Til Stortinget
Myndighetene har over flere år jobbet med ulike tiltak
for å tilrettelegge for økt bruk av 0-utslippsbiler i
Norge, herunder fritak for engangs- og årsavgift, fritak
av bompenger, fritak for vrakpantavgift, gratis offentlig parkering
og lavere avgifter for elbil som firmabil og 0-sats på merverdiavgiften
for elbiler. I tillegg har elbilprodusenten Think mottatt tilskudd
og lån fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND).
Ford Motor Company kjøpte elbil-produsenten Think for
over tre år siden. Ford besluttet høsten 2002 å avslutte
sitt engasjement i Think, og har nedsatt en arbeidsgruppe, med representanter
fra selskapet og de ansatte, som vil utforske enhver mulighet for
fortsatt drift ved bedriften i Aurskog. I tillegg jobber en aksjonsgruppe,
Think Nå, for at Think skal bli drevet videre i Norge som
en ledende produsent av elektriske biler. Aksjonsgruppen har utfordret
Regjeringen til å forplikte seg på et konkret
program for fremme av miljøbiler basert på elektrisitet,
og de mener programmet bør omfatte:
åpning av bussfilene for
elektriske biler
fjerning av firmabilbeskatning på elektriske biler
en klar forpliktelse fra sentrale myndigheter og statlige
institusjoner om å velge elbil der det er praktisk mulig,
gjennom innkjøp og bruk
opprettelse av et fond for å gi direkte støtte
til privatkjøpere av elektriske biler
innføring av krav fra 2004 om at minst 2 pst. av det
totale salget til norske bilimportører må være 0-utslippsbiler,
samt øke andelen lineært til 20 pst. i 2013.
Aksjonsgruppen tror at dersom norske myndigheter forplikter seg
på ovennevnte program, vil det gi en realistisk mulighet
til å tiltrekke seg investorer som kan utvikle bærekraftig
forretningsvirksomhet ved miljøbedriften i Aurskog.
Som miljønasjon og stor oljeprodusent har Norge et særlig
ansvar for å drive frem utviklingen av ny, forurensningsfri
teknologi. Veitrafikken står for 22 pst. av Norges totale
CO2-utslipp. 0-utslippsbilene har ingen forurensende utslipp fra
motoren og svært lav motorstøy sammenlignet med
andre kjøretøy. Det er således viktig
med fortsatt offentlig engasjement i utvikling, produksjon og tilrettelegging
for økt bruk av 0-utslippsbiler i Norge, blant annet gjennom
incentiver og rammebetingelser for brukerne. Gjennom fortsatt drift
ved Think Nordic har Norge en reell mulighet til å produsere
miljøvennlige biler og samtidig gjøre noe for
forskning på alternative energikilder og utvikling av ny
teknologi i Norge.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen så raskt som mulig fremme
forslag om tiltak som vil legge til rette for økt bruk
av 0-utslippsbiler i Norge.
Forslaget kan blant annet inneholde vurdering av tiltak som offentlig
innkjøp, økt fremkommelighet, firmabilbeskatning
og andre innkjøpsincentiver, samt krav om at en viss andel
av totalsalget av biler i Norge skal være 0-utslippsbiler.
15. oktober 2002