Komiteen, medlemmene fra
Fremskrittspartiet, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, lederen
Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen og Frank Edvard Sve, fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kamzy Gunaratnam, Tom Einar Karlsen og Anniken Refseth,
fra Høyre, Trond Helleland og Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet,
Geir Inge Lien, fra Rødt, Remi Sølvberg, og fra Miljøpartiet De Grønne,
Oda Indgaard, viser til Dokument 8:20 S (2025–2026) om å tillate
kommunene å regulere bruk av elektriske sparkesykler på fortau.
Komiteen viser til
at forslaget går ut på ønsket om at regjeringen fremmer forslag
eller endrer forskrifter som gir kommunene nødvendige hjemler til
å regulere bruk av elektriske sparkesykler på fortau.
Komiteen viser til
statsrådens vurdering av forslaget og de skriftlige innspillene
som har kommet inn.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
ytterligere tiltak for å heve kompetansen til brukere av elsparkesykler.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
hvordan håndhevingen av gjeldende regelverk for elsparkesykler kan styrkes.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre
kommunenes handlingsrom til å ivareta fotgjengernes sikkerhet innenfor
gjeldende lovverk.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til representantforslaget om å gi kommunene tydelig hjemmel til
å regulere bruk av elektriske sparkesykler på fortau for å ivareta
fotgjengernes sikkerhet.
Disse medlemmer merker
seg at statsråden i sitt svarbrev understreker at kommunene allerede
har en rekke virkemidler, men at disse i hovedsak retter seg mot
utleiemarkedet, ikke privat bruk. Statsråden peker samtidig på at
det i dag ikke finnes et normert skilt som gjør det mulig å innføre
forbud kun på fortau, selv om det er teknisk mulig å søke om fravik
for tekst på underskilt. Videre viser statsråden til at ingen kommuner
så langt har tatt i bruk eksisterende skiltingsmuligheter, noe som
etter disse medlemmers syn underbygger behovet
for å tydeliggjøre regelverket.
Disse medlemmer mener
det er viktig at kommuner som ønsker å prioritere fotgjengere –
særlig i sentrumsområder og tettbygde strøk med høyt konfliktnivå
mellom gående og elsparkesyklister – får en klar, praktisk og forståelig
hjemmel for å innføre skiltede restriksjoner. Etter disse medlemmers syn er det nødvendig
at reguleringer som avviker fra de generelle trafikkreglene, er
tydelige for brukerne, for å sikre etterlevelse og håndheving.
Når statsråden opplyser at han vil be Statens
vegvesen om å fastsette et normert underskilt for forbud på fortau
samt vurdere eget hovedskilt, mener disse medlemmer at
dette er et steg i riktig retning. Samtidig understreker disse medlemmer at Stortinget bør gi
et tydelig signal om at kommunene skal ha denne hjemmelen, og at
det må skje uten unødig forsinkelse.
Disse medlemmer viser
til at ulykkesstatistikken for elsparkesykler er bekymringsfull,
og at statsråden har varslet at flere tiltak vurderes som del av
den kommende nasjonale tiltaksplanen for trafikksikkerhet på vei,
som etter planen skal ferdigstilles i mars 2026. Disse
medlemmer mener det er nødvendig at også aldersgrense, kompetansekrav
og håndheving vurderes som del av et helhetlig risikoreduserende
rammeverk.
Når det gjelder lov om utleie av små elektriske
kjøretøy på offentlig grunn, viser disse medlemmer til at
det foreligger en rapport med erfaringer og anbefalinger om forbedringer. Disse medlemmer mener det er naturlig
at regjeringen i oppfølgingen av evalueringen vurderer om kommunene
skal gis adgang til å kreve betaling for bruk av offentlig areal,
herunder gategrunnsleie, på lik linje med andre næringsaktører som
benytter fellesskapets arealer i kommersiell virksomhet.
Disse medlemmer mener
videre at økt kompetanse blant brukere av elsparkesykler kan bidra
til bedre trafikksikkerhet, og at dette bør inngå i regjeringens
videre arbeid. Det samme gjelder å styrke håndhevingen av eksisterende
regelverk, blant annet gjennom bedre samhandling mellom kommune,
politi og aktører.
Disse medlemmer viser
til at kommunene gjennom lov om utleie av små elektriske kjøretøy
på offentlig grunn allerede har betydelig handlingsrom til å regulere
markedet for elsparkesykler gjennom forskrift og tillatelser. Disse medlemmer merker seg likevel at
enkelte kommuner har erfart at dagens formålsbestemmelse kan skape
uklarhet om hvorvidt det kan stilles krav som omfatter flere samfunnshensyn,
som for eksempel arbeidsmiljø, integrasjon med kollektivtilbudet
eller teknologiutvikling. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til at Kristiansand kommune fikk medhold i Høyesterett
om en streng og detaljert tillatelsesordning, noe som bekrefter
at kommunene står sterkt innenfor rammen av EØS-retten.
