Til Stortinget
Politireform 2000 har som mål å øke
den operative polititjenesten. Stortinget anser det som verdifullt at
uniformerte polititjenestemenn i størst mulig grad er ute
blant publikum og skaper trygghet, fremfor å bli tvunget
inn på politistasjonen for å arbeide "bak en PC".
Etter dagens praksis blir politipatruljene "tvunget" inn på stasjonen
for å skrive omfattende rapporter for hver eneste ordensforstyrrelse
man vil straffeforfølge. Det være seg overtredelser
av løsgjengerloven, politivedtektene, forseelser etter
straffeloven etc., altså saker med et relativt ukomplisert hendelsesforløp.
I disse sakene må politipatruljene inn på stasjonen
for å skrive de nødvendige dokumenter, som gjør
at påtalemyndighetens tjenestemenn i ettertid kan utferdige
forelegg i saken, ev. oversende saken til pådømmelse
i retten. Dette medfører at verdifull patruljetid går
tapt fordi politipatruljene trekkes inn for nødvendig skrivearbeid
på den tiden av døgnet hvor de i størst
mulig grad burde vært ute på patrulje. Et overveldende
flertall av slike saker blir strafferettslig avgjort ved bruk av
forelegg. Dvs. at straffeansvaret blir gjort opp ved en skriftlig
avtale mellom den anmeldte og påtalemyndigheten. For overtredelse
av vegtrafikkloven og tolloven har man innført såkalt
forenklet forelegg. Dvs. forelegg hvor man har fastsatt standardiserte
bøtesatser, og hvor polititjenestemannen/tolltjenestemannen
kan utferdige forelegget direkte på stedet. Dette er ressurssparende
fordi man ikke behøver å skrive lange "avhandlinger"
til påtalemyndigheten for å få en sak
strafferettslig avgjort. Ordningen gir dessuten påtalemyndigheten
mulighet til å prioritere de sakene som i større
grad krever juridisk spisskompetanse.
I Sverige har man høstet gode erfaringer med en mer
utstrakt bruk av "forenklet forelegg". For Stockholms Polisen har
dette i stor grad bidratt til at politiet får utnyttet
ressursene langt bedre, og det blir flere og raskere reaksjoner.
Dette har igjen medført at politiet har mulighet til å jobbe
mer med det forebyggende politiarbeidet og være mer synlig
i gatene.
Forslagsstillerne mener at en del typiske ordensforstyrrelser
med ukomplisert hendelsesforløp bør kunne avgjøres
strafferettslig ved bruk av såkalt "forenklet forelegg".
Ordensforstyrrelser i beruset tilstand (løsgjengerlovens § 17),
urinering på offentlig sted, flaskeknusing og annen forsøpling,
er eksempler på forseelser som normalt burde kunne avgjøres strafferettslig
ved bruk av forenklet forelegg. Forslagsstillerne mener at dette
vil føre til at polititjenestemenn i større grad
kan være ute og patruljere fremfor å bli tvunget
inn for å skrive anmeldelse etc. Igjen kan dette medføre
at politiet får reagert mot flere ordensforstyrrelser,
og derfor gi en økt forebyggende effekt. En forutsetning
for å innføre forenklet forelegg som reaksjon
mot ordensforstyrrelser etc. vil være at det utredes hvilke
overtredelser som kan være egnet for en slik strafferettslig
behandling. Det må videre utarbeides retningslinjer for
hvilke betingelser som må være til stede for at
saken skal kunne avgjøres ved bruk av forenklet forelegg.
For vegtrafikklovens del er det bestemt at "normaltilfellene" av
en del overtredelser kan avgjøres ved bruk av forenklet forelegg.
Forslagsstillerne mener derfor at det må være
mulig å lage retningslinjer som beskriver hva som er å anse
som "normaltilfeller" av visse ordensforstyrrelser etc., slik at
disse også kan avgjøres strafferettslig ved bruk
av forenklet forelegg. Forslagsstillerne vil dessuten fremheve viktigheten
av at de polititjenestemennene som blir gitt forenklet foreleggsmyndighet
også blir gitt nødvendig opplæring.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen utrede
hvilke ordensforstyrrelser og andre forseelser med ukomplisert hendelsesforløp
som kan være egnet for å bli strafferettslig avgjort
ved bruk av forenklet forelegg.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å innføre
forenklet forelegg som strafferettslig avgjørelse for de
lovovertredelsene utredningen finner egnet for en slik avgjørelse.
3. Stortinget ber Regjeringen utarbeide retningslinjer for
bruk av forenklet forelegg i slike saker.
18. desember 2002