til at regjeringen skryter av lav arbeidsledighet i Norge, sammenlignet med andre europeiske land. Disse medlemmer vil understreke at dette er riktig, om man ser på arbeidsledigheten isolert sett. Legger man sammen arbeidsledigheten og de som går på AAP og uføretrygd i Norge, er tallet betydelig høyere. Disse medlemmer viser til at det totale utenforskapet i Norge er stort, og er svært bekymret for den negative utviklingen, spesielt blant unge mennesker. Disse medlemmer understreker at dette er arbeidskraft samfunnet trenger, samtidig som de offentlige utgiftene stiger i takt med økt utenforskap.

Disse medlemmer viser til at høye drivstoffpriser og strømpriser har blitt den nye normalen under dagens regjering. Dette har bidratt til at vanlige folk sliter med å få endene til å møtes. Med drivstoffpriser over 20 kroner, har disse medlemmer sett behovet for avgiftslettelser og foreslår i revidert budsjett å fjerne veibruksavgiften. Disse medlemmer viser til at det under strømkrisen ble vedtatt en strømstøtteordning. Denne ordningen mener disse medlemmer på langt nær er god nok, og har derfor foreslått en makspris på 50 øre inkl. mva. Disse medlemmer viser videre til kapittel 3.2.4 for nærmere omtale av veibruksavgiften og strømstøtte.

Under dagens regjering er det blitt innført skatter over natten, økning i formueskatt og utbytteskatt og generelt en uforutsigbar skatte og avgiftspolitikk. Disse medlemmer viser til at dette har hatt store konsekvenser for Norge. Det har ført til at flere hundre kapitalsterke nordmenn har flyttet ut av landet, men også at utenlandske investorer vegrer seg for å investere i Norge. Frem til 1. kvartal 2025 hadde utenlandske investorer nettosolgt norske aksjer på børsen i ti kvartal på rad. Disse medlemmer mener dette er en negativ trend, som viser hvordan utenlandske investorer ser på Norge som et land å investere i. I tillegg til dette har man sett en rekordsvak kronekurs, som har falt brutalt under dagens regjering.

Disse medlemmer viser til at regjeringen gang på gang skryter av at det går så godt i Norge. Faktum er at det på mange områder går feil vei, og regjeringen viser ingen evne til å snu trenden. Disse medlemmer konstaterer at det er svært få tiltak i dette budsjettet som prioriterer folks hverdagsøkonomi og rammevilkår for næringslivet. Disse medlemmer viser til kapittel 3.2.4, hvor Fremskrittspartiets prioriteringer blir redegjort for, prioriteringer som i langt større grad hensyntar den vanskelige økonomiske situasjonen mange nordmenn står i dag.

2.2.5 Merknader fra Sosialistisk Venstreparti

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett er for svakt i møte med dyrtiden, de økte forskjellene og miljøkrisen, og at budsjettet mangler treffsikre nok tiltak for å møte disse utfordringene. Dette medlem viser til at fjoråret var det varmeste året noensinne målt, og april i år var den varmeste april målt. Dette understreker behovet for fortgang i et rettferdig grønt skifte, som kutter utslipp og sikrer industri og arbeidsplasser. Dette medlem mener det er behov for å styrke velferden og folks økonomi i en krevende tid. En million nordmenn kan ikke håndtere en uforutsett utgift, en av fem foreldre tar barna ut av fritidsaktiviteter fordi de ikke lenger kan ta seg råd. Derfor ønsker Sosialistisk Venstreparti å gjøre barnehage gratis for alle. Det er et tiltak for å utvide velferden og for å trygge barnefamiliene økonomisk. Gratis barnehage vil sikre at familier sitter igjen med mer på slutten av måneden, samtidig som det er et viktig tiltak for å gi alle barn en god start på livet. Barnehage har en positiv effekt på barns senere utdanning og yrkesaktivitet.

Dette medlem viser til at hovedprioriteringene i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett for 2025 var at ulikheten skal ned, velferden styrkes og at folk skal få bedre råd, i tillegg til å kutte klimagassutslippene og ta vare på natur, og vise internasjonal solidaritet.

Dette medlem peker på at Sosialistisk Venstreparti fra opposisjon gjennomfører to store velferdsreformer: utrulling av gratis kjernetid i SFO og tannhelsereform. Dette medlem viser til viktigheten av å fortsette arbeidet med å likestille tannhelse med andre helsetjenester. Dette medlem viser videre til viktigheten av at SFO skal være et gratis fellesskap med lek, fysisk aktivitet og kulturtilbud – et tilbud som utjevner ulikheter. Parallelt med å sikre at flere barn får ta del i leken, må det derfor jobbes for å styrke kvaliteten i SFO og sikre en god nok bemanning.

Bolig- og eiendomsmarkedet har blitt en driver for økt ulikhet i Norge. Dette medlem mener regjeringens forslag til revidert budsjett er altfor svakt i møte med et skakkjørt boligmarked, som er prisgitt markedskonjunkturer mer enn folks behov for boliger. Det er behov for en mer rettferdig bostøtteordning. Husbanken må rustes opp slik at den kan bidra til bygging av blant annet studentboliger og til å gi lån til de som sliter med å komme seg inn på boligmarkedet. Dette medlem viser til at ordningene i tillegg må bidra til klimakutt og energieffektivisering.

Dette medlem mener regjeringens klimainnsats og tiltak for utslippskutt i Norge ikke står i stil med de norske klimamålsettingene. Både ambisjonsnivået og innsatsen må opp, utslippene må kuttes raskere for hvert år som går og oljeavhengigheten må reduseres. Regjeringen må ta på alvor at vi må trygge samfunnet for framtida ved å sikre arbeidsplassene i oljenæringa gjennom grønn og rettferdig omstilling.

Krig medfører ufattelige lidelser i Gaza, Ukraina og Sudan. Altfor mange sivile er drept, millioner er fordrevet og de humanitære behovene er sjokkerende store. Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti har stått sammen med partiene på Stortinget om den økte støtten til Ukraina i revidert nasjonalbudsjett. Dette medlem mener videre at Norge burde stille med langt mer penger til Gaza, Sudan og andre presserende humanitære katastrofer. Dette medlem mener at støtten til sivilsamfunn som arbeider for menneskerettigheter, demokrati og fred må økes i en tid da krig og autoritære krefter truer.

2.2.6 Merknader fra Rødt

Komiteens medlem fra Rødt viser til at verden er i stadig endring. Russlands folkerettslige angrepskrig mot Ukraina pågår fortsatt, og medbringer ufattelige lidelser for befolkningen og ekstreme materielle ødeleggelser. Stormakten USA med sitt nye lederskap ved Donald Trump, skaper sjokkbølger gjennom verdensøkonomien, og dermed den norske økonomien. Den nyliberale verdensorden som vokste fram siden 90-tallet nådde sin topp for noen år tilbake, og dette medlem mener det er naivt å tro at de samme nyliberale «løsningene» er noe man kan falle tilbake på i tiden fremover.

Dette medlem viser til at prisveksten i Norge har kommet ned den siste tiden, men at blant annet strøm og dagligvarer fortsetter å være en motor for utviklingen, og at begge disse faktorene kan tilskrives manglende politisk handlekraft. Prisveksten rammer først og fremst vanlige arbeidsfolk, og dem som har minst. På den andre siden vokser formuene til den økonomiske eliten, som både opprettholder og øker sin makt og velstand gjennom kapitalen de eier.

Dette medlem viser til at regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett unnlater å ta de nødvendige grepene overfor et voksende Forskjells-Norge.

Dette medlem viser til at høye priser på strøm, mat og bolig har ført til stagnerende levestandard for brede lag av befolkningen og økonomisk nød for mange nordmenn. Lange køer hos matutdeling fra frivillige organisasjoner understreker at vi har en forskjellskrise og at det er behov for kraftige tiltak fra myndighetene for å snu utviklingen.

Dette medlem viser til Rødts forslag til tiltak som bør gjennomføres i revidert nasjonalbudsjett for 2025.

2.2.7 Merknader fra Venstre

Komiteens medlem fra Venstre viser til at norsk økonomi er i ferd med å normaliseres etter flere år med geopolitiske ustabilitet som følge av Russlands angrepskrig mot Ukraina. Norge er i en særstilling med robuste statsfinanser, lav arbeidsledigheten og mange har fått økt kjøpekraft i 2025.

Dette medlem er imidlertid sterkt bekymret over at regjeringen i en tilnærmet normalsituasjon, fortsetter med en svært ekspansiv finanspolitikk. Dette medlem vil peke på at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett hadde muligheten til å løse reelle problemer. Men selv om det er en ny finansminister, er det ingen ny politikk. Jens Stoltenberg viderefører Trygve Slagsvold Vedums økonomiske politikk og økonomiske prioriteringer. Det betyr fravær av rentekutt, klimakutt og skattekutt.

Dette medlem mener det er på tide å tenke nytt i den økonomiske politikken. Vi må gi folk mer igjen i lommeboka, sørge for at det lønner seg mer å velge grønt og prioritere kunnskap og forskning. Regjeringen gjør dessverre ingen av delene.

Da Senterpartiet gikk ut av regjeringen lovet Jonas Gahr Støre at det skulle merkes på politikken. Det kan vi nå slå fast at var en bløff. Senterpartiet har muligens endret sin egen politikk, mens Arbeiderparti-regjeringen viderefører Senterpartiets gamle politikk. Regjeringens forslag til RNB bidrar ikke til å gi oss rentekuttene statsministeren har lovet oss i over 500 dager. Det bidrar ikke til å kutte klimagassutslipp eller gi barn en bedre skole. Og dette medlem ser ingen grep for å styrke folks privatøkonomi eller næringslivets konkurransekraft.

Dette medlem er spesielt bekymret for økt utenforskap. Stadig flere står utenfor arbeidslivet og går på offentlige ytelser. Det gjelder både sykelønn, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd, der økningen i revidert nasjonalbudsjett er på nesten 3 mrd. kroner. Dette medlem er dypt bekymret for utviklingen.

I det opprinnelige statsbudsjettet for 2025 var det lagt opp til rekordhøye bevilgninger til helserelaterte trygdeytelser. Økningen var til og med større enn den store forsvarssatsingen. I revidert nasjonalbudsjett viser regjeringen at økningen blir enda større enn antatt. For eksempel anslås det at 2 800 flere vil havne på arbeidsavklaringspenger. Utviklingen i sysselsetting under denne regjeringen er dypt alvorlig. Stadig flere havner utenfor arbeidslivet og over på ytelser, uten at det er noen annen åpenbar forklaring på dette enn at ordningene, for eksempel arbeidsavklaringspenger, har blitt gunstigere. Arbeiderpartiet-regjeringen fremstår handlingslammet i møte med utviklingen. Dette medlem mener at det er på tide å tenke nytt og få flere i jobb.

Dette medlem viser til at utgiftene til hhv. sykepenger, uførestønad og arbeidsavklaringspenger har økt med hele 41,8 mrd. kroner korrigert for pris- og lønnsvekst under denne regjeringen. For å sette det litt i perspektiv kunne vi ha avviklet hele formuesskatten på arbeidende kapital og enda ha 20 mrd. kroner til andre gode formål som forbedret infrastruktur, klimatiltak eller velferdsordninger dersom utgiftene hadde vært på samme nivå som under den forrige regjering. Dette er tall som sier noe om hvor handlingslammet regjeringen er i møte med de store utfordringene for norsk økonomi.

Dette medlem viser igjen til at Norges Bank har varslet at renten vil ligge fast lenger enn tidligere anslått, mens sentralbankene i alle land rundt oss har satt ned sin styringsrente flere ganger det siste året. Forskjellen mellom den norske styringsrenten på 4,5 pst. og EU, Sverige og Danmarks styringsrente på hhv. 2 og 2,25 pst. utgjør formidable 67 500 kroner årlig i ekstra rentekostnad for en familie med 3 mill. kroner i boliglån og 90 000 kroner årlig for en familie med 4 mill. kroner i boliglån. I et slikt perspektiv blir en liten reallønnsøkning en fattig trøst.

2.2.8 Merknader fra Miljøpartiet De Grønne

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at den økonomiske politikken må ta utgangspunkt i at vi står midt i en natur- og klimakrise som truer livsgrunnlaget for både nåværende og kommende generasjoner. Statsbudsjettet og finanspolitikken må bidra til en rask og rettferdig omstilling til et samfunn som respekterer planetens tålegrenser og sikrer mer bærekraftig ressursbruk. For dette medlem er det vanskelig å kalle dagens økonomiske politikk for ansvarlig all den tid vi vet at Norge har et stort ressursoverforbruk og at vår økonomiske vekst og velstand har klimaendringer, naturnedbygging og økonomiske ulikheter som konsekvens. Trygghet for den norske befolkningen i dag, og i fremtiden, hviler på at vi snur denne utviklingen. Det er mulig, men krever modige politiske retningsvalg.

I 2025 står vi stadig overfor store utfordringer, hvorav mange er internasjonale. Geopolitiske spenninger i form av konflikter og kriger henger uløselig sammen med kampen om ressurser og arealene de befinner seg på. I en urolig verden mener dette medlem at det er viktig at Norge fremmer globalt og nasjonalt solidarisk fellesskap og fredsbevaring.

