Mål for planen

Målet er å skape en helhet i hovedveisystemet i Norges tettest befolkede område. Meningen er å få E6 og E18 til å fremstå som sammenhengende mo­torveier med en ensartet standard, veier som er trygge og komfortable å kjøre på. Med 100 km/t fartsgrense på de fleste strekningene vil kjøretiden fra Fredrikstad til Oslo bli ca. 1 time, Oslo-Porsgrunn 1 t. 20 min, og Oslo-Kristiansand ca. 3 timer.

Langs veien skal det med passende mellomrom være raste- og hvileplasser, noen steder med bensinstasjoner, restauranter og minimarkeder for et utvalg forbruksartikler og nødvendigheter for reisen.

Parallelt med motorveiene må det være en ordinær vei. Dette er i hovedsak allerede etablert. Motorveiene er stengt for visse typer kjøretøyer (traktorer, anleggsmaskiner, mopeder), og disse samt deler av lokaltrafikken vil naturlig velge parallellveien. I tillegg må det være et gjennomgående system av gang- og sykkelveier.

Vårt forslag omfatter et sammenhengende veisystem med firefelts motorvei klasse A med kun planskilte kryss på følgende strekningerEnkelte strekninger har/foreslås bygget med 6 felt. E18 fra Vinterbro til Ørje og Rv 306 fra Kopstad til Horten foreslås bygget med en fil pr. kjøreretning.:

  • 1. E6 på strekningen Svinesund-Ulven

  • 2. E18 fra Ørje til Vinterbro

  • 3. Ny kryssløsning på Ryen i Oslo

  • 4. Bruk av eksisterende Svartdalstunnel mellom E6 og E18

  • 5. E18 på strekningen Loenga-Kristiansand

  • 6. Riksvei 306 Kopstad-Horten sentrum (2 felt)

Dette omfatter ca. 450 km motorvei klasse A, hvorav ca. 130 km pr. i dag er bygget ferdig. Veiene foreslås bygget opp som ett sammenhengende mo­torveisystem med planskilte kryss, minst fire felter, belysning, og midtdeler. De sterkest trafikkerte delene av strekningene forutsettes bygget ut med tre gjennomgående felter i hver retning.

Når det gjelder byene (ca. 20 byer) går E6/E18 allerede utenom disse, med fire unntak: Askim, Sarpsborg, Oslo og Drammen. Gjennomgangstrafikken gjennom Drammen og Sarpsborg er i dag løst ved gjennomgående høybroer med «motorvei klasse B» -standard. Disse må suppleres med en parallell bro på hvert sted, for å få separerte kjøreløp og to filer i hver retning.

For Oslo må velges blant flere løsninger. En måte å gjøre det på er å bygge en bro over Ryenkrysset, for å skape en bedre forbindelse mellom E6 og Svartdalstunnelen. Dette må kombineres med opparbeidelse av «Europaveien» (E6) fra Ryen til Vinterbro i regulert seksfelts bredde. På denne måten vil en robust, miljøvennlig og trafikksikker forbindelse mellom E6 og E18 i Oslo kunne skapes på i hovedsak eksisterende veianlegg. En annen løsning er å bygge ut Mosseveien (E18) hele veien fra Vinterbro til Loenga, men dette er en meget omfattende og ressurskrevende løsning. En tredje løsning er å velge Ring 3 (Rv 150) fra Ulven til Lysaker som forbindelse mellom E6 og E18. Denne løsningen vil imidlertid være miljømessig dårligst og til størst sjenanse for beboere i Oslo. I dette forslaget er derfor førstnevnte løsning lagt til grunn.

For de øvrige byene er det allerede etablert gode tilførselsårer mellom hovedveiene og bysentrene, med unntak av Horten. Dette forslaget innebærer derfor at det bygges ny Riksvei 306 fra Kopstadkrysset (E18) til Horten sentrum. Dette er viktig for forbindelsen mellom Moss og Horten (Bastøyfergen).

Hensikten med utbyggingen er å oppnå:

  • a) Bedre fremkommelighet

  • b) Bedre trafikksikkerhet

  • c) Bedre miljø

  • d) Bedre transportøkonomi