Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Hagenborg, lederen Mani Hussaini,
Linda Monsen Merkesdal, Frida Hegranes Selvik og Solveig Vik, fra
Fremskrittspartiet, Kristoffer Sivertsen, Rikard Spets, Morten Stordalen
og Tor Mikkel Wara, fra Høyre, Kari Sofie Bjørnsen og Aleksander
Stokkebø, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Senterpartiet,
Maren Grøthe, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Miljøpartiet De Grønne, Frøya
Skjold Sjursæther og fra Venstre, Marit Vea, viser til representantforslaget
som ber regjeringen om å stanse den nasjonale gjennomføringen av
EUs nye klimakvotesystem for klimagassutslipp fra forbrenning av
brensel i veitransport, bygg og andre utvalgte sektorer (ETS2).
Komiteen noterer
seg at det er kommet ett skriftlig innspill til saken.
Komiteen påpeker
at Stortinget i tråd med Innst. 527 L (2024–2025), jf. Prop. 104
L (2024–2025), vedtok å ta inn det nye klimakvotesystemet i klimakvoteloven. Komiteen påpeker videre at det er verdt
å merke seg at regelverket for ETS2 gradvis ble tatt inn i norsk
rett som følge av EUs forsterkede klimakvotedirektiv (direktiv (EU)
2023/959) over tid, der enkelte deler var gjeldende også før lovendringen
det her vises til fra våren 2025. Komiteen viser
til brev fra klima- og miljøministeren datert 6. november 2025,
hvor det påpekes at direktivet nå fullt ut er gjennomført i norsk
rett, sist ved endringer i klimakvoteforskriften 29. september 2025.
Komiteen viser
videre til at formålet med ETS2 var å innføre en felleseuropeisk
minstepris på utslipp fra omfattede sektorer, som skal kunne bidra
til å redusere lands utslipp under innsatsfordelingsforordningen.
Karbonprisen som følge av ETS2 er ment å bidra til at det etableres
markedsinsentiver for investeringer i oppgraderinger av bygg- og
transportsektoren, og som bidrag til å redusere utslippene fra disse
sektorene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at EUs forsterkede klimakvotedirektiv ble
innlemmet i EØS-avtalen i 2023 og at regelverket nå er tatt inn
i norsk rett. Stortinget vedtok endringer av klimakvoteloven før
sommeren 2025 og Klima og miljødepartementet gjennomførte de siste
stegene av innføringen i september 2025.
Disse medlemmer er
opptatte av en rettferdig og effektiv klimaomstilling samtidig som
at vi skal bruke de nødvendige verktøyene for at det ikke skal bli plutselige
og drastiske økninger i drivstoffprisen som konsekvens av ETS2.
Derfor ønsker disse medlemmer å understreke
at Norge kan søke om midlertidig unntak, og kan kompensere gjennom
andre avgifter eller andre ordninger om det skulle bli nødvendig.
Videre vil disse medlemmer påpeke at
EU-landene har vedtatt utsatt ikrafttredelse av kvotesystemet med
ett år, til 1. januar 2028. EU-kommisjonen har foreslått en rekke
tiltak for å sørge for at kvoteprisen holder seg på ønsket nivå
ved lansering og for å sikre prisstabilitet etter implementering.
Norge vil som følge av dette også få bedre tid til å forberede og
tilpasse seg det nye regelverket.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til at Stortinget
våren 2025 vedtok endringer i klimakvoteloven som gir hjemmel for
å fullføre den nasjonale gjennomføringen av EUs nye klimakvotesystem
for klimagassutslipp fra forbrenning av brensel i veitransport,
bygg og andre utvalgte sektorer (ETS2) i Norge.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen i Prop. 104 L (2024–2025) henviste til
at de høyeste prisanslagene med kvotepris på 200 2020-euro kan gi
en økning i brenselspris på 7,49 kr/liter diesel og 6,54 kr/ liter
bensin i hele EU/EØS-området. Til sammenligning er den norske generelle
CO2-avgiften på mineralolje og bensin i 2025 på 3,79
og 3,25 kroner per liter.
