Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Rune Bakervik, Tonje Brenna, Nils-Ole Foshaug,
Monica Nielsen og Trine Lise Sundnes, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
Morten Kolbjørnsen og Sylvi Listhaug, fra Høyre, Peter Frølich,
Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Rødt,
Bjørnar Moxnes, fra Miljøpartiet De Grønne, Arild Hermstad, fra
Kristelig Folkeparti, Jonas Andersen Sayed, og fra Venstre, Abid
Raja, viser til representantforslaget i Dokument 8:9 S (2025–2026)
fra representanter fra Venstre om styrket norsk støtte til Ukraina,
og til forsvarsministerens uttalelse av 10. november 2025, som er
vedlagt denne innstillingen.
Komiteen understreker at Russlands
fullskalainvasjon av Ukraina er et alvorlig brudd på folkeretten
og utgjør en alvorlig trussel mot internasjonal fred og sikkerhet.
Krigens utfall er ikke bare avgjørende for Ukrainas framtid som
fri og selvstendig stat, men også for Europas og Norges sikkerhet
og trygghet. Komiteen står samlet om
at Norges militære og sivile støtte samordnes gjennom Nansen-programmet
for Ukraina, og viser til at programmets rammer har vært gjenstand
for revidering i flere omganger. Komiteen understreker
at den norske støtten må være basert på Ukrainas behov, og at det
derfor er ønskelig med en viss fleksibilitet i Stortingets føringer
for støtten. Komiteen viser til at regjeringen
i sitt forslag til statsbudsjett for 2026 foreslår å videreføre
den militære og sivile støtten til Ukraina på samme nominelle nivå
som i 2025 med 85 mrd. kroner. Komiteen viser
videre til behandlingen av Meld. St. 8 (2023–2024) «Nansen-programmet
for Ukraina» og partienes merknader der, jf. Innst. 255 S (2023–2024).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til at krigsbildet i Ukraina er i kontinuerlig endring. Disse medlemmer mener derfor at størrelsen
og innretningen på Norges støtte fortløpende må vurderes, med mål
om å effektivt støtte Ukrainas frihetskamp. Disse
medlemmer understreker at effektiv støtte ikke bare handler
om beløpsstørrelse, men også om målrettet bruk av støtten. Disse medlemmer mener i utgangspunktet
at en eventuell økning av støtten i Nansen-programmet fra dagens
nivå bør forankres bredt i Stortinget, slik tilfellet har vært ved
tidligere utvidelser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Miljøpartiet De Grønne, Kristelig Folkeparti og Venstre mener
videre at Norge bør vurdere å delta som en av garantistene for et
lån til Ukraina. Det forutsetter imidlertid at dette har tydelige
og avklarte rammer i EU, og at det er kun er aktuelt for Norge å
delta sammen med EU-land. Deltakelse må heller ikke skape presedenser
for Statens pensjonsfond. Det er landene i EU som har kontroll på
de russiske midlene som skal brukes som sikkerhet, og som dermed
kan avgjøre om garantien må utbetales.
Regjeringen kunngjorde 21. november
2025 en forsering på 10,9 mrd. kroner fra neste års Ukraina-budsjett
til anskaffelser av artilleri og luftvern før jul. Det innebærer
at Nansen-programmet for inneværende år vil bli på 95,9 mrd. kroner
og at neste års Nansen-program reduseres til 74,1 mrd. kroner. Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener det er foruroligende at regjeringen legger
opp til et betydelig lavere støttenivå – 21 mrd. kroner mindre –
i 2026 enn i 2025.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
til Stortinget i løpet av kort tid for å styrke Nansen-programmet
for 2026.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti vil vise til at mye har endret seg
siden Stortinget behandlet stortingsmeldingen om Nansen-programmet
for Ukraina, og at det er viktig å bevare den brede forankringen
av den norske innsatsen. Det norske støttenivået er også vesentlig
endret siden første Nansen-meldingen ble lagt fram i februar 2024,
og det er viktig at Stortinget gis anledning til å ta stilling til
en helhetlig gjennomgang av norsk innsats. Dette
medlem vil vise til at krigsbildet i Ukraina er under stadig
endring, og at det er viktig å sikre at den norske støtten er målrettet
mot ukrainernes nåværende behov.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
en ny stortingsmelding om Nansen-programmet for Ukraina innen utgangen
av Stortingets vårsesjon i 2026.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Meld. St. 8 (2023–2024) om
Nansen-programmet for Ukraina står seg godt og fortsatt er relevant
blant annet når det gjelder folkeretten samt de militære, sivile
og humanitære rammene og prinsippene for Norges støtte. Disse medlemmer minner også om at oppdateringer
og relevant tallmateriale knyttet til Nansen-programmet foreligger
i Prop. 1 S hvert år.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at Eksfins «Ukraina-ordning»
er finansiert med en avgrenset tapsavsetning på 126 mill. kroner,
som setter en øvre grense for hvilke tap Eksfin kan ta i Ukraina.
