I lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel
gjøres følgende endringer:
I kapittel 9 skal avsnitt VIII lyde:
VIII Kapitalforhold mv.
§ 9-39 Verdipapirforetaksforordningen
(1) EØS-avtalen vedlegg IX nr. 19c forordning (EU) 2019/2033
(om tilsynskrav for verdipapirforetak (verdipapirforetaksforordningen))
gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll
1 til avtalen og avtalen for øvrig.
(2) Når det i lov eller forskrift vises til verdipapirforetaksforordningen,
menes forordningen slik den er gjennomført i første ledd.
(3) Verdipapirforetak som nevnt i verdipapirforetaksforordningen
artikkel 1 nr. 2 og 5 skal følge reglene i finansforetaksloven kapittel
13 til 15, 17, 18 og 22 med forskrifter, slik disse gjelder for
kredittforetak. Reglene i §§ 9-42 til 9-57 gjelder ikke for slike
verdipapirforetak.
(4) Departementet kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen
her og i forskrift gjøre endringer i, herunder fastsette unntak
fra, bestemmelsene gjennomført i første ledd til gjennomføring av
Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.
§ 9-40 Tilsynsregime for
store verdipapirforetak
(1) Finanstilsynet kan bestemme at verdipapirforetak som har
tillatelse til å yte investeringstjenester eller drive investeringsvirksomhet
som nevnt i § 2-1 første ledd nr. 3 og 6, og som har samlede verdier
på et beløp i norske kroner som minst svarer til 5 milliarder euro,
beregnet som et gjennomsnitt over de siste tolv månedene, skal være
underlagt forordning (EU) nr. 575/2013, som gjennomført i forskrift
fastsatt med hjemmel i finansforetaksloven § 1-8, forutsatt at ett
av følgende vilkår er oppfylt:
-
1. verdipapirforetaket driver virksomheten
i et slikt omfang at dets sammenbrudd eller betalingsvanskeligheter
kan føre til systemrisiko,
-
2. verdipapirforetaket er et clearingmedlem som definert
i verdipapirforetaksforordningen artikkel 4 nr. 1 punkt 3,
-
3. Finanstilsynet anser det rettferdiggjort og forholdsmessig
i lys av størrelsen, arten, omfanget og kompleksiteten til verdipapirforetakets
virksomhet, tatt i betraktning:
-
verdipapirforetakets betydning for
økonomien i EØS eller i Norge,
-
omfanget av verdipapirforetakets grensekryssende virksomhet,
eller
-
i hvilken grad verdipapirforetaket er sammenvevd med det
finansielle systemet.
(2) Tilbakekall av en beslutning etter første ledd skal meddeles
verdipapirforetaket uten opphold.
(3) Beslutning etter første ledd bortfaller når verdipapirforetaket
ikke lenger oppfyller beløpsterskelen, beregnet over en sammenhengende
periode på tolv måneder.
(4) Denne bestemmelsen gjelder ikke for vare- og utslippskvoteforhandlere,
innretninger for kollektive investeringer eller forsikringsforetak.
(5) Departementet kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen
her.
§ 9-41 Startkapital
(1) Verdipapirforetak med tillatelse til å yte investeringstjenester
eller drive investeringsvirksomhet som nevnt i § 2-1 første ledd
nr. 3 og 6 skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som
minst svarer til 750 000 euro.
(2) Verdipapirforetak med tillatelse til å yte investeringstjenester
eller drive investeringsvirksomhet som nevnt i § 2-1 første ledd
nr. 1, 2, 4, 5 og 7 og som ikke har tillatelse til å håndtere kunders
finansielle instrumenter eller finansielle midler, skal ha en startkapital
på et beløp i norske kroner som minst svarer til 75 000 euro.
(3) Verdipapirforetak med tillatelse til å yte investeringstjenester
eller drive investeringsvirksomhet som nevnt i § 2-1 første ledd
nr. 9 og som handler for egen regning eller har tillatelse til det,
skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer
til 750 000 euro.
(4) Verdipapirforetak som ikke er omfattet av første, annet eller
tredje ledd, skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner
som minst svarer til 150 000 euro.
(5) Startkapitalen skal være sammensatt i samsvar med verdipapirforetaksforordningen
artikkel 9.
§ 9-42 Vurdering av samlet
kapital- og likviditetsbehov
(1) Et verdipapirforetak som ikke oppfyller vilkårene i verdipapirforetaksforordningen
artikkel 12 nr. 1, skal ha betryggende, effektive og omfattende
rutiner, strategier og prosedyrer for løpende å vurdere og opprettholde
omfanget, typen og fordelingen av intern kapital og likvide midler
som det anser tilstrekkelig til å dekke arten og omfanget av risikoene
som verdipapirforetaket kan utgjøre for andre, og som det selv er
eller kan bli utsatt for.
