Til Stortinget
Ved behandling av Ot.prp. nr. 21 (2000-2001) om endringer i lov
av 19. juni 1969 om merverdiavgift (momsreduksjon) vedtok
stortingsflertallet bestående av Arbeiderpartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre endringer i merverdiavgiftsloven som
bl.a. innebar at kjøreskoler skal innlemmes i merverdiavgiftsområdet
fra 1. juli 2001.
Endringen ble gjennomført selv om det kom flere innspill
fra kjøreskoler om at dette ville føre til store kostnader
for kundene, samt at det ville føre til konkurransevridning
mellom private aktører og den videregående skole.
De aller fleste som bruker kjøreskolene i forbindelse
med oppkjøring til klasse B er unge mennesker i skolealder,
og følgelig uten fast inntekt. Disse må i stor
utstrekning bruke stipender og studielån til å finansiere
kjøretimer. Prisen for å ta førerkort
klasse B ligger gjennomsnittlig på ca. 10 000
kroner. Når merverdiavgift blir innført vil prisen
kunne stige med opptil 2 400 kroner. Dette vil ifølge
flere kjøreskoler føre til at kjøreskoleelevene
tar færre kjøretimer, noe som vil kunne gi dårligere
trafikanter.
For kjøreskoler som driver med tungtransport er gjennomsnittlig
pris for å kjøre opp til sertifikat klasse C,
CE, D og DE i dag på ca. 25 000 kroner. Når merverdiavgiften
blir innført vil prisen for denne tjenesten kunne stige
med opp til 6 000 kroner.
I tillegg til økningen for den enkelte elev vil innføringen
av merverdiavgift for denne type tjeneste føre til en betydelig
konkurransevridning. Kjøreskolene konkurrerer i stor utstrekning
med skoleverket. I dag er det mulig for en elev å ta teorien
for oppkjøring til sertifikat klasse B som valgfag ved
videregående skole. Innføring av merverdiavgift
vil kunne føre til en ytterligere konkurransevridning.
Kjøreskolene som har elever som skal ta sertifikat klasse
C, CE, D og DE konkurrerer med den videregående skole.
Det er bare et begrenset antall elever som kommer inn på kursene
ved den videregående skole. Innføring av merverdiavgift
vil føre til kostnadsøkning for elevene som tar
kjøreskoletimer ved privat institusjon, noe som vil føre
til en ytterligere forverring av konkurranseforholdene.
En økning i timeprisen på opp til 24 pst. vil
kunne føre til at elever som trenger kjøretimer,
både for å ta sertifikat for personbil og tyngre
kjøretøy tar færre timer i kjøreskole.
Dette kan føre til at det utdannes dårligere sjåfører,
som igjen kan føre til flere ulykker i trafikken.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig fremme forslag til endringer
i merverdiavgiftsloven slik at kjøreskoler ikke blir pålagt
merverdiavgift.
4. april 2001