Til Stortinget
Det fremmes forslag om å be Regjeringen foreslå nødvendige lovbestemmelser slik at det innføres en ordning der straffeutmålingen automatisk dobles for andregangskriminelle, tredobles for tredjegangskriminelle, firedobles for fjerdegangskriminelle osv.
All erfaring viser at relativt få personer står
bak en stor andel av kriminaliteten i et land. Dersom disse personene
taes ut av den kriminelle sirkulasjonen vil antall kriminelle handlinger
reduseres betraktelig. Det vil forebygge kriminalitet og beskytte
potensielle ofre. I California har man tatt konsekvensene av denne
erfaringen og innført et system der en kriminell som blir
domfelt for tredje gang automatisk blir idømt livsvarig
fengselsstraff, selv om den kriminelle handlingen begrenser seg
til et biltyveri. Disse personene har tidligere vært dømt
for alvorlig kriminalitet - ofte for grov vold. Tankegangen er at en
person som etter to tidligere domfellelser for alvorlig kriminalitet
og fortsetter med kriminell aktivitet, før eller senere
vil skade et annet menneske eller begå et alvorlig lovbrudd.
I en slik situasjon er det best å fengsle vedkommende etter
det første lovbruddet i stedet for å vente på at
personen skal begå nye alvorlige overgrep mot uskyldige
ofre. Det nye straffesystemet i California har vært en
suksess. Det er derfor fornuftig å tenke i samme retningen
også i Norge. Dette forslaget tar utgangspunkt i det samme ønsket
om å forebygge at vanekriminelle slår til på nytt
mot uskyldige ofre, men er ikke like strengt som systemet i California.
I mars 1994 innførte California et nytt straffesystem
kalt «Three Strikes and you are out». Systemet går
ut på at en person som blir straffedømt for tredje gang
automatisk blir idømt livstidsstraff, forutsatt at han
tidligere har vært dømt for lovbrudd av en viss alvorlighetsgrad.
I en undersøkelse foretatt 4 år senere konkluderer
statsadvokaten i California med at det nye systemet har vært
en uforbeholden suksess. På 3 år ble kriminaliteten
i California redusert med 30,8 %. Voldskriminaliteten
ble redusert med 26,9 %. I resten av USA ble kriminaliteten
redusert med 17,4 % i samme periode. Bare New York hadde et
bedre resultat. New York har innført et lignende system
som det man har i California, der en person som blir dømt
for eks. voldtekt eller innbrudd i private hjem og som tidligere
har to eller flere dommer for vold, får en dom fra 20 års
fengsel til livstidsfengsel. I tillegg har New York hatt suksess
med sin ikke-toleranse-politikk, og har dessuten et betydelig større antall
polititjenestemenn enn California, i forhold til innbyggertallet.
Statsadvokaten i California har med hjelp av National Institute
of Justice forsøkt å estimere en økonomisk
verdi for den reduserte kriminaliteten i delstaten de tre første årene
etter at «Three Strikes and you are out»-systemet
ble gjennomført, og konkluderer med en besparelse på 5,8
milliarder dollar i rene økonomiske besparelser og 15,5
milliarder dollar dersom man setter økonomiske verdier
på de menneskelige lidelsene kriminaliteten medfører.
Motstanderne av «Three Strikes and you are out» viser
til at endringene i befolkningsstrukturen kan være hovedårsaken
til reduksjonen av kriminaliteten de siste årene. Det meste
av kriminaliteten i USA blir begått av unge menn i alderen
15 til 24 år. Når denne aldersgruppen minker i
prosent av befolkningen er det sannsynlig at det vil bli begått
mindre kriminalitet. Denne faktoren gjorde seg imidlertid også gjeldende
i årene før 1994, da reduksjonen i kriminalitet
i California bare var på 3 %, og kan følgelig ikke
forklare den betydelige reduksjonen i kriminaliteten de siste årene.
Den forbedrede økonomien i delstaten kan heller ikke gi
forklaringen. I begynnelsen av 1980-årene var det en betydelig økonomisk nedgang
i California, samtidig med at kriminaliteten ble redusert, og i
begynnelsen på 1990-tallet førte en økonomisk
oppgang ikke til noen betydelig reduksjon i kriminaliteten.
Et annet argument mot «Three Strikes and you are out» har
vært at kriminelle som vet de står foran en livstidsdom
dersom de blir arrestert etter et nytt innbrudd, vil motsette seg
arrest med alle mulige metoder f.eks. gjennom å skade eller
drepe polititjenestemenn eller vitner. Imidlertid viser statistikken
at antall voldshandlinger mot polititjenestemenn er redusert med
11,9 % etter at det nye systemet ble innført.
Et tredje argument mot «Three Strikes and you are out» har
vært at fangebefolkningen ville øke dramatisk,
med de utgiftene det vil føre til. Det viser seg imidlertid
at fangebefolkningen økte raskere de fire årene
før systemet ble innført, enn de tre årene
etter. Utgiftene til fengselsopphold må uansett sees i
sammenheng med de besparelsene den reduserte kriminaliteten fører
til, både økonomisk og i form av færre menneskelige
lidelser.
Som et lite land med få innbyggere som bor spredt, og
med en stort sett homogen befolkning, har Norge lavere kriminalitet
enn USA. Norge har også lavere straffereaksjoner. Det er
likevel fornuftig å lære av de amerikanske erfaringene:
Dersom vanekriminelle fjernes fra muligheten til å begå kriminalitet,
vil det forebygge kriminelle handlinger og beskytte potensielle
fremtidige ofre mot overgrep. Med utgangspunkt i norske forhold
bør det derfor innføres en ordning som bygger
på de samme prinsippene som systemet fra California, men
hvor det er en sammenheng mellom de kriminelle handlingene som blir
begått og den straffen som idømmes. Det foreslås derfor
at Regjeringen utformer et system der den normale straffeutmålingen
for de foretatte handlingene automatisk dobles ved andre gangs domfellelse,
tredobles ved tredje gangs domfellelse osv. Et slikt forslag må sees
i sammenheng med andre forslag fra Fremskrittspartiet som tidligere
er fremsatt på Stortinget og som vil bli gjentatt, f.eks.
forslag om tilnærmet å fjerne mulighetene for å få en
dom gjort betinget, redusere bruken av samfunnstjeneste, og fjerne
den såkalte «kvantumsrabattordningen».
En kriminalpolitikk basert på en betydelig økning
av dagens maksimums- og minimumsstraffer, der straffen som utmåles
må sones innenfor fengselsmurene, og der det idømmes
en straff for hver enkelt kriminell handling som deretter summeres
opp til en endelig straffeutmåling, som så automatisk dobles
ved andre gangs pådømmelse og tredobles ved tredje
gangs pådømmelse, vil innebære betydelig strengere
reaksjoner mot vanekriminelle enn de straffene som idømmes
i dag, og dermed oppfylle målsetningen om å fjerne
disse fra den kriminelle sirkulasjonen for lange perioder.
Det fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige lovendringsforslag
for å gjennomføre en ordning der den straffeutmålingen
som blir utmålt ved andre gangs domfellelse automatisk
ganges med to, straffeutmålingen ved tredje gangs domfellelse
automatisk ganges med tre, osv.
4. oktober 1999