Vi må dessverre slå fast at Norge nå har
Vesteuropas dårligste veinett. Også sammenlignet
med flere østeuropeiske land kommer Norge dårlig
ut.
E6 fra svenskegrensen ved Svinesund til Oslo, og fra Oslo til
Kristiansand, er landets viktigste transportårer. Jernbanestrekningene
parallelt med veiene transporterer bare bagatellmessige mengder
med passasjerer og gods i forhold til det transportarbeidet som
utføres på veien. Slik vil det være i
all overskuelig fremtid. Jernbaneutbyggingen konsentreres om nærtrafikken
i byene, mens veien benyttes for det aller meste av transport utover
det helt lokale. Selv en formidabel vekst i jernbanetrafikken vil
knapt merkes på veitrafikken.
E6 gjennom Østfold er i dag av svært varierende kvalitet.
Fra Svinesund til Sarpsborg er det delvis «motorvei klasse
B» og norsk riksveistandard. Fra Sarpsborg til Moss er
det B-motorvei, og fra Moss til Akershus grense er firefelts motorvei
under bygging. E18 gjennom Østfold har riksveistandard.
Gjennom Akershus mellom Østfold og Oslo har E6 en fullgod
standard med unntak av strekningen Vinterbro-Oslo grense. Her er
det igjen «B-motorvei», til dels med kryssing
i plan. Det foreligger planer for utbygging av denne strekningen,
samt videre inn i Oslo, til Klemetsrud, og det er forutsatt at utbyggingen
her skal igangsettes i 2002.
Fra Klemetsrud til Ryen er E6 regulert i 6 felt, men kun 4 er
opparbeidet. Veien har god kapasitet, men er ikke motorvei.
Fra Ryen til Akershus grense (ved Lysaker) følger E6
Ring 3s trasé til Ulven, og forbindes med E18 via riksvei
150 (Ring 3) til Lysaker. Denne strekningen er nylig ferdigstilt
med fire gjennomgående felter uten kryssing i plan, og
med sammenhengende gang- og sykkelvei parallelt.
Parallelt med E6/Ring 3 fra Vinterbro til Lysaker går
E18 fra Vinterbro gjennom Oslo sentrum. Det er store feil og mangler
på hele strekningen fra Vinterbro til Loenga i Oslo. Det
er til dels «B-motorvei», dels en særdeles
miljøuriktig og trafikkfarlig trasé som er bygget
ut her og der med varierende bredde og flere kryss i plan. Fra Loenga
til Lysaker er E18 av god standard, deler av strekningen er motorvei
klasse A.
Fra Lysaker til Sandvika er E18 seksfelts hovedvei uten motorveistandard,
men med planskilte kryss. Dette er en helt spesielt tungt belastet
veistrekning. I praksis er dette eneste hovedvei som knytter sammen Oslo
Vest, Bærum og Asker med til sammen over 200 000
innbyggere.
Fra Sandvika til Kopstad (ved Horten) er E18 firefelts motorvei
klasse A med god standard, med unntak av mangelen på en
Drammensbro nr. 2. Det er satt av midler til planlegging av denne
broen i 2002, bygging bør kunne påbegynnes i 2003.
Fra Kopstad til Gulli (Horten-Tønsberg) foreligger reguleringsplan
og bygging av firefelts motorvei kan påbegynnes umiddelbart.
Fra Tønsberg til Kristiansand er E18 nesten sammenhengende «B-motorvei»,
med ett felt i hver retning. Spesielt i nærheten av større
befolkningskonsentrasjoner (Larvik, Porsgrunn/Skien, Arendal-Grimstad-Kristiansand)
er veien klart overbelastet med store avviklingsproblemer.