(2) Rutinene, prosedyrene og strategiene etter første ledd skal
være hensiktsmessige og stå i forhold til arten, omfanget og kompleksiteten
til verdipapirforetakets virksomhet og skal være underlagt regelmessig
intern gjennomgang.
(3) Finanstilsynet kan, i den utstrekning det anses hensiktsmessig,
be om at kravene i første og annet ledd anvendes av et verdipapirforetak
som oppfyller vilkårene i verdipapirforetaksforordningen artikkel
12 nr. 1.
§ 9-43 Anvendelsesområdet
for §§ 9-44 til 9-51
(1) §§ 9-44 til 9-51, unntatt § 9-47 første ledd nr. 1, 3 og
4, gjelder ikke for verdipapirforetak som oppfyller vilkårene i
verdipapirforetaksforordningen artikkel 12 nr. 1.
(2) Oppfyller et verdipapirforetak vilkårene i verdipapirforetaksforordningen
artikkel 12 nr. 1 etter først ikke å ha gjort det, gjelder første
ledd når verdipapirforetaket har oppfylt vilkårene i seks sammenhengende måneder
og verdipapirforetaket har gitt Finanstilsynet melding om dette.
(3) Finner et verdipapirforetak at det ikke lenger oppfyller
vilkårene i verdipapirforetaksforordningen artikkel 12 nr. 1, skal
det gi melding om dette til Finanstilsynet og anvende §§ 9-44 til
9-51 innen 12 måneder fra dette tidspunktet. Kravene i § 9-49 skal
uansett anvendes for godtgjørelse tildelt i regnskapsåret som etterfølger
regnskapsåret hvor verdipapirforetaket fant at det ikke lenger oppfyller
de nevnte vilkårene.
(4) Ved konsolidert tilsyn etter verdipapirforetaksforordningen
artikkel 7 gjelder kravene i §§ 9-44 til 9-51 for verdipapirforetaket
på individuelt og konsolidert grunnlag. Dette gjelder likevel ikke
for datterforetak etablert i en tredjestat dersom morforetaket i
EØS godtgjør at anvendelsen av kravene i §§ 9-44 til 9-51 ikke er
tillatt etter denne tredjestatens lovgivning.
(5) Ved anvendelse av gruppekapitalkravet i verdipapirforetaksforordningen
artikkel 8 gjelder kravene i §§ 9-44 til 9-51 for verdipapirforetaket
på individuelt grunnlag.
§ 9-44 Virksomhetsstyring
(1) Et verdipapirforetak skal ha robuste styringsordninger, herunder:
-
1. en klar organisasjonsstruktur med
klart definerte, gjennomsiktige og konsistente ansvarslinjer,
-
2. effektive fremgangsmåter for å identifisere, styre, overvåke
og rapportere risikoene som verdipapirforetaket er eller kan bli
utsatt for, eller risikoene som det utgjør eller kan utgjøre for
andre,
-
3. tilstrekkelige interne kontrollordninger, herunder betryggende
administrasjons- og regnskapsrutiner,
-
4. en kjønnsnøytral godtgjørelsesordning og -praksis som
er i samsvar med og fremmer betryggende og effektiv risikostyring.
(2) Ved fastleggelsen av ordningene i første ledd skal det tas
hensyn til bestemmelsene i §§ 9-46 til 9-50.
(3) Ordningene i første ledd skal være hensiktsmessige og stå
i forhold til arten, omfanget og kompleksiteten i de iboende risikoene
ved verdipapirforetakets forretningsmodell og virksomhet.
§ 9-45 Land for land-rapportering
(1) Et verdipapirforetak som er etablert i et annet land gjennom
filial eller gjennom datterselskap som er en finansinstitusjon som
definert i forordning (EU) nr. 575/2013 artikkel 4 nr. 1 punkt 26,
skal for hvert land årlig offentliggjøre følgende:
-
1. datterselskapers og filialers navn,
virksomhetsområder og geografiske beliggenhet,
-
2. omsetning,
-
3. antall årsverk,
-
4. resultat før skatt,
-
5. skatt,
-
6. mottatte offentlige tilskudd/subsidier.
(2) Opplysningene skal revideres i henhold til lov 20. november
2020 nr. 128 om revisjon og revisorer. Opplysningene skal, om mulig,
publiseres som et vedlegg til verdipapirforetakets årsregnskap,
eller eventuelt verdipapirforetakets konsoliderte årsregnskap.
