Målet er å skape en helhet i hovedveisystemet
i Norges tettest befolkede område. Meningen er å få E6
og E18 til å fremstå som sammenhengende motorveier
med en ensartet standard, veier som er trygge og komfortable å kjøre
på. Med 100 km/t fartsgrense på de fleste
strekningene vil kjøretiden fra Fredrikstad til Oslo bli
ca. 1 time, Oslo-Porsgrunn 1 t. 20 min, og Oslo-Kristiansand ca.
3 timer.
Langs veien skal det med passende mellomrom være raste-
og hvileplasser, noen steder med bensinstasjoner, restauranter og
minimarkeder for et utvalg forbruksartikler og nødvendigheter
for reisen.
Parallelt med motorveiene må det være en ordinær
vei. Dette er i hovedsak allerede etablert. Motorveiene er stengt
for visse typer kjøretøyer (traktorer, anleggsmaskiner,
mopeder), og disse samt deler av lokaltrafikken vil naturlig velge
parallellveien. I tillegg må det være et gjennomgående
system av gang- og sykkelveier.
Vårt forslag omfatter et sammenhengende veisystem med
firefelts motorvei klasse A med kun planskilte kryss på følgende
strekningerEnkelte strekninger har/foreslås
bygget med 6 felt. E18 fra Vinterbro til Ørje og Rv 306
fra Kopstad til Horten foreslås bygget med en fil pr. kjøreretning.:
1. E6 på strekningen Svinesund-Ulven
2. E18 fra Ørje til Vinterbro
3. Ny kryssløsning på Ryen i Oslo
4. Bruk av eksisterende Svartdalstunnel mellom E6 og E18
5. E18 på strekningen Loenga-Kristiansand
6. Riksvei 306 Kopstad-Horten sentrum (2 felt)
Dette omfatter ca. 450 km motorvei klasse A, hvorav ca. 130 km
pr. i dag er bygget ferdig. Veiene foreslås bygget opp
som ett sammenhengende motorveisystem med planskilte kryss,
minst fire felter, belysning, og midtdeler. De sterkest trafikkerte
delene av strekningene forutsettes bygget ut med tre gjennomgående
felter i hver retning.
Når det gjelder byene (ca. 20 byer) går E6/E18
allerede utenom disse, med fire unntak: Askim, Sarpsborg, Oslo og
Drammen. Gjennomgangstrafikken gjennom Drammen og Sarpsborg er i
dag løst ved gjennomgående høybroer med «motorvei
klasse B» -standard. Disse må suppleres med en
parallell bro på hvert sted, for å få separerte
kjøreløp og to filer i hver retning.
For Oslo må velges blant flere løsninger. En
måte å gjøre det på er å bygge
en bro over Ryenkrysset, for å skape en bedre forbindelse
mellom E6 og Svartdalstunnelen. Dette må kombineres med
opparbeidelse av «Europaveien» (E6) fra Ryen til
Vinterbro i regulert seksfelts bredde. På denne måten
vil en robust, miljøvennlig og trafikksikker forbindelse
mellom E6 og E18 i Oslo kunne skapes på i hovedsak eksisterende
veianlegg. En annen løsning er å bygge ut Mosseveien
(E18) hele veien fra Vinterbro til Loenga, men dette er en meget
omfattende og ressurskrevende løsning. En tredje løsning
er å velge Ring 3 (Rv 150) fra Ulven til Lysaker
som forbindelse mellom E6 og E18. Denne løsningen vil imidlertid
være miljømessig dårligst og til størst
sjenanse for beboere i Oslo. I dette forslaget er derfor førstnevnte
løsning lagt til grunn.
For de øvrige byene er det allerede etablert gode tilførselsårer
mellom hovedveiene og bysentrene, med unntak av Horten. Dette forslaget
innebærer derfor at det bygges ny Riksvei 306 fra Kopstadkrysset (E18)
til Horten sentrum. Dette er viktig for forbindelsen mellom Moss
og Horten (Bastøyfergen).
Hensikten med utbyggingen er å oppnå: