Til Stortinget
Gjelds- og rentesituasjonen til flere vegprosjekt har ført
til at bompenge-ordninger i tilknytning til disse har eksistert
i flere år enn ønskelig. I forbindelse med utbyggingen
av Gardermobanen har Stortinget i to omganger slettet gjelden til
dette samferdselsprosjektet, for å gi dette mulighet til å oppnå lønnsomhet.
Det er til sammen slettet totalt om lag 10 mrd. kroner. Denne gjeldsslettingen
ble holdt utenfor statsbudsjettets rammer, ut fra begrunnelsen:
sletting av gjeld er ikke inflasjonsdrivende.
Norge har en meget dyr og dårlig veistandard i distriktene.
Vi er et land som har veldig mange kostbare fergeforbindelser. Vi
har en hovedsamferdselsåre, E6, som delvis har veldig dårlig
standard. Storparten av ferskfisk-eksporten går med vogntog,
og utforkjøringer på fjelloverganger på smale
veger vinterstid fordyrer transporten betydelig. Tilsvarende fordyrende
element gjør seg gjeldende ved høge fergebilletter
for vogntog som skal bringe eksportproduktene ut og forsyninger
inn til samfunnene. I tillegg kommer mange kostbare bompenger på mange vegstrekninger.
Alle disse momentene sett i sammenheng gjør det uforståelig
at der er stor grad av forskjellsbehandling i bruk av offentlige
samferdselsmidler.
Kystpartiet ser det som viktig at alle viktige samferdselsformer
behandles likt og at alle distriktene skal ha like muligheter for
god og rimelig samferdsel på lik linje med reisende med
Gardermobanen. Kystpartiet mener derfor at alle vegprosjektene og
fergeforbindelse som i dag sliter med stor gjeld også skal få sin
gjeld slettet, slik som Gardermobanen AS fikk. Det forutsettes at
også denne gjeldsslettingen holdes utenfor statsbudsjettets
rammer, på like fot med gjeldsslettingen vedrørende
Gardermobanen. Formålet med og forutsetningen for gjeldsslettingen
er at den fører til at de reisende på vedkommende
strekning slipper å betale bompenger og/eller
fergebillett.
På denne bakgrunnen fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å legge fram for Stortinget
et forslag om ordning med gjeldssletting, med en totalramme på 10
mrd. kroner, i de offentlige samferdselsprosjektene som i dag krever
betaling for de reisende og som sliter med stor gjeld, tilsvarende med
den gjeldsslettingen som ble foretatt i forbindelse med utbyggingen
av Gardermobanen. Formålet med og forutsetningen for denne
gjeldsslettingen er at den fører til at de reisende på vedkommende
strekning slipper å betale bompenger og/eller
fergebillett.
2. november 2000.