Dette skiller seg fra Eksfins generelle ordning for risikoavlastning
i utlandet («Alminnelig garantiordning»), hvor risiko vurderes på
porteføljenivå opp mot et balansekrav som skal oppfylles over tid. Dagens
innretning på «Ukraina-ordningen» gjør at Eksfins reelle mulighet
til å risikoavlaste i Ukraina er begrenset. Disse
medlemmer viser til styret i Eksfin sin årsberetning for 2024,
som slår fast at:
«Eksfins rammer og produkter for å dekke risiko for Ukraina
så langt ikke har vært tilstrekkelig for å utløse norsk eksport.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at engasjement
fra privat næringsliv er avgjørende i gjenoppbyggingen av Ukraina. Disse medlemmer viser til at de norske
virkemidlene for næringsinnsats i Ukraina så langt ikke har gitt
ønskede resultater, og at det er nødvendig med justeringer. Det
vises til at gjenoppbygging og investeringer i både privat og offentlig sektor
allerede skjer, og at ukrainske myndigheter og næringsliv aktivt
søker og legger til rette for samarbeid med vestlige partnerland.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen øke garantirammen
og risikotoleransen i Eksfins Ukraina-ordning, og om nødvendig komme
tilbake til Stortinget med forslag som kan sikre dette.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Eksportfinansiering Norge
siden 1. januar 2025 har hatt en egen garantiramme på 630 mill.
kroner for Ukraina, og at Eksportfinansiering Norge har vært i dialog
med mange aktører, men det er foreløpig ikke utstedt garantier under
rammen. Disse medlemmer ser følgelig
ikke et behov for å gjøre endringer på dette feltet. Som forsvarsministeren
skriver i sitt svarbrev til Stortinget, har Eksportfinansiering Norge
mulighet til å avlaste politisk risiko, f.eks. i forbindelse med
lokale etableringer og investeringer i og rundt Ukraina, og at en
slik garanti vil kunne avlaste risiko knyttet til blant annet krigsskade,
ekspropriasjon, opptøyer, sanksjoner og valutarestriksjoner. Samtidig vil
det alltid være noe risiko knyttet til denne typen investeringer,
som private aktører må være villige til å ta selv.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Miljøpartiet de Grønne og Kristelig Folkeparti, viser
til at ukrainske kommuner under krigen har en svært viktig rolle
som tjenesteleverandør, demokratisk arena og beredskapsaktør. Det er
stor interesse fra både ukrainske og norske kommuner for å inngå
samarbeid for gjensidig kunnskapsutveksling. Flertallet viser
i denne sammenheng til at Norad har signert en avtale med KS om
et forprosjekt for en ny støtteordning for institusjonelt samarbeid mellom
norske og ukrainske kommuner.