§ 9-46 Styrets rolle i risikostyringen
(1) Et verdipapirforetaks styre skal godkjenne og regelmessig
vurdere strategier og retningslinjer for verdipapirforetakets risikovilje
og for å styre, overvåke og kontrollere risikoer som verdipapirforetaket
er eller kan bli utsatt for, i lys av makroøkonomiske forhold og verdipapirforetakets
virksomhet.
(2) Styret skal sette av tilstrekkelig tid til å sikre en grundig
vurdering av forholdene som omfattes av første ledd, og skal tildele
tilstrekkelige ressurser til styringen av alle materielle risikoer
som verdipapirforetaket er utsatt for.
(3) Verdipapirforetaket skal etablere rapporteringslinjer til
styret for enhver vesentlig risiko og for enhver risikostyringsordning
som fastsettes eller endres.
(4) Et verdipapirforetak som har balanseførte og ikke-balanseførte
eiendeler på et beløp i norske kroner som minst svarer til 100 millioner
euro, beregnet som et gjennomsnitt over en fireårsperiode umiddelbart
forut for inneværende regnskapsår, skal ha et risikoutvalg.
(5) Risikoutvalget etter fjerde ledd skal være sammensatt av
styremedlemmer som ikke inngår i den faktiske ledelsen av verdipapirforetaket.
Medlemmene av risikoutvalget skal ha tilstrekkelig kunnskap, kvalifikasjoner
og erfaring til fullt ut å forstå, styre og overvåke verdipapirforetakets
risikostrategi og risikovilje. Risikoutvalget skal gi råd til styret
om verdipapirforetakets samlede aktuelle og fremtidige risikovilje
og risikostrategi og bistå styret i overvåkningen av den øverste
ledelsens gjennomføring av strategien. Styret skal beholde det øverste
ansvaret for verdipapirforetakets risikostrategier og -ordninger.
(6) Styret, og risikoutvalget dersom det er opprettet, skal sikre
seg tilgang til informasjon om risiko som verdipapirforetaket er
eller kan bli utsatt for.
§ 9-47 Risikostyring
(1) Et verdipapirforetak skal ha robuste strategier, retningslinjer,
fremgangsmåter og systemer for å identifisere, måle, styre og overvåke
følgende:
-
1. vesentlige kilder til og virkninger
av risiko for kunder og enhver vesentlig innvirkning på ansvarlig kapital,
-
2. vesentlige kilder til og virkninger av risiko for markeder
og enhver vesentlig innvirkning på ansvarlig kapital,
-
3. vesentlige kilder til og virkninger av risiko for verdipapirforetaket,
særlig slike som kan bruke opp verdipapirforetakets tilgjengelige
ansvarlige kapital,
-
4. likviditetsrisiko innenfor relevante tidshorisonter, herunder
innenfor samme dag, for å sikre at verdipapirforetaket opprettholder
et tilstrekkelig nivå av likvide ressurser, herunder for å håndtere
vesentlige risikokilder som nevnt i nr. 1 til 3.
(2) Strategiene, retningslinjene, fremgangsmåtene og systemene
i første ledd skal stå i forhold til verdipapirforetakets kompleksitet,
risikoprofil og virksomhetsomfang og risikotoleransen som er fastsatt
av styret, og skal gjenspeile verdipapirforetakets betydning i hver EØS-stat
hvor verdipapirforetaket driver virksomhet.
(3) Verdipapirforetaket skal vurdere behovet for ansvarsforsikring.
(4) Som vesentlige kilder til risiko for verdipapirforetaket
regnes blant annet vesentlige endringer i den bokførte verdien av
eiendeler, herunder krav mot tilknyttede agenter, betalingsudyktighet
hos kunder eller motparter, posisjoner i finansielle instrumenter,
utenlandsk valuta, utenlandske varer og forpliktelser etter ytelsesbaserte
pensjonsordninger.
(5) Et verdipapirforetak som må avvikle eller innstille sin virksomhet,
skal, ved å ta hensyn til levedyktigheten og bærekraftigheten til
dets forretningsmodell og -strategi, legge tilbørlig vekt på krav
og nødvendige ressurser som er realistiske med hensyn til tidsramme
og opprettholdelse av ansvarlig kapital og likvide midler, gjennom
hele forløpet med uttreden fra markedet.
(6) Departementet kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen
her.
