Til Stortinget
Det vises til at Regjeringen ser ut til å legge vanskeligheter
i veien for de kommuner som arbeider for å etablere sykehjem-
og omsorgsboliger for pleietrengende eldre i sydlige land. Dette
finner Fremskrittspartiet sterkt beklagelig, da det er et åpenbart behov
for å tilby eldreomsorgsplasser i sydlige land for de eldre
som selv ønsker slike muligheter for kortere eller lengre
perioder. Det er imidlertid stadig klarere at en situasjon hvor
over 500 kommuner og bydelsutvalg selv vurderer bygging og drift
av eldreomsorgsinstitusjoner vil være en meget kostbar
og uheldig måte å organisere slike tilbud på.
Det må være langt bedre at innenfor det nåværende
håpløse system med kommunalt ansvar for å betale
for eldreomsorgstjenester for pleietrengende eldre så bør
det fremkomme et tilbud om plasser som kommunene så kan
kjøpe/leie for kortere eller lengre tid for sine egne
pleietrengende eldre som ønsker et slikt opphold i syden.
Som kjøper vil selvsagt kommunene styre hvilken type pleietjeneste
som er nødvendig for sine egne pleietrengende eldre og
vil således være sikret det forsvarlige ansvar
og kontroll med kvaliteten på tjenestene, samt stille de
betingelser og krav de selv måtte ønske.
Pr. i dag foreligger det meget få plasser som er tilgjengelig
for kjøp eller leie av norske kommuner og det er liten
grunn til å forvente noen særlig økning med
det nåværende system for eldreomsorgsorganisering
og finansiering. Importmulighetene for eldreomsorgstjenester for å dempe
det eventuelle presset mot disse tjenester i Norge blir derfor ikke
utnyttet og det reduserer valgmulighetene for de pleietrengende
eldre og reduserer kapasiteten i tilbudet av eldreomsorgstjenester
totalt sett.
Skal det bli fortgang i importen av eldreomsorgstjenester og
utnyttelse av statens pengerikelighet for kjøp av tjenester
fra utlandet og skal en sikre at fremstøt i andre land
for bygging og drift kan gjennomføres raskt bør
staten selv ta et skikkelig initiativ. Det er staten som har betydelige
finansielle ressurser og mulighet for å bruke betydelige
midler til etablering av eldreomsorgsinstitusjoner i syden. Når
penger brukes til investeringer i utlandet får det selvsagt
ingen nevneverdig virkning på norsk innenriksøkonomi.
Selv med norsk personale i stillinger med betydelig kontakt og pleie
av beboerne vil en vesentlig del av de ansatte være lokal
arbeidskraft slik at presset i arbeidsmarkedet blir meget betydelig
redusert med tjenesteproduksjon i utlandet.
De vanlige motforestillinger mot en raskere utbygging av tjenestetilbudet
til pleietrengende eldre som brukes av Fremskrittspartiets motstandere
faller derved bort ved etablering av et tjenestetilbud for de som
selv ønsker et slikt tilbud i utlandet.
For å sikre en rask og omfattende utbygging av omsorgsboliger
og sykehjemsplasser i sydlige land foreslås det å etablere
et eget statlig aksjeselskap som skal stå for både
bygging og drift av slike institusjoner. Dette aksjeselskapet bør
til å begynne med gis en aksjekapital på 500 mill.
kroner og bør til å begynne med være
heleiet av staten. Utviklingen vil vise om det bør åpnes
for private eller kommunale aksjonærer eller om det er
nødvendig med en høyere aksjekapital. Selskapet
som foreslås gitt navnet Den Norske Stats Omsorgsselskap
A/S (STATOMSORG) etter modell av STATOIL, forutsettes å utarbeide
standardkontrakter for forholdet mellom kommuner som vil kjøpe/leie
plasser for sine pleietrengende eldre og alle de praktiske forhold
i denne forbindelse. STATOMSORG forutsettes å tilby oppholdsplasser
i forskjellige RUG-kategorier (Resource Utilization Groups) basert
på ulike behov for pleie- og omsorgsbehov, slik at de tyngste
beboere medfører en høyere refusjonspris enn beboere
med mindre pleie- og omsorgsbehov. Standardregler for pleiebehov
må i alle fall utarbeides når det også i
Norge blir mer normalt med kjøp og salg av syke- og omsorgsplasser
mellom norske kommuner eller bydelsutvalg.
For å sikre at seniorborgernes interesser blir skikkelig
ivaretatt av det nye selskapet bør en representant for
disse være medlem av STATOMSORGs styre som for øvrig
bør bestå av folk med ulike fagbakgrunner innen
tjenesteproduksjon, men med forretningsmessig erfaring og gode styreegenskaper. Styret
må kunne få til den nødvendige etablering
av den nødvendige administrasjon og oppbygging av selskapets
virksomhet.
I tillegg til en normal selskapsadministrasjon bør det
etableres et råd for selskapets administrasjon og styre
utpekt av relevante omsorgsorganisasjoner, relevante faglige yrkesorganisasjoner,
av brukerorganisasjoner og fra norske bosetninger i de områder hvor
det vurderes etablert og etter hvert blir etablert institusjoner.
Dette fordi det vil være fordelaktig for driften og assistanse
til beboerne om nordmenn bosatt i området kan bistå med
etableringen av et lokalt nettverk for beboere som har lengre opphold.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Regjeringen gis fullmakt til å etablere et heleiet statlig
selskap med navnet Den Norske Stats Omsorgsselskap A/S
- STATOMSORG - med en aksjekapital på 500 mill.
kroner.
II
Selskapet gis som formål å bygge, eie og drive
eldreomsorgsinstitusjoner i sydlige land, basert på norsk
personale i noen funksjoner i nærkontakt med beboerne,
men for øvrig med lokalt tilsatte. Selskapet skal tilby
plasser i flere kvalitets- og kostnadsklasser basert på pleie-
og omsorgsbehovet (RUG-systemet) for norske kommuner som vil kjøpe/leie
slike plasser for de av sine pleietrengende som selv ønsker
kortere eller lengre pleie/og eller omsorgsbolig i sydlige
land basert på betaling pr. uke/måned
med varierende betalingssats etter RUG-klasse.
III
STATOMSORG gis et forretningsmessig styre på 5 personer
med relevant bakgrunn, men med et medlem oppnevnt av Norsk Pensjonistforbund
som representant for seniorborgerne. Det etableres også et rådgivende
organ for styret og ledelsen sammensatt av representanter for brukerorganisasjoner
og fra organisasjoner av de ulike omsorgsprofesjonene (sykepleiere,
hjelpepleiere, fysioterapeuter, leger, etc.) for å sikre
den nødvendige fagkunnskap. I rådet sikres også plass
for representanter for den norske bosetting i institusjonenes nærområder.
26. mai 2000