Flertallet viser til at ukrainsk
sivilsamfunn og humanitære organisasjoner stadig blir mer profesjonelle og
tilpasset vestlige standarder. Ukrainske organisasjoner er samtidig
store mottakere av prosjektmidler fra de multilaterale institusjonene
og de internasjonale humanitære organisasjonene. For å sikre effektiv
bruk av den sivile støtten, og at støtten i større grad bidrar til
å bygge opp om langsiktig kapasitetsbygging i det ukrainske sivilsamfunnet,
bes det derfor om at regjeringen vurderer om en større del av den
sivile delen av Nansen-programmet kan gå direkte til ukrainske organisasjoner.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
om en større del av den sivile delen av Nansen-programmet kan gå direkte
til ukrainske organisasjoner.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at lokale ukrainske organisasjoner spiller
en helt sentral rolle, og at ukrainske organisasjoner blant annet
støttes gjennom ordningen for ukrainsk sivilt samfunn, som ble satt
opp i 2024, og at Norge gjennom denne ordningen støtter seks konsortier
av organisasjoner, som samlet når over 300 ukrainske organisasjoner. Disse medlemmer viser til at ordningen
har en totalramme på 437 mill. kroner fra 2024 til 2027, hvorav
200 mill. kroner i 2025. Ukrainske organisasjoner er også viktige
partnere for flere av de norske og internasjonale partnerne i Nansen-programmet, ikke
minst når det gjelder humanitær støtte. Disse medlemmer viser
til at regjeringen foreslår å øke den humanitære bistanden til Ukraina
med 500 mill. kroner for 2026, til 3,5 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til
at norske frivillige organisasjoner har transportert og donert utstyr
og kjøretøy for store verdier, noe som blir høyt verdsatt av ukrainske
myndigheter. Med de enorme behovene som eksisterer, er det mye materiell
i Norge som kunne kommet til nytte i Ukraina, blant annet utrangert
utstyr fra norske helseinstitusjoner og Navs hjelpemiddelsentraler.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at enda mer materiell kunne
kommet til nytte dersom det fantes en begrenset tilskuddsordning hvor
norske frivillige organisasjoner kunne søke om transportstøtte. Dette medlem fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
en begrenset tilskuddsordning for transportstøtte til frivillige
organisasjoner som donerer materiell til Ukraina.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil fremheve at en rekke norske frivillige
organisasjoner har gjort og gjør en stor og viktig innsats for å støtte
Ukrainas frihetskamp, men at en egen tilskuddsordning for transportstøtte
vil være uforholdsmessig ressurskrevende å forvalte.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne, Kristelig
Folkeparti og Venstre understreker full støtte til at Norge
bidrar med sivil støtte, men er samtidig bekymret for at Norges
sivile støtte til Ukraina i for stor grad finansieres gjennom å
saldere bistandsbudsjettet. Norsk sivil støtte til Ukraina utgjør
med forslaget i Prop. 1 S (2025–2026) 26 pst. av samlet norsk bistand, og
vil føre til betydelige kutt i bl.a. regionbevilgningen til Afrika,
regionbevilgningen til Afghanistan, utdanning, helse, humanitær
utenom Ukraina, matsikkerhet, FNs utviklingsarbeid, og sivilt samfunn.
Disse medlemmer viser til at dette over
tid medfører en betydelig omdreiing av norsk bistand, slik at denne
ikke lenger primært er fattigdomsreduserende.
Komiteens medlemmer
fra Miljøpartiet De Grønne, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker
viktigheten av at Norges støtte til Ukrainas kamp for suverenitet,
folkerett og europeisk sikkerhet vurderes fortløpende, både i omfang,
innretning og tempo. Det understrekes at trusselbildet i Europa
er skjerpet, at krigen er blitt en innovasjons- og utholdenhetskrig,
og at støtte som ikke justeres etter utviklingen, i praksis blir
mindre effektiv over tid. Det påpekes at en systematisk vurdering
av støttenivået – med vekt på kostnadseffektiv avskrekking, rask
leveranse og tydelig politisk signal – er i Norges egen sikkerhets-
og verdipolitiske interesse.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Venstre viser til rapporten «To scenarier
for krigen i Ukraina: Hva betyr de for Europa – og hva vil det koste?»
publisert av Norsk utenrikspolitisk institutt i november 2025. I
rapporten sier forfatterne at «opprettholder vi støtten på dagens
nivå vil vi gå sakte mot [russisk (del)seier]». Med andre ord at
dagens totale støttenivå til Ukraina, ikke er nok til at Ukraina kan
klare å vinne krigen helt eller delvis. Forfatterne estimerer videre
at dersom Russland rent faktisk oppnår en (del)seier i krigen, vil
dette medføre kostnader for Norge i størrelsesorden 413–438 mrd.
kroner allerede første år. Disse utgiftene vil være knyttet til
militær opprustning i Norge, bidrag til allierte og flyktningutgifter. Videre
viser disse medlemmer til flere rapporter om
at Ukraina går mot et budsjettunderskudd i 2026 knyttet til USAs
manglende videre støtte til Ukraina. Til sammen mener disse medlemmer at denne utviklingen
er svært alvorlig for Ukraina og Europas framtid, og at det er nødvendig
med en diskusjon om hvorvidt Norge kan gjøre mer både for å øke
sin støtte og å gjøre støtten mer effektiv.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til pågående diskusjon i Europa og EU om
hvorvidt man skal gå fram politisk og praktisk for å utstede et
reparasjonslån til Ukraina basert på frosne russiske midler. Formålet
er at lånet skal tilbakebetales av Ukraina når landet mottar en
krigserstatning fra Russland som del av en fredsavtale. Det understrekes
at dette initiativet er forankret i at folkeretten kan åpne for
beslag av statlige eiendeler som svar på aggresjon og folkerettslige doktriner
knyttet til mottiltak og kollektivt forsvar som gir unntak fra regler
om statlig immunitet når en stat begår alvorlige brudd på folkeretten.
