Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Trond Giske, Ruth Mariann Hop, Tobias Hangaard
Linge, lederen Rune Støstad og Solveig Vitanza, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Stig Even Lillestøl, Marius Arion Nilsen og Bengt
Rune Strifeldt, fra Høyre, Erlend Larsen og Bård Ludvig Thorheim,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Senterpartiet,
Geir Pollestad, fra Rødt, Synne Høyforsslett Bjørbæk, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Harry Valderhaug,
viser til Dokument 8:1 S (2025–2026) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Grunde Almeland, Guri Melby og Abid Raja om en ny næringspolitikk
for en ny tid.
Forslaget inneholder 18 anmodningsforslag som spenner
fra skatte- og kapitaltilgang, forenkling og EØS-oppfølging til
FoU/innovasjon, kompetanse og rekruttering, innovative offentlige
anskaffelser, framvoksende teknologier og bruk av SPU-avkastningen.
Komiteen har innhentet
næringsministerens vurdering av forslaget, jf. vedlagte svarbrev
datert 7. november 2025. Statsråden viser til at flere av temaene
allerede er under arbeid gjennom meldinger, strategier og veikart,
herunder industrimeldingen, og understreker at det er summen av
rammevilkår som er avgjørende for konkurransekraften.
Komiteen merker
seg at flere av forslagene berører områder med pågående arbeid og
tverrsektorielle hensyn, at enkelte forutsetter budsjettmessig oppfølging
og/eller EØS-rettslige avklaringer, og at det finnes ulike syn på
målutforming og virkemidler.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at forslaget er bredt og
spenner over skatte- og forenklingspolitikk, EØS-oppfølging, risikokapital,
forskning og innovasjon, arbeidsliv/kompetanse, offentlige anskaffelser,
teknologi/KI samt finanspolitisk innretning. Disse
medlemmer merker seg at av de 18 forslagene som er fremmet
i representantforslaget, er det flere forslag som i tråd med Fremskrittspartiets
politikk innen forenkling, arbeidslivsfleksibilitet, bedre skattevilkår
for næringslivet, bedre offentlige anskaffelser og tydeligere teknologisatsing. Samtidig
er det flere forslag disse medlemmer mener
vil være uheldige, blant annet nye klimabindinger, ukritisk implementering
av EØS-regelverk og økt bruk av virkemiddelapparatet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener mange
av forslagene hører hjemme i behandlingen av statsbudsjettet, og
i forhandlingene om et eventuelt skatteforlik. Derfor ønsker disse medlemmer å komme tilbake til flere
av forslagene i andre komiteer og i budsjettbehandlingen, men velger
i første omgang ikke å støtte forslagene i denne behandlingen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Høyre vil påpeke at etter fire år
med Arbeiderpartiet i regjering er vi langt unna regjeringens eget
mål om å forenkle tilsvarende 11 mrd. kroner. Samtidig er det innført
en rekke nye regler og krav til rapportering.
Disse medlemmer viser
til at fra 1. april 2023 ble adgangen til innleie ved arbeid av
midlertidig karakter opphevet, og det ble innført totalforbud mot
innleie i byggebransjen på østlandsområdet. Som følge av dette forbudet
ble staten saksøkt av 11 bemanningsselskaper. Oslo tingrett frifant
staten i august 2025, men selskapene har anket avgjørelsen. Disse medlemmer viser videre til at forbudet
har ført til konkurser i bransjen, og blant annet gikk bemanningsselskapet
Backup konkurs i sommer som følge av de nye reglene, etter 30 års
drift.