Disse medlemmer viser
til at enkelte kommuner har ønsket å stille krav relatert til arbeidsmiljø
for operatørenes ansatte, men har opplevd uklarhet knyttet til om
dette faller innenfor lovens formål. Etter disse medlemmers syn
er det naturlig at regjeringen i oppfølgingen av lovens evaluering
vurderer om slik uklarhet kan avklares gjennom veiledning eller
presiseringer, slik at kommunene vet hvilke krav som kan stilles innenfor
EØS-retten og eksisterende reguleringsmodell.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gi kommunene
tydelig hjemmel til å kunne innføre skiltede forbud mot kjøring
med elsparkesykkel på fortau for å ivareta fotgjengernes sikkerhet.»
«Stortinget ber regjeringen følge
opp evalueringen av lov om utleie av små elektriske kjøretøy på
offentlig grunn og vurdere å gi kommunene adgang til å kreve betaling
fra operatører for bruk av offentlig areal (gategrunnsleie).»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
en høyere aldersgrense for bruk av elsparkesykler, for eksempel
en økning til 15 år.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne merker
seg høringsinnspillet til Norges Handikapforbund og de negative
konsekvensene uregulerte elektriske sparkesykler på fortau og gangarealer
har for eldre og personer med funksjonsnedsettelse. Kjøring og parkering
på fortau utgjør en sikkerhetsrisiko og bidrar til at disse gruppene
unngår å bruke gater og byrom hvor det foregår kjøring med elektriske
sparkesykler. Flere velger også å benytte bil framfor å bevege seg
ute. Disse medlemmer viser til undersøkelser
fra Transportøkonomisk institutt (2023) om at hele 65 pst. av bevegelseshemmede
føler seg utrygge eller svært utrygge i møte med elektriske sparkesykler
på fortau, videre at 50 pst. av bevegelseshemmede opplever at parkerte
elektriske sparkesykler i svært stor grad/stor grad er til hinder
på fortau i byområder.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at elsparkesykkel er et godt
bidrag til mobilitet, særlig i byområdene. Disse
medlemmer er bekymret for at stadig nye reguleringer skal
gjøre bruken av elsparkesykler vanskelig, og at det blir et mindre praktisk
transportalternativ å bruke. Disse medlemmer mener
at personlig frihet og ansvar må vektlegges, men ser utfordringen
med sterk vekst i bruk av elsparkesykkel for gående. Disse medlemmer mener at reguleringer
må ta utgangspunkt i lokale behov samt bruk av teknologiske løsninger
for trygg sameksistens i trafikken. Disse
medlemmer mener at det er viktigere med en effektiv håndheving
av regelverk som alt er etablert, fremfor at det lages nye nasjonale
regler på toppen av gamle bestemmelser. For å sikre legitimiteten
til gjeldende regelverk mener disse medlemmer at
håndhevingen av dagens regulering må styrkes. Disse
medlemmer mener det videre er nødvendig å bidra til bedre
kunnskap blant brukere av elsparkesykler både om generelle trafikkregler
og hva som er lokale bestemmelser for bruk av elsparkesykkel.
Disse medlemmer legger
til grunn at regelverk skal være tydelig og enkelt å forholde seg
til og med mulighet for tilpasning til hva som er lokale behov og
utfordringer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre er svært bekymret for den negative utviklingen i
ulykkesstatistikken for elsparkesykler. Altfor mange er drept eller har
skadet seg stygt de siste årene. Disse medlemmer mener
det er helt nødvendig å iverksette konkrete tiltak for å redusere
antall ulykker og styrke trafikksikkerheten.
Disse medlemmer påpeker
at aldersgrensen for bruk av elsparkesykkel i dag er tolv år. Skadestatistikken
viser at altfor mange barn skader seg, og at barn har liten erfaring
som trafikanter. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å vurdere en høyere aldersgrense for bruk av elsparkesykkel
for å beskytte barn og unge.
Disse medlemmer påpeker
at en del av ulykkene skyldes elsparkesykler med ulovlig høy fart.
Disse kjøretøyene utgjør en stor risiko og kan ikke forsikres. Disse medlemmer mener det må innføres
strengere tiltak for å hindre salg av ulovlige elsparkesykler og sikre
at regelverket håndheves.
Disse medlemmer påpeker
at uvettig kjøring på fortau skaper store utfordringer for fotgjengere
og andre myke trafikanter, og støtter derfor forslag om at det gjøres
enklere for kommunene å skilte forbud mot kjøring på fortau, og
at Statens vegvesen fastsetter underskilt og vurderer hovedskilt
for regulering av elsparkesykkelbruk.
Disse medlemmer påpeker
at kontroll er et effektivt trafikksikkerhetstiltak. På denne bakgrunn
mener disse medlemmer at Statens vegvesen
må øke kontrollinnsatsen og styrke samarbeidet med politiet, særlig
for kontroller av fart, rus og ulovlige elsparkesykler. Disse medlemmer forutsetter at Statens
vegvesen går i dialog med justismyndighetene for mer målrettede
kontroller.
Disse medlemmer er
opptatt av mest mulig lokalt selvstyre og mener kommunene fint er
i stand til å kunne ta beslutninger i egen kommune. Disse medlemmer mener dette også må gjelde
for regulering av elsparkesykler.