§ 9-48 Godtgjørelsesordninger
(1) Et verdipapirforetaks godtgjørelsesordning skal, for ansatte
med arbeidsoppgaver av vesentlig betydning for verdipapirforetakets
risikoprofil eller midlene det forvalter, herunder ledende ansatte,
ansatte med kontrollfunksjoner og ansatte med tilsvarende godtgjørelse som
ledende ansatte, oppfylle følgende krav:
-
1. godtgjørelsesordningen skal være
klart dokumentert, være hensiktsmessig og stå i forhold til verdipapirforetakets
størrelse og interne organisasjon og virksomhetens art, omfang og
kompleksitet,
-
2. godtgjørelsesordningen skal være i samsvar med verdipapirforetakets
forretningsstrategi og mål og ta hensyn til langsiktige virkninger
av foretatte investeringsbeslutninger,
-
3. godtgjørelsesordningen skal inneholde tiltak for å unngå
interessekonflikter, oppfordre til ansvarlig forretningsførsel og
fremme risikobevissthet og forsiktig risikotaking,
-
4. verdipapirforetakets styre skal vedta og regelmessig gjennomgå
godtgjørelsesordningen og skal ha det øverste ansvaret for å overvåke
gjennomføringen av den,
-
5. gjennomføringen av godtgjørelsesordningen skal minst
årlig undergis en sentral og uavhengig internkontroll av en kontrollfunksjon,
-
6. ansatte med kontrollansvar skal være uavhengige av forretningsområdene
de kontrollerer og ha nødvendig autoritet og skal godtgjøres i samsvar
med måloppnåelse knyttet til deres funksjoner, uavhengig av resultatet
i forretningsområdene de kontrollerer,
-
7. godtgjørelsen av den øverste ledelsen i risikostyrings-
og kontrollfunksjonene skal være underlagt direkte tilsyn av godtgjørelsesutvalget,
eller av styret dersom et godtgjørelsesutvalg ikke er opprettet,
-
8. godtgjørelsesordningen skal skille klart mellom kriteriene
for å fastsette henholdsvis fast og variabel godtgjørelse,
-
9. det skal være et passende forholdstall mellom fast og
variabel godtgjørelse, og den faste delen av godtgjørelsen skal
være tilstrekkelig høy til at verdipapirforetaket kan unnlate å
utbetale den variable delen av godtgjørelsen.
(2) Departementet kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser
om hvilke ansatte som skal anses å ha arbeidsoppgaver av vesentlig
betydning for verdipapirforetakets risikoprofil eller midlene det
forvalter, og kan for øvrig fastsette utfyllende forskrifter til
bestemmelsen her.
§ 9-49 Variabel godtgjørelse
(1) Variabel godtgjørelse som tildeles og utbetales av et verdipapirforetak
til ansatte med arbeidsoppgaver av vesentlig betydning for verdipapirforetakets
risikoprofil eller midlene det forvalter, skal oppfylle kravene
i denne bestemmelsen på en måte som er hensiktsmessig for verdipapirforetakets
størrelse og interne organisering og virksomhetens art, omfang og
kompleksitet.
(2) Variabel godtgjørelse som tildeles og utbetales, skal oppfylle
følgende krav:
-
1. resultatavhengig variabel godtgjørelse
skal baseres på en kombinasjon av vurdering av vedkommende person,
vedkommende forretningsenhet og verdipapirforetaket som helhet,
-
2. ved vurderingen av den ansattes prestasjoner skal det
tas hensyn til både finansielle og ikke-finansielle kriterier,
-
3. vurderingen av resultatene etter nr. 1 skal være basert
på en flerårsperiode, som tar hensyn til verdipapirforetakets forretningssyklus
og -risikoer,
-
4. den variable godtgjørelsen skal ikke svekke verdipapirforetakets
evne til å sikre et betryggende kapitalgrunnlag,
-
5. garantert variabel godtgjørelse kan bare benyttes ved
nyansettelser, begrenset til det første året, og bare der verdipapirforetaket
har et solid kapitalgrunnlag,
-
6. sluttvederlag ved opphør av arbeidsforhold skal tilpasses
de resultater som er oppnådd over tid, og utformes slik at manglende
resultater ikke blir belønnet,
-
7. godtgjørelsesavtaler som gjelder kompensasjon eller utløsning
fra arbeidskontrakt i tidligere arbeidsforhold, skal være tilpasset
verdipapirforetakets langsiktige interesser,
-
8. ved måling av resultater skal det tas hensyn til alle typer
aktuelle og fremtidige risikoer og kostnader som gjelder behov for
kapital og likviditet etter verdipapirforetaksforordningen,
-
9. tildelingen av variable godtgjørelseskomponenter i verdipapirforetaket
skal ta hensyn til alle typer aktuelle og fremtidige risikoer.
(3) Minst halvparten av årlig variabel godtgjørelse skal gis
i form av aksjer eller andre egenkapitalinstrumenter utstedt av
verdipapirforetaket eller et annet foretak i gruppen det tilhører,
eller i form av betinget kapital som avspeiler verdipapirforetakets
verdiutvikling.
