Til Stortinget
To tragiske saker, omtalt i media i løpet av februar
og mars, har aktualisert spørsmålet om rusede
personer i politiets og barnevernets varetekt er sikret nødvendig
medisinsk vurdering, eventuelt medisinsk behandling eller overvåking.
De to sakene er følgende:
Sonita (16) hadde ruset seg, ble hentet
av barnevernet og satt på isolat uten legesjekk. Etter
to timer uten tilsyn ble hun funnet i koma med oppkast rundt munnen.
Hun kom aldri tilbake til livet. (Aftenposten 10. mars
2002)
19-åring døde på politistasjonen
i Hamar. For tredje gang på seks år bar politiet
på Hamar i går en omkommet ut av politihuset.
(Dagbladet 17. februar 2002.)
Politiloven § 9 gir politiet adgang til å innbringe berusede
personer som «forstyrrer den offentlige ro og orden eller
den lovlige ferdsel, forulemper andre eller volder fare for seg
selv eller andre». Den som innbringes kan settes i arrest,
og må ikke holdes i arrest lenger enn nødvendig
og ikke i noen tilfeller lenger enn til vedkommende er blitt edru.
Etter politiloven § 9 tredje ledd kan politiet
bringe den anholdte til avrusing og skal om nødvendig besørge
medisinsk undersøkelse.
I politiinstruksen er det gitt nærmere retningslinjer
for politiets håndtering av arrestanter. Etter politiinstruksen § 9-2
annet ledd skal både vaktsjef og den politimannen som har
foretatt pågripelse gjennom forespørsel eller
på annen måte søke klarlagt om den pågrepnes
tilstand er slik at legetilsyn antas nødvendig. I så tilfelle
skal dette forordnes uten opphold, og vedkommende skal ikke settes
i arrest før han er tilsett av lege eller annet kompetent
helsepersonell.
Etter politiinstruksen § 9-4 skal arrestanter
inspiseres hver halvtime, med mindre omstendighetene tilsier hyppigere
tilsyn.
I Danmark er det gitt en egen forskrift om «detentionsanbringelse
af berusede personer». Politiet skal ta hånd om
personer som på grunn av beruselse ikke er i stand til å ta
hånd om seg selv og er en fare for seg selv eller andre
eller den offentlige orden og sikkerhet. Politiet skal vurdere å bringe
vedkommende hjem, til sykehus eller til annen institusjon. Dersom dette
ikke anses tilstrekkelig, kan vedkommende innbringes til politiet. Til forskjell fra Norge og Sverige framgår
det av bestemmelsene at lege skal tilkalles for å undersøke
den som blir innbrakt til politiet. Tilsynet med de som er
innbrakt, skal skje ved frammøte i arresten så hyppig
som den innbraktes tilstand gjør det nødvendig,
så vidt mulig en gang hver halvtime. Etter nærmere
regler kan tilsyn ved frammøte erstattes av tilsyn ved
lytte- og overvåkingsutstyr. Det er også nærmere
bestemmelser om skjerpet tilsyn, bl.a. dersom unge under 15 år
unntaksvis er innbrakt.
Det er reist spørsmål om det for eksempel kan gjøres
endringer i pasientrettighetsloven for å sikre at helsepersonell
involveres ved innbringelse til politiarrest. Forslagsstillerne
mener det er mer naturlig med en bestemmelse om plikt til å få arrestanter
undersøkt av helsepersonell i politiloven § 9
omtalt ovenfor.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige endringer
i politiloven § 9 slik at bestemmelsen sikrer
at helsepersonell involveres ved innbringelse av personer til politiarrest
som på grunn av rus kan være til fare for seg
selv. Forslag til tilsvarende bestemmelser må fremmes
for personer som innbringes til barnevernets institusjoner. For
mindreårige må det fremmes forslag til bestemmelser
om skjerpet tilsyn.
21. mars 2002