Til Stortinget
Analyser fra SND antyder en produksjon av oppdrettstorsk i Norge
på 400 000 tonn om 15-20 år. Det tilsvarer
det dobbelte av dagens norske andel av kvoten for norsk-arktisk
torsk.
En rekke spørsmål rundt kvalitet på fisken,
fiskehelse og yngeltilgang er ennå ikke løst.
I forhold til kvoter på ville bestander og innfanging
med oppfôring er det behov for kontrollsystemer og en felles
aktivitet mot markedet.
Omsetning av oppdrettstorsk må organiseres slik at man
unngår fiskefusk og kvotejuks. Effektiv kontroll må ligge
til grunn når omsetning av torsk fra havbruk skal organiseres.
Det må uansett etableres rapporteringsrutiner som gjør
det mulig å registrere flyten av levende villfanget fisk
inn til anleggene og registrere hva som slaktes og omsettes. Omsetning
av oppdrettstorsk basert på kunstig klekket yngel vil skape
utfordringer i kontrollarbeidet ettersom en del av aktørene
trolig vil basere seg både på klekket yngel og
villfanget fisk. Her vil kontrollproblemet bestå i å hindre
at villfanget, oppfôret torsk som er tatt ut av den kvoteregulerte
bestanden blir solgt med falsk opprinnelse som klekket yngel.
I vill tilstand forvaltes torsken med knappe kvoter og streng
kontroll for å hindre fusk og overfiske. Når disse
artene også kommer fra oppdrett, kan det gi rom for å overfiske
kvoter og skrive det som oppdrettstorsk. Gjennom råfiskloven
er et kontrollapparat tilgjengelig for bruk gjennom det norske salgslagssystemet.
Dette kontrollapparatet bør brukes også for oppdrettstorsk
for å sikre en best mulig forvaltning av torsken.
Dersom oppdrettstorsk ikke blir underlagt råfiskloven
vil Norge ha to helt ulike markedsordninger for torsk. Om 20-30 år
risikerer vi at oppdrettstorsken skal selges i konkurranse med villtorsken.
Blir torsken like billig som oppdrettslaksen er i dag, vil den tradisjonelle
fangstnæringen kunne få et problem med kraftig
prisfall i markedet. Det taler for en form for organisert omsetning,
der prisene holdes på et kontrollert nivå.
Sem-erklæringen fastholder at råfiskloven skal bestå.
Men to-markedssystemet som kan bli konsekvensen dersom torskeoppdrett
ikke legges innunder råfiskloven, vil med stor sannsynlighet
sette råfiskloven under hardere press. Fritak for oppdrettstorsk kan
føre til at andre grupper av fiskere vil bryte ut og få fri
omsetning av sin fisk.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at oppdrett av torsk
og andre kvoteregulerte marine arter underlegges omsetning etter
råfiskloven.
18. juni 2002