(4) Minst 40 prosent av den variable godtgjørelsen skal utsettes
utbetalt over en periode på minst tre år. Dersom den variable godtgjørelsen
utgjør et meget stort beløp sett i lys av blant annet verdipapirforetakets
virksomhet og lønnsnivået i verdipapirforetaket, skal minst 60 prosent
av den variable godtgjørelsen utsettes utbetalt over en periode
på minst tre år. Perioden skal ta hensyn til verdipapirforetakets
underliggende forretningssyklus, virksomhetens art og risiko og
den aktuelle ansattes arbeidsoppgaver.
(5) Opptil 100 prosent av variabel godtgjørelse skal reduseres
dersom resultatutviklingen i verdipapirforetaket eller etterfølgende
resultater tilsier dette. Verdipapirforetaket skal fastsette spesifikke
kriterier for fradrag og tilbakebetaling som særlig skal hensynta
situasjoner hvor den ansatte har deltatt i eller vært ansvarlig
for atferd som har resultert i betydelig tap for verdipapirforetaket,
og situasjoner hvor den ansatte ikke lenger anses egnet og skikket.
(6) Dersom en ansatt forlater verdipapirforetaket før pensjonsalder,
skal verdipapirforetaket tilbakeholde skjønnsmessig fastsatte pensjonsytelser
i form av instrumenter som er nevnt i tredje ledd, i en periode
på fem år. Når en ansatt når pensjonsalder og går ut i pensjon,
skal de skjønnsmessig fastsatte pensjonsytelsene utbetales i form
av instrumenter som er nevnt i tredje ledd, etter en periode på
fem år.
(7) Personer som nevnt i første ledd skal ikke ha avtaler eller
forsikringer som sikrer mot bortfall av variabel godtgjørelse. Verdipapirforetaket
må også påse at variabel godtgjørelse ikke utbetales gjennom finansielle
ordninger eller metoder som innebærer en omgåelse av godtgjørelsesreglene
eller verdipapirforetaksforordningen.
(8) Et verdipapirforetak som mottar statlige støttetiltak etter
finansforetaksloven § 20-28, skal ikke utbetale variabel godtgjørelse
til medlemmer av verdipapirforetakets ledelse. Variabel godtgjørelse
til andre ansatte skal være begrenset til en andel av nettoinntektene dersom
variabel godtgjørelse ville være uforenlig med ivaretakelsen av
et forsvarlig kapitalgrunnlag og verdipapirforetakets rettidige
uttreden fra slike statlige støttetiltak.
(9) Tredje, fjerde og sjette ledd gjelder ikke for et verdipapirforetak
dersom verdien av balanseførte og ikke-balanseførte eiendeler i
gjennomsnitt er under et beløp i norske kroner som minst svarer
til 100 millioner euro, beregnet som et gjennomsnitt over de siste
fire regnskapsårene forut for inneværende regnskapsår. Tredje, fjerde
og sjette ledd gjelder heller ikke for en ansatt med en årlig variabel
godtgjørelse på under et beløp i norske kroner som minst svarer
til 50 000 euro, og som ikke utgjør mer enn en fjerdedel av den
ansattes samlede årlige godtgjørelse.
(10) Departementet kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen
her.
§ 9-50 Godtgjørelsesutvalg
(1) Et verdipapirforetak som har balanseførte og ikke-balanseførte
eiendeler på et beløp i norske kroner som minst svarer til 100 millioner
euro, beregnet som et gjennomsnitt over en fireårsperiode umiddelbart
forut for inneværende regnskapsår, skal ha et godtgjørelsesutvalg.
Inngår verdipapirforetaket i en gruppe, kan godtgjørelsesutvalget
etableres på gruppenivå.
(2) Godtgjørelsesutvalget skal ha en balansert kjønnssammensetning
og skal bestå av hele eller deler av styret og minst en representant
for de ansatte.
(3) Godtgjørelsesutvalget skal utøve en kvalifisert og uavhengig
bedømmelse av godtgjørelsesordninger og -praksiser og insentivene
for styring av risiko, kapital og likviditet. Godtgjørelsesutvalget
skal forberede alle saker om godtgjørelsesordningen som skal avgjøres
av styret.
§ 9-51 Rapportering av særlig
høy godtgjørelse
Verdipapirforetak skal gi melding til Finanstilsynet om antall
ansatte som mottar årlig godtgjørelse på et beløp i norske kroner
som minst svarer til 1 million euro, inndelt i lønnsgrupper med
intervaller på 1 million euro og med opplysning for hver enkelt
ansatt om ansvarsområde, forretningsområde og hovedelementene i lønn,
bonus, langsiktige utdelinger og pensjonsbidrag.
§ 9-52 Tilsynsmessig oppfølgning
(1) Finanstilsynet skal se til at verdipapirforetak har hensiktsmessige
og klare retningslinjer og rutiner, i samsvar med lov og bestemmelser
gitt i medhold av lov, for vurdering, styring og kontroll av risiko
og kapitalbehov.
