Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Morten Sandanger,
Agnes Nærland Viljugrein og Elise Waagen, fra Fremskrittspartiet,
Alf Erik Andersen, Bjørnar Laabak, Sebastian Saltrø Ytrevik, og
Morten Wold, fra Høyre, Amalie Gunnufsen og Anna Molberg, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Marian Hussein, og fra Rødt, Marie Sneve Martinussen,
viser til Representantforslag 19 L (2025–2026) fra Fremskrittspartiet
om avvikling av samordningsfellen.
Komiteen viser til
at det kom inn 55 høringsinnspill til saken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Rødt, mener at det ikke er korrekt at intensjonen i forslaget
er at en skal få suksessivt bedre pensjon jo lenger man jobber etter
fylte 67. Intensjonen er å forhindre kutt fordi en jobbet etter
fylte 67 og støttet arbeidslinjen.
Flertallet presiserer
at formålet med representantforslaget er å oppheve samordningsfella
for offentlig ansatte født mellom 1944 og 1962, for å hindre avkortning
i offentlig tjenestepensjon dess lenger de arbeider etter 67 år
pluss levealdersjustering (67 år+).
Flertallet viser
til at dagens representantforslag ikke kan sammenlignes med forslag
på samme tema som har vært behandlet før, da det skiller seg ut
på et sentralt punkt. Tidligere representantforslag har inneholdt
et punkt om tilbakevirkende kraft til 2011 og tilbakebetaling av
pensjon. Dette punktet er nå tatt bort. Dagens forslag gjelder kun
utbetaling av rettmessig pensjon, slik den hadde stått uten samordningsfella,
fra og med loven trer i kraft.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Vedtak til lov
om endringer i samordningsloven (opphevelse
av den såkalte samordningsfellen)
I
I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av
pensjons- og trygdeytelser gjøres følgende endringer:
§ 24 nr. 1 tredje ledd skal lyde:
Dersom tjenestepensjonen tas ut etter fylte
67 år, benyttes forholdstallet på uttakstidspunktet. Dette gjelder
også dersom det er tatt ut hel eller delvis alderspensjon fra folketrygden
på et tidligere tidspunkt. Det skal likevel
ikke benyttes et lavere forholdstall enn 1 000 ved beregning av
samordningsfradragene.
24 a. nr. 3 skal lyde:
-
3. Samordningsfradraget
fastsettes ved å dividere samordningsbeholdningen med et delingstall
fastsatt etter folketrygdloven § 20-13. Dersom tjenestepensjonen
tas ut før eller ved fylte 67 år, legges delingstallet ved fylte
67 år til grunn. Dersom tjenestepensjonen tas ut etter fylte 67
år, benyttes delingstallet på uttakstidspunktet. Det
skal likevel ikke benyttes et delingstall lavere enn 13,42 ved beregning
av samordningsfradraget.
II
Loven trer i kraft fra den tiden
Kongen bestemmer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre viser til at formålet med representantforslaget
er å endre pensjonssystemet slik at offentlig ansatte født fra 1944
til 1962 får en bedre offentlig tjenestepensjon dess lenger de arbeider
etter 67 år pluss levealdersjustering (67 år+).
Disse medlemmer viser
til at Stortinget ni ganger tidligere har behandlet representantforslag
om samme tema, senest i forbindelse med Stortingets behandling av
Innst. 422 L (2024–2025), jf. Representantforslag 233 L (2024–2025)
fra Fremskrittspartiet om å avvikle samordningsfellen, med votering
5. juni 2025.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Rødt viser til at den såkalte samordningsfellen
fører til at offentlig ansatte i enkelte tilfeller taper tjenestepensjon
på å jobbe. I ytterste konsekvens kan man risikere å ikke motta
én krone i tjenestepensjon, til tross for at man har betalt inn
pensjonspremie over et helt yrkesliv i offentlig sektor.
