Til Stortinget
Krisesentrene i Norge ble startet av ildsjeler på frivillig
basis og den geografiske dekningen varierer. Formålet med
opprettelsen av krisesentrene var og er å gi et trygt midlertidig
bo- og omsorgstilbud til kvinner og barn som står i en
akutt og truende livssituasjon. Antall brukere ved det enkelte senter
varierer fra 20-30 til over 500 i året.
Krisesentrene har i alle år vært banebrytende
i forhold til familier i krisesituasjoner. Krisesentrene blir også i
en tidlig fase kjent med nye samfunnsproblemer.
Et eksempel er at krisesentrene i flere år har vært opptatt
av og kjente til innvandrerkvinners problematikk rundt tvangsekteskap,
trusler og kjønnslemlestelse.
Det er omkring 50 krisesentre i landet. Disse finansieres av
staten, kommunene og noen tilfeller også av fylkeskommuner
og andre bidragsytere. Statstilskuddet skal dekke 50 pst. av budsjetterte
utgifter til etablering og drift og tildeles under forutsetning
av en tilsvarende lokal finansiering. Ordningen med 50 pst. fra
staten uansett tilskudd fra kommuner eller organisasjoner er ikke
tilfredsstillende. Ressursbruken på krisesentrene er i
dag mer et resultat av tilgjengelige ressurser enn av det reelle
behovet brukerne har. Dette er lite forutsigbart for driften av
krisesentrene og gir ikke et bra nok tilbud til brukerne. Krisesentrene
er den delen av hjelpeapparatet som fungerer best for mishandlede
og voldtatte kvinner og deres barn, viser Vistarapporten utarbeidet
av Vista Utredning AS på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet.
Det har også vist seg at sentrene driver økonomisk
nøysomt, men det er store kostnadsforskjeller. På de
store sentrene er kostnad pr. beboer lavere enn ved små sentre
og dette har med stordriftsfordeler å gjøre. I
dag er det økonomien og velviljen fra det enkelte sosialkontor
som er avgjørende for at kvinner og barn på flukt
fra voldelige menn får den hjelpen og beskyttelsen de trenger.
Dagens økonomiske situasjon gjør at mye av ressursbruken
på krisesentrene går med til å skaffe
driftsmidler. Personalets lønn på de ulike sentrene
varierer. Det bør opprettes faste stillinger med ordinær
lønn slik at det er mulig å rekruttere den kompetansen
man trenger for å gi brukerne den tjenesten de har behov
for.
I Barne- og familiedepartementets forslag til budsjett står
det:
«Tilskuddsordningen til krisesentrene er lite forutsigbar
for sentrene og bevilgningene lite styrbar for staten. Tilskuddets
størrelse motsvarer heller ikke sentrenes aktivitet og
frivillige innsats, men er styrt av kommunenes og andre giveres
støtte. Den tverrdepartementale arbeidsgruppen som ble
nedsatt våren 1999 for å utrede tilskuddsordningen
fikk ikke avsluttet sitt arbeid. Departementet sier videre at de
vil arbeide videre med å finne hensiktsmessige tilskuddsordninger.»
Fylkeskommunens fremtid vil også være viktig for
finansieringen. Det er nå viktig å få på plass
en ny finansieringsmodell for krisesentrene med mer forutsigbart
tilskudd fra staten slik at det blir enklere å planlegge
langsiktig i krisesentrene. Sentrene blir i dag lett en salderingspost
og mangelen på sikkerhet for langsiktig støtte
gjør det vanskelig å utvikle tilbudet og å drive
rasjonelt.
Krisesentrene som tilholdssted har jevnt over dårlig
standard og er lite hensiktsmessig i forhold til drift. Sentrene
er ofte lite tilrettelagt for barn og deres behov. Med trusler,
fare for drap, grov vold og flukt fra kriminelle miljøer
er det for mange sentre vanskelig å gi god nok beskyttelse.
Det er også i liten grad tilrettelagt for handikappede
på dagens krisesenter. Det må derfor regnes med
en rehabilitering og en utstrakt bygging av nye sentre. Det er behov
for flere sentre da vi ser en økning i bruken av krisesentrene, og
da det flere steder i landet er dårlig dekning. Det bør
opprettes flere krisesenter der det er dårlig dekning som
f.eks. i Sogn og Fjordane som er et av de områdene i landet
hvor det er behov for bedre dekning. Det har vært en økning
i bruk av krisesenter, og det er en klar sammenheng mellom tilgjengelighet
og økt bruk:
1994: 68 915 overnattingsdøgn
1998: 80 225 overnattingsdøgn
1999: 80 352 overnattingsdøgn
2000: 78 816 overnattingsdøgn
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at staten ved Barne-
og familiedepartementet skal overta hele ansvaret for finansieringen
av krisesentrene, og at staten tilrettelegger for tilskudd gjennom
Husbanken til bygging av nye sentre. Dette fordi dagens finansiering
av krisesenter er lite forutsigbar for driften, og fordi det er
behov for nyetablering og rehabilitering av senter med dårlig
standard.
23. april 2002