(2) Ved fastsettelsen av hyppigheten og intensiteten i den tilsynsmessige
oppfølgningen skal Finanstilsynet ta hensyn til størrelsen, arten,
omfanget og kompleksiteten til verdipapirforetakets virksomhet og
verdipapirforetakets betydning for det finansielle systemet.
(3) Finanstilsynet skal minst hvert tredje år ettergå verdipapirforetakenes
bruk av interne modeller for kapitalkravsberegning. Dersom de interne
modellene ikke er presise eller kravene til bruk av interne modeller
ikke er oppfylt, kan Finanstilsynet pålegge tiltak eller trekke tilbake
tillatelsen til å bruke interne modeller.
(4) Departementet kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen
her.
§ 9-53 Retting og pålegg
Verdipapirforetak som ikke oppfyller kravene etter §§ 9-39 til
9-51 eller forskrifter fastsatt i medhold av disse bestemmelsene,
skal straks iverksette nødvendige tiltak for å rette opp dette.
Ved manglende etterlevelse av kravene, eller i forbindelse med tilsynsmessig
oppfølgning etter § 9-52, kan Finanstilsynet pålegge foretaket:
-
1. et høyere kapitalkrav enn det som
følger av verdipapirforetaksforordningen artikkel 11 i samsvar med § 9-54,
eller justeringer i krav til ansvarlig kapital og likvide midler
ved vesentlige endringer i verdipapirforetakets virksomhet,
-
2. å endre ordninger, prosesser, mekanismer og strategier
for å etterleve kravene i §§ 9-42 og 9-44,
-
3. å fremlegge en plan for å gjenopprette etterlevelse, som
skal legges frem senest innen tolv måneder. Finanstilsynet kan sette
en tidsfrist for gjennomføringen av planen og gi pålegg om forbedringer
knyttet til omfang og frist,
-
4. å anvende en særskilt avsetningspolitikk eller behandle
eiendeler på en bestemt måte i forbindelse med kravene til ansvarlig
kapital,
-
5. å endre eller begrense virksomheten,
-
6. å redusere risikoen ved foretakets virksomhet, produkter
og systemer, herunder utkontraktert virksomhet,
-
7. å begrense variabel godtgjørelse til en prosentandel av
foretakets nettoresultat for å sikre kapitalgrunnlaget i foretaket,
-
8. å benytte nettoresultatet til å styrke ansvarlig kapital,
-
9. ikke å betale utbytte og rente på kjernekapital,
-
10. ytterligere og hyppigere rapporteringskrav, herunder
om kapital- og likviditetsposisjoner,
-
11. særskilte likviditetskrav i samsvar med § 9-55,
-
12. ytterligere offentliggjøringskrav.
§ 9-54 Ytterligere kapitalkrav
(1) Ytterligere kapitalkrav etter § 9-53 nr. 1 skal pålegges
dersom minst ett av følgende vilkår er oppfylt:
-
1. verdipapirforetaket er utsatt for
vesentlige risikoer eller risikoelementer eller utgjør en vesentlig
risiko for andre, og disse risikoene er ikke tilstrekkelig dekket
av kravene til ansvarlig kapital,
-
2. verdipapirforetaket oppfyller ikke kravene i §§ 9-42 og
9-44, og det er ikke sannsynlig at andre tilsynstiltak vil være
tilstrekkelige til å forbedre ordningene, prosessene, mekanismene
og strategiene innenfor en hensiktsmessig tidsramme,
-
3. justeringer av en forsvarlig verdivurdering av handelsporteføljen
er ikke tilstrekkelig til at verdipapirforetaket kan selge eller
sikre sine posisjoner innenfor en kort periode uten å lide vesentlige
tap under normale markedsforhold,
-
4. tilsynet med bruk av interne modeller viser at manglende
etterlevelse av kravene til bruk av interne modeller sannsynligvis
vil føre til et utilstrekkelig kapitalnivå,
-
5. verdipapirforetaket har gjentatte ganger unnlatt å øke
ansvarlig kapital på bakgrunn av anbefalinger fra Finanstilsynet.
(2) Av ytterligere kapitalkrav pålagt etter § 9-53 nr. 1 skal
minst tre fjerdedeler oppfylles med kjernekapital, og minst tre
fjerdedeler av kjernekapitalen skal oppfylles med ren kjernekapital.
(3) Departementet kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen
her.