Det er snakk om et lån i størrelsesorden 140 mrd. euro som vil kunne
bli utbetalt i omganger avhengig av Ukrainas behov. Dette medlem anerkjenner at det foregår
en pågående politikkutviklingsprosess knyttet til dette initiativet,
og er av den oppfatning at regjeringen burde stille seg positive
til at Norge kan bidra til å utløse europeisk støtte til Ukraina
i en størrelsesorden som monner.
Dette medlem understreker at et løft
i samlet støtte, enten den kommer direkte fra Norge eller som del
av en europeisk løsning knyttet til lån til Ukraina, vil muliggjøre
nødvendig kombinasjon av militære bidrag og kritisk sivil og økonomisk
støtte, dog i ulik størrelsesorden. Det fremheves at et høyere ambisjonsnivå
kan gi rom for luftvern, ammunisjon, droner og mottiltak, samtidig
som energisektoren, helsevesen, utdanning, minerydding og infrastruktur
kan sikres, og at statens kjernefunksjoner i Ukraina kan stabiliseres.
Det understrekes at et sterkt og forutsigbart norsk bidrag også
sender et tydelig signal til europeiske partnere om at byrdefordelingen
må tas på alvor når amerikansk politikk er mer uforutsigbar. På
denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å doble Norges støtte til Ukraina som en økning i Nansen-programmets
ramme, og om nødvendig komme tilbake til Stortinget med et forslag
som kan sikre dette.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Miljøpartiet De Grønne, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å stille som medgarantist for et europeisk lån til Ukraina, og om nødvendig
komme tilbake til Stortinget med et forslag som kan sikre dette».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at internasjonal støtte er avgjørende for
Ukrainas frihetskamp og landets motstandskraft mot Russlands aggresjon. Disse medlemmer viser til at behovene
er enorme, og at regjeringen derfor har foreslått å støtte Ukraina
med minst 85 mrd. kroner i 2026. Disse medlemmer understreker
at krigen i Ukraina gjør situasjonen i landet uforutsigbar, og at
det derfor er en stor styrke at Nansen-programmet både er langsiktig
og fleksibelt.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til prinsippet om at aggressor skal betale
for skade, og at rettferdig og proporsjonal inndragning av verdier
virker både forebyggende og gjenopprettende. Det fremheves at en
internasjonalt koordinert mekanisme for overføring av frosne russiske
aktiva til Ukraina, forankret i ryddig rettsgrunnlag og med nødvendige
rettssikkerhetsgarantier, vil styrke legitimiteten i den samlede støtten
og bidra til finansiering av gjenoppbygging. Det understrekes at
klarhet om ansvar og kostnader reduserer byrden på givere og styrker
avskrekkingen mot fremtidige folkerettsbrudd.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen koordinere
en overføring av frosne russiske aktiva i Norge til Ukraina med
EU og om nødvendig komme tilbake til Stortinget med forslag som
kan sikre dette.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at frys av midler med hjemmel
i sanksjonsloven ikke medfører en endring av det juridiske eierskapet
over midlene, men at slik frys skal være reversibelt og at utgangspunktet
er at midlene skal tilbakeføres når grunnlaget for frystiltakene
opphører. Disse medlemmer understreker
at Norge ikke har rettslig grunnlag for å konfiskere frosne midler,
med mindre det er som ledd i en straffesak. Disse
medlemmer viser for øvrig til forsvarsministerens brev til Stortinget,
hvor det slås fast at Euronext Securities Oslo (Verdipapirsentralen
ASA) har bekreftet at det ikke er registrert russiske sentralbankmidler
i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at krigens tempo
og innovasjonskraft tilsier flere komplementære kanaler for støtte,
slik at leveranser kan skje raskt der behov oppstår. Det fremheves
at anerkjente frivillige organisasjoner med dokumentert leveranseevne
i og rundt Ukraina kan bidra med tidskritiske militærrelevante kapasiteter
som førstehjelpsmateriell, evakueringskapasitet, feltutstyr, kommersielle
droner og mottiltak, og at dette supplerer stat-til-stat-sporet
og reduserer ledetid. Det understrekes at ryddige kriterier, kontrollmekanismer
og sporbarhet kan ivareta legitimitet og risikohåndtering.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen åpne
for at Nansen-programmets militære støtte kan gis til ukrainske