Disse medlemmer viser
til at det i dag trolig er eldre offentlig ansatte som står i jobb,
til tross for at tjenestepensjonen reduseres for hvert ekstra år
de arbeider. Dette kan tyde på at pensjonskassene ikke gir tilstrekkelig
informasjon til sine medlemmer om samordningsfellen, og disse medlemmer mener at offentlige pensjonskasser
burde informere sine medlemmer bedre om konsekvensene for tjenestepensjonen
av å stå lenge i jobb.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at dette forslaget, og lignende
forslag om regelverk for samordning mellom alderspensjon fra folketrygden
og offentlig tjenestepensjon, har vært behandlet i Stortinget ni
ganger tidligere, senest i juni 2025. Disse
medlemmer viser til komiteens enstemmige merknader i Innst.
232 L (2023–2024), jf. Prop. 37 L (2023–2024) Endringer i lov om
Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (styrket insentiv til
å jobbe lenger), som blant annet gir en kortfattet beskrivelse av
bakgrunnen for regelverket for samordning for personer født fra
1944 til 1952 og fra 1953 til 1962.
Disse medlemmer merker
seg at forslagsstiller Fremskrittspartiet kun har fremmet forslag
av denne typen når de har vært i opposisjon på Stortinget, mens partiet
unnlot å gjennomføre slike endringer da de selv var med i en flertallskonstellasjon
på Stortinget fra 2013 til 2021.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at dette temaet, som er kalt «samordningsfellen»,
har blitt behandlet av Stortinget flere ganger tidligere, blant annet
i Innst. 422 L (2024–2025) jf. Representantforslag 233 L (2024–2025)
om å avvikle samordningsfellen, Innst. 232 L (2023–2024), jf. Prop.
37 L (2023–2024) Endringer i lov om Statens pensjonskasse og enkelte
andre lover (styrket insentiv til å jobbe lenger), Innst. 175 L (2022–2023),
jf. Representantforslag 53 L (2022–2023) om å avvikle samordningsfellen,
Innst. 71 L (2020–2021), jf. Representantforslag 141 L (2019–2020)
om endringer i samordningsloven slik at samordningsfellen oppheves,
og Innst. 187 L (2018–2019), jf. Representantforslag 46 L (2018–2019)
om endring av lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser. Disse medlemmer henviser til merknader
i de nevnte innstillingene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er enig i at samordningsfellen
må avvikles både for å rette opp noe av den store uretten den har gjort
og for at flere offentlig ansatte for fremtiden skal stå lenger
i sine stillinger, jf. også heving av aldersgrensen til 72 år. Dette medlem mener samordningsfellen
direkte har motvirket hovedformålet med pensjonsreformen.
Dette medlem viser
også til statsrådens svarbrev av 17. januar 2024 på spørsmål fra
Senterpartiets representant i arbeids- og sosialkomiteen. Svarbrevet
ble sendt Arbeiderpartiets og Senterpartiets representanter i komiteen.
Her bekrefter statsråden og Statens pensjonskasse (SPK) at tjenestepensjonen
blir lavere og lavere jo lenger en arbeider i offentlig stilling
etter 67 år pluss levealdersjustering for aldersgruppene fra 1944
til 1962. Departementet har tidligere ikke gitt informasjon om hvor
mye offentlig ansatte taper på å arbeide lenger enn 67 år. Dette medlem viser også til de mange
høringsinnspillene til representantforslaget fra offentlig ansatte
som har arbeidet i sine stillinger lenger enn 67 år, og som derved
har fått vesentlig lavere pensjon enn den såkalte bruttogarantien
på 66 pst. av sluttlønn. Mange har blitt oppfordret av sin offentlige
arbeidsgiver til å fortsette i sine stillinger ut over normal pensjonsalder
uten kjennskap til samordningsfellen. Det har ført til store pensjonstap
for mange offentlig ansatte, og mange har fått sin pensjonstilværelse
ødelagt økonomisk.
