Til Stortinget
Lov om kringkasting § 3-1 tredje ledd inneholder et
forbud mot at kringkastere kan sende reklame for livssyn eller politiske
budskap i fjernsyn. Dette gjelder også tekstfjernsyn. Dette
innebærer at det i dag er en særordning når
det gjelder reklame for politiske partier for fjernsynsreklame.
Stortinget har tidligere åpnet for at politiske partier
kan sende reklame i radio.
Radio ble mye brukt for slik reklame under stortingsvalgkampen
2001, og viste seg å være en meget vellykket ordning. Å reklamere
for politiske budskap har vært tillatt i aviser i en årrekke,
uten at dette har medført uheldige konsekvenser.
Forslagsstillerne er på bakgrunn av ovennevnte av den
oppfatning at det derfor bør gjøres forsøk
med politisk reklame i lokalfjernsyn under kommune- og fylkestingsvalgkampen
i 2003. Etter dette må ordningen evalueres slik at man
kan få kartlagt både de negative og positive konsekvensene
ved å gjøre dette til en permanent ordning.
Interessen for politiske spørsmål har gått
ned i de senere år, og mange steder opplever de lokalt
folkevalgte at det er vanskelig å få engasjert
innbyggerne i de aktuelle politiske sakene i kommunen. Her vil politisk
reklame kunne spille en viktig rolle ved at de politiske partiene,
lokalt, kan få profilert seg og sine synspunkter på en
måte som kan engasjere folk i lokale saker.
Etter forslagsstillernes oppfatning vil innføringen av
en slik ordning kunne medføre at man får et sterkere
engasjement rundt politikken lokalt, noe som kan resultere i en økt
valgdeltakelse. Dette vil være svært positivt
sett i et demokratisk perspektiv. I tillegg vil en økt
profilering av de lokale politiske partier kunne bidra til økt
rekruttering til, og engasjement rundt, de politiske partier.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at det er viktig å ikke
legge begrensninger på muligheten for de politiske partier
til å kunne nå frem til innbyggerne med sitt budskap.
En begrensing av dette vil lett kunne oppfattes som en innskrenkning
av ytringsfriheten. Det er også sannsynlig at en slik begrensing
er i strid med Grunnloven § 100. Spesielt er en
slik innskrenkning beklagelig på lokalt nivå,
hvor nærheten til befolkningen gjør det ekstra
viktig for de lokale partier å kunne komme frem med sitt
budskap.
Nye former for spredning av politisk budskap kan skape et nytt
og vitalt engasjement rundt politisk arbeid, noe som er helt grunnleggende
i et demokratisk samfunn. Lokalfjernsyn er et medium som vil være meget
godt egnet for denne formen for reklame. I lokalfjernsyn kan lokale
partier og organisasjoner presentere sine synspunkter på aktuelle
saker lokalt, slik at lokalbefolkningen blir informert. I tillegg
vil innføring av en slik ordning gi lokalfjernsynskanaler muligheten
til å få inn ekstra inntekter, noe som vil være
meget viktig for deres eksistens.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at innføring av
en slik ordning først bør «testes ut» som
en prøveordning i forbindelse med valgkampen til kommune- og
fylkestingsvalget i 2003, slik at både positive og negative
konsekvenser ved å gjøre ordningen permanent kan
synliggjøres. Etter at prøveordningen er avsluttet
vil det være nødvendig med en evaluering for å få synliggjort
konsekvensene. Deretter kan innføring av ordningen på permanent
basis vurderes av Stortinget.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide regelverk
for iverksettelse av en prøveordning med politisk reklame
i lokalfjernsyn i forbindelse med kommune- og fylkestingsvalgkampen
i 2003.
21. januar 2002