Til Stortinget
Innholdet i dette forslaget er å sørge for
at finansministerens formelle instruksjonsrett overfor sentralbanken
bortfaller, og at sentralbanken dermed blir formelt og reelt fri
og uavhengig av den til enhver tid sittende politiske ledelse.
Spørsmålet er aktualisert gjennom flere presseoppslag
som har brakt nyheten om at finansministeren skal ha lagt press
på Norges Bank for å gjennomføre en rentenedsettelse.
Hvorvidt sitatet «Jeg fremmet dette ønsket (om
rentenedgang på ett prosentpoeng) i møte med Gjedrem
i forrige uke», som er tillagt finansministeren, er et
korrekt sitat eller ikke spiller i denne sammenheng ingen rolle.
Poenget er at den plikten sentralbanken har til å fremlegge viktige
forslag til vedtak for departementet skaper grobunn for et uheldig
og uønsket samrøre. Sentralbankens uavhengighet
er viktig og akseptert av de fleste. Det eneste som gjenstår
er å skape det formelle grunnlaget for uavhengigheten.
Ifølge § 2 i sentralbankloven skal
Norges Bank i saker av særlig viktighet forelegge saken
for statsmyndighetene.
For Norges Banks hovedstyre kan det være problematisk
at når det på fritt grunnlag skal vurdere en rentebeslutning,
så er allerede Finansdepartementet informert om hva sentralbankens
ledelse vil foreslå av vedtak i hovedstyret. Dette begrenser
i praksis handlingsrommet til hovedstyret. Finansdepartementet tolker
foreleggelsesplikten slik at de på forhånd skal
vite hva hovedstyret vil beslutte. Hvis derfor diskusjonen i hovedstyret
tilsier at det er flertall for et annet vedtak enn det som er foreslått
av sentralbankens ledelse, vil Finansdepartementet måtte
bli informert på nytt om hvilken beslutning hovedstyret
vil fatte. I praksis kan dette bli problematisk mht. korte tidsfrister
til forhåndsannonserte tidspunkter for offentliggjøring
av rentevedtak og påfølgende pressekonferanse.
I det norske pengepolitiske regimet, hvor regjeringen har vedtatt
et inflasjonsmål og gitt Norges Bank i oppgave å innfri
inflasjonsmålet, burde ikke sentralbanken være
forpliktet til å forelegge for Finansdepartementet vedtak
om rentebeslutning. Ansvaret for å fastsette renten ligger
formelt hos hovedstyret i Norges Bank. Foreleggelsesplikten bidrar først
og fremst til å skape uklarhet om hvem som reelt har ansvaret,
sentralbanken eller Finansdepartementet.
Løsningen som fungerer best internasjonalt, og som forslagsstilleren
tar til orde for er at Norges Bank får operativ uavhengighet
av Finansdepartementet, og at Norges Bank gis i oppdrag å holde
inflasjonen på et lavt og stabilt nivå. Norges
Bank som sentralbank har nødvendige og tilstrekkelige virkemidler
til å kontrollere utviklingen i prisnivået innenfor
et visst intervall. Selv om det nå er innført
inflasjonsmål for pengepolitikken, er det fortsatt nødvendig
med en uavhengig sentralbank.
Forslagsstilleren vil også bemerke at heller ikke rentenivået
blir bestemt av Norges Bank. I vår åpne økonomi
må vi tilpasse oss den realrente som blir bestemt på det
globale kapitalmarkedet, av samspillet mellom sparing og investering.
Norsk finanspolitikk kan ikke påvirke den globale realrenten.
Det norske nominelle rentenivået er internasjonal realrente
med et tillegg for forventet inflasjon og risiko for forventet inflasjon.
Norges Bank kan styre nominell rente, gitt realrenten, ved å påvirke
inflasjonsforventningene gjennom tilførsel av penger fra
sentralbanken. Trygghet for at banken ikke vil inflatere økonomien, vil
medføre at nominelt rentenivå synker ned mot internasjonal
realrente.
For å gi sentralbanken den nødvendige uavhengighet
vil det være nødvendig å endre sentralbankloven
slik at det presiseres i loven at sentralbankens mål er å bidra
til prisstabilitet. Videre må sentralbanken gis full frihet
i bruk av pengepolitiske virkemidler. Den eksisterende referansen
til «de økonomisk-politiske retningslinjer fastlagt
av statsmyndighetene» må ut av loven. Regjeringen
må fratas retten til å treffe vedtak om bankens
virksomhet. Referanser til kronens internasjonale verdi, kursordning
og kursleie må tas bort. Sentralbankens foreleggelsesplikt
overfor Finansdepartementet må tas bort, fordi det i særdeleshet
er denne som kan gi omverdenen inntrykk av at sentralbanken ikke
er uavhengig.
Det er nødvendig, og også tilstrekkelig, at
sentralbanken pålegges en årlig eller halvårlig
rapporteringsplikt til Stortinget.
Forslagsstiller mener også at det er nødvendig
at regjeringen må utnevne medlemmer av hovedstyret som
har bred og god innsikt i samfunnsøkonomiske spørsmål
og som er uavhengige i forhold til partipolitiske og næringsøkonomiske
særinteresser. Herunder må regjeringen ha rett
til å gjøre endringer i bankens ledelse og hovedstyrets
sammensetning, dersom banken ikke lover prisstabilitet eller dersom den
vanskjøtter sine forpliktelser i forhold til sentralbankloven
på andre måter. Når ny sentralbanklov skarpt
avgrenser sentralbankens formål kan ikke regjeringen gjøre
endringer av andre grunner. Unntatt fra dette er selvsagt reoppnevnelser
når styremedlemmer eller ledelse fratrer av personlige
og andre naturlige, frivillige grunner.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer i lov
24. mai 1985 nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet slik
at loven gir banken et mål om prisstabilitet, banken får
full frihet i bruk av pengepolitiske virkemidler, referansen til «de økonomisk-politiske
retningslinjer fastlagt av statsmyndighetene» tas bort,
banken pålegges en årlig eller halvårlig
rapporteringsplikt til Stortinget, Regjeringen fratas retten til å treffe
vedtak om bankens virksomhet, referanser til kronens internasjonale
verdi, kursordning og kursleie tas bort og foreleggelsesplikten
tas bort. Det tas inn i loven at medlemmer av hovedstyret må ha
bred og god innsikt i samfunnsøkonomiske spørsmål
og være uavhengige i forhold til partipolitiske og næringsøkonomiske
særinteresser.
4. februar 2002