Disse medlemmer viser
til at Stortinget har vedtatt å styrke opsjonsskatteordningen, men
regjeringen har ikke fulgt opp dette vedtaket. Regjeringen har derimot
fjernet ordningen med skattefordel knyttet til eierskap i egen bedrift. Disse medlemmer vil understreke at aktører
i finans og næringsliv peker på behov for medeierskap for å tiltrekke
nøkkelkompetanse, og at forskning tilsier at opsjoner er med på
å akselerere veksten til oppstartsbedrifter og kan øke sannsynligheten
for at bedriften blir vellykket.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en helhetlig gjennomgang av virkemiddelapparatet,
med sikte på en mer målrettet satsing på industrialisering av prosjekter
og for å bidra til å styrke norske bedrifters konkurransekraft og
tilgang på privat kapital.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å ytterligere forbedre opsjonsskatteordningen og gjeninnføre
en ordning med skattefri fordel ved ansattes kjøp av aksjer i egen
bedrift.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag som styrker næringslivets tilgang på privat kapital, både norsk
og utenlandsk, gjennom endringer og forbedringer i skattesystemet.»
«Stortinget ber regjeringen sette
et konkret mål om å redusere næringslivets kostnader knyttet til
pålagte regler og utfylling av offentlige skjemaer med minst 12 mrd.
kroner innen 2029.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å fjerne det generelle forbudet mot inn- og utleie av
arbeidskraft fra bemanningsselskaper.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å gjøre det lettere å rekruttere utenlandske spesialister.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til
at innretningen på skatte- og avgiftssystemet har stor betydning
for næringslivets utviklings- og vekstmuligheter. Disse
medlemmer mener det er nødvendig med et skattesystem som legger
til rette for vekst og verdiskaping, noe som vil legge grunnlaget
for høyere skatteinntekter over tid og gi et bedre grunnlag for finansiering
av fremtidig velferd og tjenesteproduksjon.
Disse medlemmer vil
videre vise til at store endringer i rammevilkårene under nåværende
regjering har bidratt til en sterk oppfatning om politisk risiko
i Norge. Uforutsigbarhet rundt rammevilkår skader investeringsviljen
og gjør kapitalmarkedet i Norge mindre attraktivt. Disse
medlemmer vil videre vise til at vi har sett en stadig økende
utflytting av gründere og investorer de siste årene, som heller
velger å bygge bedriftene sine fra utlandet fremfor Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt deler
målet om et tryggere arbeidsliv der arbeidsfolk har mer makt over
hverdagen sin, samtidig som næringslivet har forutsigbare rammer.
Det gir oss et samfunn som er mer produktivt og mer konkurransedyktig, og
der det investeres mer i de ansattes kompetanse. Disse
medlemmer mener dette er helt nødvendige forutsetninger for
den omstillingen arbeidslivet må igjennom i årene fremover. Disse medlemmer merker seg videre Fafos
følgerapportering som viser at byggebransjen har tilpasset seg nye
regler for innleie og at de har gitt fast jobb til mange bygningsarbeidere,
rørleggere og elektrikere som tidligere ble leid inn fra bemanningsbransjen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen har gjort flere
endringer i arbeidslivet for å sikre trygge arbeidsforhold og et
arbeidsliv hvor faste, hele stillinger er hovedregelen. Samtidig
vil disse medlemmer påpeke forenklingsarbeidet
som er igangsatt i byggebransjen under denne regjeringen.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen i inneværende år har gjort justeringer
i opsjonsskatteordningen slik at den er gjort tilgjengelig for flere
bedrifter. Disse medlemmer noterer seg
at Fremskrittspartiet peker på skatteforlik, og at de sammen med
flere andre partier har deltatt i et innledende møte om dette.