Dette medlem viser til Miljøpartiet De Grønnes budsjettforslag til statsbudsjettet 2025. Der fremmet dette medlem forslag om en stor kursendring og en grønn skattereform for statens pengebruk for et varmere, grønnere og mer skapende samfunn. Miljøpartiet De Grønne jobber ikke for at alle skal få bedre råd, men for at alle skal ha nok. Med kraftig økning i ressursbruk og økonomiske forskjeller samtidig, har vi en utvikling i dag som gjør at de rike i samfunnet har et overforbruk som bidrar til at andre opplever levekårsutfordringer. Vårt høyteknologiske og produktive samfunn gir et høyt lønns- og velstandsnivå for mange, men også et utfordrende og dyrt samfunn å leve i for de uten slike inntekter. Dette medlem foreslår at produktivitet tas ut i mer fordeling av arbeidsoppgavene og mer fritid til å leve som omsorgsytere og medmennesker utenfor arbeidstiden. Stadig høyere bolig og levekostnader må møtes av mer sosial boligpolitikk for allmennheten og mer målrettet omfordeling.

Norge har som olje- og kraftnasjon tjent ekstraordinære inntekter på energiknapphet som har oppstått med den geopolitiske uroen. Dette er inntekter som burde komme flere enn nordmenn til gode, og dette medlem mener regjeringen misbruker handlingsregelen når man holder denne som barriere for å øke bistand og finansiering av klima- og naturtiltak i andre land. Et grep for å bidra til den prisstabiliteten handlingsregelen er ment å sikre, er å bruke de ekstraordinære inntektene til fredsbevaring, konfliktdemping og klimatilpasningstiltak i utlandet, som igjen vil kunne ha prisdempende effekter i Norge. Som en finansstormakt spiller våre utenlandsinvesteringer en betydelig rolle.

I revidert nasjonalbudsjett legger regjeringen inn store kutt til flyktningtiltak som følge av usolidarisk innstramming av flyktning- og asylpolitikken over flere år. Disse midlene burde omprioriteres til å øke bistanden og hjelpe folk andre steder i verden i en tid der store tidligere givere som USA kutter hardt.

Samtidig er det få prioriteringer som tyder på at regjeringen tar klimaendringer og den farevekkende utviklingen i naturnedbygging og ødeleggelser på alvor. Å ta miljø og ressurshensyn kan ikke være et tilleggsmoment i politikken – det må være en grunnleggende føring i all offentlig virksomhet og regulering. Det trengs en naturpolitikk i Norge som tar vare på den mangfoldige naturen. I stedet viser kartlegginger at vi fortsetter nedbyggingen i stor fart. Dette medlem foreslår politiske prioriteringer i budsjettet som snur denne utviklingen og tar vare på havet, Oslofjorden, naturskogene og restaurerer ødelagt natur.

Norge har et forbruk per person som tilsvarer tre og en halv jordklode hvis alle i verden skulle gjort som oss. Det er uholdbart. Virkemidler og styring må derfor innrettes slik at vi reduserer ressursbruken og styrker naturens evne til å bære oss. I denne sammenheng fremholder dette medlem at det er beklagelig at regjeringens forslag til strømstøtte ikke gir den strømsparingen og effektiviseringen av kraftbruk som den kunne gitt, og som er nødvendig for å redusere naturnedbygging og omstille kraftsystemet og ta samfunnet i mer bærekraftig retning for dagens og fremtidens generasjoner.

Dette medlem mener det må bli både billigere og mer attraktivt å ta miljøvennlige valg som å velge kollektivt over bil, eller reparere og gjenbruke fremfor å kjøpe nytt. Det må motsatt koste mer å forurense og ødelegge natur, slik at det å ta miljøhensyn blir det lønnsomme valget for både husholdninger og virksomheter. En slik vending krever at politikken endrer rammevilkår for økonomiske aktører i markeder og sikrer at negative miljøkonsekvenser reflekteres i priser på markedsgoder gjennom avgifter.

Dette medlem viser til behovet for en rettferdig og grønn skattereform som flytter beskatningen fra arbeid til forbruk og utslipp. Det må bli dyrere å forurense og billigere å leve miljøvennlig. I tillegg er det prekært å få på plass ordninger som effektivt reduserer skatteflukt og unngåelse. Dette medlem mener utviklingen av annonserte registre som skulle sikre transparens og åpenhet om eierskap tar alt for lang tid og burde opprioriteres. Åpenhet og kontroll av at selskaper betaler riktig skatt viktig for å beholde brede skattegrunnlag som oppleves rettferdig av befolkningen.

Norsk økonomi er fortsatt tungt avhengig av fossil energi. Når det gjelder tiltak for å nå klimamålene og sikre en rettferdig omstilling, refererer dette medlem til Miljøpartiet De Grønne sitt alternative statsbudsjett og forslag om å innføre en omstillingsavgift på olje- og gassproduksjon. Inntektene fra denne avgiften vil dette medlem kanalisere til økt bistand og statlige tiltak som støtter ny, bærekraftig næringsutvikling og klimatilpasning.

2.2.9 Merknader fra Kristelig Folkeparti

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til egne merknader og forslag under pkt. 3.2.9 i denne innstillingen.