Disse medlemmer understreker
at det er stor usikkerhet knyttet til det endelige nivået på kvoteprisen og
hvorvidt en differensiering av CO2-avgiften vil innebære
statsstøtte. I verste fall kan innbyggere og næringsliv i Norge
risikere en dobbel utgift fra 2028, med både norsk CO2-avgift
og det som i praksis blir en ny EU-avgift på drivstoff. Disse medlemmer mener at et slikt senario
vil være en uholdbar situasjon.
Disse medlemmer viser
til at det nye regelverket skaper store protester innad i EU. I
sommer sendte Tsjekkia sammen med Tyskland, Italia, Spania, Polen
og 13 andre EU-land et brev til EU-kommisjonen der de ber om endringer
i systemet blant annet for å sikre at kvoteprisen holdes nær gulvet
på 45 euro. Disse medlemmer viser til
at det enn så lenge ikke er noe som tyder på at landene vil få gehør
for de foreslåtte endringene. Konsekvensene for folk og næringsliv
både i Norge og EU vil kunne bli dramatiske.
Disse medlemmer mener
at det eneste fornuftige å gjøre i møtet med et system som fremdeles
har så stor usikkerhet knyttet til seg, med risikoen for store økninger
i utgiftene til folk og næringsliv i Norge, er å stanse implementeringen
av ETS2.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stanse
den nasjonale gjennomføringen av EUs nye klimakvotesystem (ETS2).»
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet mener at
avgiftsnivået som er ilagt bilistene og transportsektoren er for
høyt. Disse medlemmer understreker at
bilen er et nødvendig transportmiddel i arbeid, familieliv og hverdagslogistikk.
På generelt grunnlag ønsker disse medlemmer derfor
å redusere drivstoffavgiftene, slik at friheten til å velge transportmiddel
ivaretas. I den forbindelse mener disse medlemmer det
er helt sentralt å hindre avgiftsøkninger på blant annet drivstoff.
Disse medlemmer viser
til regjeringens plan for opptrapping av klimaavgiftene under innsatsfordelingen,
der regjeringens klimastatus og -plan for 2026 skisserer en klimaavgift
på 2 400 2025-kroner i 2030. Videre foreslås en lineær opptrapping
mot 2035 som vil gi en klimaavgift på 3 400 2025-kroner. Disse medlemmer legger til grunn at CO2-avgiften
er den største delen av prisanslagene og at den antas å øke mer
enn kvoteprisen under EUs kvotesystem.
Disse medlemmer vil
videre påpeke at en samtidig anvendelse av en nasjonal CO₂-avgift
og kvoteplikt under EUs kvotesystem innebærer dobbel virkemiddelbruk. Disse medlemmer mener at dette ikke er
formålstjenlig når EUs utslipp kun er underlagt kvotepris. Den doble
virkemiddelbruken øker dermed kostnadsbyrden for norske husholdninger
og næringsliv og bidrar ikke til ytterligere reduksjon i globale
utslipp, slik disse medlemmer ser det.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Prop. 1 S (2025–2026) der
regjeringen skriver følgende om kvoteplikt for luftfarten:
«Ileggelse av både avgift og kvoteplikt
innebærer en uhensiktsmessig dobbel virkemiddelbruk. Et avgiftsfritak
som her foreslås, vil gi en mer effektiv klimapolitikk ettersom
avgift i tillegg til kvoteplikt har begrenset eller ingen klimaeffekt
og heller ingen effekt på oppnåelse av Norges klimamål under Parisavtalen.
Et konsekvent utformet system vil også gi økt forutsigbarhet hos
aktørene og innebære en forenkling av avgiftssystemet. Videre vil
et logisk system være viktig for å få gjennomslag hos ESA i pågående
og fremtidige statsstøttesaker.»
Disse medlemmer mener
dermed at Norge bør fjerne CO2-avgiften på alle områder
som omfattes av og vil bli omfattet av ETS2 for å få en mest mulig
rettferdig byrdefordeling og som ikke straffer norsk eierskap.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fjerne
CO2-avgiften på de områder som dekkes av EUs nye klimakvotesystem (ETS2)
fra samme dato som det innføres.»
Disse medlemmer vil
subsidiært støtte Senterpartiets forslag om å stanse den nasjonale
gjennomføringen av ETS2.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Miljøpartiet De Grønne og Venstre understreker igjen
EØS-avtalens avgjørende betydning for norsk økonomi og næringsliv,
og at det er av stor betydning at Norge opprettholder sine forpliktelser
i avtalen. Å følge opp gjennomføring av EUs klimakvotesystem, herunder
det nye ETS2-regelverket, sikrer at norske bedrifter konkurrerer
på like vilkår med selskaper i EU.
