Til Stortinget
E6 gjennom Steinkjer sentrum er en del av stamveinettet i Norge.
E6 går fra Svinesund i sør og helt til Kirkenes
i nord, og er Norges viktigste hovedvei nord-syd. E6 er også Norges
mest trafikkerte vei og Norges viktigste vei for eksportrettede
næringer. Av landbasert transport går størstedelen
av vår eksport på E6 til kontinentet via E6 over
Svinesund.
Ny trasé av stamvei E6 gjennom Steinkjer by ble vedtatt
som kommunedelplan i februar 1996 med et flertall på 1
(en) stemme. Mindretallet stemte for at et utenombys alternativ
burde og måtte utredes. Senere er fire reguleringsplaner
blitt vedtatt. Prosjektet er inntatt i Norsk Veiplan. Ifølge
fremdriftsplanen vil anleggsstart bli i 2008.
Flertallets hovedargument i 1996 var: «Jernbaneverket
skulle bygge en større godsterminal ved innkjøringen
til byen.» Dette skulle skape et 40-talls nye arbeidsplasser
i Steinkjer. I ettertid har det kommet for dagen at Jernbaneverket aldri har lovet Steinkjer kommune å bygge
en slik godsterminal.
Jernbaneverket ønsket, og skal bygge et sidespor til
eksisterende spor for gods (lasting/lossing) midt i bykjernen.
Ny E6 skal bygges parallelt med denne. Forslagsstillerne mener det
vil være uheldig å legge jernbanesporene og den
nye europaveien så nær hverandre. En slik løsning
vil gi et stygt og bredt belte gjennom byen.
Alt «farlig gods» blir fraktet på vei
og bane i denne regionen. Med Lillestrøm-katastrofen friskt
i minne vil forslagsstillerne påpeke følgende:
Steinkjer er et knutepunkt for frakt av gods og personer mellom nord-
og sørdelen av landet.
I en katastrofesituasjon, for eksempel slik vi så det
på Lillestrøm, vil flere tusen menneskers liv
være i fare innenfor en sikkerhetssone på 400-500
meter. Innenfor denne avstanden finner vi: brannstasjon, politi,
stats-, fylkes-, og kommuneadministrasjon, butikker, kjøpesentre,
skoler, sykehjem, eldresenter, omsorgsboliger og et stort antall
boliger og leiligheter. Det finnes per i dag ingen evakueringsplan
eller katastrofeplaner for en slik situasjon. Steinkjer kommune
kan bli handlingslammet.
Det finnes få alternative omkjøringsmuligheter for
gods og personer i regionen og spesielt i Steinkjer. En kan i det
verst tenkte katastrofetilfelle risikere at
landet blir delt i to i lengre tid. Dette kan vi som ansvarlige
politikere ikke tillate.
Det er en massiv motstand mot nye E6 gjennom Steinkjer. Hele
80 pst. av byens befolkning ønsker ikke veien
slik den er planlagt. De ønsker ny E6 lagt utenom byen.
83,1 pst. mener at en slik løsning vil være
verd å vente på.
En helhetlig konsekvensanalyse av prosjektet er ikke foretatt.
Prosjektet vil båndlegge store deler av stamveimidlene
til Nord-Trøndelag i mange år fremover. Dette
uroer forslagsstillerne. Prosjektet var kostnadsberegnet til under
350 mill. kroner i 1996. Statens vegvesen slapp av den
grunn å foreta en konsekvensanalyse. Prislappen er i dag
en helt annen - nærmere 1 mrd. kroner.
Norges Lastebileierforbund og NAF mener det vil være
svært ufornuftig og legge ny E6 gjennom Steinkjer. De mener
den nye europaveien vil skape problemer for trafikksikkerheten og
trafikkavikling i byen. Kork og kødannelser vil oppstå.
Prosjektleder ved vegkontoret i Nord-Trøndelag bekrefter
dette. Det skal bygges 7 (syv) ettfelts rundkjøringer og
kjørebanen blir smalere. Trafikkbildet i Steinkjer vil ikke
endre seg fra dagens vanskelige trafikksituasjon.
Forslagsstillerne finner Statens vegvesens (Vegdirektoratet)
undersøkelse om «Omkjøringsveger, -en
analyse av trafikkulykker og trafikkutvikling» som meget
foruroligende for Steinkjer. Den fastslår at trafikkulykkene øker
med 20 pst. når en legger hovedveier gjennom byer
og tettbygd strøk i stedet for å bygge dem utenom.
Forslagsstillerne konstaterer at planlagt ny E6 gjennom Steinkjer
vil gi store samfunnsøkonomiske tap.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen stoppe prosjektet E6 gjennom Steinkjer
i Nord-Trøndelag. Stortinget ber Regjeringen ta folkekravet
om at ny E6 blir bygget utenom Steinkjer sentrum på alvor.
14. juni 2000