frivillige organisasjoner, og om nødvendig komme tilbake til Stortinget
med forslag som kan sikre dette.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil berømme ukrainske private og frivillige
organisasjoner som gjør en viktig innsats for å mobilisere ressurser
til landets forsvarskamp. Disse medlemmer viser
til forsvarsministerens brev til Stortinget, hvor det opplyses om
at Forsvarsmateriell nå vurderer om slike organisasjoner er egnet
til å også kanalisere norsk militær støtte til Ukrainas væpnede
styrker, men at det ikke foreligger tilstrekkelig grunnlag for å
fatte beslutning om dette ennå.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at direkte anskaffelser fra ukrainske
forsvarsprodusenter gjennom den såkalte danske modellen gir kortere
ledetid, styrker Ukrainas egen produksjonskapasitet i krig, bidrar
til arbeidsplasser og bygger et industrielt fundament for varig
motstandskraft. Det fremheves at norske midler som koples på et
etablert europeisk program, øker effekten per krone og samtidig
fordyper det praktiske samarbeidet mellom ukrainsk industri og europeiske
partnere. Det understrekes at rask, målrettet finansiering gjennom
dette sporet vil øke Ukrainas operative utholdenhet.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til å øke finansieringen av det danske programmet for anskaffelser
fra ukrainske forsvarsprodusenter, og om nødvendig komme tilbake
til Stortinget med forslag som kan sikre dette.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet understreker at regjeringen fortløpende
vurderer ulike måter for å yte mest mulig effektiv støtte til Ukraina.
Dette inkluderer vurdering av utenlandske anskaffelsesmekanismer,
inkludert det danske programmet. Disse medlemmer viser
til forsvarsministerens svarbrev til Stortinget, hvor det slås fast
at regjeringen, som en del av dette arbeidet, har bevilget midler
til det danske programmet for anskaffelser fra ukrainsk industri,
og at regjeringen vil vurdere utvidelse av denne støtten ut fra
ukrainske behov.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Russlands omgåelse
av sanksjoner i økende grad baseres på komplekse nettverk, «dual-use»-komponenter,
maritim skyggeflåte og uoversiktlige finansstrømmer. Det fremheves
at styrket kapasitet i relevante etater, bedre informasjonsdeling
og dataanalyse, mer målrettet kontroll av høyrisikovarer og forsterket
tilsyn med reeksport og finansielle kanaler er nødvendig for å tette
hull. Det understrekes at effektiv håndheving virker både forebyggende
og svekker motpartens krigsevne.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Miljøpartiet De Grønne, Kristelig Folkeparti og Venstre følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke
etterforskningen av russiske sanksjonsomgåelser.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forsvarsministerens svarbrev
til Stortinget, hvor det opplyses om at det har vært en sterk økning
i antall straffesaker som gjelder overtredelse av sanksjonsloven,
og at arbeidet knyttet til sanksjonsovertredelser nå utgjør en betydelig
del av PSTs straffesaksportefølje som håndteres av PST i det løpende arbeidet.
I den forbindelse viser disse medlemmer til
Prop. 1 S (2025–2026), hvor regjeringen for 2026 foreslår å styrke
PSTs budsjett med 100 mill. kroner, som blant annet vil gå til å
håndtere den krevende sikkerhetspolitiske situasjonen som treffer
alle PSTs ansvarsområder, herunder etterforskning av russiske sanksjonsbrudd. Disse medlemmer viser for øvrig, som
forsvarsministeren, til at PST er en uavhengig påtalemyndighet som
vurderer eventuell etterforskning av saker på selvstendig grunnlag.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne og Venstre viser til at en samordnet
og konsistent sanksjonspolitikk forutsetter at norske unntak avvikles
for å redusere smutthull, forenkle håndhevingen og sende et klart
politisk signal. Det fremheves at full tilpasning til EUs sanksjonsregime,
herunder oppheving av norske unntak knyttet til havneforbud, vil
bidra til mer forutsigbar praksis for næringen og mer effektiv isolering
av russisk krigsøkonomi. Det understrekes at troverdighet i sanksjonspolitikken
styrkes gjennom harmonisering.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen avslutte
alle norske unntak fra EUs sanksjoner mot Russland.»