§ 9-55 Særskilte likviditetskrav
(1) Særskilte likviditetskrav etter § 9-53 nr. 11 skal pålegges
verdipapirforetak som er underlagt likviditetskrav etter verdipapirforetaksforordningen
artikkel 43 nr. 1, dersom minst ett av følgende vilkår er oppfylt:
-
1. verdipapirforetaket er utsatt for
likviditetsrisiko eller elementer av likviditetsrisiko som er vesentlig og
ikke tilstrekkelig dekket av likviditetskravene i verdipapirforetaksforordningen
femte del,
-
2. verdipapirforetaket oppfyller ikke kravene i §§ 9-42 og
9-44, og det er ikke sannsynlig at andre tilsynstiltak vil være
tilstrekkelige til å forbedre ordningene, prosessene, mekanismene
og strategiene innenfor en hensiktsmessig tidsramme.
(2) Departementet kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen
her.
§ 9-56 Offentliggjøringskrav
(1) Finanstilsynet kan pålegge verdipapirforetak som nevnt i
verdipapirforetaksforordningen artikkel 46 nr. 1 og 2 å offentliggjøre
informasjonen som nevnt i disse bestemmelsene mer enn en gang årlig
og kan fastsette frister for slik offentliggjøring. Finanstilsynet
kan også gi pålegg om å benytte bestemte medier og steder, herunder
verdipapirforetakets nettsider, for andre offentliggjøringer enn
årsregnskapet.
(2) Finanstilsynet kan pålegge morforetaket i en verdipapirforetaksgruppe
å offentliggjøre på årlig basis en beskrivelse av gruppens juridiske,
styringsmessige og organisatoriske struktur.
§ 9-57 Verdipapirforetak
med morforetak i en tredjestat
Når to eller flere verdipapirforetak har et morforetak i en tredjestat
og Finanstilsynet ville ha vært gruppetilsynsmyndighet dersom morforetaket
hadde vært etablert i EØS, kan Finanstilsynet kreve at det opprettes
et mellomliggende holdingselskap i en EØS-stat.
§ 11-24 første ledd nytt annet punktum skal
lyde:
Anvendelsen av minste tillatte kursendringer skal ikke
forhindre det regulerte markedet fra å matche ordrer av stort omfang
i midtpunktet mellom gjeldende kjøps- og salgspriser.
§ 17-1 første ledd ny bokstav n skal lyde:
§ 20-1 annet ledd skal lyde:
(2) Finanstilsynet kan kreve de opplysninger fra verdipapirforetakene
som nevnt i første ledd som anses nødvendige av hensyn
til finansiell stabilitet eller for å kontrollere at de
regler som gjelder for virksomheten her i landet, overholdes.
§ 20-2 annet ledd skal lyde:
(2) Første ledd er ikke til hinder for at Finanstilsynet kan
foreta den stedlige kontroll som anses nødvendig av hensyn
til finansiell stabilitet eller for å kontrollere at de
regler som gjelder for filialens eller den tilknyttede agentens
virksomhet her i landet, overholdes.
§ 21-5 første ledd skal lyde:
(1) Finanstilsynet kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse
av bestemmelser i kapittel 8, kapittel
9 avsnitt I til VII og kapittel 10 til 15, plikter som
følger av enkeltvedtak gitt med hjemmel i noen av disse
bestemmelsene, og forskrifter gitt til utfylling av disse
bestemmelsene.
Ny § 21-5 a skal lyde:
§ 21-5 a Overtredelse av regler om
verdipapirforetaks kapitalforhold og virksomhetsstyring
(1) Finanstilsynet kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse
av § 9-44, verdipapirforetaksforordningen artikkel 9 nr. 1 for så
vidt gjelder forordning (EU) nr. 575/2013 artikkel 28, 52 eller
63 om utbetalinger til innehavere av instrumenter som inngår i verdipapirforetakets
ansvarlige kapital, verdipapirforetaksforordningen artikkel 37 om
konsentrasjonsrisiko, verdipapirforetaksforordningen artikkel 43
om likviditetskrav ved gjentatte eller vedvarende brudd, verdipapirforetaksforordningen
sjette del om offentliggjøring av opplysninger, verdipapirforetaksforordningen
artikkel 54 nr. 1 bokstav b og e om rapportering av kapitalkrav
og konsentrasjonsrisiko og forskrifter gitt til utfylling av disse bestemmelsene.
(2) For foretak kan det fastsettes overtredelsesgebyr på inntil
50 millioner kroner eller opptil 10 prosent av den samlede årsomsetningen
etter siste godkjente årsregnskap.
(3) Overtredelsesgebyret for foretak kan fastsettes til inntil
to ganger oppnådd fortjeneste eller unngått tap som følge av overtredelsen,
dersom dette gir høyere gebyr enn utmålingen etter annet ledd.
(4) For fysiske personer kan det fastsettes overtredelsesgebyr
på inntil 50 millioner kroner.
