Til Stortinget.
En avgjørende forutsetning for å opprettholde
og øke aktiviteten i Kyst-Norge er gode kommunikasjoner.
Riksveiferjene utgjør en viktig del av et godt kommunikasjonstilbud.
Dessverre er det slik at mange steder opplever ferjetilbudet som
lite tilfredsstillende. Innvendingene går på forhold
som mangel på kapasitet og for lav frekvens. Dette representerer
et stort problem for personer og næringsliv. For næringslivet
bidrar dette til usikkerhet ved leveranser, økt tidsforbruk
og økte utgifter. Dette gjør det mindre attraktivt å investere
i Kyst-Norge og bidrar til å redusere aktivteten langs
kysten. Det er derfor viktig å bedre ferjetilbudet.
Med stramme samferdselsbudsjett er det vanskelig å finne
rom for å øke tilskuddene til riksveiferjene.
Det er derfor nødvendig å finne andre måter å bedre
ferjetilbudet på. I en forskningsrapport utarbeidet av
Oeconomica på vegne av Norges Rederiforbund vises det
til at erfaringen med konkurranseutsetting av riksveiferjesamband
så langt har vært gode. I rapporten vises det
til at ved de fire første sambandene som ble lagt ut på anbud
i 1995 gikk driftskostnadene ned med 10-15 prosent og tilskuddsbehovet
ble redusert med 23 prosent. Det vises videre til at i 1996 utgjorde
tilskuddet til tilskuddsberettigede riksveiferjer ca. 600 mill kroner
av en omsetning på 1,7 mrd. kroner.
Ved å tilbakeføre de innsparte midlene til
riksveiferjesambandene kan kvaliteten på riksveiferjetilbudet
bli betydelig bedret. Kapasiteten kan økes og det kan bli
hyppigere avganger. Det er viktig for å bedre fremkommeligheten
i Kyst-Norge, noe som er avgjørende for verdiskapning,
sysselsetting og bosetting.
Ved å sette riksveiferjesambandene ut på anbud vil
fornyelsestakten innen ferjeflåten økes og kvaliteten
bedres. Det kan stilles økte krav til sikkerhet og miljøstandarder.
Dette kan sammen med andre incitamenter føre til betydelige
teknologiske forbedringer innen ferjedriften. Dette kan i neste
omgang gi positive industrielle ringvirkninger og legge grunnlag
for ny næringsvirksomhet.
Det er viktig at anbud medfører at konsesjonæren er
ansvarlig både for anskaffelse av ferjemateriell og drift
av sambandet. Kapasitet, standard og frekvens fastsettes av myndighetene
som en del av konsesjonsvilkårene. Ved et slikt opplegg
vil det etableres et annenhåndsmarked for ferjemateriell,
noe som vil bidra til at det etableres en reell konkurranse.
Et bedret ferjetilbud vil redusere behovet for bygging av broer,
veier og undersjøiske tunneler. I en slik sammenheng kommer
et bedret ferjetilbud gunstig ut økonomisk. I tillegg til
lavere kostnader er ferjer en langt mer fleksibel investering som
kan anvendes andre steder.
På denne bakgrunn fremsettes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag for konkurranseutsetting
av riksveiferjesambandene.
18. desember 1998.