Disse medlemmer viser
til veksten i norsk næringsliv de siste årene. Over 150 000 flere
mennesker har kommet seg ut i jobb, bedriftene har satt eksportrekorder,
og mange fastlandsbedrifter har fått økte investeringer – også i
svært krevende økonomiske tider med flere rentehevinger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti er enige med forslagsstillerne om
behovet for å gjøre endringer i nærings- og skattepolitikken for
å rigge Norge for den omstillingen landet skal gjennom de kommende
årene. Slike endringer er noe Høyre ved en rekke anledninger har
tatt til orde for. Disse medlemmer vil
påpeke at arbeidskraft er en knapp ressurs i Norge, og det er et
stort udekket kompetansebehov i norsk næringsliv. Ifølge NHOs kompetansebarometer
er det et spesielt stort behov innen IKT/Teknologi. Disse medlemmer mener at det derfor er
viktig at universitetene og høyskolene tilpasser antall studieplasser
og studieprogram til arbeidslivets behov.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det foregår et viktig forenklingsarbeid
i EU som også vil påvirke norske bedrifter. Det er viktig at det
ikke tar like lang tid å gjennomføre forenklinger i norsk rett som det
vanligvis tar for regjeringen å innføre reguleringene som ligger
til grunn i norsk rett.
Disse medlemmer vil
vise til at både etablerte bedrifter og oppstartsselskaper har stor
nytte av Norges deltakelse i det indre markedet i EU. Disse medlemmer vil understreke viktigheten
av å bevare og videreutvikle Norges forhold til EU gjennom EØS-avtalen,
og vil advare mot å sette EØS-avtalen i spill i en tid der stormaktene
i økende grad setter handelskrig, proteksjonisme og økonomisk nasjonalisme
på dagsordenen.
Disse medlemmer vil
samtidig vise til at det er mye vi i Norge kan gjøre for å forenkle
for norske bedrifter, og at dette er et område der regjeringen ligger
langt bak sitt gamle mål og tilsynelatende ikke har noen ambisjoner
på området.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er enige i at det er viktig å lette byråkratiet
for bedriftene, og viser til at denne regjeringen har gjort forenklinger
og lettelser for næringslivet tilsvarende 7 mrd. kroner, og har
flere større prosesser på gang for at denne summen skal økes.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til representantforslaget
og deler oppfatningen av at norsk næringsliv står overfor store
omstillingsutfordringer. Disse medlemmer mener
videre at det er positivt at forslaget løfter fram behovet for økt
satsing på forskning og innovasjon, tilgang på kapital for små og
mellomstore bedrifter, forenkling av regelverk og styrking av offentlige
virkemidler som bidrar til næringsutvikling og grønn omstilling.
Samtidig mener disse medlemmer at
forslaget overordnet drar i feil retning. Dette gjelder særlig forslag som
innebærer raskere implementering av EØS-regelverk, fjerning av forbudet
mot inn- og utleie av arbeidskraft fra bemanningsselskaper, og forslag
som knytter norsk klimapolitikk tettere til EU.
Disse medlemmer vil
understreke at det fremover vil være viktig med konkrete næringspolitiske
tiltak, og ser det som naturlig å komme tilbake til disse i andre
sammenhenger, herunder spørsmål om skattepolitikk, virkemiddelapparat,
kapitaltilgang og distriktspolitiske virkemidler. Disse
medlemmer mener utgangspunktet må være en næringspolitikk
som sikrer norsk eierskap, verdiskaping og arbeidsplasser i hele
landet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt deler bekymringen over
at Norge står overfor store omstillinger i årene som kommer, og
vil understreke at et grønt og fremtidsrettet næringsliv ikke oppstår
av seg selv. For å lykkes må samfunnet styres mot grønn omstilling
gjennom tydelige politiske virkemidler.
Disse medlemmer vil
understreke at skattekutt ikke gir grønn omstilling. Aktiv politisk
styring, målrettede investeringer og statlig deltakelse er nødvendig
for å utvikle et konkurransedyktig og bærekraftig næringsliv. Statlig
eierskap bør brukes aktivt for å vri økonomien mot grønnere og mer
rettferdige løsninger, samtidig som avhengigheten av olje og gass
reduseres. Omstillingen er avgjørende både for klimaet og for Norges
langsiktige økonomiske konkurranseevne, industriutvikling og finansiell
stabilitet. Disse medlemmer vil peke på
at forslag om skattelettelser og lavere arbeidsgiveravgift vil svekke
fellesskapets ressurser til forskning, utdanning og grønn omstilling.