Disse medlemmer viser
til at på grunn av de pågående diskusjoner om iverksettelse av det
nye kvotesystemet innad i EU, har det i etterkant av våren 2025 blitt
enighet innad i EU om å utsette ikrafttredelsen til tidligst 1. januar
2028. Disse medlemmer mener at det derfor
bør være god nok tid for regjeringen og offentlig forvaltning å
foreta nødvendige forberedelser frem til planlagt ikrafttredelse
av ETS2.
Disse medlemmer gjentar
at de aktuelle hjemlene er gjennomført i norsk rett, og ser derfor
ingen grunn til å stemme for et forslag om stanse allerede gjennomført
regelverk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til Innst. 527 L (2024–2025), jf.
Prop. 104 L (2024–2025) Endringer i klimakvoteloven, og merknadene
fra Høyre og Venstre der. Blant annet som følge av disse partiers
støtte til lovforslaget i nevnte sak, er direktivet nå gjennomført
i norsk rett. Høyre og Venstre har ikke endret mening i denne saken
siden behandlingen våren 2025.
Disse medlemmer deler
forslagsstillernes bekymring for konsekvensene for folk og næringsliv
dersom nødvendige avklaringer ikke er gjort innen systemet er ment
å tre i kraft. Av den grunn er det disse medlemmers forventning
at regjeringen sørger for tidligst mulig avklaring på hvordan det
nye kvotesystemet vil fungere i Norge. Videre forventer disse medlemmer at regjeringen følger
diskusjonene i EU tett, og sørger for at det gjøres fortløpende
vurderinger av hvordan man sikrer en smidig overgang til et nytt
system, med eksempelvis stabilitet i pris etter implementeringen.
Komiteens medlem
fra Rødt påpeker at utvidelsen av EUs system for utslippskvotehandel
(ETS) synliggjør et grunnleggende dilemma i norsk klimapolitikk.
Klimaomstillingen krever internasjonalt samarbeid, og ETS har som
formål å harmonisere karbonpriser og redusere risikoen for karbonlekkasje. Samtidig
innebærer ordningen en betydelig overføring av kontroll fra Stortinget
til EU, og erstatter direkte politisk styring med markedsbaserte
mekanismer. Dette svekker nasjonal demokratisk kontroll og bidrar
til å gjøre denne formen for karbonprising grunnleggende ustabil.
Dette medlem mener
at ETS2 også må vurderes i lys av regjeringens mål om å unngå «dobbel
virkemiddelbruk». I praksis betyr dette at kvotepliktige sektorer på
sikt får redusert CO2-avgift eller fritak. Etter hvert som
systemet utvides og kvoteprisen øker, vil kontrollen over avgiftspolitikken
flyttes enda lenger bort fra norske beslutningstakere.
Dette medlem fastholder
at klimaomstillingen må være rettferdig og ha folkelig legitimitet.
Karbonprising er et effektivt virkemiddel, men erfaring viser at
avgiftsøkninger uten bred demokratisk forankring skaper motstand
og tilbakeslag. Protestbevegelsen «de gule vestene» i Frankrike
i 2018 illustrerer denne risikoen.
Dette medlem viser
til at Stortingets behandling av innføringen av ETS2 (jf. Innst.
527 L (2024–2025) Prop. 104 L (2024–2025)), ble gjennomført under
en komprimert tidsramme med begrenset politisk debatt og få skriftlige
innspill. En bidragende årsak var at lovendringen ble behandlet
samtidig som Meld. St. 25 (2024–2025) Klimamelding 2035 og Prop.
129 L (2024–2025) Endringer i klimaloven.
Dette medlem viser
til at EU den 5. november 2025 vedtok å utsette innføringen av ETS2
til tidligst 1. januar 2028, noe også statsråden peker på i sitt
brev til komiteen. Utsettelsen gir Stortinget mulighet til en bredere
politisk diskusjon og vurdering av hvordan Norge kan sikre demokratisk
kontroll og sosial rettferdighet, uten å rive opp klimakvotedirektivet.