Med tradisjoner tilbake til åpningen av den første jernbanen
i Norge i 1854, er NSB fortsatt en av landets mest toneangivende
transportbedrifter. Fortsatt er toget en svært viktig del
av NSBs virksomhet, men transport av personer og gods med bil og
buss utgjør også en stor del av omsetningen.
Konsernet NSB består av morselskapet NSB BA med dets
syv enheter og fire heleide datterselskaper. Etter et stortingsvedtak
14. november 1996, ble NSBs tidligere trafikkdel omgjort
til særlovsselskapet NSB BA fra 1. desember 1996.
Samtidig ble forvaltningsorganget Jernbaneverket opprettet, og har ansvaret
for bl.a. å bygge ut og vedlikeholde jernbanenettet.
Endringen i desember 1996 innebærer at NSB ikke lenger
er en del av statsforvaltningen, med de til dels tidkrevende beslutningsprosesser
dette medførte. NSB bærer nå selv det
forretningsmessige ansvar for driften, og finansierer investeringer
gjennom egen inntjening eller ved låneopptak. Eier av NSB BA
er staten ved Samferdselsdepartementet, og samferdselsstatsråden
er NSBs generalforsamling. Staten hefter imidlertid kun for innskutt
kapital, og har derved begrenset ansvar (BA). Den nye styringsformen
har mange likheter med et statsaksjeselskap.
NSB-konsernet hadde ved utgangen av 1999 i alt 9 267
ansatte. Konsernets driftsinntekter var i 1999 på 6 912
mill. kroner. Driftsresultatet var 20 mill. kroner.
NSBs persontrafikk er i dag NSB Langdistanse, NSB Mellomdistanse
og NSB Kortdistanse.
NSB har satt seg som hovedmålsetning å innfri følgende
løfte til sine kunder:
«Vi bringer deg raskt og pålitelig dit du
skal, på en vennlig, trygg og komfortabel måte.
Når du reiser med oss, får du mest igjen for tiden
din. NSB knytter Norge sammen på en miljøvennlig
måte.»
Enheten opererer på kommersiell basis merkevaren Signatur
på hovedstrekningene Dovre-, Bergens- og Sørlandsbanen.
Foruten de moderne, krengende ekspresstogene utvikler enheten merkevaren
til også å gjelde nattogene på de tre
strekningene samt dagtog.
Enheten har ansvaret for mellomdistansestrekningene Skien-Oslo-Lillehammer
og Oslo-Halden samt for merkevarekonseptet Agenda. Agenda er spesialtilpasset
reiser som tar fra 45 minutter til 3 timer. Agenda skal gjøre
hverdagen enklere for den faste kunden.
Enheten er ansvarlig for all persontogtrafikk i Oslo, Bergen
og Stavanger med en gjennomsnittlig reisetid på 45 minutter.
NSB Kortdistanse frakter daglig ca.100 000 passasjerer.
NSB Kortdistanse har bestilt 36 nye togsett hos italienske Ansaldo
som skal lanseres under merkenavnet Puls i 2002.
Enheten er ansvarlig for all NSBs persontrafikk på strekningene
som har dieseldrevet drift. NSB Persontrafikk Nord vil ha ansvaret
for alle tre produktmerkene med dieseldrift.
Enheten har ansvaret for det rullende materiells tekniske standard
og vedlikeholdsprogram samt for fremføring av tog og ivaretar
NSB BAs operatørrolle. NSB Drift og teknikk er også ansvarlig
for å fremskaffe reservedeler og komponenter og vedlikehold av
disse samt revisjoner av vogner.
Enheten har ansvaret for godstrafikk i NSB BA. Målbevisst
satsing på hurtig og fleksibel frakt av containere, vekselflak
og semitrailere på tog i kombinasjon med bil og båt
har skaffet NSB Gods gode økonomiske resultater i 1999.
Muligheten for fortsatt vekst nasjonalt og internasjonalt er stor.
By- og eiendomsutvikling med utgangspunkt i kollektivknutepunkt
er sentrale satsningsområder for NSB Eiendom. Enheten konsentrerer
sin virksomhet på det sentrale Østlandsområdet
og i de største byene i Norge.
Selskapets visjon er å være Norges ledende
servicebedrift innenfor transportnæringen. Flytoget skal være
et pålitelig, effektivt og konkurransedyktig transporttilbud
integrert i Oslo Lufthavn. Flytoget hadde sitt første fulle
driftsår i 1999, og blir fra år 2000 et rendyrket
trafikkselskap.
Selskapets oppgave er å produsere konkurransedyktige
reise- og transporttjenester på vei, bestående av
rute- og turkjøring med buss, og godstransport med vogntog.
NSB Biltrafikk AS er et av landets største bilselskap med
13 datterselskap innenfor konsernet.
Selskapet utvikler kommersielle eiendommer i NSBs portefølje
som ikke har direkte tilknytning til jernbanedrift. NSB Eiendomsutvikling
AS hadde sitt første hele driftsår i 1999.
MiTrans AS ble etablert som aksjeselskap 1. juli 1999
med hovedkontor i Drammen. Mens hovedområdene i Drammen
er togombygging og skadereparasjoner, ble et mekanisk NSB-verksted
på Hamar utskilt og innlemmet i MiTrans AS 1. januar
2000. Enhetene på Hamar leverer i hovedsak vedlikehold
av Jernvaneverksteds materiell.