Forslag fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad og Åsa Elvik om at omsetning av oppdrettstorsk skal legges inn under råfiskloven

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Analyser fra SND antyder en produksjon av oppdrettstorsk i Norge på 400 000 tonn om 15-20 år. Det tilsvarer det dobbelte av dagens norske andel av kvoten for norsk-arktisk torsk.

En rekke spørsmål rundt kvalitet på fisken, fiskehelse og yngeltilgang er ennå ikke løst.

I forhold til kvoter på ville bestander og innfanging med oppfôring er det behov for kontrollsystemer og en felles aktivitet mot markedet.

Omsetning av oppdrettstorsk må organiseres slik at man unngår fiskefusk og kvotejuks. Effektiv kontroll må ligge til grunn når omsetning av torsk fra havbruk skal organiseres. Det må uansett etableres rapporteringsrutiner som gjør det mulig å registrere flyten av levende villfanget fisk inn til anleggene og registrere hva som slaktes og omsettes. Omsetning av oppdrettstorsk basert på kunstig klekket yngel vil skape utfordringer i kontrollarbeidet ettersom en del av aktørene trolig vil basere seg både på klekket yngel og villfanget fisk. Her vil kontrollproblemet bestå i å hindre at villfanget, oppfôret torsk som er tatt ut av den kvoteregulerte bestanden blir solgt med falsk opprinnelse som klekket yngel.

I vill tilstand forvaltes torsken med knappe kvoter og streng kontroll for å hindre fusk og overfiske. Når disse artene også kommer fra oppdrett, kan det gi rom for å overfiske kvoter og skrive det som oppdretts­torsk. Gjennom råfiskloven er et kontrollapparat tilgjengelig for bruk gjennom det norske salgslagssystemet. Dette kontrollapparatet bør brukes også for oppdrettstorsk for å sikre en best mulig forvaltning av torsken.

Dersom oppdrettstorsk ikke blir underlagt råfiskloven vil Norge ha to helt ulike markedsordninger for torsk. Om 20-30 år risikerer vi at oppdrettstorsken skal selges i konkurranse med villtorsken. Blir torsken like billig som oppdrettslaksen er i dag, vil den tradisjonelle fangstnæringen kunne få et problem med kraftig prisfall i markedet. Det taler for en form for organisert omsetning, der prisene holdes på et kontrollert nivå.

Sem-erklæringen fastholder at råfiskloven skal bestå. Men to-markedssystemet som kan bli konsekvensen dersom torskeoppdrett ikke legges innunder råfiskloven, vil med stor sannsynlighet sette råfiskloven under hardere press. Fritak for oppdrettstorsk kan føre til at andre grupper av fiskere vil bryte ut og få fri omsetning av sin fisk.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at oppdrett av torsk og andre kvoteregulerte marine arter underlegges omsetning etter råfiskloven.

18. juni 2002