Til Stortinget
Staten skal i henhold til forslaget til statsbudsjett for 2003
ta inn 33 380 mill. kroner gjennom forskjellige bilrelaterte
avgifter, i tillegg kommer merverdiavgift og bompengeavgifter. Av
dette er det avsatt ca. 11 500 mill. kroner til investeringer,
vedlikehold og drift av veier og riksveiferger. Det betyr at hver
voksen innbygger i Norge betaler langt over 10 000 kroner
i bilrelaterte avgifter, men får langt mindre tilbake i
form av bygging og vedlikehold av veier. Bilistene er i realiteten
en melkeku for det politiske flertallet på Stortinget.
Gjennom de senere år har det blitt mer og mer vanlig å finansiere
utbygging av veiprosjekter gjennom bomavgift. Siden både
veibygging og veivedlikehold allerede er betalt i form av de forskjellige
bilavgiftene er bomavgift i realiteten ikke noe annet enn en skjult
avgift .
Det var pr. 31. desember 2001 godkjent 43 bompengeprosjekter,
og det er i løpet av 2002 godkjent oppstart av flere nye
prosjekter. I alt betalte trafikantene i 2001 2 610 mill.
kroner i bompenger, det er 11,6 pst. mer enn året før.
Bompengemidlene utgjorde i 2001 om lag 28 pst. av de samlede midlene
som ble brukt til bygging av riksveier (kilde: Statens vegvesen
- årsmelding 2001).
Ved behandling av slike saker legger stortingsflertallet betydelig
vekt på at slike prosjekter er lokalt forankret gjennom
behandling i kommunestyre og fylkesting, og da med positivt utfall
for de aktuelle prosjekter.
Det har imidlertid gjentatte ganger vist seg at det ikke alltid
er samsvar mellom flertallet i kommunestyre og fylkestinget, og
befolkningens meninger. Lokale meningsmålinger viser at
det vanligvis er et stort flertall imot bompengefinansierte veiutbygginger.
Blant annet viser en meningsmåling i Tønsberg blad
den 22. januar 2003 at 65 pst. av befolkningen er imot en bompengefinansiert
utbygging, mens 26 pst. var positive til en bompengefinansiert utbygging
av forskjellige prosjekter og tiltak i Tønsbergområdet. Dette
viser at det kan være store forskjeller mellom hva befolkningen ønsker
og hva de forskjellige politiske nivåer ønsker.
Etter forslagsstillernes syn viser dette at befolkningen ikke tas
på alvor i saker som kan ramme dem hardt økonomisk.
Selv om kommunene har anledning til å søke
råd hos befolkningen gjennom folkeavstemninger, gjøres
ikke dette.
Det er Stortinget som avgjør om bompengeselskap skal
få rett til å kreve inn bompenger for å finansiere
tiltak og prosjekter, det påhviler derfor Stortinget et
ansvar å sørge for at befolkningen høres
når slike prosjekter skal gjennomføres. Det er
en selvfølge at når Stortinget stiller et krav
om lokal folkeavstemning, så skal staten også dekke
de kostnadene dette påfører kommunen eller fylkeskommunen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at det stilles krav om at det gjennomføres lokale folkeavstemninger når det skal opprettes bompengefinansierte veiprosjekter.
11. februar 2003