Til Stortinget
Det er gitt fritak for merverdiavgift ved omsetning av elektrisk
kraft til husholdningsbruk i fylkene Finnmark, Nordland og Troms.
Fritaket i merverdiavgiftsloven er hjemlet i § 16
første ledd nr. 9, og ble vedtatt samtidig med innkrevingen
av merverdiavgiften i 1970. Fritaket ble først og fremst
begrunnet i de klimatiske forholdene i Nord-Norge.
Alternative energiformer som for eksempel fjernvarme er ikke
innrømmet tilsvarende fritak ved omsetning i de tre nordligste
fylkene. Konsekvensen av dette er en konkurransevridning til fordel
for elektrisk kraft som energikilde. Forslagsstillerne vil peke på behovet
for likebehandling både ut fra prinsipielle betraktninger
så vel som ut fra det faktum at konkurransevridningen
gjør at fjernvarmeutbygginger som ville ha vært
lønnsomme ved avgiftsmessig likebehandling, fortrenges
til fordel for elektrisk kraft - på tross av klare miljømålsettinger
om økt bruk av fjernvarme. For å nå målsetningen
om 4 TWh vannbåren varme må vi ha med Nord-Norge.
Konsekvensen av manglende likebehandling er i verste fall at
verdifull fjernvarme vil ligge ubenyttet rett under boligområder,
fordi nye boligområder bygges ut med elektrisk oppvarming.
Det er under planlegging over 5 000 nye boliger i disse
fylkene, blant annet i Alta, Karasjok, Lakselv, Hammerfest, Tromsø,
Mosjøen, Brønnøysund, Sandnessjøen,
Bodø og Svolvær. I svar til stortingsrepresentant
Morten Lund på spørsmålet om momsfritak
for fjernvarme svarer finansministeren at det er mer hensiktsmessig å stimulere
fjernvarme gjennom tilskudd fremfor å komplisere virkemiddelbruken
ved å innføre subsidier gjennom merverdiavgiftssystemet.
Finansministeren vil derfor ikke ta initiativ til å foreslå merverdiavgiftsfritak
for energi som leveres til husholdningsbruk fra fjernvarmeanlegg.
Forslagsstillerne stiller seg uforstående til at finansministeren
avviser likebehandling. Bevilgningene til energifondet er viktige,
men vil etter det forslagsstillerne er kjent med ikke kunne fungere
like målrettet overfor de enkelte prosjekt. Enova kompenserer
ikke mangel på momsfritak. Støtten bevilges blant
annet på grunnlag av hvor mange MWh man får ut
av hver støttekrone. Løsningen med tilskuddsordning
som finansministeren peker på vil trolig være mer
byråkratisk enn avgiftsmessig likebehandling av miljømessig
gunstige energiformer, fordi det i en utbyggingsfase vil være
byråkratisk og tidkrevende for entreprenører å forholde
seg til en tilskuddsordning som ikke gir uttelling.
På denne bakgrunn fremmes følgene
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest legge fram for Stortinget
de nødvendige lovendringsforslag for å sikre at
energi levert fra alternative energikilder som fjernvarme, biobrensel
og varmepumper i merverdiavgiftsloven blir likebehandlet med elektrisk
kraft i Finnmark, Troms og Nordland.
19. mars 2002