(5) Departementet kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen
her.
§ 21-14 nytt nr. 9 skal lyde:
Nåværende nr. 9 blir nytt nr. 10.
II
I lov 20. juni 2014 nr. 28 om forvaltning av
alternative investeringsfond gjøres følgende endringer:
§ 2-7 første ledd bokstav b skal lyde:
§ 5-2 første ledd bokstav b skal lyde:
-
b. verdipapirforetak etablert i en EØS-stat,
med tillatelse til å yte tilknyttet tjeneste som nevnt i verdipapirhandelloven
§ 2-6 første ledd nr. 1 og som har en ansvarlig kapital som minst
utgjør et beløp i norske kroner tilsvarende 750 000 euro,
eller
III
I lov 10. april 2015 nr. 17 om finansforetak
og finanskonsern gjøres følgende endringer:
§ 1-5 fjerde ledd skal lyde:
(4) Som kredittinstitusjon regnes bank, kredittforetak og foretak
som nevnt i artikkel 4 nr. 1 (1) bokstav b i forordning (EU) nr.
575/2013, som gjennomført i forskrift fastsatt med hjemmel i § 1-8.
§ 1-8 skal lyde:
§ 1-8 Forskrift om tilsyns- og kapitalkrav
for kredittinstitusjoner
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler som gjennomfører
EØS-regler om tilsyns- og kapitalkrav for kredittinstitusjoner.
Ny § 2-8 a skal lyde:
§ 2-8 a Konsesjon som foretak som nevnt
i forordning (EU) nr. 575/2013 artikkel 4 nr. 1 (1) bokstav b
(1) Verdipapirforetak som har tillatelse til å yte investeringstjenester
og drive investeringsvirksomhet som nevnt i verdipapirhandelloven
§ 2-1 første ledd nr. 3 og 6, og som overskrider en av beløpstersklene
i annet ledd bokstav a eller b, må ha tillatelse til å drive virksomhet
som kredittinstitusjon.
(2) Verdipapirforetaket skal søke om tillatelse etter første
ledd senest på den datoen en av følgende beløpsterskler er overskredet,
beregnet over en sammenhengende periode på tolv måneder:
-
a. gjennomsnittet av samlede månedlige
eiendeler utgjør et beløp i norske kroner som minst svarer til 30
milliarder euro,
-
b. foretaket inngår i en gruppe med andre foretak som har
tillatelse til å yte investeringstjenester og drive investeringsvirksomhet
som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd nr. 3 og 6,
foretakene har hver for seg samlede eiendeler som utgjør et beløp
i norske kroner som svarer til mindre enn 30 millioner euro, og
den samlede verdien av alle foretakenes konsoliderte eiendeler utgjør
et beløp i norske kroner som minst svarer til 30 millioner euro.
(3) Foretaket kan fortsette å yte investeringstjenester og drive
investeringsvirksomhet som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 første
ledd nr. 3 og 6 i påvente av tillatelsen til å drive virksomhet
som kredittinstitusjon.
(4) For foretak som nevnt i paragrafen her gjelder bestemmelsene
om kredittforetak i lov og forskrifter gitt i medhold av lov.
(5) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler om
konsesjonsbehandling for foretak som nevnt i paragrafen her og om
beregningen av beløpstersklene.
§ 3-7 første ledd bokstav f og ny bokstav
g skal lyde:
-
f. foretaket ville utgjøre en trussel
mot betalingssystemets stabilitet eller tilliten til det, dersom
det fortsatte sin betalingstjenestevirksomhet,
-
g foretaket driver bare virksomhet som nevnt i
§ 2-8 a og har i fem sammenhengende år hatt gjennomsnittlig samlede
eiendeler under beløpstersklene som nevnt i den paragrafen.
§ 10-6 første ledd annet punktum oppheves.
§ 20-1 første ledd bokstav a skal lyde:
§ 20-1 nytt fjerde ledd skal lyde:
(4) Departementet kan i forskrift fastsette utfyllende regler
om krav til ansvarlig kapital på individuelt grunnlag og tilleggskrav
til ansvarlig kapital for verdipapirforetak.
IV
I lov 17. juni 2016 nr. 30 om EØS-finanstilsyn
gjøres følgende endring:
§ 1 skal lyde:
§ 1 EØS-regler om Den europeiske banktilsynsmyndighet
EØS-avtalen vedlegg IX nr. 31g (forordning (EU) nr. 1093/2010)
om opprettelse av en europeisk tilsynsmyndighet (Den europeiske
banktilsynsmyndighet) som endret ved forordning (EU) nr. 1022/2013 og
forordning (EU) 2019/2033, gjelder som lov med de tilpasninger som
følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
V