BSE eller kugalskap blir nå påvist i stadig
flere land etter at sykdommen først ble påvist
i Storbritannia på begynnelsen av 1980-tallet. Av de 15
EU-landene er det nå bare Finland, Sverige og Hellas som ikke
har påvist sykdommen. I 1996 ble det fra britisk hold konstatert
at det var en sammenheng mellom kugalskap og en ny variant av Creutzfeldt
Jacobs sykdom hos mennesker som utover på 1990-tallet økte
i Storbritannia. Det ble konkludert med at mennesker kunne bli smittet
av sykdommen via inntak av infiserte produkter fra storfe.
Det finnes ingen metoder i dag for å kunne påvise kugalskap
på levende dyr, og sykdommen blir som regel påvist
på slakt av dyr som er eldre enn 30 måneder. Dette
betyr at inkubasjonstiden kan være svært lang,
men man har ikke tilstrekkelige kunnskaper om sykdommen i dag til å kunne
uttale seg bastant om inkubasjonstiden. Det er fortsatt store kunnskapsmangler
i forhold til kugalskap, og blant annet vet man ikke om sykdommen
også kan smitte andre husdyr som for eksempel høns
og svin. Det er også uklart om sykdommen kan angripe ville
dyr som for eksempel hjortedyr. I og med at man fortsatt er usikker
på inkubasjonstidens lengde utover at den sannsynligvis
er på flere år, så kan dette bety at
det vil kunne være vanskelig å påvise
eventuell kugalskap-smitte i husdyr og/eller ville dyr
som har relativt kort levetid.
Reaksjonene i flere EU-land har vært sterke som følge
av sykdommen, og de fleste EU-land har satt i gang et testprogram
for alt storfeslakt som er eldre enn 30 måneder, samt at
beinmjøl har blitt forbudt i fôr med virkning
fra 1. januar 2001. Spredningen av sykdommen har også påført
flere land politiske kriser. I Tyskland har forbundskansler Schröder
blitt tvunget til å gjøre flere utskiftninger
i sin regjering, samtidig som han har erklært at tysk landbrukspolitikk
har vært på villspor i årtier, og at
forbrukervern nå ville bli prioritert langt høyere.
Frankrikes landbruksminister Jean Glavany har endog uttalt til en spansk
avis at britene må fordømmes moralsk for at de
er skyld i den krisen som en nå har i Europa. Østerrike
har nedlagt forbud mot import fra Tyskland både av levende
storfe og av storfe-produkter. Australia og New Zealand har gjennomført
tilsvarende importforbud fra 30 land, deriblant samtlige EU-land.
Ifølge EUs vitenskapskomité er Norge i en særstilling
i Europa i forhold til kugalskap, og alle verdens land unntatt Australia
og New Zealand samt tre land i Sør Amerika har dårligere
status enn Norge på dette området. Ifølge
EUs vitenskapskomité er det «highly unlikely» at
det finnes smitte av kugalskap i Norge. Årsaken til at
Norge har en så god status på dette området
er først og fremst fordi Norge har hatt et meget restriktivt
lovverk i forhold til import av storfe og produkter av storfe, samt
at Norge har hatt strengere prosesser for produksjon og bruk av
beinmjøl i storfe-fôr. Blant annet har en i Norge
hatt langt større krav til varmebehandling av slikt fôr
enn for eksempel i Storbritannia.
I henhold til EØS-avtalens såkalte trygghetsklausul
kan et land iverksette nødvendige tiltak av hensyn til
samfunnsmessige og/eller helsemessige konsekvenser. Importen
av storfe til Norge har økt betraktelig fra 1999 til 2000
med 13 importerte dyr i 1999 og 48 i 2000. Noen av disse dyrene
har kommet fra land hvor det nå er påvist kugalskap.
Dyrehelsetilsynet har foreslått å forby import
av levende storfe, og veterinærdirektør Einar
Liven har oppfordret norske bønder om å avstå fra å importere
levende storfe. Dette har landbruksministeren støttet offentlig.
Nordiske forbrukermyndigheter har krevd at det innføres forbud
mot import av levende storfe samt en rekke produkter av storfe.
Hensynet til folks helse og en fortsatt unik situasjon i forhold
til dyrehelse må prioriteres høyere enn hensynet
til en friest mulig frihandel også på dette området.
Dette aktualiseres særlig av at også EU-land nå har
nedlagt importforbud mot storfekjøtt og levende storfe
av hensyn til folkehelsen og dyrehelsesituasjonen.
Det mangler tilstrekkelig kunnskap om smittekilder, inkubasjonstid
og eventuelle konsekvenser på lang sikt, hvis mindre husdyr
som svin og høns også skulle bli smittet, eller
hvis smitten skulle komme ut i økosystemet og bli tatt
opp i ville hjorteviltbestander. Fremtidige konsekvenser av sykdommen
er så langt ikke mulig å spå fordi man
vet for lite om den. Det er derfor av uvurderlig verdi å sette
alt inn på å unngå at smitten skal komme
til Norge, og at de mest effektive mottiltak blir iverksatt med
umiddelbar virkning. Et midlertidig forbud mot import av levende
storfe og produkter av storfe fra land som har påvist kugalskap,
vil være den sikreste måten å hindre at
også Norge får sykdommen. Lengden av et midlertidig
forbud må vurderes ut i fra den løpende situasjonen
når det gjelder kugalskap.