Til Stortinget
Mange tomtefestere (boligeiere som leier tomt) har siden endringen
av tomtefesteloven fått en kraftig økning av tomtefesteleien.
Noen har fått økning på mange tusen kroner.
Arbeiderpartiet har alltid vært imot slike store avgiftsøkninger,
særlig på et nødvendighetsgode som bolig.
I Norge er tomtefeste utbredt med over 300 000 festekontrakter
til bolig, fritid og næring. En slik åpning for økning
i tomtefesteleien som loven nå gir, rammer derfor mange.
Stor usikkerhet er dessuten skapt på grunn av betydelig uklarhet
om begreper og uttrykk i selve loven. Loven er derfor ved siden
av sine urimelige utslag svært vanskelig å forstå.
Flere tror loven gir adgang til oppjustering av festeleien, selv
i de tilfeller avtalen sier noe annet. Dette er ikke riktig. Avtalen
går fortsatt foran loven.
Av disse grunner stemte Arbeiderpartiet mot endringene i loven
som har gitt slike urimelige utslag. Regjeringen Stoltenberg sendte
på høring høsten 2001 ut et forslag om
nye regler som endret muligheten for disse avgiftsøkningene.
Arbeiderpartiet fremmet også forslag om å utsette
den nye lovgivningen som ga adgang til denne økningen i
desember 2002 (Dokument nr. 8:31 (2001-2002)). Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Senterpartiet stemte
imot.
I juni 2002 behandlet Stortinget et nytt forslag fra Arbeiderpartiet
(Dokument nr. 8:93 (2001-2002)) om endringer av tomtefesteloven
slik at forhøyelse av festeavgift utover prisstigningen
ikke var mulig, og med en lettere innløsningsadgang og
en fremtidig avvikling av instituttet. Forslaget ble ikke bifalt.
Bakgrunnen for diskusjonen om lovendringen strekker seg langt
tilbake i tid. Regjeringen Brundtland la fram forslag til Stortinget
i 1995 om ny lov om tomtefeste, Ot.prp. nr. 28 (1995-1996). Målet
var å sikre de som fester tomt til bolig- og fritidsformål en
rettssikkerhet lik den som eier sin egen tomt. Flertallet (Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet) gjorde
derimot endringer i loven slik at de mest sentrale punktene ble
annerledes enn det regjeringen Brundtland ønsket. Dette
flertallet foreslo en lovtekst som ga grunneierne adgang til å øke
avgiftene drastisk, noe Arbeiderpartiet var imot. Regjeringen Bondevik
I foreslo i 2000 å innføre en begrensning der
tomteeierne ikke kan kreve mer enn 9 000 kroner per mål
i festeavgift i de tilfellene der leieforholdet er regulert etter
tomteverdien. Arbeiderpartiet valgte å støtte
dette subsidiært for å begrense skadeomfanget
av den nye loven.
Ved lovendringen ble det varslet en evaluering av loven i 2004.
Forslagsstillerne mener dette er for langt frem i tid. Vi vet i
dag nok. Den kunnskapen vi i dag besitter bør gi grunnlag
for endring av loven. En endring først etter 2004 vil være
langt vanskeligere å praktisere. Den vil kunne bli effektiv
først i 2005. Da vil allerede flere tomtefestere ha blitt
rammet av den nye loven. Endringen bør av denne grunn skje
så tidlig som mulig. Justisdepartementet og Stortinget
har fått flere eksempelsaker som nå bør
danne grunnlag for å igangsette evalueringen og foreslå endringer. Høringsrunden
vedrørende regjeringen Stoltenbergs høringsnotat
høsten 2001 er dessuten avsluttet, og bør nå kunne
danne grunnlag for igangsatt evaluering av loven.
Forslagsstillerne mener endringer bør komme på følgende
områder:
Tomtefesteloven gir adgang til å regulere tomtefesteleien
i tråd med markedsverdien. Markedsverdien blir bestemt
av for eksempel beliggenhet, hus, hage, vann, kloakk, kommunikasjon
etc. Dette gir en enorm økning for mange tomtefestere.
Etter vår mening er det urimelig at grunneieren skal få fortjenesten
av denne verdiøkningen når det i stor grad er
tomtefesteren og det offentlige som har sørget for verdiøkningen.
Forslagsstillerne mener derfor en bør tilbake til en ordning
med adgang kun til å regulere i takt med prisstigningen.
For avtaler som eksisterer i dag bør festeren få et klart rettskrav på innløsning etter et bestemt antall år, slik at festeren kan få løst ut eieren etter en tid. Derfor ønsker forslagsstillerne enklere regler enn de som framgår av tomtefesteloven §§ 32 og 33. Dette medfører også en administrativ innsparing, ved å frigjøre ressurser som det offentlige bruker når de må håndtere søknader om innløsning. I dag gir den nye loven i liten grad rom for innløsning. Innløsning må skje til en rimelig pris, jf. forslag fra regjeringen Stoltenberg august 2001.
Forslagsstillerne mener at ordningen med tomtefeste er konfliktskapende ved at eierretten til tomta og boligen er delt på to hender. Langsiktige avtaler kan skape problemer, først og fremst fordi det er vanskelig å forutsi utviklingen jo mer langsiktig avtalene er. Problemet blir forsterket ved at festeretten blir overført til en ny eier, der mange kjøpere av hus ikke er klar over om de kjøper hus på festetomt eller eiertomt. Det kan komme som en stor overraskelse at de har betalt for hus og tomt som om det var en eiertomt. Forbrukeren/festeren vil i praksis være den svake part. I Danmark er festetomter for bolighus svært lite anvendt, mens det i Sverige ikke er adgang til å leie ut tomt med unntak hvor det offentlige står som eier og utleier. Ordningen bør derfor på sikt avvikles.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Regjeringen bes foreta evalueringen av tomtefesteloven når
den ved årsskiftet 2002-2003 har virket i ett år,
og innen 1. april 2003 fremme sak om endringer i loven
vedrørende tomtefesteavgiften, innløsningsadgangen
og muligheten for fremtidig tomtefeste.
20. november 2002