Forslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker om å stoppe prosjektet E6 gjennom Steinkjer i Nord-Trøndelag og å ta folkekravet om at ny E6 blir bygget utenom Steinkjer sentrum på alvor

Til Stortinget

Bakgrunn

E6 gjennom Steinkjer sentrum er en del av stamveinettet i Norge. E6 går fra Svinesund i sør og helt til Kirkenes i nord, og er Norges viktigste hovedvei nord-syd. E6 er også Norges mest trafikkerte vei og Norges viktigste vei for eksportrettede næringer. Av landbasert transport går størstedelen av vår eksport på E6 til kontinentet via E6 over Svinesund.

Ny trasé av stamvei E6 gjennom Steinkjer by ble vedtatt som kommunedelplan i februar 1996 med et flertall på 1 (en) stemme. Mindretallet stemte for at et utenombys alternativ burde og måtte utredes. Senere er fire reguleringsplaner blitt vedtatt. Prosjektet er inntatt i Norsk Veiplan. Ifølge fremdriftsplanen vil anleggsstart bli i 2008.

Flertallets hovedargument i 1996 var: «Jernbaneverket skulle bygge en større godsterminal ved innkjøringen til byen.» Dette skulle skape et 40-talls nye arbeidsplasser i Steinkjer. I ettertid har det kommet for dagen at Jernbaneverket aldri har lovet Steinkjer kommune å bygge en slik godsterminal.

Jernbaneverket ønsket, og skal bygge et sidespor til eksisterende spor for gods (lasting/lossing) midt i bykjernen. Ny E6 skal bygges parallelt med denne. Forslagsstillerne mener det vil være uheldig å legge jernbanesporene og den nye europaveien så nær hverandre. En slik løsning vil gi et stygt og bredt belte gjennom byen.

Alt «farlig gods» blir fraktet på vei og bane i denne regionen. Med Lillestrøm-katastrofen friskt i minne vil forslagsstillerne påpeke følgende: Steinkjer er et knutepunkt for frakt av gods og personer mellom nord- og sørdelen av landet.

I en katastrofesituasjon, for eksempel slik vi så det på Lillestrøm, vil flere tusen menneskers liv være i fare innenfor en sikkerhetssone på 400-500 meter. Innenfor denne avstanden finner vi: brannstasjon, politi, stats-, fylkes-, og kommuneadministrasjon, butikker, kjøpesentre, skoler, sykehjem, eldresenter, omsorgsboliger og et stort antall boliger og leiligheter. Det finnes per i dag ingen evakueringsplan eller katastrofeplaner for en slik situasjon. Steinkjer kommune kan bli handlingslammet.

Det finnes få alternative omkjøringsmuligheter for gods og personer i regionen og spesielt i Steinkjer. En kan i det verst tenkte katastrofetilfelle risikere at landet blir delt i to i lengre tid. Dette kan vi som ansvarlige politikere ikke tillate.

Det er en massiv motstand mot nye E6 gjennom Steinkjer. Hele 80 pst. av byens befolkning ønsker ikke veien slik den er planlagt. De ønsker ny E6 lagt utenom byen. 83,1 pst. mener at en slik løsning vil være verd å vente på.

En helhetlig konsekvensanalyse av prosjektet er ikke foretatt. Prosjektet vil båndlegge store deler av stamveimidlene til Nord-Trøndelag i mange år fremover. Dette uroer forslagsstillerne. Prosjektet var kostnadsberegnet til under 350 mill. kroner i 1996. Statens vegvesen slapp av den grunn å foreta en konsekvensanalyse. Prislappen er i dag en helt annen - nærmere 1 mrd. kroner.

Norges Lastebileierforbund og NAF mener det vil være svært ufornuftig og legge ny E6 gjennom Steinkjer. De mener den nye europaveien vil skape problemer for trafikksikkerheten og trafikkavikling i byen. Kork og kødannelser vil oppstå. Prosjektleder ved vegkontoret i Nord-Trøndelag bekrefter dette. Det skal bygges 7 (syv) ettfelts rundkjøringer og kjørebanen blir smalere. Trafikkbildet i Steinkjer vil ikke endre seg fra dagens vanskelige trafikksituasjon.

Forslagsstillerne finner Statens vegvesens (Vegdirektoratet) undersøkelse om «Omkjøringsveger, -en analyse av trafikkulykker og trafikkutvikling» som meget foruroligende for Steinkjer. Den fastslår at trafikkulykkene øker med 20 pst. når en legger hovedveier gjennom byer og tettbygd strøk i stedet for å bygge dem utenom.

Konklusjon

Forslagsstillerne konstaterer at planlagt ny E6 gjennom Steinkjer vil gi store samfunnsøkonomiske tap.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen stoppe prosjektet E6 gjennom Steinkjer i Nord-Trøndelag. Stortinget ber Regjeringen ta folkekravet om at ny E6 blir bygget utenom Steinkjer sentrum på alvor.

14. juni 2000