Dette medlem viser
også til høringsinnspill fra LO og Fagforbundet, som støtter forslag
om å avvikle samordningsfellen. Dette medlem viser
også til at resultatet av forhandlingene mellom partene i 2009 var at
gammel ordning med bruttogaranti på 66 pst. av sluttlønn skulle
videreføres.
På denne bakgrunn vil dette
medlem fremme forslag om avvikling av samordningsfellen og
gi offentlig ansatte for årsklassene 1944 til 1962 tilsvarende tjenestepensjon
som gjaldt før 2011. Forslaget ivaretar levealdersjusteringen og
at tidlig uttak av folketrygd (før 67 år pluss levealdersjustering)
ikke kompenseres av tjenestepensjonen. Virkningen gjelder for årene
fremover. Dette medlem viser til vedlagte
forslag til nye lovtekster i samordningsloven som ivaretar dette.
Dette medlem viser
til at departementet i svar på spørsmål fra Senterpartiet (17. januar
2024) har opplyst at dette vil bety en merutgift for Statens pensjonskasse
på 384 mill. kroner i 2026. Disse midlene er imidlertid innbetalt
av offentlig ansatte som er medlemmer av Statens pensjonskasse,
og kan ikke ansees som en merutgift. Samordningsfellen innebærer
at tjenestepensjon er fratatt de ansatte. Fjerning av samordningsfellen
vil innebære lengre yrkesaktivitet for mange ansatte i offentlig
virksomhet. Det vil gi inntekter til samfunnet og staten som er
større enn utgiftsøkningen på SPKs budsjett. Avviklingen av samordningsfellen
innebærer at offentlig ansatte får oppfylt bruttogarantien på 66
pst. av sluttlønn dersom de har full opptjening, slik regelverket
var før 2011.
Dette medlem vil
vise til at for økonomien i statsbudsjettet og samfunnsøkonomien
vil oppheving av samordningsfellen gi positive resultater. Når samordningsfellen
er avviklet, vil ikke ansatte tape sin pensjon ved å stå i offentlig
stilling etter 67 år pluss levealdersjustering. Det betyr at flere
av dem som ønsker å arbeide lenger, vil gjøre det. Det vil nå gjelde
særlig for aldersgruppene fra 1954 og de nærmeste år utover. Videre
vil pensjonister fra årsklassene som er rammet, kunne gå inn i offentlige
stillinger om det er særlige behov, uten å miste sin tjenestepensjon
når de igjen slutter. Det kan for eksempel gjelde allerede pensjonerte
lærere eller helsepersonell. De ekstraordinære opphevingene av samordningsfellen
for helsepersonell under covid-pandemien er eksempler på at det
er blitt gjort.
Dette medlem viser
til at hovedformålet med pensjonsreformen var å få et pensjonssystem
som stimulerer til at flere står lenger i arbeid. Slik vil også
avvikling av samordningsfella virke.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til svarbrev fra statsråden fra
5. desember 2025. I brevet vises det til at aldersgrensen i staten
skal øke fra 70 til 72 år fra 2026. Disse
medlemmer mener isolert sett at dette gjør at flere i staten
kan stå lenger i jobb, men samtidig gjør samordningsreglene at tjenestepensjonen
reduseres, noe som gjør det lite attraktivt ettersom dette vil føre
til tapt tjenestepensjon.
Disse medlemmer mener
dette taler for at man bør oppheve samordningsfellen, slik at årskullene
født før 1963 ikke taper tjenestepensjon ved å stå i jobb frem til
den nye aldersgrensen, eller lenger.
Disse medlemmer peker
på at statsråden viser til at beregningene fra Pensjonistforbundet
fremstår som for optimistiske med tanke på sysselsettingseffekten
fremover, men uten at departementet legger frem egne beregninger
på antatt virkning.
Disse medlemmer er
imidlertid enige om at økonomiske insentiver virker, og at mange
jobber lenger dersom det gir pensjonsmessig uttelling å stå i jobb.