Til Stortinget.
Med bakgrunn i prisøkningen på råolje
steg bensinprisen i 2000 til sitt høyeste realnivå siden
1951. Avgiften på bensin er dessuten høyere i
Norge enn våre naboland, og kan derfor bidra til handelslekkasje.
For å redusere handelslekkasjen og belastningen for de
som er avhengige av å bruke bilen, vedtok Stortinget å redusere
avgiften på bensin med 50 øre fra 1. januar 2001,
med en ytterligere reduksjon i bensinavgiften på 32 øre
fra 1. juli 2001.
Ved utgangen av 2000 var veiledende listepris på bensin
kr. 9,88, 8. februar 2001 er veiledende literpris tilbake på samme
nivå (kr. 9,89). Bakgrunnen for dette er at oljeselskapene
har oppjustert pumpeprisen på bensin seks ganger, og som
ovennevnte priser viser er avgiftsreduksjonen av 1. januar d.å.,
spist opp.
Årsaken til at prisoppgangen har vært minst
like stor som avgiftskuttet, er kraftig prishopp på det
internasjonale bensinmarkedet i Rotterdam.
Stortingets vilje var at avgiftsreduksjonen som ble vedtatt skulle
føre til en reduksjon i pumpeprisen på bensin.
På grunn av markedssituasjonen nå har ikke dette
skjedd. For å holde en stabil bensinpris ville et system
der avgiften automatisk gikk ned ved økt råvarepris,
og ved lavere råvarepris ble økt, sikret forbrukerne
en stabil bensinpris. Det vises til Dokument nr. 8:39 (1999-2000)
- forslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Kenneth Svendsen,
Per Erik Monsen og Øyvind Korsberg, der et slikt system er
beskrevet.
Forslagsstillerne mener med bakgrunn i ovenstående at
avgiftsreduksjonen på 32 øre som er vedtatt på bensin,
gjeldende fra 1. juli 2001, må iverksettes umiddelbart.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I Stortingets vedtak av 28. november 2000 om Avgift på motorvogner
- V. Avgift på bensin for budsjettperioden 2001 - gjøres
følgende endring:
II første setning skal lyde:
Fra 1. mars 2001 skal avgiftssatsene i §1 første ledd
være:
...
20. februar 2001