Forslagsstillerne mener at behovet for denne veiutbyggingen er
så stort at det bør forseres radikalt frem i tid
med raskest mulig ferdigstillelse. Dette kan skje ved at anleggsarbeidet
legges ut på internasjonalt anbud tilpasset også utenlandske
entreprenørbedrifter. Finansieringen kan derfor skje utenfor
det ordinære statsbudsjett i og med at når det
norske anleggsmarked er fullt opptatt med de ordinære vei-
og anleggsutbygginger så vil ikke kostnadene virke inflasjonsdrivende
hvis arbeidet utføres av utenlandsk personell og utenlandske
maskiner, med mer.
Dette kan sikres og gjennomføres ved å legge
opp til en arbeidsmodell for anleggsarbeidet basert på vilkårene
som bl.a. gjelder for arbeidet på kontinentalsokkelen.
Hvis det legges opp til og sikres som vilkår i anbudsbetingelsene
at arbeidet utføres av to eller tre arbeidslag med arbeid
i 12 timer pr. dag i 2 uker og derpå fri i 2 uker, deretter
nytt arbeid i 2 uker og deretter 3 uker fri eller noe lignende så vil
det bli skikkelig fremdrift. Det kan videre konstrueres normale «brakkebyer» med
overnatting og bespisning på anleggsstedene som på plattformene
på sokkelen og med bruk av charterfly til Rygge, Torp,
Gardermoen og Kjevik ved skifte av arbeidslagene kan entreprenørbedrifter
i Danmark, Tyskland, Frankrike, Nederland, England, Belgia med mer
gjennomføre utbyggingen i rekordtempo. Utgiftene til dekning
av lønninger, maskiner og materiell vil ikke skape noe press
i norsk økonomi. Situasjonen vil bli finansielt og økonomisk
at Norge vil bytte noen aksjer i Coca-Cola, Philip Morris, Chase
Manhatten Bank, Sony, Nokia o.a. med et firefelts motorveisystem
som vil styrke norske bedrifters konkurranseevne, redusere transportkostnader
og tid, samt bedre miljø- og trafikksikkerhetssituasjonen.